Ajotietokone ei toimi normaalisti

Manu2

Renault 16,vm 1970, ajoin 27.000.Jäin kiinni prins
Käytin ECUsta irti polttoainepumpumpun relettä (johon tulee 4 johtoa alkaen polttoainepumpun
etuvastukselta), jonka jälkeen ajotietokone ei näytä oikeita lukemia esim. matkan keskinopeudesta
eikä keskikulutuslukemaa. Sen sijaan useimmat muut näytöt ovat ok.
En ole koskaan resetoinut ajotietokonetta enkä ymmärrä asiasta yhtään mitään.
Akun johdot ovat olleet joskus irti mutta eivät ne ole tehneet aiemmin mitään
jälkiseuraamusta.
Olisi mukava jos joku osaisi antaa asiaan liittyviä huoltovinkkejä.
Etukäteen kiitos niistä!

dci

Aktiivinen jäsen
Vs: Ajotietokone ei toimi normaalisti

Olikos nyt myös akun johdot irti? Jos ei olleet, niin sitten voisi kokeilla 'resettiä' irrottamalla akun johdon (riittänee jos irrottaa plus johdon).

Manu2

Kiitos kommentistasi. Kyllä minä irroitan aina akun johdon kun jotakin sähköön liittyvää alan räpläillä.
Että ei se resetti mahtais syntyä sillä jos sen akun maan uudelleen irrottaisikin.
Mutta täytyy katsoa onko keskuudessamme niitä, jotka tuntevat
systeemin.
Itse olen tietokoneurkujen ylläpidon kanssa ollut liikkeellä töikseni,
mutta auton sähköpuolelta ei paljoakaan. Sen tiedän, että häiriön synty oli
yhteydessä releen irroituksen kanssa. Täytyypä tutkia vielä jos releen
jaloissa on jotain hämärää. Nuo tietovirheet tuntuisivat liittyvän juuri
bensapumpulta tuleviin tietoihin. Että silleen.

ahteri

Jäsen

Mulla näytti jonkun fiksauksen jälkeen kans ajotietokone pelkkää viivaa
ja muistaakseni korjaantu "testin" ajamisella:
- osamatkamittarin nollausnappi pohjaan (pidä pohjassa)
- sit virrat päälle -> pitäis kaikki valot syttyä mittaritauluun ja viisareitten
heilua iha hullun lailla :)

Manu2

Tein tuon testin mutta mitään merkkiä ei syntynyt mihinkään.
En ole vielä irrottanu relettä keskusyksikön kyljestä jonka ulkona käytön jälkeen
nämä em. jutut esiintyvät.
Mutta kyllä lisää vinkkejä tarttis.

RB

Laguna II 3.0 V6 Break -03

dci sanoi:
Olikos nyt myös akun johdot irti? Jos ei olleet, niin sitten voisi kokeilla 'resettiä' irrottamalla akun johdon (riittänee jos irrottaa plus johdon).

Itse ottaisin kyllä MIINUSjohdon irti, jos auto täytyy saada jännitteettömäksi. En ole sähköinsinööri, mutta oma järki sanoo näin ja apuvirran annossakin ohje on ollut, että miinusnapa kytketään viimeiseksi ja puretaan ensimmäiseksi.

RB

Laguna II 3.0 V6 Break -03

ahteri sanoi:
Mulla näytti jonkun fiksauksen jälkeen kans ajotietokone pelkkää viivaa
ja muistaakseni korjaantu "testin" ajamisella:
- osamatkamittarin nollausnappi pohjaan (pidä pohjassa)
- sit virrat päälle -> pitäis kaikki valot syttyä mittaritauluun ja viisareitten
heilua iha hullun lailla :)

Laguna II:n karvalakkitietokoneen saa resetoitua painamalla pyyhinviiksen päässä olevaa tietokoneen nappia samalla, kun laittaa virrat päälle autoon. Mittaritaulun viisareitten heiluessa etsitään tietokoneen näytöltä samaista nappia painamalla polttoainemäärä ja painetaan sen jälkeen trippimittarin nollauspainiketta, kunnes mittaristo palautuu normaalitilaan. Nyt pitäisi kulutusarvot taas toimia. Ainakin omassa autossani tämä toimi näin.

Manu2

Olen alkanut tulla siihen käsitykseen , että vikaa ei ole ajotietokoneessa itsessään vaan siinä, ettei
tietokone saa oikeita tietoja keräilynsä tuloksena.
Luulen, että kojelaudan sisäpuolella on joitakin liittimiä huonosti paikoillaan.
Avasin nimittäin joku vuosi sitten kojelautarakenteet ja pidän mahdollisena, että
sylttytehdas löytyy sieltä.[flash=200,200][/flash]

25pakkara

Jäsen

Terve. Kakkosversio 25:n ajotietokoneen resetoiminen tapahtuu eri tavalla, kuin ykkösversion. ( systeemi muuttunut ilmeisesti vm. -88 alkaen ) Löysin sattumalta saksalaisten R25- sivuilta resetointiohjeen, jonka avulla omastani sain ajotietokoneen toimimaan.
Homma alkaa painamalla mittaritaulun vas. puolelta 000- nappi, tietokoneen näyttönappi sekä pyyhkijän viiksen päässä oleva nappi, pohjaan, ja pidetään alaspainettuina samalla, kun virrat käännetään päälle. ( tarvitaan siis kolme kättä, tai teippiä tms. apuna ).Päästetään napit ylös. Tämän seurauksena mittaristo menee testitilaan ( suomeksi: sekoaa ). Tämän jälkeen painetaan 000-nappia ja käännetään virrat pois ja takaisin päälle.
Ohje löytyi osoitteesta: www.renault25.de, sieltä foorumiin ja otsikko Blinkender Bordcomputer

Manu2

Oli mukava sattuma, että löysit resetointiohjeen R 25 kakkosversille. Kiitos infostasi. Nyt minulla on yksi kysymys:
000-napin tiedän ja pyyhkijän viiksen päässä olevan napin merkityksen tiedän, mutta mistä löydän
"tietokoneen käyttönapin" ? Tarkoitatko, että tuo kolmas nappi on sama kuin nappi mittariston
vasemmalla puolella, josta avautuu näkymä auton kokonaiskilometreistä?

Ylös Bottom