Propleemia Megane III kanssa

Pende57

Jäsen
Moro
Hankin tossa Megane III koppasen, 2011 farmarin, entinen oli II koppanen (2007) farkku.
Nytpä olis muutama kysymys, jos jollain olis vinkkejä?

Ensin navigaattori, se ei toiminut kärrissä, mutta sain ystävälliseltä kaverilta ostettua uuden näytön. Sit alkoi navi toimiin ( mulla tosin 2014 muistikorttikartta), mutta tuskin aiheuttaa vikoja.
Radio toimi ihan hyvin, mutta ei näyttänyt radio kanavia ja puhelinta näytöllä.
Sitten vaihdetiin radio, sen jälkeen näkyi radiokanavat näytöllä, mutta puhelin ei toiminut ( aux liitännässä), eikä muutoinkaan.
Laitettiin takas vanha radio, ja näyttäs siltä, jotta puhelin toimis auxin kautta, mutta ei näy navin näytöllä?
Onko kellään kokemuksia ko. propleemasta? Kuin sais korjattua?
Saattaa olla, vaikka molemmat näytöt on 2011 Megusta, niissä ehkä eri käyttisversio? Voisko olla näin?

Sit toinen propleemi, navin näytössä on ulkolämpötila, ku ulkona on noin 0 astetta navi näyttää -6 astetta.
Molemmat viat saattaa johtua navinkäyttöjärjestelmästä, joka ei ole yhteensopiva?
Mutta varoiksi kysyisin, onko jollain tietoa, missä ja ilmeisesti kummassa peilissä on Megu III;ssa ulkotilalämpöanturi?
Mitä luin, antureisa on jokus ollu kosteus ym. ongelmia.
Ku tietäs kummassa peilissä anturi on, ei tarvis " rikkoo molempia peililaseja" (;

Lopuksi, tietääkö kukaan, voiko tuollaisia mahdollisia ohjelmisto ongelmia, eli jos auton "äly" ei tunnista uutta navinäyttöä korjaamaan, muutoin kuin hemmetin kallis Renaulthuolto? Esin, jollain Clip ohjelmalla?

Megane III

Jäsen
Sit toinen propleemi, navin näytössä on ulkolämpötila, ku ulkona on noin 0 astetta navi näyttää -6 astetta.
Molemmat viat saattaa johtua navinkäyttöjärjestelmästä, joka ei ole yhteensopiva?
Mutta varoiksi kysyisin, onko jollain tietoa, missä ja ilmeisesti kummassa peilissä on Megu III;ssa ulkotilalämpöanturi?
Mitä luin, antureisa on jokus ollu kosteus ym. ongelmia.
Ku tietäs kummassa peilissä anturi on, ei tarvis " rikkoo molempia peililaseja" (;
Mulla 2012 vuoden Megane III jossa sama ulkoilman ilmotus vika. Näyttää siis puutaheinää. Olen käsityksessä että olis kuskinpuolen peilissä, eikä sitä kaiketi rikkoa tarvi jos anturin vaihtaa.

Pende57

Jäsen
Mulla 2012 vuoden Megane III jossa sama ulkoilman ilmotus vika. Näyttää siis puutaheinää. Olen käsityksessä että olis kuskinpuolen peilissä, eikä sitä kaiketi rikkoa tarvi jos anturin vaihtaa.
Jep, kiitti vinkistä. Pitääpä tutkailla. Täytyy "lainata", nyt kun on vähä pakkasta vaimon tukankuivaajaa ( kuhan ei oo kotona, muuton saattaa tulla "korvamakeeta"). Sillä ku lämmittää peilauslaitetta, eiköhän oikee löyry?
Jep, eiköhän siihen jostain ohjeet löyry, kuin saa glasit ehjänä irti ja takas,
Täytynee ensin löytää ja kattoo löytyykö siitä mitää nummeroita, jotta tiätää ostaa uuren samanlaisen, tai kattoo onko jotain "hapettumia", jonka vois korjata?
Vanhassa Megu farmari II:ssa lakkas "yläjarruvalo" toimimasta, oli kaikki liitokset aivan hapettuneet, alko toimiin, ku puhdistin.
Ollu mulla ja poijaalla muutama Rellu, muuton toimineet, mut sähkövehkeet ei taira olla tehty meirän sualuteille teille?

Megane III

Jäsen
Jep, kiitti vinkistä. Pitääpä tutkailla. Täytyy "lainata", nyt kun on vähä pakkasta vaimon tukankuivaajaa ( kuhan ei oo kotona, muuton saattaa tulla "korvamakeeta"). Sillä ku lämmittää peilauslaitetta, eiköhän oikee löyry?
Jep, eiköhän siihen jostain ohjeet löyry, kuin saa glasit ehjänä irti ja takas,
Täytynee ensin löytää ja kattoo löytyykö siitä mitää nummeroita, jotta tiätää ostaa uuren samanlaisen, tai kattoo onko jotain "hapettumia", jonka vois korjata?
Vanhassa Megu farmari II:ssa lakkas "yläjarruvalo" toimimasta, oli kaikki liitokset aivan hapettuneet, alko toimiin, ku puhdistin.
Ollu mulla ja poijaalla muutama Rellu, muuton toimineet, mut sähkövehkeet ei taira olla tehty meirän sualuteille teille?
Joo näitä sähkövikoja tuntus olevan jonkinverran kyllä. Kuskinpuolen lukko renannu oikeestaan aina ja erinäisiä muita pikkuvikoja. Rekisterikilven valot niihin kolvasin ite puuilosta ostamat uudet lampun kannata ja sen pohjan. Ne suojalasit ostin muistaakseni autodocista.

Megane III

Jäsen
Löyty vanha ketju missä asiaa puitu ja ratkasujaki löytyny. Anturi on repsikan puolella eikä kuskin mitä aiemmin sanoin, sori.

Pende57

Jäsen
Jos ja kun kyseessä Megane III, niin anturi on nimenomaan siellä kuskin puolen peilissä.
Moro, taitaa kimben tieto olla oikea, enpä ole kerrennyt sitä vaimon hiustenkuivaaja vielä kokeilla, mutta ku tässä ykspäivä " hyväilin Meguani", sattupa käpäläni kuskinpuolen peilin etuosaan. Sielläpä oli sellanen näppy, " aattelin ensi, jotta teini-ikäsen, kuten edesmenny isäukko olis sanonu 2011 mallista, fini, vaan olikin ilmeisesti lämpöanturin "paukama"?
Noo, se on nykymurheista pienimpiä. Tässä jo muutaman kerran tehny Megu sen, jotta tauluun ilmestyy ilmoitus "jotta lataus ei toimi ja stop". Ennen auttanut, ku menee sivuun ja sammuttaa motuurin, käynistää uudelleen ja sit taas päässy erinäisiä päiviä ilman moitteita.
Toissapäivänä " teini-ikänen" päätti näyttää luonteensa ja teki latausilmoituksen 5 kertaa 16 km matkalla. Siis 5 kertaa tiensivuun ja sammutus.
Eilen ja tänään ajelin koelenkkejä, niinku arvaatte " nuori teiniautoni" ei antanut yhtään vikailmoitusta.
Osti tänään volttimittari tupakansytkään ja anto seisoessa arvo 12,2 v j käyressä 14,7-13,8 v. välillä vaihrellen.
Keväällä laitettu uus akku.
Nettiä plarannu, samalaisia vikoja ollu erinäisillä variaatioilla ympäri eurooppaa, vaan mitään selkeää korjauskertomusta en löytäny.
Yks mitä ite oon miettiny, olisko kellään kokemusta? Aina ennen ku oon lähteny liikenteeseen oon laittanu kortin paikaansa ja heti painanut starttia, ny oon odottanu, jotta " Checking control functions" on loppunu, eikä toistaiseksi ole nyt antanut vikailmoitusta. Kop.kop puuta.
Niin kärri on 2011 Megane 3 1.5 Dci.

Se on tällästä halpojen kärrien kanssa, tuli viä miäleen isäukko, sillä ku oli aina warreburkkeja. Joskus joku napuri oli kysyny, mikäs tua koneessa kitisee (tuulettajan hihna luisti), ukko oli sanonu jotta se on 30th markkaa mikä siä kitisee. Sillä rahalla sai siihenaikaan hienon mersun.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Paljonko autolla on ajettu? Ei laturitkaan ikuisia ole mutta toki voi olla jotain häikkää jossain muuallakin kun näissä taitaa latauksellekin olla oma ohjausyksikkö eli laturin tuottama virta ei mene suoraan akkuun.

Viimeksi muokattu:

Pende57

Jäsen
Paljonko autolla on ajettu? Ei laturitkaan ikuisia ole mutta toki voi olla jotain häikkää jossain muuallakin kun näissä taitaa latauksellekin olla oma ohjausyksikkö eli laturin tuottama virta ei mene suoraan akkuun.
289 th maantietä niellyt. Onhan siinä tietty kohtuullisesti matkaa, vaan ollu 2 kpl kakkoskoppasta megua, Molemmissa oli yli 400 th mittarissa kun luovuin, eikä mielestäni kumpaankaan oltu vaihdettu laturia. Ei ainakaan mun aikana ja olivat mulla useampia vuosia. Vaan ei ole laturitkaan veljiä keskenään voipi toinen hyytyä aikaisemmin.
Nyt on taas toiminut ku ihmisen mieli?
Kummallinen vika, mitä netistä lueskelin, on ollut tapauksia, että vikavalo palaa ja silti lataa ( en oo omaa pääsy testaan, ku ny on toiminu). On vaihdettu laturit ja akut, eikä ole vikavaloa saatu sammumaan.
Ei viittis viä laturiakaan vaihdattaa, aika savotta, täytyy etupää purkaa ja siirtää syyläriä eteenpäin, että saa vaihdettua (löysin sellasen videon). Jokku on kyllä irrottanu koneen ja siirtäny sitä taaksepäin, mutta työnsä siinäkin.

Sit ku sen viä joutuu teettään, ei ihan halpaa lystiä, eikä mitään takuuta, että vika olis laturissa.
Sellanen tuli viä mieleen, josko vika mulla olis herätejohdon liittimessä? Tossa ku oikein kiukutteli koitin illalla irrottaa herätejohtoa, vaan onhan se sellasessa välissä, jot tarvis olla kuus kättä ja kul...sa koukku, en sitä irti saanu mutta jonkun verran "vemputeltua" ja sen jälkeen toiminut moitteetta.
Tässä alkusyksystä teki 2-3 kertaa samaa, on tehny kuivilla ja kosteilla keleillä, joten ei mun mielestä ainakaan keleistä ole kiinni. Joskus nuarena kloppina oli (toiota, ku et muuta saa) merkinen, joka temppuili aina kosteilla keleillä.
Päivittelen tietoja jos uutta ilmenee, varsinkin jos vika löytyy ja saaraan korjattua. Nyt on volttimittari tupansytkärin "reiässä", täältä foorumilta vinkin löysin, en vain muista mistä ja keltä, mutta kiitos kuitenkin, eipä pääse akunloppuminen yllättään.

Pende57

Jäsen
Näin se on, kuskin peilistä löytyy anturi.

Alko niin kiinostaan, jotta pitihän tuo käyrä testaan, Megu III 2011. Säätiarotus näyttää -7, megun näyttö joka on aina näyttänyt "poskettomia" näytti -16.
Lämmitin sitä kuskinpuolen peilin " näpykkää" noin kolmisen minuuttia käpälällä asteet putos -6:een, sit odotteli nelisen minuutia minuuttia ja näyttö oli -12, joten kyllä se siä kuskinpeilissä on anturi.

Megane III

Jäsen
Näin se on, kuskin peilistä löytyy anturi.

Alko niin kiinostaan, jotta pitihän tuo käyrä testaan, Megu III 2011. Säätiarotus näyttää -7, megun näyttö joka on aina näyttänyt "poskettomia" näytti -16.
Lämmitin sitä kuskinpuolen peilin " näpykkää" noin kolmisen minuuttia käpälällä asteet putos -6:een, sit odotteli nelisen minuutia minuuttia ja näyttö oli -12, joten kyllä se siä kuskinpeilissä on anturi.
Joo testasin samaa ja sama tapahtuma tuli. https://www.nimark.fi/imgbank/tcd_new/6355/ect-re-001_1-wm.JPG
Tossa on kyseisestä anturista kuva, joka on nimarkilta napattu. Hintaa ei olis ku kympin luokkaa, mutta siis vaihdetaanko toi piuhoineen päivineen mikä näkyy kuvassa ?

kimbe

Tunnettu jäsen
Tossa on kyseisestä anturista kuva, joka on nimarkilta napattu. Hintaa ei olis ku kympin luokkaa, mutta siis vaihdetaanko toi piuhoineen päivineen mikä näkyy kuvassa ?
Itse tuossa vajaa vuosi sitten ostin pari tuollaista NTY:n anturia, tosin anturin tyyppikoodina tuon linkkaamasi ja mm. Megane 3:een soveltuvaksi kerrotun ECT-RE-001:n sijaan mm. Laguna 2:een ja Clio 3:een speksattu ECT-RE-002. Molemmat anturit ja molemmissa kulkineissa (Lag ja Clio) näytti 6-8 astetta liian vähän. Ostin sitten sen jälkeen ne Renun orkkisanturit, niin taas alkoi näyttämään oikeita lämpötiloja. Onneksi ei ollut kallis virhehankinta nuo NTY:t. Toivottavasti tuo RE001 näyttää sitten paremmin niitä oikeita lukemia, jos sellaisen sinne laitat.

Emppu1

Nuorempi jäsen
Joskus ratkottiin ilmastoinnin toimimattomuutta pojan Megane iii:ssä, ja vika korjattiin: Ulkolämpötila-anturi on kuskin puolen peilissä. Lasi pois kampeamalla, lasin pyöreä pohja, kolmella torksilla, pois ja sitten lasin kehys kampeamalla irti peilin kuperasta osasta. Lämpötila-anturi on rungon pohjalla. Uusi tilattiin Fruugosta, 15e posteineen. Johot poikki ja uuden liittäminen abikoilla. Uusi anturi toimii paremmin kuin vanha. +20C:n lämpötilassa ulkona uudella anturilla tulos on 23-24 astetta. Parempi näin kuin että hellekelillä vanha anturi antoi pakkaslukemia, eikä ilmastointi lähtenyt käyntiin. Ilmastoinnin kompura saa siis käynnistysluvan tuolta ulkolämpötila-anturilta. Ilmastointi itsessään toimii autossa edelleen hyvällä tavalla, kylmää tulee kuin pakastimesta. Anturi: Outdoor Air Ambient Temperature Sensor 277228552R ja/tai 277227085R

Megane III

Jäsen
Joo, nyt on anturikin tullu kotio ja pitänee perehtyä tohon ku ilmat on vähän sallivammat. Käsittääkseni tuollaset johtoliitännät pitäis aina juottaa, tai tinata toisiinsa ja suoja päälle. Toki on niitä valmiita juttujaki olemas minkä hhelminen videon muodossa esille toi.

Pende57

Jäsen
Moro, kiitos kaikille vastaajille ja vinkin antajille tohon mun ulkolämpötila-anturi ongelmaan. Täytyy kaivaa anturi esiin, kuha kevät tuleepi ja alkaa räystäät tippuu vanhasta talosta, sit alkaa taas näpitki pelaan tälläsellä vanhalla paperossin polttajalla. Pakkasella, ne on ku " nippu kyr..iä" ;), ku ei oo lämmintä tallia.

Palaampa viä tohon lataus onkelmaan, sepä on erikoinen. Alkanu jo uskoa " maagiseen maasäteilyyn", ku useamman kerran tehny temppunsa siskon pihasta lährettyäni :)
Eli aina sillontällön, epämääräsin välein tulee tauluun ilmotus, auto ei lataa. Normisti se tupakansytkärin reijässä oleva jännite mittari näytää latausta 13,8-14,7V. Nyku viimeks lähin siskon luota, taas ilmotti, joittei lataa, aattelin jotta kokeilaanpas ny hyytyykö akkumalaattori (joka on vuoren vanha).
Ajelin sellasen 30 km mittari näytti jänniteeksi sellasta 12,1-12,3 v. Sit pysähdyin ja auto oli noin 1/2h seisomassa, ku lähdin uurelleen liikenteeseen taas ilmotus ei lataa. Ajelin sellasen 15 km ja kokeilin laittaa kuormaa laturille, siis puhallin täysille, penkinlämmittäjät täysille, takalasin/peilin lämmitin päälle ja tietty valot oli päällä, Jännite putos 11,7 V, ku otin kaikki ylimääräsen kuorman pois, jännite palas 12,1-12,3 V.
Mielestäni tuo kertoo, jotta laturi syöttää hieman kuitenkin virtaa akkumalaattoriin, mutta ei ylitä johonkin järjestelmään asetettua arvoa ja herjaa latauksen puutteesta?
Ku automobilisaattori seisoo pidemmän aikaa ( useamman tunnin), niin yleensä lataus toimii ihan ok.
Eli illalla ku jätän seisomaan (siis auton ja vika on päällä) on aamulla laturin toiminta taas ihan ok.
Jos vika on tullakseen, se ilmenee heti ensimmäisen saran metrin ajon jälkeen. Ei koskaan pidemmässä ajossa ole tullu kesken ajon.

Onko kellään ollu samantapasia vikoja ja onko löytyny syytä?
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä Meganella kulkijaa.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Nuo mainitsemasi jännitteet hyvä akku kyllä pystyy pitämään kuormitettunakin, joten todennököisesti laturi ei lataa.
Testerillä se kyllä selviää, näkee ihan suoraan paljonko laturi tuottaa virtaa.
Näissähän on myös erlillinen latausmodiuli eli laturilta piuha ei mene suoraan akulle vaan latausmodulille. Voihan siinäkin olla häikkää tai sitten kontaktihäiriö jossain.

Itse vaihtaisin alkuun kyllä laturin. Se on kerta vain kun lataus ei toimi enää ollenkaan.

Ylös Bottom