Vikavalo ja koodit

Tero82

Jäsen
Viestejä
25
Hei, tälläiset vikakoodit olisi: df054 - ring supply short - circuit to +12v ja df306 - catalytic converter functional fault. Sekä moottorin vikavalo palaa. Osaisiko joku neuvoa?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 121
Miksiköhän se on niin monelle niin vaiketa kertoa tällaisissa viesteissä, että mistä/minkä ikäisestä/millä moottorilla olevasta kuluneuvosta on kyse? Jokseenkin saattaisi helpottaa sitä vian arvailua ja metsästämistä, kun tietäisi edes että mistä ja minkä vuosikymmenen tekniikasta on kyse. Ihan vaan näin ääneen mietin tällaista...
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 121
Niin lähteekö se kone käymään kuitenkin? Muita oireita kuin nuo pari vikakoodia ja palava vikavalo? Iskikö vikavalon yllättäen ja pyytämättä päälle, vai oliko jotain oireita jo aiemmin?
 

Tero82

Jäsen
Viestejä
25
Moottori käy hyvin. Ei muita oireita. Viime vuonna ennen katsastusta oli koodi p0420 mutta se saatiin huollossa nollattua mutta näitä ei nyt saatu. Onhan tuo valo palanut nyt taas puolisen vuotta. Mutta kun muita oireita ei ole.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 121
Kunnon testeriinhän tuo täytyisi kiinni saada ja livedataa tutkia. Ja millä laitteella on sitten yritetty nollaillakaan. Tuon ensimmäisen vikakoodiin olisi voinut yhdistää ajonestoon, mutta jos käy ja kukkuu ok, niin onko sittenkään. Ja tuo toinen nyt voi tulla miljoonasta eri syystä. Vaikka ihan siitä mihin se viittaakin, että katti on kaput.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
992
Kaverin autossa(Megane I 1,6 -03) tuo valo paloi ja vikaan auttoi vasta ensimmäisen lambda-anturin vaihto. Hupaisa juttu, mullakin syttyi tuo saastevalo viikko sitten ja onkohan sama vika tuossakin. Etummainen lambda on muuten aika kinkkisessä paikassa, pitiköhän pakoputken irottamiseksi apurunkoa löysyttää kiinnikkeistään.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 121
valo paloi ja vikaan auttoi vasta ensimmäisen lambda-anturin vaihto.
Moottorin vikavalo voi kyllä tuosta ensimmäisestä anturista hyvinkin palaa, mutta jos tuo aloitusviestin toinen vikakoodi yhtään paikkaansa pitää, niin teknisesti ottaen ei se ykköslambda kuitenkaan katin toiminnasta tai toimimattomuudesta tiedä yhtään mitään. Vikakoodit nyt tietenkin voi olla mitä sattuu, tai olla johdannaisia jostain muusta viasta, eikä sinällään ollenkaan välttämättä osu kohteeseen.

Voihan se ykköslambdan heikko toiminta toki saada seossäädöt sen verran sekaisin, että kattikaan ei pysty hommiaan hoitamaan, ja sen takia tulee joku "catalytic converter functional fault". Mutta siinäkin tapauksessa pitäisi kyllä jotain muitakin vikakoodeja löytyä, siihen ykköslambdaankin liittyen. No, ei ole helppoja vikoja arpoa nämä, eikä yli 20v. vanha moottorinohjauskaan kovin hienostuneita analyysejä osaa tehdä ja kertoa.
 

bauba

Jäsen
Viestejä
34
Tuo DF306 on satavarmasti sama kuin P0420.Eli katti rikki.Sen voi todeta suoraan takalambdan signaalia mittaamalla.Siihen ei etulambdojen vaihdot vaikuta mitään.Ja jos tuo toinen on se legendaarinen "lukupuolan piiri" niinkuin clippi sen kertoo...niin se on kaikissa vanhoissa renuissa muistissa aina.Ei korjaannu millään osan vaihtamisella.Tarkoittaa sitä virtalukon ympärillä olevaa käynnistykseneston lukurengasta.
 
Ylös Bottom