Vararenkaasta tai sen puuttumattomuudesta

jelaitil

Jäsen
Viestejä
191
Moro!

Tulipa tänään ensimmäinen rengasrikko kymmeneen vuoteen, vaikka kilometrejä on takana monta sataa tuhatta.
No auto sivuun ja kaivamaan vararengasta, mutta eihän piru vie scenikissä semmosta ole. Kompressori ja täyteaine pullo.
Ensinnäkin, täyttöaine pullo oli umpijäässä. Renkaassa oli kudosrepeämä, joten ei täyttöaineella mitään edes tee. Kompressori näyttää kivalta, pitää kesällä testata miten sillä täyttäisi lasten uimaleluja.

Mutta, näyttäisi että auton alla on tila vararenkaalle (minikoolle). autopurkaamot.com ja autovahinkokeskus.fi tuli koluttua, mutta sieltä ei löytynyt. Käykö scenic -05 meganen renkaat? lagunan? jonkun muun?
 

mekanekoupe

Jäsen
Viestejä
258
Vs: Vararenkaasta tai sen puuttumattomuudesta

Keskireikä taitaa olla väärän kokoinen, tuolla on lista pulttijaoista ym. http://www.vannetukku.fi/vanteiden_soveltuvuustaulukko.pdf
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
968
Vanha keskusteluketju, mutta jatkan silti tähän.
Tulipa tuossa omalle kohdalle ensimmäinen kunnon rengasrikko maantiellä. Ajovakaudenvalvonta hälytti jo ekassa mutkassa, ilmeisesti tyhjä takarengas antoi perän heijata sen verran.
Ei ollut omassa Laguna III:ssa vakiona varapyörää mutta jotenkin hirvitti ajella pitkiä matkoja pelkkä paikkauslitku mukana, joten heitin jo useampi vuosi sitten vanhan nastattoman nastarenkaan varapyörän koloon. Nyt siitä oli iloa, ei tullut kuin 20 minuutin katkos matkaan. Toki stten joutui uudet kesärenkaat ostamaan, mutta ajattelin ajella vanhasta sarjasta paremman parin kuitenkin pienemmälle pinnalle. Ja bonuksena tuossa kesäpyöräsarjassa oli yhdessä vanteessa sisäkehällä pari kunnon lommoa, joten joko ne pitää oikoa tai ostaa samanlainen vanne ennenkuin uusia renkaita asentaa. Onneksi on kolmet vanteet, niin pärjäilee nyt.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 548
Ja kohta joku huomauttaa että mitä sillä vararenkaalla kun se on kuitenkin tyhjä.
Jos on pakko jatkaa matkaa niin mieluummin vaihtaa alle vaikka pelkän vanteen mitä ajaa kalliin sarjan ökyalumiineja pilalle. Koska vannesarjahan on usein pilalla kun yksi puuttuu, ja kolme kumiakin jää sitten helpolla hylkyyn.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 548
Kannattaa myös heittää sinne varapyöräkoteloon kunnon ristikkoavain tms.

Tahtoo ne auton omat työkalut olla lähinnä koristeita.

Tästä on omakohtaista kokemusta kun mamma taannoin soitti että lagunassa on ratas tyhjä ja pultit ei aukea. Itse kun en päässyt paikalle niin hinuri kävi vaihtamassa renkaan vakuutusyhtiön piikkiin, onneksi oli hinausvakuutus.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 329
Ja kohta joku huomauttaa että mitä sillä vararenkaalla kun se on kuitenkin tyhjä.
Eipä ole muuten tullut liian usein vararenkaista niitä paineita tarkisteltua, mutta Laguna kun meillä perheen kolmesta autosta ainoa vetokoukullinen (ja ainoa jossa on vararengas), ja piti muutama viikko takaperin peräkärryn kanssa pitempi reissu heittää, niin kerrankin tarkistin ennen reissua, että onko siinä vararenkaassa yhtään paineita jäljellä. En tiedä koska viimeksi olen sen tarkistanut, varmuudella en ainakaan viiteen vuoteen. Pieni yllätys kyllä oli, että siellä edes 1.5 baria paineita kuitenkin oli ja sen puolesta olisi ajamaankin vielä rengasta pahemmin rikkomatta pystynyt.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 548
Entäs ne joissa varengas on auton alla, ulkopuolella.

Taannoin herkistelin Traficin mekanismin auton ollessa nosturilla lämpimässä hallissa, mieluummin siellä kuin räntäsateessa tienposkessa.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 558
Tuosta peräkärryn renkaista. Ne ovat luvattoman huonossa kunnossa kun aina kärry seisoo. Menee noi kiiinalaiset melkein soikeiksi. Ja ilma ei tahdo pysyä.kannattas tarkistas ja myös laakeritkin. Onneksi on telikärry , kerran petti rengas ja toisen kerran petti laakeri.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
968
Ja kohta joku huomauttaa että mitä sillä vararenkaalla kun se on kuitenkin tyhjä.
Jos on pakko jatkaa matkaa niin mieluummin vaihtaa alle vaikka pelkän vanteen mitä ajaa kalliin sarjan ökyalumiineja pilalle. Koska vannesarjahan on usein pilalla kun yksi puuttuu, ja kolme kumiakin jää sitten helpolla hylkyyn.
Tuli aikanaan ostettua autossa mukana olleen alkuperäisen muovisen kertakäyttökompuran tilalle metallinen versio, sillä olis saanut täytettyä. Itse tavannut kuitenkin pitää vararenkaassa painetta niin paljon kuin rengas kestää niin pysyy sitten pidempään ajokuntoisenan.
Pilallehan se vanne menee jos kuoppaan tai kiveen ajaa tyhjällä renkaalla. Oli yllätys että ei vioittunut vaikka pyöri jonkin matkaa pelkän kumin päällä vanne. Sisäpuollehan ne lommot tulee kun siellä ei ole pystysuoraa tukea kehälle. Ehjän renkaan vanteessa olikin pari lommoa vaikka on menty lähemmäs 3 barin paineilla. Ilmankos ravisti moottoritienopeuksissa viime kesänä.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
968
Kannattaa myös heittää sinne varapyöräkoteloon kunnon ristikkoavain tms.

Tahtoo ne auton omat työkalut olla lähinnä koristeita.

Tästä on omakohtaista kokemusta kun mamma taannoin soitti että lagunassa on ratas tyhjä ja pultit ei aukea. Itse kun en päässyt paikalle niin hinuri kävi vaihtamassa renkaan vakuutusyhtiön piikkiin, onneksi oli hinausvakuutus.
Jos on rengasliikkeessä laitettu kiinni, niin on monesti hieman tiukemmassa kuin mitä on ohjemomentit. Olisko ajatus ettei tule ainakaan valituksia irronneista pyöristä. Joskus on kyllä heiveröisempi ristikkoavain antanut periksi kun on kuivia ruosteisia rengasliikkeessä kiristettyä avaimia koittanu saada auki. Puolimetrisellä varrella lähtee aina kirskahduksen saattelemana.

Itse tulee vedeltyä puolen metrin varrella ilman momenttiavaninta sopivaan tiukkuuteen, pitäis joskus kyllä koittaa laittaa ihan momenttiavaimella. Oli vain yllätys kun kokeilin auton omalla nysällä avata pultit niin lähti ilman irvistelyä auki. Auttaa varmaan se, että on kartioholkilliset pultit ja laitan sinne pultin ja holkin väliin aina tipan vaseliinia ennen kiinni kiertämistä.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 087
Onhan se täysikokoinen vararengas oiva lisä takakontissa. Voi ajella sitten koko kesän se alla, kuten meikä teki edellisen rengasrikon jälkeen. Oli kanttikiviä irrallaan kadunkulmassa ja siinä repäisi takarenkaan kyljen auki.
 
Ylös Bottom