Vaihteisto ongelma

Viestejä
80
Tykkäyksiä
0
#1
Vaihdon viikonlopulla jakohihnan Meganeen (1.9 dci 2001). Kaikki ne sinänsä ok varsinkin ei tarvitse miettiä pumpun asetuksia kun on pelkkä painepumppu. Vaihdon jälkeen kone lähti käyntiin ja seurasin hetken aikaan käyntiä joka ok ja sen jälkeen peruutin pihatielle. Sitten ykköstä silmään ja kytkintä ylös. Tuntui ettei oikein vedä ja kun kytki poljin tuli täysin ylös niin jysäytti moottorin sammuksiin. Siten taas peruutusta ja kaikki sujui mallikkaasta ja jopa hiemaan paremmin aiemmin (oliko vain vaikutelma?). Sitten taas ykköstä ja sama juttu. Taas peruutus ja nyt enemmän kaasua ja kakkosta päälle ja antoi nostaa kytkinpolkimen ylös asti ja lähti rivakasta liikkeelle, kun olettaa sopiin. Valitettavasti auto ei ole rekisterissä eikä siten ollut mahdollista lähteä muita vaihteita kokeilemaan maantielle. Hieman ihmeissä ongelmasta kun noiden vaihteiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa aiemmin tässä autossa. Ykkösvaihde menee kyllä niin kuin päälle ja liikeratansa loppuun eikä siinä takeltele tai jumita ja tuntuu että jotenkin päällä koska jotenkin se nihkeästi vetää ja kun kytkinpolkimen nostaa täysin ylös niin siihen jysähtää ja moottori sammuu. Olisiko jollakin ideaa mistä kysymys?
 
Viestejä
154
Tykkäyksiä
5
#2
Asiasta mitään sen enempää tietämättä, niin tulihan jako kohdilleen? Jos ei kone "jaksa vetää" remminvaihdon jälkeen, niin alkaisin kyllä itse sieltä hihnan/jaon puolelta sitä vikaa etsimään...
 
Viestejä
80
Tykkäyksiä
0
#3
Kone kyllä toimiin ja vetää: ottaa hyvin kierroksia Ongelma on se ykkösvaihde. Pakki toimii normaalisti ja samoin se kakkonen kun antaa ns. kaasua hyvin kulkee sen matka mitä pihatiellä pystyy ajamaan. Ne vaihteet ei lyö konetta sammuksiin kuten ykkönen, kun nostaa kytkinpolkimen ylös. Sammalla myös väläyttää kaikkia valoja näytössä ja muilla vaihteilla ei mitään. Se kone ei vedä sillä ykkösellä ja vaihde ei ikään kuin mene päällä vaikka vaihde ei mitenkään takertele. Itse aloin miettiin sellaista asiaa, että siinä hihnan vaihtotyössä joutuu välillä nostamaan moottoria ylös ja alas, että pääsen irrottamaan niitä suojamuoveja ja rattaita sekä taas asentamaan niitä takaisin. Työskentelytilat on kovin ahtaat. Olisiko tämä voinut vaikuttaa näihin vaihteensiirtomekanismiin jotenkin?
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
808
Tykkäyksiä
9
#4
Vaihteensiirtimessä ilmeisesti tapahtunut jotain, meneeköhän tosiaan ykkönen kun sitä tarjoaa vai meneekö 3 vaihde. Tässähän ilmeisesti on vielä se tankovälitteinen vaihteensiirto, siirtovipu laatikon pohjapuolella. Tangosta pystyy kyllä säätämään säätö on tarkka jo pieni liike vaikutta paljon.
 
Viestejä
84
Tykkäyksiä
0
#6
Jako pielessä, eikä se tartte kuin sen yhden hampaan verran.
No voisin väittää, ettei ole jos pakilla ja kakkosvaihteella lähtee normaalisti. Mikä 1 vaihteesta tekee niin erityisen, että oireilisi tuolla eikä pakilla?
Vaihteensiirtäjä nyt ensialkuun tarkistukseen, ettei tosiaan olis ykkösen sijasta jotain ihan muuta.
 
Viestejä
80
Tykkäyksiä
0
#7
Aivan pakki ja 2 vaihde toimiin kuten pitää. Olisiko tästä vaihteen siirtäjämekanismista yhteydessä vaihdelaatikkoon jotain kuvia?
 
Viestejä
154
Tykkäyksiä
5
#8
No mites toimii jos kakkoselta vaihdat alaspäin ykköselle ("moottorijarrutat")? Jos kiekat nousee, on todennäköistä että ykkönen meni päälle. Jos laskee, niin joku muu pykälä meni päälle.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
808
Tykkäyksiä
9
#9
Valitettavasti ei ollut kuvaa lähettää. Heräsi vaan pieni kysymys, meneekö pakki päälle ilman sitä salvan nostamista vaihdekepissä, normaalisti ei saisi mennä.
 

skara

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 075
Tykkäyksiä
4
#10
Eiköhän tuo ole tyypillinen vitosrattaan irtoominen, päätykoppa auki ja tarvittavat toimenpiteet laatikkoon.
 
Viestejä
80
Tykkäyksiä
0
#11
Hei, palaan aiheeseen, kun tuon auton kanssa tuli viikonlopulla taas vietettyä aikaan. Tuohon salpa asiaan totean, että täytyy nostaa, että menee pakki päälle. Nostin auton alustapukeille, jotta pääsisi katsoon sen vaihteensiirtäjän liikkumisen alakautta. Alakautta sain kaikki vaihteet päälle vaikka vähän tiukalta tuntui. Samassa yhteydessä huomasin, että vaihteensiirtäjätanko oli suorasta linjasta n. 4-7 mm vinossa. Alkukohta olin n. 30 cm ennen vaihtoeoston puoleisesta päästä. Suoristin tankoa sen mitä alla pystyin ja lähes suoraan se tulikin ja sitten kokeilemaan. Nyt ykkösen saa päälle ja hieman nihkeästi mutta kuitenkin. Myös kakkosen kautta sammalla painaen vasemmalle sivulle menee hieman paremmin päälle. Nyt vaikkuttas siltä, että moottoria ylös alas nostaessa hihnavaihdon yhteydessä, siirtäjätanko ottanyt siipeensä ja hieman vääntyi. Tuossa alla jonkilaista kuvaa aiheesta.
 

Liitteet

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
808
Tykkäyksiä
9
#12
Tuolla Mitsu Clupin puolella aika paljon juttua tuosta vaihteensiirrosta, Mitsu Carismassa 1600 malleissa on samaa vaihteistoa ja joissakin Volvo 40 malleissa, takkuavaa vaihteensiirtoa ovat korjanneet vaihtamalla nuo kuvassa näkyvät puslat.
 
Viestejä
80
Tykkäyksiä
0
#13
Löysin netistä myös hieman toisenlaisen ongelman ja sen korjauksesta vaihteistosta, joka kaverin mukaan on ollut sangen yleinen ongelma ilmeisemmin tuon mallisissa vaihteistoissa.

 
Ylös Bottom