Vaihteensiirtoakselin stefan vaihto

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 549
Tuli sitten vaihdettua tuo stefa vaikeimman kautta,eli rälläköiden hitsaukset irti ja hitsaten uudelleen...Kun tuo stefasarjakin tuli tilattua ennenkuin muistin että tuohonhan on olemassa patenttikorjauskin,joka tosin on puolet kalliimpikin...Tuolla tuo stefasarja.. http://www.ebay.com/itm/Renault-Megane-Scentic-JB3-Gearbox-Oil-Seal-Set-/110998957398?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3AMegane&hash=item19d80dad56
Ei nyt oikein onnistunut liittää selitystä suoraan kunkin kuvan yhteyteen,ja osa kuvista on tarkkuudeltaan tosi surkeita johtuen siitä,että digikamerasta loppui tapansa mukaan virta muutaman kuvan jälkeen,ja loput piti ottaa kännykkäkameralla...

IMG_1537.JPG
Siinä uudet stefat,ilmeisesti tuo isompi 27,95x56x10 on oikean puolen vetoakselin stefa,sille nyt ei tarvinnut tällä erää tehdä mitään...

IMG_1538.JPG
Tip tip...ei pahasti mutta kumminkin...

IMG_1539.JPG
Ensin kohdistusura kokoamista varten,että lattarauta sattuu edes lähelle oikeaan kulmaan suhteessa akseliin...

2014-09-06 13.40.18.jpg
No siitä se alkaa irrota,kun vaan tarpeeksi rälläköi ja välillä vääntää sorkkaraudalla varovasti...

2014-09-06 13.58.21.jpg
Lattarauta irti,sitten itse stefan vuoro...Viimeistään tässä vaiheessa laatikosta öljyt pois ;D

2014-09-06 14.14.57.jpg
Uusi stefa haitarikumin sisällä,varovasti naputellen paikoilleen...Stefan huuliin rasvaa,ja ulkoreunaan lukitusnestettä kaiken varmuuden välttämiseksi...Ja laatikkoon öljyt takaisin,jäähdyttävät omalta osaltaan siirtoakselia hitsatessa niin ettei stefa kärsi...Kakkosvaihde päälle,niin ei siirtoakseli karkaa laatikon sisään lattarautaa asennettaessa,eli siirtoleukapihdeillä kiinni akselin päästä,veto alas ja naks kiertoliike...

2014-09-06 14.56.45.jpg
Lattarauta ensin parilla mällillä kiinni,ja kokeilu että vaihteet toimivat...

2014-09-06 15.23.43.jpg
Sitten armotonta hitsausta,vähän kerrallaan ja äkkiä nopea jäähdytys litimärällä rätillä...Jatketaan niin kauan että riittää.... ;D Karmeeta räkimistähän tuo ylöspäin hitsaus migillä taaaas oli,mutta jossei kestä niin irrotkoon... ::)
 

Liitteet

skara

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 159
Vs: Vaihteensiirtoakselin stefan vaihto

Oikein hienoa toimintaa, hyvä että jotkut sentään uskaltaa tehdä mitä pitääkin. Ten points!
 

toimika

Nuorempi jäsen
Viestejä
1
Vs: Vaihteensiirtoakselin stefan vaihto

Eikö kukaan ole asentanut autoonsa tuota korjausosaa.
https://www.topautoosat.fi/mapco-2031592.html
Minulla em. osa on. Nuo kaksi tiivisterengasta ei ole ongelma, mutta ongelmana on minkälaisella työkalulla saan nuo kaksi puolikasta naputettu em. tiivisteiden kera takaisin vaihteistoon.
Tässä ei tarvitsisi hitsailla.
 

Puuha-Pete

Jäsen
Viestejä
81
Vs: Vaihteensiirtoakselin stefan vaihto

toimika sanoi:
Eikö kukaan ole asentanut autoonsa tuota korjausosaa.
https://www.topautoosat.fi/mapco-2031592.html
Minulla em. osa on. Nuo kaksi tiivisterengasta ei ole ongelma, mutta ongelmana on minkälaisella työkalulla saan nuo kaksi puolikasta naputettu em. tiivisteiden kera takaisin vaihteistoon.
Tässä ei tarvitsisi hitsailla.
Hep! Keväällä tein isompaa remppaa (kytkinlevy ym.) ja listalla oli myös tuo vuotava vaihteensiirtäjä. Laatikko taitaa olla JC5.
Olin hommannut tuollaisen korjaussarjan ja ajattelin että helppo homma.. Laatikko oli irrallaan, eli työskentyasentokin oli vielä hyvä kun naputtelin tuota paikalleen. Siinä saikin varmaan toista tuntia hikoilla mokoman tiivisteen kanssa. Sen sovitus oli todella tiukka. Viilasin hieman sen mustan muovirinkulan reunojakin avuksi että menisi alkuun. Mutta siis osat asemiin ja mukana tuleva sivulta avoin muovirinkula päälle suojaksi ja ei muuta kuin naputtelemaan eri puolilta vasaralla ja jollain sopivalla välikappaleella.

Kaikki tuli kasattua paikoilleen ja sitten alkoikin ongelmat. Jossain netistä löytyneessä ohjeessa luki että aluksi tuo on jäykkä, mutta tiivisteet asettuvat parissa päivässä. Noh, vaihteet eivät menneet päälle ollenkaan, tuo pisti sen verran vastaan. Nimenomaan nuo kumirenkulat, muovinen runko ei ahdistanut. Ei auttanut päivä eikä viikkokaan. Laitoin oikean tiivisteen tilaukseen, mutta katsastusaika kolkutteli ja oli pakko saada tuo jotenkin ajokuntoiseksi. Purin ja asensin tuon korjaussarjan useampaan kertaan.. vuolin mm. tiivisterenkaiden uria suuremmaksi. Vaihteensiirtäjän kuumentaminen auttoi jonkun verran tiivisteiden muotoutumisessa ja lopulta kasasin sen vain yhdellä kumirenkaalla varustettuna. Silloin oli suht käyttökelpoinen, tosin vaihdekepin tuntuma ei kuitenkaan ollut sellainen kuin kuuluisi olla. Ja lisäksi tuolla kokoonpanolla se ei ollut enää tiivis vaan öljyä tippui entiseen malliin.

Eli heti tilaisuuden tullen tein samat kuin ketjun aloittaja ja vaihdoin tuohon sellaisen tiivisteen kuin kuuluukin. Hitsaaminenkin olisi ollut helpompaa silloin kun laatikko oli irrallaan, eikä auton alla maaten, mutta minkäs tekee kun ajatteli pääsevänsä helpommalla. :) Nyt vaihteet toimivat täydellisesti eikä ole vuotoja.

Oman kokemuksen perusteella suosittelen siis kiertämään nuo korjaussarjat todella kaukaa.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 270
Kysyin huvikseen tuota vaihteiston vaihtajanakselin tiivisteremppaa yhdestä Relluihin erikoistuneesta nyrkkipajasta, niin ei ukko olisi suostunut tekemään sitä ulkopuolelta käsin tuolla rälläkkä-hitsaus -menetelmällä.
Mikähän sitäkin tyyppiä riivasi, kun ei mitään järkeä vanhemmissa autoissa pudottaa jotain lootaa irralleen yhden tiivisteen takia??
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 728
Kun töitä on muutenkin riittävästi niin miksipä alkaisi tekemään sellaista joka voi epäonnistua ja aiheuttaa valituksia asiakkaalta. Megane II:ssa on fiksummin tehty laatikko, ei vuoda.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 070
Jotkut tekee jotkut ei, tuota stefan vaihtoa , vipu irti vipu kiinni, systeemillä. Kerran merkkiliikkeen tiskiltä ostin tuon stefan. Myyjä nouti hyllystä. Katsoi minua pitkään, lausui sitten, miten ajattelit tämän vaihtaa. Sanoin, hion vivun irti, vaihdan stefan, hitsaan vivun kiinni. Myyjä hetken hiljaa, lausui sitten ,noin pojat vaihtaa täälläkin. Jatkoi vaan. Vivun asento pitää merkitä että tulee sitten oikeaan asentoon, hitsaus pätkittäin välillä jäähdytys ettei polta tiivistettä.
 

renuhkomies

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Laitoin sitten sen kahden puolikkaan systeemin paikalleen. Vaihteet toimivat hyvin, eikä vuoda yhtään. Mutta ei se ihan simppeliä ollut, alkuvalmisteluihin kuului vaihteensiirtovivun reunojen tarkastaminen sormituntumalla, poistin pari terävää pärskettä varovasti viilalla, sen jälkeen mirkelikankaalla silittelin seunat. Puhdistus ja vaseliinia jotta rengas liukuu naarmuuntumatta siirtovivun yli. Se vaihe onnistui hyvin. Mutta kun rupesin nostamaan holkkia, huom, saksitunkilla siirtovivun alta, ylös, totesin, että se oli liian kireä. Mittaus ja toteamus, että ei tule menemään vaihdelaaatikkoon kohtuudella, 0,5mm liian paksu. Onneksi vanha holkki oli ehjänä ja se meni hyvin, sopivalla kireydellä, laatikon reikään. Siihen oli joku laittanut liian ohuet O-renkaat, ja se vuoti pahasti.
Joten nosto laatikkoon saksitunkilla ja sarjan mukana tulevalla apupalalla, O-renkaisiin ja uriin vaihteistoöljyä. Apupala takaa sen, että puolikkaat nousevat samaan tahtiin eivätkä o renkaat leikkaudu. Tuli samalla puhdistettua ja rasvattua siirtovivusto. Sarjan mukana tuli myös aika heppasesta pellistä tehty kulmakappale joka estää puolikkaiden ulos luiskahtamisen, se kiinnittyy palautusjousen pitopultin alle. Pitää kyllä muotoilla hiukan.
Ts. tämmöisissä extempore osissa on kyllä hajontaa jonkun verran. Onneksi en tupakoi.
 

renuhkomies

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Ylläolevaan vielä, jotta siirtovivusto pysyy voideltuna ostin moottorin pohjapanssarin tarvikkeena, 90€. Tietty nyt öljynvaihto on työläämpää mutta koska se levy on aika taipuisaa näyttää siltä, että vain takimmaiset ruuvit pitää avata jotta saa suodattimenb irti ja öljypohjan ruuvin auki. Mutta se on sen ajan murhe. vaihteensiirto toimii edelleen hyvin, eikä tippaakaan ole tullut vuotoa 100km ajon jälkeen.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 270
Mulla meni vajaa litra uutta öljyä lootaan kun lisäsin sitä viime syksynä.
Kuuden vuoden ja 100 tkm ajon jälkeen tilanne oli tuo, en tosin tiedä mikä oli öljyn taso mikä ostaessa, mutta koska autosta oli edellinen omistaja huolehtinut hyvin niin veikkaan että taso oli tapissa.
Tiedän sen kyllä nyt, pitää tarkistella asiaa hieman useammin kuin kerran kuudessa vuodessa, mutta luulin että täyttöaukko on vaikeammassakin paikassa tuossa Meksussa. Se onkin ihan siinä hollilla.
 
Ylös Bottom