TwingoT

Speedjp

Laguna GT 2 Phase 2 -2006 Twingo UCB 1.2i -1996
Viestejä
144
Tykkäyksiä
0
#1
Tere!

On tässä pitkään pyörinyt ajatus omasta "projektiautosta" Noh, nyt on sitten sellainen!
Twingohan tuli taloon vuonna 2013 Raisiosta. Auto on vm. 1996 ja kilometrejä oli noin 240tkm
Nyt viisi(5) vuotta on kulunut ja kilometrejä on karvan alle 290tkm jotka alkavat jo näkyä niin korissa kuin myös koneessa! Aloitin tuossa Heinäkuun helteisenä iltana purkamaan sisustaa pois,
koska tiesin että hitsattavaa löytyisi. Kun olin saanut kaiken pois-> sitä hitsattavaa alkoi toden teolla löytymään!! Noh siinä vaiheessa ajattelin että nyt tehdään kunnolla tai ei tehdä ollenkaan. Aloitin työt etsimällä kompuran ja hiekkapuhalluslaitteen jolla olisi tarkoitus päästä eroon alustassa muhivista kukkasista! Aikani purettua myös alustaa (Pakoputki, taka-akseli,polttoainetankki ja kaikki letkut jarrut yms.) Aloin päästä kartalle, tästä tulisi iso urakka!
Noo.. Puhallellessa menikin noin 15h en ihan joka pv. päässyt tekemään ja kesti aina syyskuun
puoliväliin saakka puhallettavaa!(160kg hiekkaa). Jokaisen puhalletun pellin kohdan jälkeen laitoin punaista rost primeria estämään uudellen ruostuminen. Nyt ollaan jo hitsaus vaiheessa! Sain kaverilta lainaan kempin minarcmig 200 evo migin! On muuten hyvä peli, vaikka en olekkaan hirveästi aiemmin hitsannut.. Päälle vielä temadur epoksimaali ja massa jossain vaiheessa...Korin valmistuessa hitaasti mutta varmasti alkoi päässä itämään ajatus moottorista! Twingo 1,4 Turbo. Olisiko se edes mahdollista? Mene ja tiedä mutta nyt on moottori hankittu (C2J) ja myös ko. moottori on jo purettu osiin, odottaen mittailuja ja paljon tietoa keräillen mitä tapahtuu seuraavaksi?..Ainakin katsurilla käytävä kysymässä että mitähän ihmettä tarvitaan, jos tehot nousevat mallisarjan tehokaimmasta 20% :p
 
Viestejä
339
Tykkäyksiä
7
#2
Vs: TwingoT

Speedjp sanoi:
Tere!

On tässä pitkään pyörinyt ajatus omasta "projektiautosta" Noh, nyt on sitten sellainen!
Twingohan tuli taloon vuonna 2013 Raisiosta. Autolla on vm. 1996 ja kilometrejä noin 240tkm
Nyt viisi(5) vuotta on kulunut ja kilometrejä on karvan alle 290tkm, jotka alkavat jo näkyä niin korissa kuin kyös koneessa! Aloitin tuossa Heinäkuun helteisenä iltana purkamaan sisustaa pois,
koska tiesin että hitsattavaa löytyisi. Kun olin saanut kaiken pois-> sitä hitsattavaa alkoi toden teolla löytymään!! Noh siinä vaiheessa ajattelin että nyt tehdään kunnolla tai ei tehdä ollenkaan. Aloitin työt etsimällä kompuran ja hiekkapuhalluslaitteen jolla olisi tarkoitus päästä eroon alustassa muhivista kukkasista! Aikani purettua myös alustaa (Pakoputki, taka-akseli,polttoainetankki ja kaikki letkut jarrut yms.) Aloin päästä kartalle, tästä tulisi iso urakka!
Noo.. Puhallellessa menikin noin 15h en ihan joka pv. päässyt tekemään ja kesti aina syyskuun
puoliväliin saakka puhallettavaa!(160kg hiekkaa). Jokaisen puhalletun pellin kohdan jälkeen laitoin punaista rost primeria estämään uudellen ruostuminen. Nyt ollaan jo hitsaus vaiheessa! Sain kaverilta lainaan kempin minarcmig 200 evo migin! On muuten hyvä peli, vaikka en olekkaan hirveästi aiemmin hitsannut.. Päälle vielä temadur epoksimaali ja massa jossain vaiheessa...Korin valmistuessa hitaasti mutta varmasti alkoi päässä itämään ajatus moottorista! Twingo 1,4 Turbo. Olisiko se edes mahdollista? Mene ja tiedä mutta nyt on moottori hankittu (C2J) ja myös ko. moottori on jo purettu osiin, odottaen mittailuja ja paljon tietoa keräillen mitä tapahtuu seuraavaksi?..Ainakin katsurilla käytävä kysymässä että mitähän ihmettä tarvitaan, jos tehot nousevat mallisarjan tehokaimmasta 20% :p
Hienoa että idea on siirtynyt toteutuksen asteelle! Hyvä aihio vielä, niin kompakti, yksinkertainen ja kevyt. Mielenkiinnolla tulen seuraamaan tätä ja tuo turbotekniikka varsinkin on makea aihe tuollaiseen autoon josta muut tielläliikkujat eivät ehkä suuremmin ruutia odota löytyvän 8) Tuleeko tästä ihan viikonloppulelu vai onko ratasuunnitelmia tms, ja miten olet miettinyt alustaa ja jarruja parannella?
 

Speedjp

Laguna GT 2 Phase 2 -2006 Twingo UCB 1.2i -1996
Viestejä
144
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: TwingoT

Ihan Käyttöautona kuitenkin pysyy. Nytkin alkaa olla kiire saada kulkine nippuun, koska talvi tulossa ja olisi mukavempi autolla kuin moottoripyörällä ajaa töihin etc.. Tässä vähän pohdiskellut että miten laajalti tuota konetta rakentaisi uudelleen talven aikana! Ainakin Liukulaakerit, putket ja mannät/renkaat(mallia Turbo jolloin myös puristuspainetta saisi madallettua.Öljypumpusta ei ole tietoa koska tuossahan on rataspumppu 25mm rattailla, turbossa lienee lamellipumppu?? Nokkakin on mielessä CATCAMS samoin vauhtipyörä Turbosta, isommalle kytkimelle 180mm->200mm, no se turbiini tietenkin! Ebäyssä näytti olevan T3 käärmeenpesä tarjolla ja imusarjaksi tulisi turbon vakio modattuna ruisku+MegaSquirt!
 

Speedjp

Laguna GT 2 Phase 2 -2006 Twingo UCB 1.2i -1996
Viestejä
144
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: TwingoT

Mitenhän tänne saa kännykästä kuvia, olisi vaikka kuikka paljon mutta foorumi rajaa 1M?
 
Viestejä
339
Tykkäyksiä
7
#7
Vs: TwingoT

Speedjp sanoi:
Ihan Käyttöautona kuitenkin pysyy. Nytkin alkaa olla kiire saada kulkine nippuun, koska talvi tulossa ja olisi mukavempi autolla kuin moottoripyörällä ajaa töihin etc.. Tässä vähän pohdiskellut että miten laajalti tuota konetta rakentaisi uudelleen talven aikana! Ainakin Liukulaakerit, putket ja mannät/renkaat(mallia Turbo jolloin myös puristuspainetta saisi madallettua.Öljypumpusta ei ole tietoa koska tuossahan on rataspumppu 25mm rattailla, turbossa lienee lamellipumppu?? Nokkakin on mielessä CATCAMS samoin vauhtipyörä Turbosta, isommalle kytkimelle 180mm->200mm, no se turbiini tietenkin! Ebäyssä näytti olevan T3 käärmeenpesä tarjolla ja imusarjaksi tulisi turbon vakio modattuna ruisku+MegaSquirt!
Kuulostaa hyvältä! Tuo ruiskuksi muuttaminen on kiinnostava aihe, ilmeisesti imusarjan kanssa joutuu askartelemaan tavallista enemmän koska niin moni vieläkin käyttää kaasaria näissä koneissa, isoillakin tehoilla. Toivottavasti saat aikaiseksi hyvän projekti-topicin tänne niin pääsevät muutkin oppimaan samalla kun oma Twingosi edistyy! Mikäs nyt olisi se tämän hetkinen tehotavoite ja mitä suunnitelmia on alustalle ja jarruille?
 

Speedjp

Laguna GT 2 Phase 2 -2006 Twingo UCB 1.2i -1996
Viestejä
144
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: TwingoT

Tänään kävin juttelemassa katsurin kanssa ja hän antoi kyllä vihreää valoa projektille! Neuvoi vain että tee ensin se osien muutos lista mallisarjan tehokkaimmasta, jarrut, tukivarret ym. Eli nyt pitäisi löytää sellainen, esim REK.nro ja sitten esim maahantuoja pystyisi kokoamaan osalistan... No niin sitten kone asiaan! Eli tuossa varmasti pääsee helpommalla kun ostaa moottoripyörän läppärungon 4 sylinterisestä pyörästä ja modaa siitä!?
 
Viestejä
339
Tykkäyksiä
7
#10
Vs: TwingoT

Tänään kävin juttelemassa katsurin kanssa ja hän antoi kyllä vihreää valoa projektille! Neuvoi vain että tee ensin se osien muutos lista mallisarjan tehokkaimmasta, jarrut, tukivarret ym. Eli nyt pitäisi löytää sellainen, esim REK.nro ja sitten esim maahantuoja pystyisi kokoamaan osalistan... No niin sitten kone asiaan! Eli tuossa varmasti pääsee helpommalla kun ostaa moottoripyörän läppärungon 4 sylinterisestä pyörästä ja modaa siitä!?
Läppärungoilla saattaa tulla sitten kaasuvasteesta HERKKÄ ja tyhjäkäynnin säätä voi olla "haasteellista". Säätämällä huolella MegaSquirtia saa sitä käytöstä pehmennettyä kyllä, mutta siihen on syynsä että autotehtaat ovat käyttäneet aikoinaan paljon resursseja yksittäisten kaasuläppien optimointiin. Aikaan ennen sähköisiä läppiä nähtiin esim. porrastettuja kaksoisläppiä ja vaikka mitä kalliita monimutkaisia rakenteita ihan vaan siksi että saatiin sekä sopivan pehmeä vaste alakierroksilla että riittävä virtauspotentiaali maksimitehoalueella.

Veikkaisin että käyttöhenkisessä moottorissa yksi kaasuläppä olisi paras idea, ja mitoitus niin että valkkaa sen läpän suoraan sellaisesta vakiomoottorista missä on vakiona haluamasi hevosvoimamäärä. Kyllä nuo prätkän läppärungotkin saa toimimaan, ei siitä ole kyse, mutta ne eivät ole optimiratkaisu silloin jos ei rakenneta erityisen korkeaviritteistä "kierrosmoottoria". Ja jos MS:llä teet tuon ruiskunohjauksen, niin on olemassa vakiokaasuläppiä joiden asentoanturit kelpaavat suoraan MS:n kanssa käytettäväksi. MS-foorumeilta saa lisätietoa.
 
Ylös Bottom