Twingo III

Jallmari

Clio IV TCe 90 Expression 04/2013
Tykkäyksiä
0
Uusi Twingo takamoottorilla esitellään maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä.

http://www.topgearsuomi.fi/content/renault-plus-daimler-uusi-twingo

http://www.autoexpress.co.uk/renault/twingo/85741/new-renault-twingo-2014-revealed-online

Liitteet

jaho

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0
Vs: Twingo III

Ei kai tuo nyt kuitenkaan takamoottorinen ole? Näyttää kyllä hyvältä, mutta ei enää alkuperäiseltä twingolta. Itse asiassa jopa liikaa uudelta fiat 500:lta.

Jallmari

Clio IV TCe 90 Expression 04/2013
Tykkäyksiä
0

jaho sanoi:
Ei kai tuo nyt kuitenkaan takamoottorinen ole? Näyttää kyllä hyvältä, mutta ei enää alkuperäiseltä twingolta. Itse asiassa jopa liikaa uudelta fiat 500:lta.
Lisätty linkkejä ekaan viestiin.

Eli moottori takana ja viisi ovea. Veljessarjaan kuuluu Smartin uudet ForTwo ja ForFour. ForTwo lyhennetyllä alustalla.

http://www.topgearsuomi.fi/content/renault-plus-daimler-uusi-twingo

http://www.autoexpress.co.uk/renault/twingo/85741/new-renault-twingo-2014-revealed-online

jaho

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0

Hienoa siis kyseessä on oikeasti takamoottorinen vehjes. :eek: Tämäpä mielenkiintoinen yllätys.

arson

Clio 1.4i RN -97
Tykkäyksiä
1

Tämä uusi Twingo vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta laitokselta. Etenkin kun lisätietoja on nyt ruvennut valumaan ja koko auto ei ole enää vain kuori, joka on näytillä autonäyttelyssä. Seuraavanlaisia ajatuksia heräsi:

Moottorena vaikuttaisi siis olevan Renault-Nissan yhteistyössä (?) suunniteltu H-sarjan 3-mukinen 900-kuutionen moottori manuaalisella 5-pykäläisellä vaihteistolla. Turbolla (90hp ja 135nm) tai ilman (7?hp ja ?nm). Moottori on siis Fiat 126p BIS tyyliin tavaratilan alla voimakkaaseen kulmaan kallistettuna. Kylläkin poikittain aika tasan akselin päällä, eli varsinaisesta häntämoottoriautosta ei voida puhua. Kuvittelisi tuon ahdetun koneen ainakin liikuttavan tuon kokoista koppia ihan mallikkaasti. Kukaan ei ole vielä tohtinut arvailla suoritusarvoja, mutta jos laatikossa ei ole mitään aavikkoperää, vaan viitonen on ennemminkin välitetty overdriveksi, niin en yllättyisi, jos ahdettu Twingo kiihtyisi n. 10 sekunnissa 0-100km/h. Brittijournalistit ovat puhuneet 80MPG:stä, joka viittaisi todella taloudelliseen autoon. Siksi olen hieman huolestunut välityksistä.

Tilat näyttävät asiallisilta. Takakonttikin oli mainoskuviin saatu yllättävän ison näköiseksi ja takapenkin sa kaadettua. Itse veikkaisin tilojen olevan nykyisen Suzuki Alton tasolla. Autoa livenä nähneet kehuvat kirjoituksissaan uuden Twingon sisustaa laadukkaan tuntuiseksi, mutta ei se ainakaan siltä näytä. Eipä sillä ole niin väliä, sillä riittävällä varustelulla saa nahkaratin varmaankin, eikä pikkuautosta nyt mitään erityisen laadukasta kannata muutenkaan odottaa.

Ajettavuus tulee olemaan yksi isoimmista kysymyksistä Twingoon liittyen. Kun kyseessä on lyhyt auto takavedolla ja takamoottorilla, niin uskoisin ESP:n olevan viritetty todella aktiiviseksi. Ohjaustuntumalla on hyvät lähtököhdat kevyestä keulasta johtuen ja esim. uusi Alfa Romeo 4c on jätetty vaille ohjaustehostinta. Twingosta sen luulisi löytyvän, mutta veikkaan että tehostus on aika vähäistä. Lähtökohdat nautittavalle käytökselle ovat hyvät. Huonommalla pidolla etenemiskyvyn luulisi olevan hyvä moottorin sijainnista ja vetotavasta johtuen. Tuskin se mikään Tatra T603 on, mutta Twingolla luulisi pääsevä talvisin nauttimaan tilanteista, joissa pitoa on enemmän kuin tehoa. Tällä edulla Suzuki Alto aikanaan dominoi TM:n talvitestin mäki-kisaa ja jäärataa. Myös hyvällä pidolla vetopidon loppuminen tuskin tulee ongelmaksi, vaan tahalleen aliohjaavaksi viritetty alusta. Näin siis uskoisin koska turvallisuus. Jousituksen, ratkaisuiden ja ominaisuuksien, päällä velloo syvä hiljaisuus: kukaan ei tiedä mitään.

Onko tämä minulla harkinnan paikka auton vaihtamiseen liittyen? On ja ei. Ei siksi, että Twingoa ei vielä myydä missään. Ei myöskin siksi, että vaikka sen myynti alkaisi muualla, se ei vielä tarkoita välitöntä rantautumista Suomeen. Huonolla tuurilla jättää kokonaan rantautumatta. Ei myöskin siksi, että odotan mielummin lastentautien korjailua. Kyllä siksi, että Twingon hinnan on sanottu olevan kilpailukykyinen A-segmentin autojen joukossa. Tuskin mitään Picanto/ALto-tasoa, mutta reilusti alle Clion ja todennäköisesti alle Micran. Eli siis autojen, joihin minulla olisi lähivuosina varaa ja joille minulla olisi tarvetta. Kyllä myös siksi, että taloudellinen takamoottorinen auto, joka luotaa tyyliä Twingosta ja Renault 5:stä ja on (suurella todennäköisyydellä) hauska ajaa. Millekkään RS-mallille ei minulla ole tarvetta, mutta tuo turbokone olisi ehdoton. Saas nähdä tullaanko sitä tuomaan Suomeen ollenkaan, vai saavatko köyhälän lapset pärjätä ilman. Silloin Twingo olisi haettava Saksasta. Mikä ei sinällään vaikuta itse päätökseen, on se että tuo Twingo näyttäsi olevan 4-pulttinen. Oletettavasti siis 4x100. Näyttelyautoissa näytti olevan 185/50R16 (ta1 205/45R16 videolla) rengastus, mikä viittaisi siihen että Rellujen klassikko-Speedlinet sopisivat alle. Saattaisi sopia tuollaiseen menneisyyden muotokielen kanssa flirttailevaan pieneen relluun.

Jään seuraamaan jännityksellä, että mihin tämä kehittyy.

http://www.evo.co.uk/news/geneva_motor_show/291775/new_renault_twingo_video_geneva_2014.html
http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/First-Official-Pictures/Renault-Twingo-2014-first-official-pictures/
https://www.youtube.com/watch?v=QP2QbpkFevE

Tykkäyksiä
1

Itseänikin kovasti kiehtoisi tuo uusi Twingo, mutta sen verran tulee ajettua pidempää siivua että turbottu olisi ainoa ajateltavissa oleva vaihtoehto, mieluummin tietysti tuleva RS-versio (johon saattaisi tulla sallivampi/poiskytkettävä ESP?).

Tuskin suomalaisen autokaupan realiteeteissa lähitulevaisuudessa mitään käännettä parempaan tapahtuu, joten melkoinen "saavutus" on jos edes vapaastihuohottava versio saadaan meillä myyntiin. Turbosta haaveilemisessa on jo pienoista kielletyn hedelmän makua... Suomalainen kun ajattelee autonhankintaa koko lailla kilohintalähtöisesti, niin kukapa sitä ostaisi piskuisen ja terhakkaan turbotun Twingon kun samalla rahalla - tai todennäköisesti halvemmalla - saisi luokkaa isomman vaikkakin astmaattisella hinnat alkaen -moottorilla varustetun säästövarustellun Clion... ::) Ja ilmeisesti ainakin Twingon segmentissä on lähes mahdotonta, että turbo-Twingo löytyisi hinnastosta mutta tehdastilattaisiin asiakkaan toivomusten mukaisena, kun taas edullisempia vapareita pidettäisiin hyllytavarana "metrilenkkiä" haluaville? Edellyttääköhän myyntihintojen pitäminen kilpailukykyisinä sitä, että kerralla tuodaan maahan autoja isompi erä, josta sitten riittää "hyllystä" myytävää pariksikin vuodeksi? Silloinhan tulisi ymmärrettäväksi se, että myyntiin valittavien versioiden täytyy olla mahdollisimman monta ostajaehdokasta miellyttäviä keskitien kulkijoita, ja vähänkään erikoisempia versioita ei uskalleta tilata vanhenemaan käsiin.

arson

Clio 1.4i RN -97
Tykkäyksiä
1

Itse olen ainakin henkisesti varautunut siihen, että jossain vaiheessa joutuu jonkun auton hakemaan itse Ruotsista tai Saksasta. Realistisimpina hakukohteina ovat juurikin tuo uusi Twingo tai Nissan Idx freeflow (mikä nyt sitten ikinä onkaan tuotantomallin nimi).

Tuo mainitsemasi logiikka toimi ainakin Toyota Hiacen kanssa. Tosin siinä on ihan eri realiteetit ja asiakkaat usein yrityksiä. Itse olen optimisti siinä mielessä, että uskoisin turbo-Twingon hinnan jäävän hieman alle kaikkein kuppaisimman Clion hintaa. Tai tasoihin. Se, että joutuuko sen noutamaan itse vähemmän vihamielisestä ympäristöstä, jossa sille on paremmat selviytymisedellytykset, on sitten asia erikseen.

BTW: Mikä auto tämä Twingo III oikein on? Onko se "premium"-tyylinen (retro)malli, josta voidaan surutta pyytää kovempaa hintaa pienestä koosta huolimatta esim. Fiat 500, Opel Adam, Audi A1 jne. Vai onko se rehellinen jatkumo edelliselle Twingolle ja sitämyötä hinnan ja koon mukaan Renaultin hierarkiassa alimmaksi sijoittuva henkilöauto ilman sen suurempaa roolia autoteollisuuden historiassa. Tuleeko Twingo kilpailemaan esim. Fiat Pandaa tai Ford Kata vastaan? Vai onko se jotain fashion statementin ja halviman auton väliltä? Tuleeko se olemaan jonkinlainen kannanotto vai onko sen tehtävä olla kulutushyödyke? Saanko minä riittävän halvalla pienen ahdetun takavetoisen auton neljän vuoden takuulla?

arson

Clio 1.4i RN -97
Tykkäyksiä
1

Lueskelin tuosta Rellun H-sarjan koneesta (Nissan HR) niitä vähiä tietoja mitä nyt tähän hätään oli saatavilla. Vaikuttaisi olevan ketjukone, mikä on hyvä uutinen noin ahtaassa konehuoneessa. Ei ainakaan itseä kummemmin himottaisi lähteä tiputtamaan takakelkkaa paikoiltaan jonkun jakopäärempan takia. Kaikki muu tuossa puolestaan näyttäisi olevan aika hyvin käsillä.

http://www.autoevolution.com/news/this-is-what-the-new-renault-twingo-s-engine-looks-like-78161.html

Tykkäyksiä
0

Kävin keväällä Genevessä tuota katsomassa. Oli tosi tasapainoisen ja hyvän näköinen. Näyttelyn ihmismassasta oli selvästi havaittavissa kiinnostus juuri Twingoon mainoskasseja bongaamalla. Huonosti saa mitään tietoa paikalliselta maahantuojaltamme, mutta ilmeisesti vain tuota vapaasti hengittävää on tulossa, mutta on luvattu, että tulossa on.
On houkuttava ostos edellisen Twingon vastattua käyttötarpeeseen jo 8v ajan.

arson

Clio 1.4i RN -97
Tykkäyksiä
1

Sitten ahdettu pitää uittaa ulkomailta, mikäli (taloudellinen yms.) tilanne sen sallii. Palveleekohan Suomen rellukauppiaat takuuasioissa, jos uittaa uuden twingon itse Suomeen? Ja jos olet tuon tuotantoversion tosiaan nähnyt, niin vaikuttiko se ulkomitoiltaan kuin isolta? Onko liiallinen korkeus ongelma?

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
2

arson sanoi:
Sitten ahdettu pitää uittaa ulkomailta, mikäli (taloudellinen yms.) tilanne sen sallii. Palveleekohan Suomen rellukauppiaat takuuasioissa, jos uittaa uuden twingon itse Suomeen? Ja jos olet tuon tuotantoversion tosiaan nähnyt, niin vaikuttiko se ulkomitoiltaan kuin isolta? Onko liiallinen korkeus ongelma?
Taitaa sen virosta vaikka kohta saadakkin, kun tarpeeksi paljon katselet citymotorsin www.citymotors.ee sivuja huomaat jo sitten niin kuin minäkin, että elämme maahantuontipolitiikassa kuin Venäjällä, vaikka maahantuoja kuuluukin Espanialaiseen monikansalliseen yhtiöön=)

Tykkäyksiä
0

Mielestäni se ei ole liian korkea. Auto varmaan oli ulkokuoreltaan ns. tuotantovalmis, mutta sitä ei päässyt tarkastelemaan ihan vierestä, vain köysien takaa. Sellaisessa lasikaapissa oli installaatio, jossa Twingon kori nousi ylös alustan päältä ja akselistot ja moottori olivat näkösällä. Yllättävän aikaisin suhteessa myynnin aloittamiseen tuo julkaistiin, lieköhän jotakin ongelmia?
Oma mielipiteeni on, että auto on nätimpi ilman herkkumallin lokasuojanreunamuoveja, pyörät korostuvat tällöin paremmin. Ja taas makuasia, mutta kirkas keltainen sopi autoon tosi hyvin.
Erittäin suuri plussa on myös, että vanteet ovat nelipulttiset.

Tykkäyksiä
0

Lisää maksamalla varmaan 'saa' levyt taaksekin, mutta rummut toimivat paremmin tavallisessa autossa takavat. Kenties Rellu on viimein päättänyt ratkaista valitukset jumiutuvista takajarruista :)

Itse luulen että aikainen julkistus tehtiin koska konsepti on poikkeava nykymuodista. Haistellaan ihmisten mielipiteitä ja viilataan yksityiskohtia sen mukaan.

arson

Clio 1.4i RN -97
Tykkäyksiä
1

Itse uskoisin, että sekä vapari, että turbo-malleissa on rummut takana. Olihan neloskorisessa Cliossakin samalla moottorilla. Ja edellisessä smartissa, jonka manttelinperijä tämä tekniikka kaiketi on. Jopa Brabus-mallin (jossa käsittääkseni myös oli rummut takana). RS-version takajarrut ovat sitten oma lukunsa. Clio on kuitenkin kevyt auto, eikä jarruvoimat takan ole erityisen suuria muutenkaan. Tilannetta muuttaa kuitenkin se, että kyseessä on vetävä akseli. Tämä tarkoittaa sitä että luistonestoa tuskin on toteutettu sutivia pyöriä jarruttamalla, vaan ennemminkin polttoaineen syöttöä pätkimällä. Tämä tuskin on mikään ongelma, sillä uskon ESP:n, joka varmaankin hoitaa myös sutimisen hillitsemisen, kommunikoivan moottorinohjauksen kanssa jokatapauksessa. Jarruttamalla vetäviä pyöriä rumpujarruilla talvisessa kaupunkiliikenteessä rummut varmaankin kuumenisivat turhan paljon. Tosin liikkeelle lähdettäessä painoa on vetävillä pyörillä enemmän, joten sutimista tapahtuu oletettavasti vähemmän.

Rumpujarrut ovat todella perusteltu valinta rellulta uuteen twingoon:
-Halvat valmistaa, sillä auton myyntihinta on tuossa kokoluokassa erityisen tärkeä seikka
-Kitkapinnat eivät ruostu niin pahasti tilanteessa, jossa jarruvoimaa on vähän ja siten puhdistumista ei tapahdu
-Avonaiset vanteet eivät suojaa jarruja roiskeilta, joten suljettu rakenne on fiksu
-Oletettavasti halvemmat huoltaa ja huoltoa tarvitaan kestävyyden takia määrällisesti vähemmän. Tämä puolestaan vaikuttaa käyttökustannuksiin, joita testeissä myös laskeskellaan.

Omien kokemusten perusteella pikkuautoissa taka-akselin levyjarruja joutuu huoltamaan lähinnä ruosteen ja jumittumisen takia. Esim. kovien jarruvoimien aiheuttaman kuumenemisen aiheuttamaa levyjen kieroutumista en ole kuullut tapahtuneen (paitsi luistoneston toimesta jäällä).

RWD

Nuorempi jäsen
Tykkäyksiä
0

Ihmettelin vähän kun uusi erityislaatuinen Twingo on jo ovella ja löytyy jo saksan konfiguraattoristakin kaikkine nippeleineen (Renault.de), eikä täällä kukaan puhu mitään, kunnes ymmärsin tulla tuolta etumoottoristen puolelta tänne takamoottoristen osastolle.

Omasta mielestäni Twingo edustaa nyt juuri sitä hauskuutta, ennakkoluulottomuutta ja uraauurtavuutta, jota renulta on jo jonkin aikaa perimän velvoittamana odotettu ja jonkun verran esim uuden clion myötä saatukin.

Saksan konfiguraattorin perusteella hintataso tulee olemaan kilpailukykyinen ja personointimahdollisuudet loputtomat. Tästä autosta kun Renault tuo markkinoille RS-mallin, olen ensimmäisenä jonossa tilaamassa todellista hauskanpitoautoa. Harva auto herättää tällaista levottoman ostamisenhalun tunnetilaa!

Noista takuuasioista vielä, tehdastakuu on tehdastakuu, eikä ole mitään merkitystä mistä auton olet tänne uittanut.

Näin rallimiehenä todettakoon, että toivottavasti tämäkin twingo luokitellaan, olisi nimittäin aivan ehdoton kilpapeli nautiskelijalle! Ja takuulla kilpailukykyinen konsepti noita kaiken maailman etuvetoisia vastaan.

Tykkäyksiä
0

RWD sanoi:
Ihmettelin vähän kun uusi erityislaatuinen Twingo on jo ovella ja löytyy jo saksan konfiguraattoristakin kaikkine nippeleineen (Renault.de), eikä täällä kukaan puhu mitään, kunnes ymmärsin tulla tuolta etumoottoristen puolelta tänne takamoottoristen osastolle.

Omasta mielestäni Twingo edustaa nyt juuri sitä hauskuutta, ennakkoluulottomuutta ja uraauurtavuutta, jota renulta on jo jonkin aikaa perimän velvoittamana odotettu ja jonkun verran esim uuden clion myötä saatukin.

Saksan konfiguraattorin perusteella hintataso tulee olemaan kilpailukykyinen ja personointimahdollisuudet loputtomat. Tästä autosta kun Renault tuo markkinoille RS-mallin, olen ensimmäisenä jonossa tilaamassa todellista hauskanpitoautoa. Harva auto herättää tällaista levottoman ostamisenhalun tunnetilaa!

Noista takuuasioista vielä, tehdastakuu on tehdastakuu, eikä ole mitään merkitystä mistä auton olet tänne uittanut.

Näin rallimiehenä todettakoon, että toivottavasti tämäkin twingo luokitellaan, olisi nimittäin aivan ehdoton kilpapeli nautiskelijalle! Ja takuulla kilpailukykyinen konsepti noita kaiken maailman etuvetoisia vastaan.
Samaa mieltä. Ainoa asia, mikä vähän häiritsee, on auton muotoilu. Se muistuttaa liikaa Fiatin viisisatasta, jossa ei sinänsä ole mitään vikaa. Olisin mieluummin nähnyt mukaelman Renault 4 CV: stä tai vaikka Dauphinesta. Takamoottorisuus on mielestäni yksi ajohauskuuden ykköstekijöistä, muistelen vain kokemuksiani kuplasta ja Skodan perätuuppareista etenkin jääradoilla ja sorateillä. Tuskin erehdyn, jos ennustan Twingolle omaa merkkiluokkaa eri foorumeilla.

Ylös Bottom