Traficin vaihteistosta

oravisto

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#1
No niin, nyt se sitten losahti. Traficin -05 6-lovinen laatikko. Autolla onkin jo ajettu 215 000... Laatikko vaihdettu tehdaskorjattuun versioon, nyt siis lähdössä kolmas laatikko. Kytkin vaihdettiin samaan konkurssiin. Kovasti ei voi ranskalaista voimansiirtoa kehua...
Nyt täytyy kysyä,
1. mitä öljyä kannattaa laatikossa käyttää?
2. mikä on öljyn oikea määrä? Kyseessä 1,9l kone. Paja jossa laatikko vaihdettiin laittoi sisälle jotain Gulfin tuotetta sillä seurauksella(?), että vaihteet ovat erittäin jäykät jo nolla kelissä. Alkuun ei mene pienet vaihteet lainkaan päälle, pitää antaa koneen käydä jonkin aikaa jotta öljyt lämpiää.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 904
Tykkäyksiä
11
#2
Vs: Traficin vaihteistosta

No niin tääl on keskusteltu useaan otteeseen sopivista vaihdelaatikko öljyistä. Tietenkin kaikki on sopivia,mutta se ainoat soveltuvaiset öljyt ovat kyllä nuo ELF -merkkiset. Jaa mistäkö tiedän? Samalla laatikolla on ajettu nyt 520 ooo aukasematta.Laatikkoöljyjä on vaihdeltu noin 90 000 km välein tai kerran vuodessa, useinmiten Elfin öljyjä, mutta joskus muidenkin ja siitä ne ongelmat ovatkin alkaneet, vaihteet eivät tahdo mennä päälle kunnolla, edes lämpimänä ja joutuu ajatteleen inasen. Välillä vaihteensiirtovipuja ja vaideria on avitettu ja rasvattu. mutta kumma juttu ELF:n vaatiiko öljyillä ongelmat ovat poistuneet. Sanokaa nyt Te jotka (juntit) ette mitään muutenkaan usko? :Oikean ELF-öljyn ja tilavuudet löytyy netistä elfin taulukosta.
 

Arto 66

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Traficin vaihteistosta

Joo, kyllä kannattaa käyttää omia öljyä, aluksi käytin ATF-automaattiöljyä, sitä punaista, ropottisäiliössä mutta laitoin oman speedmasterin takasin ja vaihdelaatikkoon oma öljy noin 2.7 litraa, meni muuten noin 2.5 litraa, se kutos vaihderatas on öljypinnan yläpuolella (kuulemma) eikä vuotoja ja vajausta saisi olla, roiskevoitelu.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 618
Tykkäyksiä
3
#4
Vs: Traficin vaihteistosta

Muillakin ulkomaisilla foorumeilla näistä rellun vaihteistoöljyistä on ollut paljon keskustelua, tietävät relluharrastajat ovat todenneet että yhteensopivien (öljyluokituksen mukaan) kaikkien vaihteistoöljyjen pintapaineen kesto ei vain ole riittävä.
 

TraficRe

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Traficin vaihteistosta

Eipä näihin kannata käyttää muita kuin originaaleja öljyjä vaihteistoihin. Se säästö kuitenkin o niin pieni verrattuna siihen vaihtorumbaan mikä aiheutuu ku kokeilee muita öljyjä ja toteaa ne vähemmän hyviksi... Eipä kanattanut entisee Boxeriinkaan pistää muuta kuin originaalia ja siinä oli vielä suositus vaihtoväli 60tkm. Ite kans vaihdatan seuraavassa huollossa laatikko öljytkin ja originaalia laitetaan.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 904
Tykkäyksiä
11
#6
Vs: Traficin vaihteistosta

TraficRe sanoi:
Eipä näihin kannata käyttää muita kuin originaaleja öljyjä vaihteistoihin. Se säästö kuitenkin o niin pieni verrattuna siihen vaihtorumbaan mikä aiheutuu ku kokeilee muita öljyjä ja toteaa ne vähemmän hyviksi... Eipä kanattanut entisee Boxeriinkaan pistää muuta kuin originaalia ja siinä oli vielä suositus vaihtoväli 60tkm. Ite kans vaihdatan seuraavassa huollossa laatikko öljytkin ja originaalia laitetaan.
Ihan omakohtaisia kokemuksia oli taas Traficin vaihteistosta pakkasessa -22 ja vebasto oli ollut päällä sen puolituntia.
Pakin sai päälle,mutta ykkönen ei mennyt päälle , kakkonen lähes väkisin ja kolahti ja kolmonen meni. Piti pysähtyä oikein keskelle tietä ja kokeilla että toimiiko vai eikö. Aika vaikeaa oli. Laatikkoyljyinä on kesäkuussa vaihdetut uudet öljyt, joika ovat mitä lie. Askiin tulee nopeasti tammikuun aikana OIKEAT ELF-öljyt, jotka käy PK-6-malliin. Kun auto oli lähes lämmin iltapäivällä,niin vaihteet menivät päälle normaalisti hidastettuna, eli pitää vaihtaa kunnolla ja hitaasti. No ehkä yli puolimiljoonaa kilometriäkin on tehnyt jo omat ongelmansa, mutta näin voin sanoa näille itkejille, että kai se öljy sama on mitä sinne pistää=)
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 904
Tykkäyksiä
11
#7
Päivitystä vuosien takaa taas uudestaan. Elokuussa tuli vaihdettua uudet Elf nfp:t pk 6 laatikkoon ja syyskuussa piti vaihtaa vaihdevaijerit,kun vanha tippui yksinkertaisesti pois paikoiltaan. En kyllä yhtään ihmettele,sillä venynyt se oli. Nyt kun oli tässä - 15 astetta pakkasta, niin vaihteet meni päälle kuin vettä vaan, joten kannattaa miettiä myös vaihdevaijerin kunto.
 
Ylös Bottom