Traficin jarruvika?

Tykkäyksiä
0
Nyt on ollut kovia pakkasia :-[ Rafikki alkoi kiukuttelemaan (ilmeisesti) jarruistaan :-\

Koelautaan syttyi "serv", "stop" ja "jarruvalo".

Sen tiedän, että käsijarrut ovat kiukutelleet kovilla pakkasilla, eli kuskin puoleinen käsijarru jää mielellään päällä, jumiin. Kun huomasin tämän (pakkasten alettua), niin en ole käyttänyt käsijarrua, eli pysäköimiset pitää vähän suunnitella etukäteen... Jos ja kun käsijarrua pitää (syystä tai toisesta) käyttää, niin olen yleensä sen jälkeen varmistanut, että se myös aukeaa.

Käsijarrun siirtotanko näyttää liikkuvan ihan kohtuullisesti. Käsijarruvaijeritkin liikkuvat ihan kohtuullisesti. Nyt vika tuntuu olevan siinä, että jarruikeissä oleva käsijarruvipu jumittelee. Ikeet lähes kauttaaltaan ruosteessa. Jarrunesteen olen tarkastanut ja sitä on min/max merkkien välissä.

Jos tuo perinteinen käsijarruvalo syttyy, niin onko siis kyseessä jokin käsijarrun vika, eikä kyse ole ABS järjestelmästä?

Mikähän vika saa tuollaiset valot syttymän? Pystyykö järjestelmä jotenkin anturoimaan tuon takertelevan vivun ikeessä?

En pysty tekemään noille jarruille mitään ennen kesän lämpöjä, joten sitten joko vaan ajetaan tai sitten pitää viedä ammattilaiselle korjaamoon. Jälkimmäinen vaihtoehto ei houkuttele, surkean työjäljen takia...

Niin ja jarruissa (käyttöjarrut) niiden toiminnassa ja tehossa ei tunnu olevan mitään ongelmia (toimivat aivan normaalisti ja tehokkaasti).

MTI

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0
Vs: Traficin jarruvika?

Ainakin jos rengas ei pyöri kun ajaa, sytyttää varoitusvalot.
Clipilliähän se selviäisi helposti mikä valon on sytyttänyt.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

Jos vika on abs järjestelmässä,siis silloin pitäisi syttyä oranssi abs valo tauluun, niin kuin itsellä vilkkuu aina kostealla kelillä ja abs tippuu pois päältä. Epäilen kosketushäiriöö abs anturissa. Todellakin ne käsijarru vaijerin linkut takertelee. Lyö vasaralla muutaman kerran siihen vaijereiden päähän ja tarkista käsijarrusta ( kahvasta) ettei ole enää välystä. Näin saat jarrut vapautettua paloista ja voitele linkku ja vaijerin pää vaikka CRC: llä. Näin olen tehnyt jo pidemmän aikaa.Muuten kuluu palat ja levyt ja lämpenee pyöränlaakerit liikaa.

Tykkäyksiä
0

MTI sanoi:
Ainakin jos rengas ei pyöri kun ajaa, sytyttää varoitusvalot.
Juu no onneksi ei ole kyse noin vakavasta ongelmasta. Vaijerit kyllä liikkuu - melko helposti ja kevyestikin, mutta siellä ikeessä oleva vipu takertelee. Kun käsijarrukahvan vapauttaa, niin vaijerit kyllä löystyy, mutta vipu liikkuu vasta kun sitä "tönäisee" jollakin.

Ensimmäisellä kerralla huomasin kahvan liikkeessä jotain omituista, mutten ajatellut sitten sitä pidemmälle. Lyhyehkö ajo ja auton ympärillä haisi vähän palanut, vanne oli käteen kokeilemalla kuuma, ei tosin polttavan kuuma. Tämän jälkeen olen yrittänyt olla tarkkana, ensinnäkin en juurikaan käytä käsijarrua, mutta jos pitää käyttää, niin varmista, että jarru vapautuu.

Clipilliähän se selviäisi helposti mikä valon on sytyttänyt.
Siis tarkoitat jotain OBD lukijaa?

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tykkäyksiä
4

Jarrusatulan vivun jumittaessa ostaisin uuden jarrusatulan ja vaihtaisin sen vaan vanhan tilalle. Ikeessä kun on kiinni vaan palat ja se jarrusatula liukutappien varassa, eikös?
Kovin hintavat eivät näemmä uudet satulat ole. (sorry mainos, mutta viitteellisenä hintatietona nyt tämä..)

MTI

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0

Clippi on rellun oma lukija joka kertoo paljon tarkemmin viat kuin yleismallin obd lukijat. Foorumilaisilla on clippejä käytössä, minulla Oulussa.
Satulan vaihto tosiaan auttaa jumitteluun. Crcllä voi saada jatkoaikaa vanhoille.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

Satulan vaihto auttaa, mutta CRC kun ruiskuttelee siihen käsijarrulinkkuun ja " jouseen" joka takertelee + siihen vaijerin päähän,niin avot.Olen selvinnyt hyvin jo toisilla sarjoilla, edelliset jumiutuvat kokonaan 500 000 km kohdalla.

Vielä jos saat auton ylös nosturilla,niin kannattaa voidella koko vivustokin ja laatikon vaijeritkin. Auttaa kummasti.

Tykkäyksiä
0

Fuego Turbo sanoi:
Jos vika on abs järjestelmässä, siis silloin pitäisi syttyä oranssi abs valo tauluun, niin kuin itsellä vilkkuu aina kostealla kelillä ja abs tippuu pois päältä.
Pahoitteluni, mutten oikein tunne Rellun jarrujärjestelmää :-[ Sen olen kuvittelevinani, että kahden pyöreän mittarin välissä (nopeusmittari ja kierroslukumittari) on paneeli jossa ajoneuvon "varoitusvalot". Tänne siis syttyy "serv" [oranssi] ja "stop" [punainen] valon lisäksi punainen merkkivalo, jossa ympyrän kummallakin puolella vähän kuin "kaarisulkeet" ja keskellä huutomerkki. Tämän olen kuvitellut perinteiseksi "käsijarrun varotusvaloksi", mutta indikoiko se jotain muutakin vikaa jarrujärjestelmässä?
Sen olen myös tunnistanut, että sitten mittariston aivan vasemmassa alanurkassa on ABS järjestelmästä varoittava oranssi merkkivalo. Tämä ei ole palanut tai vilkkunut tämän vian aikana.

Epäilen kosketushäiriöö abs anturissa.
Uskon, että tästä ei ole kyse tällä kertaa, vaan vika saattanee olla käsijarrussa.

Todellakin ne käsijarru vaijerin linkut takertelee. Lyö vasaralla muutaman kerran siihen vaijereiden päähän ja tarkista käsijarrusta ( kahvasta) ettei ole enää välystä. Näin saat jarrut vapautettua paloista ja voitele linkku ja vaijerin pää vaikka CRC: llä. Näin olen tehnyt jo pidemmän aikaa. Muuten kuluu palat ja levyt ja lämpenee pyöränlaakerit liikaa.
Tankoa ja vaijereita olen kokeillut ja ne liikkuvat ikäisekseen hyvin ja jouhevasti. Selvästikin tuo jarrusatulassa oleva vipu jää "päälle". Ongelma on vähän siinä, että en saa autoa minnekään sopivaan paikaan sisälle näin talviaikaan, ylös nostamisesta puhumattakaan. Pihalla -20 °C pakkasessa en ala mitään tekemään :( Näpit yksinkertaisesti jäätyy pystyyn.

Valitettavasti "ammattilaisen" apuun olen lopen kyllästynyt, sillä työn jälki ja laatu on niin "pask@@". Laskuja kyllä osataan kirjoittaa, mutta ei sillä työllä tai laadulla ole niin väliä :eek: Tietysti tämä on valitettavasti se ainoa vaihtoehto jos tilanne tästä huononee. Yksi esimerkki on tämä nyt päällä oleva öljynsuodattimen jalan vuoto. Auto on olut useita kertoja "pajalla" huollossa ja kukaan ei ole huomauttanut mitään, että "hei tuo öljynsuodattimen jalka vuotaa"... asiakas ennemmin annetaan ajaa konevaurio kun siitä asiallisesti huomautettaisiin tai jopa korjattaisiin (älä nyt liikoja odota). Tämän takia ei voisi vähempää kiinnostaa "maksaa siitä", että auto tulee huonommassa kunnossa takaisin kun meni sinne... Valitettavasti näin - itse ovat ihan taineet maineensa kirjoittaa?

Tykkäyksiä
0

Laguna00 sanoi:
Jarrusatulan vivun jumittaessa ostaisin uuden jarrusatulan ja vaihtaisin sen vaan vanhan tilalle. Ikeessä kun on kiinni vaan palat ja se jarrusatula liukutappien varassa, eikös?
Tämä olisi tietysti se helppo ja nopea ratkaisu.

Onko vanha satula jotenkin korjattavissa vai sisältääkö se kovastikin sellaisia tehdasosia tai tiivisteitä jotka vaativat tehdaskunnostamista (vai missä ikinä se tehdäänkään)? En tunne kovinkaan hyvin tuota Rellun jarrukonstruktiota, mutta oletan sillä olevan männän joka puristaa paloja levyä vasten. Sitä en vielä ihan ymmärrä, että miten käsijarru toimii (puristaa paloja), että ne toimivat käyttöjarrusta huolimatta... mutta tämä varmaan selvinnee asiaa tutkittaessa ;) Eiköhän siellä ole jonkinlaiset liukutapit olemassa kun satulassa on käsittääkseni vain yksi mäntä?

Kovin hintavat eivät näemmä uudet satulat ole. (sorry mainos, mutta viitteellisenä hintatietona nyt tämä..)
Ei, eivät näytä enää olevan. En pidä tätä yhtään mainostamisena vaan osana keskustelua ja osoitus siitä, että mitä eri vaihtoehdot voisivat maksaa. Kiitoksia tästä informaatiosta ja kyllä ainakin minulle saa tällaista tietoa jakaa jatkossakin :D

Tykkäyksiä
0

Fuego Turbo sanoi:
Satulan vaihto auttaa, mutta CRC kun ruiskuttelee siihen käsijarrulinkkuun ja " jouseen" joka takertelee + siihen vaijerin päähän,niin avot.Olen selvinnyt hyvin jo toisilla sarjoilla, edelliset jumiutuvat kokonaan 500 000 km kohdalla.
Epäilen, että aloitan sillä "CRC"n ruiskuttelulla. Tosin pitää olla varovainen kun jarrujen kanssa pelailee :eek: Tosin voiteluaineena saattaa olla jokin toinen aine kun CRC, sillä pidän sitä vähän liian ohuena ja herkästi pois haihtuvana? Kunhan nyt pakkaset ensin hellittää ja saisin jotenkin järjestettyä auton noston ylös, niin tuo voisi olla "tekohengitystä". Kunhan suvi tulee ja lämpöiset kelit, niin voisin harkita ihan osien vaihtamistakin, koska se on kuitenkin edessä ennemmin tai myöhemmin :(

Vielä jos saat auton ylös nosturilla, niin kannattaa voidella koko vivustokin ja laatikon vaijeritkin. Auttaa kummasti.
Nosturit ja nostopaikat ovat vähän kiven alla. Mulla sellaiset ajosillat, mutta nostavat vaan se parikymmentä senttiä joten auton alla vielä sen jälkeenkin kovinkin matalaa :-\ Nyt täytyy vielä tarkentaa, että mitä "laatikkoa" tarkoitit?

Tykkäyksiä
0

MTI sanoi:
Clippi on rellun oma lukija joka kertoo paljon tarkemmin viat kuin yleismallin obd lukijat. Foorumilaisilla on clippejä käytössä, minulla Oulussa.
Mikä on tällaisen tyypillinen ostopaikka? Missä hintaluokissa pyörii? Onko "Eurooppalaisia" myyjiä? Linkistä olisin kovin, kovin kiitollinen ;)

Katselin pikaisesti netistä tällä hakusanalla. EBaystä näytti ainakin löytyvän kymmeniä myyjiä tuollaiselle laitteelle. Hinnat noin 100...200 euron välillä. Mitähän eroja noiden laitteiden ja myyjien välillä on, kun kuvat näyttivät lähes identtisiltä? Siis siltä, että samaa tuotetta ainakin kuvassa mainostetaan, mutta onko osa sitten jotain huijareita...?

Erot näyttivät olevan lähinnä siinä, että toinen mainostaa uusinta ohjelmaa, toinen monikielistä ohjelmaa ja kolmas jotain muuta eroa... onkohan se ihan kosmeettista?

MTI

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
0

Ensimmäisessä viestissä luki että jarrunestepinta Min ja max välissä.
Clipeistä on keskusteltu tällä foorumilla useassakin topicissa, löytynee hakemalla.
Versioita on useita, A versio pitäisi olla paras.

Tykkäyksiä
0

vanha rellumies sanoi:
entäs jarrupalojen kuluneisuus
Takana voisi sanoa, että ihan uudet, eli kiiltelee vielä mustina (eikä harmaan ruosteisina) kaikki tekstit erottaa. Ei se toki mitään takaa etteikö olisi silti kuluneet, mutta tarkastin pinnat, joita sellainen 10+ mm. Edessä vanhemmat palat, eli harmaan ruosteiset, mutta pintaa vielä sellaiset 6...7+ mm. Jotenkin tulkitsen, että on riittävästi?

Olen aika laiska jarruja käyttämään, että useimmiten ruostuvat paikalleen kun kuluisivat loppuun ::) Eli paljon tulee jarruteltua moottorijarrutuksena jonon perään, noh täytyyhän sitä lopussa toki niitä jarrujakin käyttää.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

Jos Traficissa alkaa jarruvalot palaan ja nestesäiliö on mini ja Maxin välissä, niin syynä ei voi oikeastaan kuin nestemäistä vähentynyt, joko jarrusylinterit tihkuu tai putket vuotaa, tai sitten pääsylinteri vuotaa. Lisää nyt nestettä pönttö täyteen. Voihan olla,että kun palat pienenee, niin nestekidenäyttö vähenee. Traficissa kyllä on hyvät jarrut ollut aina, myös pienillä paloilla, vaikka raidoilla ottaisikin. Itsellä lähes 12 vuotta vanhat putket ja nesteet vaihdettu nyt toisen kerran, ei ikinä missään vuotoja. Jos takapalat/ vaijeri kanittaa, niin helposti sylinterikin alkaa vuotaan kun palat lämmittävät levyjä ja kuluttavat palaa.

Tykkäyksiä
0

Edelleen hieman epäselvää, että mitkä kaikki viat sytyttävät koelaudassa tuon punaisen "jarrun varoitusvalon" jossa siis punainen ympyrä ja vähän kuin sulkeet kummallakin sivulla sekä huutomerkki keskellä?

Sen kuvittelisin, että käsijarrun käyttäminen (kytkin käsijarrukahvassa), jarrunesteen väheneminen (korkeusanturi säiliössä), mutta mitkä muut?

Sen myös kuvittelen, että ABS järjestelmässä varmaan jokin "omavalvonta" joka sytyttelee sitten ainakin "ABS varoitusvalon" (oranssi), mutta syttyykö samalla tuo punainen jarruvaroitus vähän niin kuin "kaveriksi"?

Jarruvika, ei ole valojen muodossa uusiutunut (kerran vain koelauta näytti "joulukuuselta"), eli kop, kop. Ilmaantuminen tuli kovien pakkasten aikaan, yli -20 °C aikana. Sen tiedän, että tuo käsijarrujen vivut takaikeissä kanittaa ja niille pitää tehdä jotain kunhan kelit tästä lämpenee. En ole sittemmin käsijarrua (uskaltanut/tarvinnut) käyttää :-[

Ylös Bottom