Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Viestejä
105
Tykkäyksiä
0
#1
Traficin raidetangon pallonivel pitäisi vaihtaa. Mitenpä tuosta hommasta selviäisi helpoimmalla?

Periaatteessa homman pitäisi olla hanskassa ::) Kokemuksesta voisin kuitenkin sanoa, että jos itse vaihdan, niin sitten pitäisi varmaan säätää ohjauskulmat vaihdon jälkeen. Jotenkin tuntuu, että ne eivät ole koskaan asettuneet paikalleen, ilman ammattilaisen laitteita.

Tuosta ohjainkulmien säädöstähän selviää periaatteessa rahalla :mad: ... mutta. Jos ratti menee "vinoon" tämän operaation aikana, niin hoitaakohan suunnannut yritys tämän asian? Jos ei hoida, niin mitenkähän tämä "pitäisi" hoitaa kun taitaa tuolla ratissa olla se turvatyyny :(

Tästä asiasta kaivattaisiin ideoita ja ajatuksia?
 
Viestejä
374
Tykkäyksiä
3
#2
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

salla sanoi:
Tuosta ohjainkulmien säädöstähän selviää periaatteessa rahalla :mad: ... mutta. Jos ratti menee "vinoon" tämän operaation aikana, niin hoitaakohan suunnannut yritys tämän asian? Jos ei hoida, niin mitenkähän tämä "pitäisi" hoitaa kun taitaa tuolla ratissa olla se turvatyyny :(
Kyllä se yritys joka kulmat säätää saa tehdä säädön niin monta kertaa, että ratti on suorassa ja autokin kulkee suoraan.

Miten se turvatyyny vaikuttaa kulmiensäätöön? Kulmat säädetään auton alustasta, rattiin ei kosketa muutakuin laitetaan suoraan ja lukitaan paikoilleen. Jos tarkoitat, että ratti irrotettaisiin ja käännettäisiin eri asentoon niin se ei taida olla edes mahdollista nykyautoissa. Ratti menee paikoilleen vain yhdessä asennossa.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 749
Tykkäyksiä
4
#3
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

" Jos ratti menee "vinoon" tämän operaation aikana, niin hoitaakohan suunnannut yritys tämän asian? Jos ei hoida, niin mitenkähän tämä "pitäisi" hoitaa"

Suuntauksen tekevän firman homma on katsoa että ratti on suorassa. ESP autoissa kun sillä ratin asennolla on merkitystä ja vinossa oleva ratti on riski ääritilanteissa.
Eli kun auto menee suuntaukseen, pyydät eträ varmistavat ratin olevan suorassa suuntauksen jälkeen. Ei voi mennä vinoon, jos menee, pyydät korjaamaan tilanteen kunnes se on suorassa.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 869
Tykkäyksiä
5
#4
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Kun Traficissa on alapallot ja raidetangon päät väljät, menee renkaat kun paskaksi aika nopeaan, sen olen huomannut. Trafic syö noita palloniveliä yms alustan osia. Ei kannata sinne niitä halvempia asentaa. Mielummin Lemförderit,hd Meylet tai trw:t.
 
Viestejä
25
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Laguna00 sanoi:
" Jos ratti menee "vinoon" tämän operaation aikana, niin hoitaakohan suunnannut yritys tämän asian? Jos ei hoida, niin mitenkähän tämä "pitäisi" hoitaa"

Suuntauksen tekevän firman homma on katsoa että ratti on suorassa. ESP autoissa kun sillä ratin asennolla on merkitystä ja vinossa oleva ratti on riski ääritilanteissa.
Eli kun auto menee suuntaukseen, pyydät eträ varmistavat ratin olevan suorassa suuntauksen jälkeen. Ei voi mennä vinoon, jos menee, pyydät korjaamaan tilanteen kunnes se on suorassa.
Tyttären ostamassa Grand Scenicissä huomasin ratin olevan vinossa oikealle. Ajattelin heti, että raidetangon päitä on varmaan vaihdettu huolimattomasti tarkastamatta pyörien suuntausta. Vein auton nelipistesuuntaukseen ja selvisi, että toinen raidetangon pää oli vaihdettu ja asennettu vähän sinne päin. Aurausta oli 2,3mm (vai onko asteita) ja säädon jälkeen 0,2. Ei olisi pitään tarvinnut ajella, kun miltei uudet eturenkaat olisivat olleet vaihtokunnossa. Rattikin oikeni ja on nyt aika tarkkaan suorassa, ehkä jäi aivan karvan verran vielä vinoon, mutta on nyt suht hyvä.
 
Viestejä
105
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

kaale sanoi:
Vein auton nelipistesuuntaukseen ja selvisi, että toinen raidetangon pää oli vaihdettu ja asennettu vähän sinne päin. Aurausta oli 2,3mm (vai onko asteita) ja säädon jälkeen 0,2. Ei olisi pitään tarvinnut ajella, kun miltei uudet eturenkaat olisivat olleet vaihtokunnossa. Rattikin oikeni ja on nyt aika tarkkaan suorassa, ehkä jäi aivan karvan verran vielä vinoon, mutta on nyt suht hyvä.
Millaisia suuntauksia on siis olemassa, onko tuo "nelipistesuuntaus" sellainen yleisin? Pitäisikö kysyä etukäteen tarkemmin, että mitä suuntausta ovat tekemässä (ettei sitten taas tule jotain onnetonta "yksipistesuuntausta")?

Mitähän tuollaisessa Renault Traficin keulassa pitää/voi säätää?

Ongelma nyt tuo yksi raidetangon (ulompi) pallonivel joka kyllä selvästi väljä. Samalla mainittiin, että raidetangon sisäpään nivel "hieman" väljä, eli alkavaa kulumista. Kysyin, että pitääkö vaihtaa, niin sanoi, ettei tarvitse vaihtaa. Kysyin vielä varmuuden vuoksi myöhemmin uudelleen, mutta sanoi, että ei tarvitse vaihtaa (vielä)... :eek: => kannattaako ja voiko ohjauksen säätää, jos hammastangossa siis hieman väljää?

Ainakin ajattelin niin, että kun koko ohjaus auki tuossa pallonivelen irrotuksessa ja vaihdossa, niin ohjaus olisi hyvä säätää kohdalleen, ettei renkaat heti ihan sileät. Pienestä väljyydestä huolimatta...

1) millä varmistatte, että ohjaus menee "suurin piirtein" samalle paikalle/kohdalle kun oli alussakin (jotta kulmat säilyisivät edes jollakin tasolla kohdallaan). Jonkin verran olen ollut huomaavinani, että raidetangon pallonivelien rakennepituudet ovat vaihdettaessa hieman vaihdelleet ja estävät näin ollen tehokkaasti onnistumisen laitettaessa uusi osa "samaan paikkaan" kun vanha osa...

2) onko hyviä vinkkejä ja vihjeitä pallonivelen irrotukseen ja varsinkin uuden asennukseen. Eihän tuossa ole perinteisesti ollut kauheita ongelmia, mutta a) millä/miten irrotatte vanhan pallonivelen jos tappi lähtee pyörimään pultin avauksessa? b) millä/miten kiinnitätte uuden pallonivelen jos uuden pallonivelen tappi lähtee pyörimään?

Minulle oli ihan uutta, että ratin saa vain yhteen asentoon? Vai miten tämä nyt menee?

Jos ja kun ajatellaan sellaista ajatusleikkiä, että auton ratti (syystä tai toisesta) pitää irrottaa, niin miten turvatyynyn kanssa pitäisi toimia. Tuleeko tuosta turvatyynyn "luvattomasta" irrotuksesta jokin herja tuonne ODB laitteeseen?
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 869
Tykkäyksiä
5
#7
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Jos siinä sisäpään nivelessä on väljyyttä( luulisin että mallia pitkä), niin vaihda se samalla. Samalla vaivalla ja lähes samoilla kuluilla se menee. Kun jossakin alustan osissa on edes vähänkin väljyyttä ja nämä tiet on mitä on, niin kyllä se jossakin nopeuksissa tuhisee ratissakin.
 
Viestejä
374
Tykkäyksiä
3
#8
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

salla sanoi:
Minulle oli ihan uutta, että ratin saa vain yhteen asentoon? Vai miten tämä nyt menee?

Jos ja kun ajatellaan sellaista ajatusleikkiä, että auton ratti (syystä tai toisesta) pitää irrottaa, niin miten turvatyynyn kanssa pitäisi toimia. Tuleeko tuosta turvatyynyn "luvattomasta" irrotuksesta jokin herja tuonne ODB laitteeseen?
Helpottaahan se auton kasausta jos osat menevät vain yhdellä tavalla paikalleen. Toisaalta se on ihan turvallisuustekijä. Useampi auton järjestelmä käyttää ratin asentotietoa perustuen ohjauksen keskipisteeseen.

Jos turvatyynyn haluaa syystä tai toisesta irroittaa niin akun kengät irti ja sitten odotella puolisen tuntia ennenkuin alkaa purkamaan. Näin ei pitäisi olla virtoja eikä tyyny räjähdä naamalle. Sama homma esim turvavyön kiristinpatruunoiden kanssa.
 
Viestejä
25
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Whee sanoi:
salla sanoi:
Minulle oli ihan uutta, että ratin saa vain yhteen asentoon? Vai miten tämä nyt menee?

Jos ja kun ajatellaan sellaista ajatusleikkiä, että auton ratti (syystä tai toisesta) pitää irrottaa, niin miten turvatyynyn kanssa pitäisi toimia. Tuleeko tuosta turvatyynyn "luvattomasta" irrotuksesta jokin herja tuonne ODB laitteeseen?
Helpottaahan se auton kasausta jos osat menevät vain yhdellä tavalla paikalleen. Toisaalta se on ihan turvallisuustekijä. Useampi auton järjestelmä käyttää ratin asentotietoa perustuen ohjauksen keskipisteeseen.

Jos turvatyynyn haluaa syystä tai toisesta irroittaa niin akun kengät irti ja sitten odotella puolisen tuntia ennenkuin alkaa purkamaan. Näin ei pitäisi olla virtoja eikä tyyny räjähdä naamalle. Sama homma esim turvavyön kiristinpatruunoiden kanssa.
Jos ratissa on vain yksi mahdollinen asento, niin suuntauksessa ratti pitää laittaa niin, että se on suorassa. Auraukset säädetään kohdilleen raidetangoista. Vaikka ratti olisikin mahdollista asentaa eri asentoihin, niin sitä ei saa muuttaa alkuperäisestä asennosta.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
747
Tykkäyksiä
2
#11
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Perinteisesti raidetangon pää on asennettu samaan mittaan kuin vanha, esimerkiksi kierteet laskemalla, vaan jos osien mitoissa eroa homma ei täsmää. Varmistukseksi voi mitata vanhan raidepään vielä paikoillaan ollessa raidepään tapista raidetangolle laitettuun merkkiin,merkkinä olen käyttänyt pientä putkiklemmaria, mittatulkki raidepään tappia vasten raidetangolle tulkin pään kohtaan kiritään se klemmari. Kun uusi osa paikoillaan mitataan taas tämä väli jos ei täsmää säädetään. Ohjauksen on annettava olla samassa asennossa koko operaation ajan, ohjaksen kääntäminen vääristää mittausta mittapisteiden korkeuseron vuoksi. Lopuksi koeajo, jos ennen operaatiota on ohjauspyörä ollut suorassa ja nyt ei niin säädetään. Tunkilla tukee sitä raidetangon nivelpäätä jos tappi meinaa pyöriä, jos mutteri yläpuolella.
 
Viestejä
105
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

2528ej sanoi:
...esimerkiksi kierteet laskemalla, vaan jos osien mitoissa eroa homma ei täsmää.
Tätä olen kovasti ollut huomaavinani. Ensin osat ovat tuntuneet "aivan samanlaisilta" kädessä mutta sitten kun on alettu mittailemaan, on eroa ollut millejä. Jos ohjaus heittää esim. 5 mm pallonivelen tapissa on aurauskulmat varmaan ihan mitä sattuu :-[

Traficissa kun vielä tuo (ulompi) raidetangon pallonivel on sellaista "mega" pitkää mallia (150...200 mm, ellei enemmänkin) on eri valmistajilla mitat varmasti täysin erilaisia :mad:

Varmistukseksi voi mitata vanhan raidepään vielä paikoillaan ollessa raidepään tapista raidetangolle laitettuun merkkiin, merkkinä olen käyttänyt pientä putkiklemmaria, mittatulkki raidepään tappia vasten raidetangolle tulkin pään kohtaan kiritään se klemmari.
Jotain tällaista täytyy yrittää soveltaa. Aikaisemmin olen käyttänyt teippiä (joka säätäessä herkästi vahingoittuu/siirtyy), mutta tuo letkuklemmari olikin aikas hyvä vihje - täytyy kokeilla sitä ;D Kannattaa siis aina kysellä hyviä neuvoja ja ajatuksia ;)

Ohjauksen on annettava olla samassa asennossa koko operaation ajan, ohjaksen kääntäminen vääristää mittausta mittapisteiden korkeuseron vuoksi.
Varmaankin kuitenkin tuon pallonivelen irrottaminen vaatii ohjauksen kääntämistä (ääri)asennosta toiseen? Mutta täytyy yrittää suorittaa se varmistusmittaus samalla ohjauspyörän asennolla (keskellä/ratti suoraan).

Lopuksi koeajo, jos ennen operaatiota on ohjauspyörä ollut suorassa ja nyt ei niin säädetään.
Tällä täytyy varmistaa.

Tunkilla tukee sitä raidetangon nivelpäätä jos tappi meinaa pyöriä, jos mutteri yläpuolella.
Toiset pallonivelet niin järeää tekoa, että varmaan pystyy nostamaan vaikka koko nurkan siitä ylös, mutta osassa alapuolella sellainen ohut peltinen suojus pallon kohdalla, se ei kestäne ihan hirveästi voimaa?

Pääsääntöisesti ei ole ollut ongelmia noiden kanssa, mutta joskus on tapeltu tuntejakin vaihtamiseksi. Ei se poistettava pallonivel niin mitään, kun sen saa "rikkoa" paikalleen, mutta kun sitä uutta jonka siihen pitäisi jäädä, ei saisi survoa ainakaan ihan hirveästi :(
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
747
Tykkäyksiä
2
#13
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Joo minäkin laitoin joskus teipin, raidepää oli ruostunut kunnolla kiinni vaati kovia otteita ja ruosteliotusta, arvata saattaa miten teipille kävi siinä raidetangolla, siitä otin opiksi että pitävämpi merkki on oltava.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 091
Tykkäyksiä
5
#14
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Itse olen kääntänyt kiristysmutteria auki vain hitusen,ja mitannut raidetangon pään mutterinpuoleisesta päästä mitan raidetangon pään pallonivelen keskelle työntömitalla,uudesta ja vanhasta,ja jos eroa on ollut mitassa niin kääntänyt mutteria mittaeron verran tarvittavaan suuntaan,sitten pyörittänyt uuden osan paikoilleen ja kiristänyt mutterin...
Vanhan kartio lähtee olkakappaleesta irti autotalliolosuhteissa kun toinen vääntää varovasti kangella raidetangosta mahdollisimman läheltä raidetangan päätä,kangen toinen pää vaikka tukivarren tai rungon alla ja toinen paukuttaa pajavasaralla kohtisuoraan kartiosilmukan päähän,niin että voima kohdistuu kohti olkakappaleen pystyakselia...Vaikea selittää mutta kokeilemalla selviää ;D ;D
 
Viestejä
221
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Viimeksi kun itse vaihdoin Megane -06 raidetangon sisäpäät, niin ennen purkua teippasin pienen laserosoittimen jarrulevyyn ja tussilla merkki sisälokasuojaan mihin kohtaan laser osoitti. Sitten purku, kasaus ja kohdistaa vaan laserin tussin merkkiin. ;D
 
Viestejä
105
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Megane sanoi:
...vääntää varovasti kangella raidetangosta mahdollisimman läheltä raidetangan päätä,kangen toinen pää vaikka tukivarren tai rungon alla ja toinen paukuttaa pajavasaralla kohtisuoraan kartiosilmukan päähän,niin että voima kohdistuu kohti olkakappaleen pystyakselia...Vaikea selittää mutta kokeilemalla selviää ;D ;D
Jokainen joka on ottanut yhtäkään palloniveltä itse, omin pikku kätösin irti, niin tietää sen, että on tyypillisesti jonkinmoinen urakka :eek:

Ei siinä mitään, harrastehan tämä on.

Joskus pallonivel plumpsahtaa vähän kun itsestään irti, eli mutterikin lähtee kiltisti kiertämällä irti ja kartio pysyy paikallaan juuri sen aikaa kun tarvitaan voimaa kiertää lukkomutteri auki ja sitten irrotuksen jälkeen kuuluu "kops" kun pallonivel tippuu pajan lattialle. Joskus se on suorastaan naurettavan helppoa, mutta kun...

Sitten hitsaillaan toisia muttereita kiinni pyöriviin akseleihin kun kartio alkaa pyörimään, ennen kun mutteri on edes löystynyt pätkääkään. Toisinaan joudutaan kiilaamaan uutta palloniveltä paikalleen kun kartio ei ota sen vertaa kiinni, että uusi lukkomutteri saadaan sujahtamaan paikalleen... Ei se vanha pallonivel mitään kun se voi rikkoa paikalleen, mutta uutta kun ei voisi oikein pahoinpidellä. Sitten kun riittävästi joutuu riehumaan, niin viimeistään teippimerkit katoaa, siirtyy tai vahingoittuu, mikä olisi ollut viimeinen varmistus siitä, että ollaanko yhtään edes haitarilla suuntauksen suhteen?

Tässä hommassa on hyvät neuvot rahan arvoisia.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 091
Tykkäyksiä
5
#17
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Tässä hommassa on hyvät neuvot rahan arvoisia.
[/quote]
Noniin,mutta kun jokainen tapaus on erilainen,hyviä neuvoja olisi miljuunia... ;D ;D ;D
Ei tuo kartio nyt koskaan ole "plumpsahtanut" itsekseen lattialle mutterin irrotuksen jälkeen,tuolla aikaisemmin joku puhuikin raidetangon pään nostamisesta tunkilla,niin itsekin olen tehnyt ja aina on herennyt kartio pyörimästä viimeistään siinä vaiheessa kun auto alkaa olla niin ilmassa että pukki lähtee auton alta... ;) Niin uusi kuin vanhakin raidetangon pää...
Niin ja...vanhemmiten laiskistuu eikä viitsi räikkää pyöritellä,kunnon mutterimylly on painonsa arvoinen kultaa.... ;)
 
Viestejä
102
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

salla sanoi:
kaale sanoi:
Vein auton nelipistesuuntaukseen ja selvisi, että toinen raidetangon pää oli vaihdettu ja asennettu vähän sinne päin. Aurausta oli 2,3mm (vai onko asteita) ja säädon jälkeen 0,2. Ei olisi pitään tarvinnut ajella, kun miltei uudet eturenkaat olisivat olleet vaihtokunnossa. Rattikin oikeni ja on nyt aika tarkkaan suorassa, ehkä jäi aivan karvan verran vielä vinoon, mutta on nyt suht hyvä.
Millaisia suuntauksia on siis olemassa, onko tuo "nelipistesuuntaus" sellainen yleisin? Pitäisikö kysyä etukäteen tarkemmin, että mitä suuntausta ovat tekemässä (ettei sitten taas tule jotain onnetonta "yksipistesuuntausta")?

Mitähän tuollaisessa Renault Traficin keulassa pitää/voi säätää?

Ongelma nyt tuo yksi raidetangon (ulompi) pallonivel joka kyllä selvästi väljä. Samalla mainittiin, että raidetangon sisäpään nivel "hieman" väljä, eli alkavaa kulumista. Kysyin, että pitääkö vaihtaa, niin sanoi, ettei tarvitse vaihtaa. Kysyin vielä varmuuden vuoksi myöhemmin uudelleen, mutta sanoi, että ei tarvitse vaihtaa (vielä)... :eek: => kannattaako ja voiko ohjauksen säätää, jos hammastangossa siis hieman väljää?

Ainakin ajattelin niin, että kun koko ohjaus auki tuossa pallonivelen irrotuksessa ja vaihdossa, niin ohjaus olisi hyvä säätää kohdalleen, ettei renkaat heti ihan sileät. Pienestä väljyydestä huolimatta...

1) millä varmistatte, että ohjaus menee "suurin piirtein" samalle paikalle/kohdalle kun oli alussakin (jotta kulmat säilyisivät edes jollakin tasolla kohdallaan). Jonkin verran olen ollut huomaavinani, että raidetangon pallonivelien rakennepituudet ovat vaihdettaessa hieman vaihdelleet ja estävät näin ollen tehokkaasti onnistumisen laitettaessa uusi osa "samaan paikkaan" kun vanha osa...

2) onko hyviä vinkkejä ja vihjeitä pallonivelen irrotukseen ja varsinkin uuden asennukseen. Eihän tuossa ole perinteisesti ollut kauheita ongelmia, mutta a) millä/miten irrotatte vanhan pallonivelen jos tappi lähtee pyörimään pultin avauksessa? b) millä/miten kiinnitätte uuden pallonivelen jos uuden pallonivelen tappi lähtee pyörimään?

Minulle oli ihan uutta, että ratin saa vain yhteen asentoon? Vai miten tämä nyt menee?

Jos ja kun ajatellaan sellaista ajatusleikkiä, että auton ratti (syystä tai toisesta) pitää irrottaa, niin miten turvatyynyn kanssa pitäisi toimia. Tuleeko tuosta turvatyynyn "luvattomasta" irrotuksesta jokin herja tuonne ODB laitteeseen?
Jos tappi lähtee pyörimään niin puhdistaa kartion ja nostaa esim. tunkilla tai puristaa lukkopihdeillä sen tiukkaan niin ei enää pyöri. Joissain nivelissä on myö päässä paikka kuusiokolo tai torx avaimelle jolla tappia voi estää pyörimästä.
 
Viestejä
105
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

salla sanoi:
1) millä varmistatte, että ohjaus menee "suurin piirtein" samalle paikalle/kohdalle kun oli alussakin (jotta kulmat säilyisivät edes jollakin tasolla kohdallaan).
Olisikohan yksi vaihtoehto sellainen, että kokoaisi esim. pidemmästä kierretangon pätkästä mittakepin ja sillä määrittelisi vanteen ulkoreunan "tarkan" välimatkan toiseen vanteeseen. Tuolla nyt luulisi pääsevän noin millin tarkkuuteen?

Käsittääkseni renkaat "auraavat" hieman sisäänpäin, mutta millaisista matkoista, tarkkuuksista ja toleransseista siinä on kyse?

Pystyykö tuollaisen Traficin keulasta säätää mitään muita kulmia - vai onko automaattisesti kohdallaan (vai onko)?
 
Viestejä
374
Tykkäyksiä
3
#20
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...

Vaihdat uudet osat ja käyt vain siellä suuntautuksessa laittamassa ne kohdalleen. Jos kerran olet ostamassa uudet renkaatkin niin miksi arvuutella onko kulmat kohdillaan ja mahdollisesti pilata uudet kumit. Mites se meni... pennin suutari tekee markan vahingon.
 
Ylös Bottom