Trafic 2.5 outo pärinä kiihdyttäessä.

Tykkäyksiä
1
Nyt on aika ruveta selvittämään mistä tuo omituinen pärinä tulee. Ääni muistuttaa jotain pellin resonoinnilta tai kun
kaksi peltiä värisee yhteen. Ääni tulee kaikkein selvemmin kun hiukankin kiihdyttää ja kierrokset 1500-2300rpm.
Välillä pärinä on raivostuttavan äänekäs mikä tuntuu myös resonoivan takakoppaankin. Olen jo vajaa pari vuotta ja 43tkm ihmetellyt
äänen lähdettä. Tosiaan ääni alkaa heti kun kytkin on kokonaan nostettu eli veto on täysin päällä. Polkimessa ei tunnu tärinää ja kytkin pitää hyvin.
Pakoputki ei kolise, eikä mistää löydy mitään irtonaista peltiä. Kovasti se ääni tulisi vaihteiston puolelta, mutta äänen korkea, omituinen ja äärettömän
kova pärinä laittaa minut ihmettelemään voiko vauhtipyörästä tulla sellanen ääni? ??? :D

Vaihdelaatikko muuten on hiljainen eikä ulise. Olen selannut koko internet läpi, mutta vastaavaa äänimysteeriä ei ole löytynyt muilla.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5
Vs: Trafic 2.5 outo pärinä kiihdyttäessä.

Ettei se ääni tulisi Turbosta tai tai jotenkin kun ahdot nousee. Ei nyt samanlaista "pörinää" kuulu, mutta jos auton lyö käyntiin ilman vebastoa - 20 asteessa ja kiihdytettäessä ylämäkeen kuormittaessa alkaa ääni muistuttaa pörinää.En oikein osaa nyt sanoa sanoiksi sitä.

Tykkäyksiä
1

En usko sen tulevan turbosta koska pärinämeteli alkaa välittömästi vaikka tyhjäkäynnillä kun auto lähtee liikkeelle ja kytkin nostetaan kokonaan ylös. Se jäi vielä
mainitsematta, että ratti ja kojetaulu tärisee joskus. Tämä tapahtuu joskus myös moottorijarruttaessa. Moottorin ja laatikon kannakkeet tuntuvat hyviltä,
mut mistä sen tietää. Selvästi se ääni sieltä laatikon seudulta tulee. Minusta on outoa jos vauhtipyörä voisi pitää noinkin kamalaa ääntä ja tärisyttää autoa, ni
miten se ei ole hajottanut mitään viimeisen 43tkm aikana? :D

Tykkäyksiä
5

Varsinkin dieseleissä joissa resonanssit on rajumpia, vaikuttaa nuo tukikumit. Ei niiden tarvitse olla rikki mutta jos on kovettunu niin paljon.

Mun Primastar hiljeni aivan silmittömästi kun vaihdoin kaikki tuet samalla kun tein kytkinremontin.

Ja rytiseekö sun auto niin paljoa kun alkais leudommat kelit? Tämän olen huomannu monasti meinaan kun tuo pakkasen piru kovettaa vanhaa kumia aika tehokkaasti.

Kato ekana se laatikon päädyssä oleva kannake. Se on semmonen riippukannake, jonka sisällä on pusla ja kumiholkki. Luulen että se oli mulla pahin äänen aiheuttaja. Vaikka kuinka retuutat moottoria ja laatikkoo niin se ei näytä heiluvan mihinkään koska kun se pettää, se ns. leipoo kiinni ja kannakkeet on toisiaan vasten ilman mitään eristystä. Pystyy toteen vain kun nostaa tunkilla laatikon alta ylöspäin ja ottaa sen tukiraudan vaikka irti siitä kannakkeen päältä. Ei oo iso homma.

Tai sitten sulla on samanlainen mysteeri kun työmaan Transitissa. Sen painelaakerissa on ollu noin 90tkm jo niin jäätävän ruma kolina että ei pysty ymmärtään miten hemmetissä se toimii edelleen. Pomo käytti sitä voorttillakin monta kertaa kun se meteli alko jo 70tkm ajettuna, vastaus oli joka kerta että anna mennä vaan, se on Ford! ;D ;D ;D ;D ;D
Hyvä luotto on tuotteisiinsa. 8) :eek:

Tykkäyksiä
1

Tarkotus on ollut vaihtaa ne tuet ja kannakkeet, mutta se kuuluisa saamattomuus on ollut esillä. ;D Äänen lujuus vaihtelee myös. Tänään aamulla se ei ollut niin iso.
En osaa sanoa miten lämpötila vaikuttaa, mut ainakin kun lähden -20 asteen pakkasessa ja lähiylämäkeen painan kaasua niin koko kojelauta tärisee ja metelöi, samoin ratti ja kaijutinritilä värisee melkein pois paikaltaan ja samalla se hirveä pärinä pärisee takakoppaan asti.

Mutta juu, vaihdan ne kannakkeet täsää lähipäivinä ja katsotaa mitä sitten sanoo.

Tykkäyksiä
0

Tukikumit ainakin antaa kivaa vibraa, toki tossa lagu3 värisee ja tärisee tuo 2.0dci vaikka kaikki olisikin kunnossa ;D
https://www.youtube.com/watch?v=svm7f7O2VmQ

Tykkäyksiä
1

Noniin, oli vähän kaikkea kiirutta, mutta nyt on se laatikon kannatinkumi vaihdettu ja ääni on muuttunut. Nyt ääni
on matalampi ja rahisevampi, mutta resonointipärinä ja tärinä tuplaantui. Alle 60km/h nelosvaihteella kun painaa kaasua niin se ääni kuuluu varmaan
kilometrin päähän ;D

Jotain laakeriongelmaa mietin, mutta se ääni hiljenee yhtäkkiä kun kierrokset nousevat tiettyyn pisteeseen.
Joskus kolmoselle ja nelosselle vaihdettaessa, laatikosta kuuluu "klunks" kun veto ottaa kiinni. Yritän huomenna saada aikaiseksi jotain videoa.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

Tota tuli mieleen,että se on se kampiakselin/ nokka-akselin värinän vaimennin kumi pyörä, kun annat kaasua niin se ääntää enemmän? Se on metallikumipyörä jossa on ns.kaks osainen kumivulkanointi. Se on helppo vaihtaa,kunrepsikan puoleinen rengas irti ja vähän muovista sisälokaria irti ja räikkä esiin,niin helposti vaihtuu. Ad liikkeestä löytyi ihan hyllystä ja hinta oli sen joku 149€ + asennus. Tarkemmin kun ajattelen,niin ääni oli kuin rahinaa ja vaikutti kuin laakerit olisi ollut. Huollon pojat Metsämäellä sanoivat,että muutama kilometri vielä tuon painavan kärryn kanssa niin kone olisi ollut kaputt. Joten tarkista nyt omasi ja älä ainakaan rasita konetta, jos joudut ajamaan.

Tämä tuli nyt ihan mieleen,kun itse muistelin tuota samaa ääntä jarahinaa. Oli mielessä,että vetoakselin laakerit vai pyörän laakerit ja aina kaasua painaessa ja kuormittaessa.

Tykkäyksiä
1

Fuego Turbo sanoi:
Tota tuli mieleen,että se on se kampiakselin/ nokka-akselin värinän vaimennin kumi pyörä, kun annat kaasua niin se ääntää enemmän? Se on metallikumipyörä jossa on ns.kaks osainen kumivulkanointi. Se on helppo vaihtaa,kunrepsikan puoleinen rengas irti ja vähän muovista sisälokaria irti ja räikkä esiin,niin helposti vaihtuu. Ad liikkeestä löytyi ihan hyllystä ja hinta oli sen joku 149€ + asennus. Tarkemmin kun ajattelen,niin ääni oli kuin rahinaa ja vaikutti kuin laakerit olisi ollut. Huollon pojat Metsämäellä sanoivat,että muutama kilometri vielä tuon painavan kärryn kanssa niin kone olisi ollut kaputt. Joten tarkista nyt omasi ja älä ainakaan rasita konetta, jos joudut ajamaan.

Tämä tuli nyt ihan mieleen,kun itse muistelin tuota samaa ääntä jarahinaa. Oli mielessä,että vetoakselin laakerit vai pyörän laakerit ja aina kaasua painaessa ja kuormittaessa.

Tarkoitatko sitä kampiakselin siivapyörää mikä pyörittää apulaitehihnaa? Se oli mulla just auki kun vaihdoin kampiakselin stefan. Se ainakin näytti ihan ehjältä ja mitään ääntä sieltä ei tule ainakaan tyhjäkäynnillä.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

No juuri sitä tarkoitin, itsellä se oli lähes kahtena kappaleena, siitä se kahina tuli, tosin ei tyhjäkäynnillä vaan kierroksilla. Asia todettiin kun ajettiin auto nosturille ja pyörä pois.

Tykkäyksiä
1

Tämän aamun pärinää :D

https://youtu.be/tgxTnzgjn0A

Viimeisessä vedossa huomaa kun ääni hiljenee yhtäkkiä vaikka kierrokset vielä nousee. Huomasin tänään kun jarrutin jarrut lukkoon
paljaalla jäällä ni kuului outo klonksahdus.

Voisin joku päivä päästä nosturin päälle testailemaan. Ehkä sitten selviää jotain.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

Ihan näin omalla kohdalla todenneena; aiemmin tänään suurin piirtein samalla nopeudella ja kierroksilla kuin sinullakin tuossa juutuubi videossa. Rämisi ja pärisi kyllä ihan erilailla kuin ennen. Älä aja 50-60 km/h alle 2000 kierroksen, ei ole edes tehoja ja vetää huonosti kun sulla on nelonen varmaan? Päriseekö jos ajat kierroksilla yli 2000? Ei pitäisi.

Tykkäyksiä
1

Kyllä se alkaa vetämään jo 1500rpm ja pitää autolla nyt pystyä ajamaan 50-60km/h nelosvaihteella. Se ääni hiljenee kierrosten noustua, mutta kuuluu se silti.
Olen toisella samanlaisella Traficilla ajanut ja se ei pitänyt mitään outoja ääniä vaikka ajo alle 1500rpm. Tänään käsijarru päällä runtuilin ja kaveri katsoi moottoria, niin kyllä se siellä paikallaan pysyy. Tämän jälkeen ääni hiljeni, mutta pärisi taas niin vietävästi hetken päästä.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

Kyllä on mystistä.. ja tyhjäkäynnillä ei pärise vaikka nostasit kierroksia? Kummallisia nää reilut, tosin aivan normaalia.
Itse olisin tullut kyllä hulluksi, jos tuollaista pörinää kuuntelisin,jos joutuisin ajamaan. Tosin mähän olen kyllä jo hullu.;)

Off topikkina sen verran,että toinen kuljetin Fiat Scudo ulisee juuri vedätettäessä aina,tosin ääni vaimenee kun kaasua on painanut reilummin,niin että ääni häviää. Itse olen tulkinnut äänen vaihteistoon tai tai ahtopaineisiin tai letkuihin. Ääni hiljeni hiukan kun uusi Turbo vaihdettiin. En tiedä liittyykö nämä äänet sitten kuluneisuuden piikkiin, tosin vaihdelaatikon öljyjä en ole tarkistanut,että jos vaikka laakerit olisivat " kuivina". Täytyy vaihtaa öljyt kun ajoon otetaan.

Tykkäyksiä
1

Kovasti epäilen voimansiirrossa olevan jotain häikkää kun se ääni tulee heti kun kytkin on ottanut kiinni. Tyhjäkäynnillä ykkösvaihteella ääni kuuluu aina kun on vetoa tai moottorijarrua. Nyt vaihteiden vaihdossa kuuluva "klonkaus" on suurentunut. Tuntuu kuin olis perämurikassa kierros tyhjää ja kolahtaa kun veto ottaa kiinni.

Kaverini on töissä monimerkkikorjaamossa ja kertoo kuullensa samantapaisia ääniä muista traficeista ja parista transitista. Tiedä sitten mistä se tulee, mutta minä sen
yritän selvittää ennen kun revin kaikki irti ja laitan uuden laatikon yms ;D

Viime kesänä Nordkapp reissussa jyrkissä ylämäissä se ääni kuului myös pitkälle 2500rpm saakka. Ihmetyttää kovasti sekin että ajettu jo tolla äänellä 40tkm ja mitään ei ole rikki. Ei ymmärrä ei ???

Laitan taas raporttia kun jaksan taas kokeilla jotain.

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
5

Joku viisaampi voisi nyt kertoa,että pitääkö kaksoismassapyörä tuollaista ääntä vikaantuessaan? Tässä vanhassa Scudossa pitää klonks äänen juuri kun olet vaihtanut neloselta vitoselle.

Tykkäyksiä
1

Sitä vauhtipyörää epäillään, mutta olen kaikilta kuullut että pitäisi tuntua kytkinpolkimessa. Sekin vielä lisää tähän kun sammuttaa auton siten että kytkinpoljin on ylhäällä, kuuluu "knunklonrämmm" ja kytkinpoljin ylhäällä kun laittaa käyntiin, kuuluu "krrrrrämmmm". Vaikeutan tätäkin siten että se ei kuitenkaan tee sitä joka kerta.

Relluman68

Nuorempi jäsen
Tykkäyksiä
0

Aikanaan oli ongelmia Volvon kaksoismassa vauhtipyörän kanssa ja se kolina kuului yleensä vain tyhjäkäynnillä tai kun auto joutui käyttämään moottorin vääntöä hyväkseen ei siis isommilla kierroksilla. Kytkinpolkimessa ei tuntunut mitään mutta vika / ominaisuus hävisi kun vaihtoivat takuuseen tuon vauhtipyörän. Tuolloin auto alle vuoden ikäinen ja ajettu n. 70 000 km.

Ylös Bottom