Tarviketakajarrulevyjen laatu teettää töitä

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
254
Ajoin neljä vuotta takajarrulevyillä, jotain 40000 km. Nyt kun kävin ostamassa kitkarenkaat alle, alkoi kumma sivuääni kuulua. En uskonut millään, että ne pyöränlaakerit on taas loppu. Vasen jarrulevykin oli toiminut aika huonosti, urilla oli. Pyöritin takanapaa ja jotain rahinaa siellä oli.
Itse varsinaiseen ongelmaan jarrulevyjen/laakerien vaihto ei auta. Käsijarru ei ota tarpeeksi hyvin. Herääkin kysymys, jos ne tarvikekäsijarruvaijerit joustaa liikaa, kun ei käsijarrua saa millään ottamaan hyvin. Vaihtelen nyt nuo takalevyt/laakerit, ostin Valeo jarrupalat, kenties ne ottaa paremmin. Onneksi Rellussa ei ole vikavalovikaa, aina on päästöt kelvanneet katsastuksessa. Olin jo päättänyt hävittää tämän Rellun, mutta kerran vielä katsastan, vaikka käsijarruremontti on pahinta mitä tiedän. Takajarrusatulat on pari vuotta vanhat.
Kävin hiekkatiellä testaamassa jarruja. Normijarrut toimii älyttömän hyvin ja ottavat tasaisesti, käsijarru ei vain tahdo saada pyöriä lukkoon edes hiekalla.
Tilasin samalla repaleisten suojakilpien tilalle uudet jarrukilvet, kenties niiden uutuuden kiilto saa katsastusmiehen hyväksymään hieman heikkotehoisen käsijarrun.
 
Viimeksi muokattu:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 453
Enpä ole moiseen törmännyt. Juuri vaihdoin Megane II:een takajarruihin lähes kaikki osat ja toimivat erittäin hyvin. Ainoa hankaluus oli saada käsijarruvaijerin vaippa irti korista, oli muovia se holkki joten murtui, joutui vaijerit katkaisemaan ja poraamaan holkit pois.

Jos ei käsijarru toimi niin vaatii säätämistä tai sitten ne satuloiden käsijarrumekanismit eivä toimi kunnolla. Kokeilisin pyörittää/painaa männät pohjaan ja sitten vedellä käsijarrulla ne takaisin.
 

jk_single

Jäsen
Viestejä
196
Jos ei käsijarru toimi niin vaatii säätämistä tai sitten ne satuloiden käsijarrumekanismit eivä toimi kunnolla. Kokeilisin pyörittää/painaa männät pohjaan ja sitten vedellä käsijarrulla ne takaisin.
Systeemi säätyy ymmärtääkseni jalkajarrua käyttaessä, jos ei satulassa oleva vipu palaudu melko loppuun asti niin laakkaa säätämästä koska autosäätöruuvissa on koko ajan paine päällä
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 453
Systeemi säätyy ymmärtääkseni jalkajarrua käyttaessä, jos ei satulassa oleva vipu palaudu melko loppuun asti niin laakkaa säätämästä koska autosäätöruuvissa on koko ajan paine päällä
En nyt mene vannomaan kummalla se säätyy, mutta muistan vain että käsijarrua vetelin kun olin vaihtanut jarrupalat ja -levyt. Käyttöjarrun painamsen pitäisi saada johonkin jarrusatulan sisällä olevaan osaan kai pyörivä liike jotta mäntä lukittuu aina ulommas. Ehkä se saakin, mutta käsijarruvivun akselihan juurikin pyorähtää kun käsijarrua käytetään, joten veikkaan että se myös saa männän lukittumaan ulommas kun palat kuluvat.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 889
Lagunan käsijarru vaati sen että polki jarrua tosissaan ja kiroilun kans nyki käsijarrua.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 453
Megane oli onneksi helpompi ei tarvinnut kiroilla. Ainoa missä joutui kiroilemaan oli kun revin kãsijarruvaijeria irti ja kuten aina ilman hanskoja joten verihän siinä lensi ja kiroilua kuului
 

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
254
Lagunassa on parempi systeemi. Tosiaan, riittää kun vipu palautuu stoppariin asti. Säätyy sitten aivan jarruttamalla omia aikojaan. Tässä Megane2 käsijarru ei kiristy itsestään, vaikka vipu palautuu kunnolla. Koko ajan on ollut sama vaiva, kaikki osat on vaihdettu ja nyt alkaa taas jarrulevyillä ja paloilla rundi uudestaan. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos näillä Valeon paloilla teho olisi parempi. Viimeksi 2022 kun katsastin, sain menemään läpi. Jos käsijarrun tehosta olis puuttunut 10%, niin olisi taas katsastus epäonnistunut.
Nyt kun asennan uudet levyt, niin kierrän ne männät pohjaan. Pakko ne on ruuvata, muuten ei palat mahdu paikoilleen. Raportoin tänne, kun uudet levyt on paikoillaan ja katsastusleima saatu, aika on varattu 15.9.
 
Viimeksi muokattu:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 453
Minkä merkkiset ne uusitut takajarrusatulat ovat?
Itse laitoin uudet TRW:t, tehdsskunnostettuihin TRW: hin jäi hintaeroa 6€/kpl kun ei pantteja olisi palauttanut. Pantista olisi saanut 6€, joten ei kovin isoa tuntipalkkaa tule niiden palauttamisesta.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 205
Mullakin käsijarrun kahva mennyt aivan lepsuksi ja katsastus edessä. Tilasin jo uutta osaa Autodocista, mm. molemmat satulat taakse, jarruletkut satuloihin, käsijarruvaijerit ja palat. Epäilen että toisessa satulassa on se käsijarrumekanismi niin kulahtanut/jumittunut että sama vaihtaa molemmat satulat sitten kerralla, kun hintaa on vain sen 40 euroa kappale eikä edes mitään vanhoja osia tarvitse palauttaa tuonne.
Isoin homma kai tuossa on vaihtaa ne vaijerit, mutta vanhat saa jäädä paikoilleen toistaiseksi jos tuntuvat toimivan. Jarrulevyt eivät ole kuin pari vuotta vanhat, niin ne eivät varmaan ole vielä vaihtokunnossa...
 

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
254
Nyt löysin syyn, miksi takapyörän laakerit hajoaa nopeasti, niissä ei ole öljytiivisteitä lainkaan. Tarkastin asian Laguna 2 ja Megane 1 korjauskirjoista. Vesi tiiviys on vain laakerien peltilevyjen varassa. Kiinaskoottereissa esim. IE40QMB on takapyöränlaakerit samalla systeemillä, mikä aiheuttaa laakerin nopean kulumisen. Ei tuohon olisi kovin vaikeaa lisätä stefaa, mutta olkoon, kyllä ne uudet laakerit taas jonkun vuoden kestää talven suolavelliä.
Käyn näyttämässä konttorilla ensin, sitten vaihdan uudet levyt/laakerit ja palat jos tulee hylky. Tuntuu ottavan aika hyvin käsijarru ja kiristän tänään vaijeria hieman.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 453
Jos on suojattu laakeri niin ei niissä kyllä yleensä ole erillistä akselitiivistettä. Aikanaan Megane I:stä meni 1 takapyoränlaakeri. Ole ajellut noilla omilla renuilla joku 700tkm joten ei niitä takalaakereita vikojen takia näköjään usein joudu vaihtamaa. Jos takajarrusatulat jumittaa niin sitten levyjä kyllä menee.
 

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
254
Auto kelpasi niillä vanhoilla jarrulevyillä, hioin sellaisella "hiirellä" pahimmat ruosteet vasemmasta takalevystä ja samalla tasoitin jarrupalat. Sitten vain kiskomaan käsijarrukahvaa. Lopuksi kiristin vaijeria muutaman mutterin kierroksen. Hylky tuli tällä kertaa vasemmasta tukivarresta/pallonivelestä. Hain jo Motonetistä sellaisen, ei pitäisi olla vaikea vaihtaa, kun viime vuonna vaihdoin oikean puolen tukivarren pariin kertaan väärän osan takia. Jos laakerimelu käy sietämättömäksi, on uudet levyt/laakerit odottamassa. Säästän kuitenkin ne levyt seuraavaan katsastukseen jos vain pystyn talven ajamaan vanhoilla.
Yhtään ei navat kuumene, tsekkaan joka kuukausi että pysyvät kohtuuviileinä.
 
Viimeksi muokattu:

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
254
Minkä merkkiset ne uusitut takajarrusatulat ovat?
Itse laitoin uudet TRW:t, tehdsskunnostettuihin TRW: hin jäi hintaeroa 6€/kpl kun ei pantteja olisi palauttanut. Pantista olisi saanut 6€, joten ei kovin isoa tuntipalkkaa tule niiden palauttamisesta.
En muista enää, jotain halvinta Autodoc-laatua ne oli.Harmi, kun se satulan runko-osa pitää ostaa erikseen, alkavat olla aika kuluneita, niissähän ne satulat seilaa ja ne liukupinnat on kuluneita, vaikka kuparirasvalla on voideltu.
 
Viimeksi muokattu:

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
254
Voi vitsin vitsi. Sain jo tukivarren paikoilleen, mutta se apurungon ja korin välinen 4-pulttinen tukilevy on ruostunut olemattomiin. Oikealla puolella aina jakoremmin vaihdossa olen fiksaillut sen, mutta vasemmalla ei ole ruiskutettu mitään alustasprayta. Vaihteiston pääty on säästösyistä Rellussa peltiä ja sekin on ruostunut, mutta onneksi vasta pintaruostetta, niin voin käsitellä sen alustaspraylla. Teen hieman paksummasta pellistä uuden tukilevyn, vaikka ei se varmaan paljon maksaisi varaosatiskillä. Joissakin automerkeissä vaihteiston päätypeltikotelo on läpiruostunut, jolloin öljyt valuu tielle, onneksi ei vielä Rellussani.
 

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
254
Laitan loppukevennykseksi peltilevyn kierrätysennätyksen. Alunperin tämä pelti on kotoisin Vaasan Höyrymyllyn tehtaalta, josta koneet myytiin Intiaan tai jonnekin. Pelti ja tikkaat pelastettiin. Tikkaat oli 10 vuotta autotallin kattotikkaina, mutta ostin ulkonäkösyistä tehdastekoiset tilalle. Tämä noin 50-100cm kokoinen 2mm pelti toimi aluksi talon piiipunjuuressa tiivisteenä parikymmentä vuotta( leikkasin sopivan palan), kun ponttilautaan oli syöpynyt 15x10cm reikä. Laitoin silloin kumimönjää ja uudet huopapalat sen päälle. Kun laitettiin 2015 uusi Ruukin katto, duunarit irrottivat sen pellin ja paiskasivat maahan. Korjasin sen talteen ja ihmettelin, miten voi säilyä näin ruosteettomana katolla. Se on ilmeisesti jollain happomaalilla maalattu ja päällä polttomaalaus. Nyt rälläköin siitä Relluun tukipellin apurungon ja korin väliin. Rälläköin hirrenpalaan uran, jotta sain aikaan pari pokkausta 8m terästangon ja pajavasaran avulla, niin osa näyttää enemmän tehdastekoiselta. Suora pelti voi kaartua muuten. Valitettavas happomaalin jouduin poistamaan, jotta kumimönjä irtosi. Nyt tämä korjauspelti saa muhia lopun elämäänsä Rellun nokassa täysin palvelleena. Höyrymyllyn tehdas toimii Vaasan Automuseona nykyään, joten itse rakennuskin on kierrätetty.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 453
Kierrätys kannattaa. Toisesta Megane II:sta putosi tuulilasinpyyhinmekanismin tanko irti kun nivel oli väljistynyt.
Pyyhkimet piti saada toimimaan joten kasvihuoneen rakentamisesta jääneestä 2mm paksusta kulmaraudasta tuli haarukalliset pidikkeet varren molemmille nivelille. Ei putoa enää tuon auton elinikänä. Uusi varaosa olis ollut huonompi koska siinä ne muoviset nivelet kuitenkin kuluu.
Ihan oli tämäkin tehty youtuben "virallisten" korjausvideoiden innoittamana.
 
Ylös Bottom