• Kerhon vuosikokous pidetään 25.7. Scandic Siuntiossa kesätapahtuman yhteydessä.

Talismanin koukun sähköjen asennus tökkii... apuja

$cenillac

Jäsen
Viestejä
127
Kokemusta useamman koukun asentamisesta ajoneuvokohtaisella CAN-väylä -yhteensopivalla sarjalla. Ensimmäistä kertaa asennus tökkii. Auton takakaaressa olevaan sähköliittimen punaiseen johtoon pitäisi tulla virrat päällä katkeamaton 12V sen jälkeen kun sulakeboksille on kohtaan S19 lisätty 20A sulake. Sulakeboksille jännite tulee, mutta kappas kummaa sieltä ei tuonne auton perälle mitään. Koukun sähköjen ohjainboksi tarvitsee toimiakseen yllättäen jännitteen. Ideoita mistä johtuu? Ajoneuvokohtaisen sähkösarjan valmistajankin mukaan ko. liittimen punaiseen johtoon pitäisi tulla tuo 12V, josta virta sitten boksin 1 pinniin. Ittelle ei tullut mieleen muita kuin että:

  1. Auton johtosarjasta on johto/kontakti poikki väliltä sulakerasia – takakaaren liitin?
  2. Tuolla välillä on vielä joku auton ohjausboksi, joka estää jännitteen kulun? Tarvitsee lisäkoodauksen?
Edit:

Sen verran tarkennusta, että antaa tuohon piuhaan auton takakontissa virrat päällä 0,1V jännitteen ja moottori päällä 0,19V jännitteen. Eli jotain pientä väreilyä piuhassa kuitenkin on. Nuo samat lukemat oli sulaketaulussa ulosmenopuolella, kun mittasin ilman sulaketta. Sulakkeen kanssa mittaus auton takapäästä ja silti nuo samat lukemat vaikka sulaketaulun kautta pitäisi mennä täydet jännitteet ko. piuhalle. Mitä hittoa?
 
Viimeksi muokattu:

$cenillac

Jäsen
Viestejä
127
Hyvä idea! Kokeilin mitata vastuksen sulakelähdön ja takapään piuhan väliltä ja täyttä johtavuutta näytti. Tämän jälkeen ropasin sulaketta irti ja takas kiinni noin sadatta kertaa ja mittasin jännitteen, niin heureka nyt jännite tuleekin taakse boksille asti ja kaikki alkoi toimimaan! ....wtf! Kuun asento ja auringonpilkut? ...vai muutama kuuma päivä poisti ehkä kosteutta sopivasti jostain? ...vai kun eilen 3h pesin ja vahasin autoa, niin tykkäsi hoidosta? Ensimmäinen hieman oikukkaampi ranskatar vissiin... :D
 

Digip

Jäsen
Viestejä
390
Hyvä idea! Kokeilin mitata vastuksen sulakelähdön ja takapään piuhan väliltä ja täyttä johtavuutta näytti. Tämän jälkeen ropasin sulaketta irti ja takas kiinni noin sadatta kertaa ja mittasin jännitteen, niin heureka nyt jännite tuleekin taakse boksille asti ja kaikki alkoi toimimaan! ....wtf! Kuun asento ja auringonpilkut? ...vai muutama kuuma päivä poisti ehkä kosteutta sopivasti jostain? ...vai kun eilen 3h pesin ja vahasin autoa, niin tykkäsi hoidosta? Ensimmäinen hieman oikukkaampi ranskatar vissiin... :D
tarkista se sulake, uusikin sulake voi olla viallinen
 

$cenillac

Jäsen
Viestejä
127
Alkoi toimimaan kuten jo yllä kirjoitin. Sulakkeita kokeilin vaihtaa mutta sillä ei ollut vaikutusta. Arvoitukseksi jää mistä kaikki johtui... Pääasia tietty, että mysteerivika poistunut ja pelaa nyt.

Pääehdokkaina ongelmiin:
1 Sulaketaulun sisäiset kontaktiongelmat
2 Johtavuusongelma etu ja takapään välillä johdossa/kytkennässä. Wirediagrammin mukaan matkalla on joku R423 liitos/pulikka.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom