Talisman Sport Tourer dCi 160 Intens

markkul

Jäsen
Viestejä
172
Päivitystä pitkästä aikaa: Talismanista loppui akku yllättäen vajaan 3,5 vuoden ja 89000 km kohdalla.
Päivitystä vuodelle 2023 eli kahdeksas ajovuosi menossa ja mittarissa noin 150k.

Syksyn mittaan pientä näppituntumaa ollut, että välillä pyörittää käynnistyksessä laiskemmin, ajattelin ottaa puheeksi seuraavassa korjaamoasioinnissa, että jospa testaisivat jotain. Noh, en ehtinyt, kun tänään jäi auto Kirkkonummella liikennevaloihin start-stop-sammutuksen jälkeen, kun ei enää jaksanut käynnistyä, ei lähellekään. Kaksi käynnistystä oli tehty sitä ennen noin puolen tunnin sisään, ja kevyttä ajoa oli noin 20 km edellisestä käynnistyksestä.

Calixin BC60-laturi on ollut käytössä aika tiiviisti tämän neljä vuotta, kun viimeksi akku vaihdettiin ja Calix asennettiin. Aika paljon seisontaa kuitenkin viikkojen mittaan on nykyisinä kulkutautiaikoina. Tämmöisiäkö nuo akut sitten tosiaan ovat, että muutaman vuoden välein kaput ja vainaa, vaikka kuinka olisi pikkuvirtaista ylläpitolataustakin tehty?

Hinausauton apuvirralla lähti siististi käyntiin, ja Motonetista hain satasen apukäynnistin-USB-virtalähdekombon. Ei uskaltanut pihan pikahuollossa myydä uutta akkua+asennusta, kun ei osannut sanoa, saako toimimaan vai pitääkö olla jotain spesiaalikoodausta apuna, eikä akkutesterikään toiminut. Latausjännitteeksi totesi testerillä kuitenkin 14,5 volttia, eikös se ole ihan ok. Jos tässä nyt sitten alkuviikkoon selviäisi, että saisi akunvaihdon jostain. Noh, tuolla Kadjarin ketjussa (https://renaultkeskustelu.net/foorumi/threads/kadjar-1-5-dci-17-akun-vaihto.26475/#post-163361) jo todettiinkin, että akun vaihdon ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä lopulta. Motonetin kaveri ei kyllä saanut ilmanotto- tms. putkea otettua pois akun päältä, eli joku jippo sen irrottamiseksi tarvitaan, kun akkua vaihtaa:

1698498561686.png

Raakaa voimaa vaan, että repeää jostain yläpään liitoksesta auki? Alapäästä (kuvaa katsoen) irtosi kyllä helposti, yläpäästä eli siellä plusnavan vierellä oli ilmeisesti hyvinkin tiukassa. Manuaali sanoo, että "akku on erikoisakku". No en tiedä, jos ei motonettiasentaja saa tuota putkea irti niin eipä sitä akkuakaan siellä voi vaihdattaa.

Niinjuu kotona mittasin akkujännitettä Calix-töpseli irti ja kytkettynä, niin kyllä siinä pieni ero oli, eli varovasti arvelisin, että Calix kyllä on toimiva.

Ja pitäisi tuo Eberikin korjauttaa, käynnistää kyllä ja 90-luvun muistojen tuoksuista pakokaasua tulee, mutta sitten sammuu. Kerran on webisovellus sanonut peräti jotain virhettä, muuten ei raportoi mitään, hyttinapin merkkivalo on päällä asetetun käyntiajan mukaan kuten normaalistikin. Joku Hydronic S3 Economy -sarjan tuote tuo kaiketi on, kun sellaisen pdf:n olen tallentanut v. 2016. Onko kommentteja, onko nuo jotain sellaisia, joita oikeasti korjataan järkevällä hinnalla, vai tulee joku tyyliin tonnin paukku kun koko systeemi vaihdetaan? Käyttö on ollut tietty vain talviaikaista, ja aina olen vähintään 10 minuuttia käyttänyt, jos käyntiin se on laitettu.

Tuli tähän näitä kysymysmerkkejä taas laitettua, kommentoikaa fiksummat jos kerkeette omilta kiireiltänne.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
172
Haha sellainen piti vielä mainita, että kun siihen liikennevaloihin jäin ja laitoin heti nelivilkut päälle, niin silti siinä heti ja vielä autoa taaksepäin kauemmaksi liikennevaloista työntäessäkin laskin neljä uutta autoa kun ajoivat silti taakseni odottamaan :D Vaikka olisi päässyt suoraan ohikin kääntyvien kaistan kautta. Että ei se ihan kaikille kanssa-autoilijoille heti aukene, mitä nelivilkut voi tarkoittaa. Työntäessä piti jo melkein himmata, ettei osu taaksetulijaan.

Kiitoksia sille naisoletetulle, joka varoituskolmiota vielä kauemmaksi viedessäni ja R-kioskille odottelemaan suunnatessani pysähtyi ja huikkasi sivuikkunasta, että tarviinko kyytiä jonnekin.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
172
Ja vielä yksi potentiaalinen murhe: Huollossa olivat antaneet kustannusarvion aiheella "jakopäänkotelon uusinta öljyvuodon takia", pari tonnia (ja huoltokuitin puolella lukee "EGR-cooleri hikoilee --> seurattava" ja "Vaihteisto hikoilee venttiilipöydän kannen välistä --> seurattava"). Mites nyt kun on sellainen tuntuma, että kaksoiskytkinlaatikossa on pientä luistatusta havaittavissa vaihdon yhteydessä (liikkeellelähdössä ja pienissä nopeuksissa), niin mikäs tuossa hajoaa ja paljonko maksaa? Itseni puolesta kyselen
 

markkul

Jäsen
Viestejä
172
Vastaanpa itselleni ja muille kiinnostuneille: Se ilmaputki akun päältä aukeni lopulta melko helposti, siellä on nipsut vasemmassa reunassa alhaalla, eli kun hiukan kääntää koko settiä vasemmalle (kun on ensin vapauttanut oikean reunan akun toiselta puolelta), nipsut vapautuu, ja putken saa nostettua ylöspäin. Ehkä siinä yläosassa joku liitos on, että saa koko putkiosan poiskin, mutta akunvaihtoa ajatellen ehkäpä sen saa riittävästi pysymään poissa tieltä ilman irrotusta kokonaankin.
 
Viestejä
25
Hei. Joko jakopäänkotelo vaihdettu? Ostin vastaavan auton ja siinä jakopäänkotelo hieman vuotaa, ilmeisesti ominaisuus näissä. Ja mitä tätä ketjua lukenut, niin tätä on takuuseen sullekin jo korjailtu? Merkkiliike kertoi, että Renaultin ohje sanoo, että moottori irroitettava operaatiota varten. Heidän mukaan saisi tosin vaihdettua moottori paikallaankin. Tulee varmasti halvemmaksi näin tehtynä.
 
Ylös Bottom