taksi dacia

peve

Nuorempi jäsen
Viestejä
21
Tykkäyksiä
0
#1
Palasin juuri Palma de Mallorcalta. Suurin osa takseista oli varsin uusia Dacia Lodgyjä. Kyllä niillä sai ihan mukavaa kyytiä. Taksin lähtöhinta on 3€ ja tuolla perushinnalla ajellaan jo jonkin matkaa. Olisikohan täälläkin syytä vaihtaa mersuista halvempaan kalustoon. Jos Dacia huonosti siinä mäkisessä maastossa toimisi niin ei sitä niin paljon hankittaisi. Tämä ei ole Dacia mainos koska itse ajelen 2010 Scenicillä.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
813
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: taksi dacia

Juuri bongasin Tampereella valkoisen Lodgyn taksina. Eli kyllä Suomessakin joku uskaltaa olla erilainen, jopa taksitolpalla. 8)
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 475
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: taksi dacia

No eikös tuo ala kesällä vapaudu, joten siitä vaan kilpailemaan. Tyypillisestihän joku Kovanen vetää tällä hetkellä sellaista edustusauton linjaa, jokainen auto on musta, kuskeilla puku päällä jne. Se ei tarkoita että kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Tällä hetkellä tosin se kyydin hinta kun on ihan sama hoidettiin se sitten edustusluokan pirssillä tai jollain pikkasen heikommalla ja siten jotkin varmaankin haluavat ihan loogisestikin "enempi vastinetta" sille rahalleen. Tulevaisuudessa tilanne voi muuttua ja jos jollain Dacialla saa sen kyytinsä edullisemmin kuin Mursulla, niin eiköhän tuollekin tuotteelle se markkinarakosensa löydy :)
 
Viestejä
32
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: taksi dacia

Meidän kulmilla täällä eteläisessä suomessa on ollut Lodgy taksina jo pari vuotta. Ensimmäisen nykymallisen Lodgyn taksina bongasin Dusseldorfin keskustasta vielä aiemmin, jokunen vuosi sitten kun malli oli aika tuore.
 
Viestejä
260
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: taksi dacia

Perheen kanssa lomailtiin Turkissa 2014 ja tuolloin Lodgy ja etenkin se vanhempi 7-paikkainen Logan MCV oli hyvinkin yleinen näky paikallisilla taksitolpilla. Samoihin aikoihin kotimaan kamaralla ainakin Turussa tuli bongattua yksi taxi-Lodgy. Itse kiinnitin huomioo Lodgyihin, koska tuolloin omistin itsekkin sellaisen, vieläpä diesel-myllyllä. Mallinahan tuo oli tosiaan tuohon aikaan melko uusi.
Lodgyssä saa rahalla todella paljon tilaa ja takimmaisillakin istuimilla pystyy aikuinenkin matkustamaan, joten en ihmettele, että maissa, jossa taksiauton imagolla ei ole niin väliä, noita tapaa vossikkakäytössä.. Tavaratilankin saa tarvittaessa laajennettua melkein pakettiauto-mittoihin. Onhan tuon designissä, tietyissä ratkaisuissa ja joissakin materiaaleissa tiettyä tavara-automaista rouheutta, mutta jos niiden kanssa pystyy elämään, auto ajaa tilaa tarvitsevan käytössä asiansa. Kyyti oli ihan hyvää ja minusta se oli yllättävän hiljainenkin edulliseksi kulkineeksi. Auton kokoon nähden se on melko kevyt, joten jalkoihinkaan sillä ei jäänyt.
Ainakin meidän perheen ajot Lodgyllä hoidettiin pari vuotta ominaisuuksien puolesta ihan mallikkaasti.

Taksitoiminnan vapautuminen tuo varmasti laajempaa kirjoa kalustoon. Niin malli -kuin ikäluokissa. Tallinnassakin näkee näitä parikymmentä vuotta vanhoja Zafiran retkuja, eikä Tukholmassakaan kaikki taksit ole mitään uudenkarheitä Mercedeksiä.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 602
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: taksi dacia

Sisiliassa, palermossa rautatieasemalla näin jo noin kymmenen vuotta sitten enemmänkin dacioita taksina.
Kanarian saaret oli täynnä uusia dacia takseja kolmisen vuotta sitten.
Romaniassa kun käytiin, no muitahan kun dacioita (kaasukäyttöinenä) ei siellä takseina ollutkaan. ;)
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
617
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: taksi dacia

Lissabonissa viimesyksynä oli melkein kaikki taksit sedan-mallisia Loganeita. Oletettavasti 1.5 dci-koneella, sillä kaikki autot siellä tuntui olevan dieseleitä. Jopa Volvo 440 diesel tuli bongattua :D

Taksit on muuten lissabonissa erityisen tyylikkäitä vaikka Dacioita pääasiassa ovatkin. Siellä taksit ovat mustia, mutta katot on maalattu hilpeän turkooseiksi. Tuolla värityksellä varustettuja puhtaita ja uusia sedan-loganeita rivissä on yllättävän vakuuttava näky.

Ohessa myös yksi reissun bongauksista.
 

Liitteet

Viestejä
102
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: taksi dacia

Vaakakupissa painaa varmasti auton ajo-ominaisuudet,ajomukavuus sekä toimiva huolto. Jos ajaa 100tkm vuoteen, niin 99% ihmisistä tekee sen mielummin E mersulla kuin Dacia Loganilla. Eikä siinä, että dacia olisi mitenkään huono auto, se painii vain aivan eri kategoriassa yleisimpien taksien kanssa.

Ainakin mitä olen ymmärtänyt, niin vehon taksihuolto toimii hyvin. Korjaamolla makaava auto ei tuota rahaa. Ainakin renaultin yksityispuolella huoltoihin on viikkojen jono..ja eikös ne samat korjaamot huolla daciaa?
 
Viestejä
80
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: taksi dacia

Paikallisen Renault-korjaamon (ei merkkihuolto) omistajan suusta kuultua: Hänellä oli huollossa Dacia-taxi, omistaja oli sanonut että tämä on paras taxi mitä hänellä on ikinä ollut, ei vaihda koskaan takaisin Mersuun. Hankintahinta, varaosat ja huollot aivan eri hintaisia kuin siinä saksalaisessa. Ja samanlainen mittari siinä kojetaulussa raksuttaa kuin Mersussakin....
 

Vierailija

Nuorempi jäsen
Viestejä
7
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: taksi dacia

Type R1123 sanoi:
Paikallisen Renault-korjaamon (ei merkkihuolto) omistajan suusta kuultua: Hänellä oli huollossa Dacia-taxi, omistaja oli sanonut että tämä on paras taxi mitä hänellä on ikinä ollut, ei vaihda koskaan takaisin Mersuun. Hankintahinta, varaosat ja huollot aivan eri hintaisia kuin siinä saksalaisessa. Ja samanlainen mittari siinä kojetaulussa raksuttaa kuin Mersussakin....
Näissä jutuissahan on aina vastuu kuulialla ;D Yksi volvo taksikuski meinas ettei varmasti rupia köyhistelemään ja osta jotain tanan hurnaita tai tojotaa jos siinä pitää melkein jokapäivä 10 tuntia istuskella ;D Huollot ei varmasti maksa paljon enempää taksien kilsoilla per kilsa.
Onneksi on jokaiselle valinnanvaraa ja tulee yleistymään täälläkin nuo ns. kansanautot. Silti näyttää olevan tuo e-malli olevan vieläkin suosituin taksi ensirekisteröinnin perusteella.
 
Viestejä
420
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: taksi dacia

Taksifoorumilla arvellaan, että Logan MCV on oikein yleistymässä taksina. Havaintoja on ainakin Mikkelistä, Porista ja Tampereelta. Helsingissä ei kuulemma ole näkynyt. Onko uudessa taksilaissa joitakin sellaisia piirteitä, että ne suosivat huokean työkalun hankintaa?
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 814
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: taksi dacia

Nyt täytyy kyllä huomauttaa,että Dacia on kyllä itseasiassa se Renault,vaikka Suomalainen kyllä helposti luokittelee Dacian vielä halvemmaksi ja Renaultin " sehän on vain Rellu". Venäjä ja Kiina tulevat olemaan jatkossakin Renaultin suurimpia markkina-alueita. Ja niissäkin nykyiset Renault "Daciat" tulevat muuttumaan Dacioiksi.

Dacia takseja on nähty jonkun verran pääkaupunkiseudulla ainakin Lodgyä ja Dusteria, Tampereella on ainakin näkynyt Lodgyä ja muutama farmari ainakin ohikulkumatkalla. Porissa on näkynyt muutama Renault mm. Megane farmari ja Scenic ja Tampereella ne muutamat Scenicit.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 475
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: taksi dacia

Fuego Turbo sanoi:
Nyt täytyy kyllä huomauttaa,että Dacia on kyllä itseasiassa se Renault,vaikka Suomalainen kyllä helposti luokittelee Dacian vielä halvemmaksi ja Renaultin " sehän on vain Rellu". Venäjä ja Kiina tulevat olemaan jatkossakin Renaultin suurimpia markkina-alueita. Ja niissäkin nykyiset Renault "Daciat" tulevat muuttumaan Dacioiksi.
Tai no itse asiassa Dacia on Renaultin halpis-brändi, käytetään edellisten Renault-sukupolvien komponentteja, nimimoidaan materiaaleja mm. äänieristyksissä ja kovissa muoviosissa, jne. eli juu, Renault omistaa Dacian aivan kuten se omistaa myös mm. Ladan, mutta tuotteina nuo ovat ihan erilaisia, eri markkinoile ja asiakaskunnille suunnattuja. Eli vähän samaa kuin vaikka VAG-perheessä Audi vs. Skoda ja koska tuolla konsernilla on myös Seat ja VW, niin markkinoiden aito erottelukin eri käyttäjille on jo "hieman" epämääräinen veteen piirretty viiva ;D Tai vaikka PSA:lla Citroen vs. Peugeot ovat kaksi hyvinkin samanlaista, mutta silti muotokielessään selkeästi toisistaan erottuvat tuotteet. Ja nyt tuohonkin tuli vielä Opel säntilliseksi miellettynä saksalaisena ynnä DS:n yhä selkeämpi nostaminen lähemmäs premium-merkeiksi miellettyjä kilpailijoita, kuvastaen vain kuinka erilaisia tuotteita loppuen lopuksi saman katon alla onkaan - ja vielä ei ole mainittu edes Renaultin japanilais-puolta lainkaan, josta löytyy se allianssin Nissan-osuus ja uusimpana lisänä myös Mitsubishi 8)

https://www.apu.fi/artikkelit/carlos-ghosn-aikoo-sulattaa-renault-nissan-mitsubishin-yhdeksi-yhtioksi
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
726
Tykkäyksiä
1
#16
Vs: taksi dacia

HiTec sanoi:
Tai no itse asiassa Dacia on Renaultin halpis-brändi...
ja vielä ei ole mainittu edes Renaultin japanilais-puolta lainkaan, josta löytyy se allianssin Nissan-osuus ja uusimpana lisänä myös Mitsubishi 8)
Näinhän se ainakin toistaiseksi on joo, kun Renault Groupilla virallisesti on tasan ne viisi brändiä: Renault, Dacia, RSM, Alpine ja LADA. Tuo Renault-Nissan -allianssi tuonee tulevaisuudessa kenties jotain muuta(kin).
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 814
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: taksi dacia

Kyllä me nyt tiedämme insinöörin varmasti,että Dacia on Renaultin talous brändi. Venäjällä ja muissa valta maissa loppuu vaan Dacian myynti Renaultina tulevaisuudessa, jotta Emo merkkiin Renault saadaan eroa Dacian verrattuna, eli Venäjälläkin myydään tulevaisuudessa Renault Dusterit Dacioina.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 602
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: taksi dacia

Fuego Turbo sanoi:
eli Venäjälläkin myydään tulevaisuudessa Renault Dusterit Dacioina.
Taisi olla niin että juurikin Duster sai mitää nokallaan salmiakkikuviota, myy kuulemma sen verta hyvin maailmalla...
Muut mallit "alennetaan" Dacioiksi.
 
Viestejä
32
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: taksi dacia

Pyörin kesällä Provencen suunnalla ja pisti oikein silmiin kuinka paljon Daciaa oli liikenteessä, Clion ohella yleisimpiä uudehkoja autoja oli Sandero eli hyvin kelpaa renun kotinurkillakin.

Pikkumalleissa alkaa olemaan aika lailla sama tekniikka riippumatta kumpi merkki on nokalla ja kyllä varmaan konsernin tulos riippuu paljolti siitä montako 0,9TCe:tä tmv. saadaan monistettua maailmalle, keulamerkistä riippumatta. Myydään sitten kullakin markkinalla sillä merkillä ja mielikuvalla mikä toimii.
 
Ylös Bottom