Scenicin mittaristo

Kurvelo

Jäsen
Viestejä
88
Ostin tollasen mittarivikasen scenicin. Halvalla ku sain. Auto on 1.6 koneella. -03 mallia. Olis tarjolla riisseli autosta ehjä mittari. Mahtaako sopia. Mun mielestä näyttää päällisin puolin ihan samanlaiselta. Onks kellään kosketuspintaa tälläiseen asiaan. Tiän että noita mittareita korjaa joku firma vaasassa niin että sinne laitan mittarin jos en muuta keksi mutta jos toi käykin suoraan niin olosta se kiva.
 

Kurvelo

Jäsen
Viestejä
88
No niin. Hommasin mittariston toisesta bensaautosta ja laitoin paikalleen . Toimi ok. Sitten tulee se MUTTA. Ajotietokone näyttää electric fault hälyä. Luetin vikakoodit ja siellä ei mitään koodeja näkynyt.Onko niin että mittaristo täytyisi jotenkin parittaa auton kanssa ettei tollasta faulttia näyttäis. Vaikka kaikki toiminnot mittaristossa ja autossa ylipäänsä toimii moitteettomasti. Hmmm. Pistää miettimään. Löytyiskö keneltäkään varmaa tietoa asiasta.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 733
Kyllä noihinkin se auton VIN-koodi on ohjelmoituna + autokohtaisia ominaisuuksia.
Onko nuo vikakoodit muuten luettu sellaisella lukijalla, jolla renun mittaristoon pääsee kiinni?
 

Kurvelo

Jäsen
Viestejä
88
Kyllä noilla tuolla ad huollossa Porissa on ohjelmat ja koneet joilla pääsee rellunkin sielunelämään sisälle. Tota vähän pelkäsin että tarvis jotenkin parittaa se mittari autoon. Ei silti, tuskin katsastuksessa siitä mitään sanotaan kun ei kerta mitään vikahälyjä autossa ole. Kaikki pelaa.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 733
Sitä en tiedä, että mihin se oikea tai väärä VIN siellä sitten vaikuttaa. Ihan välttämättä ei ole kuitenkaan se syy tuohon ongelmaan. Jos siellä muut toiminnot kuitenkin pelaa, niin pakko sillä muihinkin tietokoneisiin yhteys olla nytkin, vaikka VIN-koodit ei täsmääkään. Voihan tuo olla joku asetuserokin uusi vs. vanha mittaristo. Tai sitten se VIN tekee kiusaa.
 

Kurvelo

Jäsen
Viestejä
88
Jep. Täytyy ny tota hommaa vielä kattoo. Laittelen viestiä tänne jos ja kun homma ratkeaa puoleen tai toiseen. Kiitos mielenkiinnosta.
 

Kurvelo

Jäsen
Viestejä
88
Ja jatkuu. Kävin toisessa huollossa ja luettiin vikakoodit kun se Halvatun electric fault häly palaa ruudussa ja pohjallaan seisova kolmio missä P kirjain Ja Service. Tämä lukulaite löysi P0136 vikakoodin eli ilmeisesti jälkimmäinen lambda. Antaako lambda tollasen electric fault hälyn. Siis sähkölaite vika. ? Se tuli jo selväksi että kaikki mittarit sopivat suoraan vaihtaa toiseen sceniciin. Joten siitä ei johdu mikään häly.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 733
Antaako lambda tollasen electric fault hälyn. Siis sähkölaite vika. ?
Renun kyseessä ollen mikä vain on mahdollista. Tosin sähkölaite se kai happianturikin on.

Se tuli jo selväksi että kaikki mittarit sopivat suoraan vaihtaa toiseen sceniciin.
Nooh, kaikki ja kaikki. Ei se dieselin kierroslukumittari kuitenkaan muutu bensavehkeeksi, tai ajetut kilometrit oikeiksi ihan vaan mittaria toiseen vaihtamalla. Siinä mielessä ei automaattisesti ja välttämättä ihan plug and play -homma ole.
 

Kurvelo

Jäsen
Viestejä
88
No ei kiisselin mittari käy bensa autoon tietty mutta noin niinkun yleisesti ottaen menee kuulemma ihan mittari ku mittari.
 

otto

Aktiivinen jäsen
Viestejä
513
onhan siellä muutostekijöitä, lonkalta tankin tilavuus, kierrosluku, "ahtopaine tai egolokisuus", jokunen varoitusvalo, "hehku, ym riisseliin liittyvä" ja jopa käytettävät renkaat ja vanteet + vaihdeloota!
 

Kurvelo

Jäsen
Viestejä
88
Kattelin tossa ebayssä, joku möi kiisseli scenicin mittaria joka oli samalla OEM koodilla joka mun autossa oli paikallaan. Ja toimi ihan ok. Kunnes oli vikaantunut.Mittari oli jo kertaalleen vaihdettu ilmeisesti. Tuskin samalla nro olla 1.6 litrasessa pensakoneessa olis mittaria. Tiedä häntä sitte niistä kierroksista sun muista mittauksista mitä toimittaa. Tää mittari jonka tähän nyt laitoin on 2 litran autosta.Ainaskin näyttää toimivan. Vaihdan ton lambdan seuraavaksi. Josko faultti häipyä sen silleen tien. Tai sitte ei.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 733
Tuskin samalla nro olla 1.6 litrasessa pensakoneessa olis mittaria. Tiedä häntä sitte niistä kierroksista sun muista mittauksista mitä toimittaa.
Rauta varmaan pitkälti sama, mutta ohjelmointijuttujahan nuo, digimittari kun on.
 

Kurvelo

Jäsen
Viestejä
88
Ja jatkuu. Likalla on tollanen samanlainen 1.6 nen cenicci ja ajattelin pirruuttani koittaa sen mittaria tohon rassiin,tulos oli sama e fault palaa ruudussa. No, tuli mieleen että hajonnut mittaristo ei mitään hälyä näyttänyt niin ajattelin kokeilla josko suostuis tänään sattumalta toimimaan ja ihme ja kumma toimi. Eikä näyttänyt mitään e faulttia. Eikä muitakaan hälyjä. Nyt tullaankin sitte siihen johtopäätelmään että kyllä mittaristo täytyy parittaa auton kanssa. Tuolla huoltoliikkeessä jossa viimeksi kävin asentaja varmana asiastaan että voi mittaria vaihtaa ihan tosta vaan eikä tule mitään ongelmaa.Tarvii sitte varmaan toi vanha mittari lähettää korjaukseen johonkin megatronicsiin tai vastaavaan liikkeeseen kun kerran muuten pelitti.No,perästä kuuluu miten hommassa lopulta kävi.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 733
Nyt tullaankin sitte siihen johtopäätelmään että kyllä mittaristo täytyy parittaa auton kanssa.
Kyllähän tuokin oikeilla työkaluilla onnistuu, eli jos tuo paritus siellä kiusaa, niin ei sen takia sitä uutta-vanhaa mittaristoa ainakaan menemään kannata heittää. Kyllä joku jossain varmaan saa sen oikean VIN-koodin siihen "uuteen" vaihdettua.
 
Viestejä
252
Kyllähän siellä mittaristossa VIN majailee. Liekö sitten service-valon palaminen siitä kiinni vaiko peräti siitä, että km-määrä olisi tallennettu sekä mittariin, että UCH:hon ja nyt nuo heittävät liikaa toisistaan. Tuosta nyt en kuitenkaan ihan varma Rellun tapauksessa ole, mutta joissakin autoissa tuollainen tarkastus on.

Ehkä kuitenkin se VIN siellä ensimmäisenä vastustaa. Olisiko Tästä mahdollista Clip:llä lukea statukset? Luultavasti sillä jotain näkyisi....

Mittarissa on varmaankin ST93C56 eeprom piiri. Ehkä helpoimmalla pääsisi, jos vanhasta mittarista siirtäisi tuon koko piirin uuteen, niin kilometritkin säilyisivät ennallaan. Pieni riski tuohonkin liittyy, että jos mittareiden ohjelmistoversiot poikkeavat toisistaan, niin myös eepromin sisällössä voi pienellä todennäköisyydellä olla jotain riippuvuutta. Jos varman päälle haluaa toimia, niin lukee piirien sisällöt talteen ennen paikalleen kolvaamista, niin voi ainakin palata lähtötilanteeseen.
 
Viestejä
252
Sinne mittaristoon pitää komissioida ainakin VIN, kieli, ABS, vaihteiston tyyppi, polttoaine, polttoaineen kulutusyksikkö, ESP, renkaitten paineanturointi, cruise....

Jos jokin noista ei täsmää, niin varmaankin vikailmoituksen puuttuvien viestien vuoksi.

Nuo voi tehdä joko Clipillä tai suoraan EEPROMia muokkaamalla. Clipillä ei voi vaihtaa VIN:iä, mutta jos sen kirjoittaa EEPROMiin täyteen nollaa, niin voi asettaa (ensimmäistä kertaa) Clipillä. VIN on EEPROM:lla ihan ascii-muotoisena.

Tuskin se fault kuitenkaan tuosta VIN:stä tulee, vaan noista muista asetuksista.
 
Ylös Bottom