Scenic sähköinen käsijarru

Johanna

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#1
Löytyisiköhän täältä epätoivoiselle apuja? Luin vanhoja keskusteluja aiheesta, mutta tähän en saanut vastausta.
Scenic II 2007 siis kyseessä. Käsijarru on viime kesästä saakka antanut hälytystä toisen perään ja siksi se oli pitkään käyttämättä. Lopulta vein sen korjaamolle, missä vaihdettiin oikea jarrusatula, kun oli leikannut kiinni ja ehdotettiin koko käsijarrun vaihtoa, koska vaijerit ilmeisesti huonot. Tähän väliin lienee hyvä kertoa, etten ymmärrä autoista mitään!
Noh, ne vaijerit vaihdettiin tältä foorumilta löytyvän ohjeen mukaan ja vikakoodit nollattiin. Vein auton katsastukseen reilu viikko sitten ja auto sai hylkäyksen, koska käsijarru antoi hälytyksiä testin aikana. Jarru kyllä toimi moitteetta, mutta antoi herjoja.
Sain tänään motomaatista tietoon koodin hälytyksen takana ja se on DF015 (kytkimen asema-anturi, virhe epäyhtenäisyys anturin ja vaihteiston signaalin välillä). Osaisiko joku kertoa, että mistä tällainen kertoo ja mitä voisi alkaa tekemään? Ennen vaijereiden vaihtoa vikakoodi oli jokin aivan toinen, en vain nyt enää muista mikä. Tämä koodi siis ilmaantui vaijereiden vaihdon jälkeen.
Epätoivo alkaa asian suhteen iskeä!
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
632
Tykkäyksiä
13
#2
Katsastin Scenicin jossa pysyvä toistuva herjaus (teksti ja joskus joku piippaus). Toimii moitteetta. Katsastuksessa sanoi ettei teksteillä ole merkitystä koska jarru toimii testissä normaalisti. Koodin numeroa en muista mutta joku katkeileva yhteys tai vastaava se oli. Johtosarjassa tai jossakin kontaktissa jotain häikkää. Edellinen omistaja epäili sitä kahvaa.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 070
Tykkäyksiä
45
#3
Manuaalivaihteinen Scenic ilmeisesti kyseessä? Kytkinpolkimen asentoanturiin tuo vikakoodi tosiaan viittaa, joten kannattaa varmaan sen toiminta varmistaa. Ja jos ei jossain korjaamolla osata sen asentoanturin toimintaa mitata, niin vaikka sitten vaihtaa varmuuden vuoksi, jos ei kovin kallis ole.

Vähän myös kyllä ihmetyttää tuo, että katsastus on jonkun käsijarruhälyn takia hylätty, vaikka jarrut pelaa ok. Renu kun on kyseessä, niin tietyn tietokoneen ilmoittama häly voi toisinaan kuitenkin tulla jostain ihan muualta. Tässäkin tapauksessa (sikäli mikäli motomaatti osasi lukea koodin oikein) renun laput sanoo, että tämä vika ei yleensä edes tule sähköisen käsijarrun tietokoneelta, vaikka se sen kuitenkin ilmoittaa.
 

Johanna

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#4
Juu, manuaalivaihteinen auto on kyseessä.
Ihmettelin itsekin sitä, ettei leimaa tullut vaikka käsijarrun teho oli 103% eikä ollut puolieroja tai vastaavaa. Mutta nyt tuo hälytys olisi ilmeisesti pois saatava, jos meinaa leiman autolle saada. Taitaa olla nämäkin asiat katsastajan näkemyksestä kiinni.
Googlailin tuota asentoanturia, enkä kyllä löytänyt varaosana sitä. Pitänee yrittää jollain selvittää sen toimintaa, jos osaavan ihmisen jostain löytäisi.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 070
Tykkäyksiä
45
#5
Googlailin tuota asentoanturia, enkä kyllä löytänyt varaosana sitä. Pitänee yrittää jollain selvittää sen toimintaa, jos osaavan ihmisen jostain löytäisi.
Monesti tuo on myös jarrupolkimen kytkimenä ilmoitettu. Ei ole Sceniciä itsellä ollut, mutta sielläkin noita kytkinpolkimen antureita pitäisi olla kaksikin kappaletta päällekkäin. Ylempi renun alkuperäisellä numerolla 8200168240 ja alempi 8200168239. Näkyy hintahaitaria olevan n. 5-20 euron välillä noilla. Mutta ennen kuin uusia ryntää ostamaan, niin niiden nykyistenkin toiminnan pystyy kyllä mittaamalla testaamaan. Tai sitten koittaa kepillä jäätä ja vaihtaa suosiolla uudet.

Ei varmaankaan tuolta kannata tilailla, halvemmallakin noita saa, mutta tuolla kun on hyvät kuvat näihin, niin laitan malliksi. Jos paikkakunnalla Renault-jälleenmyyjä, niin sieltäkin varaosatiskiltä voi tietenkin hintaa kysyä.
https://www.eurocarcare.net/switches-relays/ecc8200168240-switch-clutch-engine-control-green.html
https://www.eurocarcare.net/switches-relays/ecc8200168239-switch-clutch-engine-control-blue.html

Ja voihan se vika toki olla jossain muuallakin, mutta vikakoodi kun noihin vittaa ja kohtuu helppo ja halpa kohde testaamalla/vaihtamalla todeta, niin ehkä helpoin noilla mennä eteenpäin.
 
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#6
Paikallisesta Renault-merkkikorjaamolta kyselin noita osia, niin heidän vastaus oli, ettei mitään käsijarruun liittyvää ole saatavilla "irto-osina", vaan pitäisi koko käsijarru moottoreineen vaihtaa. Tottakai he mielellään noin 1000€ rempan autoon tekisivät :D
Mutta pitää nyt yrittää testata anturin toimintaa, koska ulkomailta en taida sitä ajoissa ehtiä saamaan. Kiitos kovasti vinkeistä ja avusta tähän saakka! :)
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
632
Tykkäyksiä
13
#7
Juu, valitettavasti se on noin, myös muissakin korjaamoissa että olipa käsijarrun vika mikä tahansa, sitä edes tutkimatta, niin aletaan heti puhua kaikkien osien vaihtamisesta. "Sielt on se boxi menny" ;D
 
Viestejä
423
Tykkäyksiä
22
#8
Paikallisesta Renault-merkkikorjaamolta kyselin noita osia, niin heidän vastaus oli, ettei mitään käsijarruun liittyvää ole saatavilla "irto-osina", vaan pitäisi koko käsijarru moottoreineen vaihtaa. Tottakai he mielellään noin 1000€ rempan autoon tekisi
Vahvasti epäilen että puhuvat paskaa, vaikka käsijarru moottorin hilppeineen tilaakin niin siinä tuskin tulee polkimen katkasijoita mukana.
Ei tainnut vaan myyjää kiinnostaa.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
527
Tykkäyksiä
13
#9
Ei taida olla tuo Motonetin motomaatin vikakoodinlukija ihan parasta osaamista, vaikka testaus edullinen onkin. Ei löytänyt mun autosta viallisia puolia, vaan vein uudestaan lukuun yhteen mamupajaan, niin jopa siellä oli pätevämmät laitteet ja tyyppi löysi jopa kaksi viallista puolaa helposti.
Löi vain autoon kiinni palikan ja läppärillä oli oikeat ohjelmistot.
 
Ylös Bottom