• Kerhon vuosikokous pidetään 25.7. Scandic Siuntiossa kesätapahtuman yhteydessä.

Scenic kytkin

Kupe80

Jäsen
Viestejä
67
Vaihdoin sceniciin moottorin ja nyt kytkin ei irrota. Kytkin ja vauhtipyörä on vanhasta moottorista eli samat osat. Kytkin on normaalin tuntuinen mutta pykälää ei saa silmään. Ajattelin ilmata mutta sylinterin varressa on muovinen ilmaproppu joka on yhtä puuta sylinterin kanssa. Ei kantaa avaimelle mutta kumitulppa on päässä. Kuuluuko siitä imeä nestettä vai onko se ranskalaisen insinöörin aprillipila??
 

Jonitsi

Jäsen
Viestejä
296
Irroita hydrauliputki työsylinteristä. anna kytkinnesteen valua niin kauan että ei tule ilmaa. Sitten työnnä putki takaisin työsylinterin liitokseen puoleen välii, ei pohjaan asti. Nyt ilmausnipasta pitäisi alkaa tulla nestettä sekä ilmaa mukana. Tälläinen ohje löytyi brittifoorumilta.
 

Kupe80

Jäsen
Viestejä
67
Ei takerra. Levy liikkui ihan notkeesti kytkinakselilla ja on voideltu kasatessa. Ei oo isosta kiinni. Pysyy vaihde silmässä ja kytkin pohjassa paikoillaan mut vaihdetta ei saa vaihdettua. Uusi moottori oli kovalla vauhtipyörällä ja autossa on kaksoismassa. Vauhtipyörä ja kaikki kytkimen osat on samat mitkä autossa olikin.
 

Kupe80

Jäsen
Viestejä
67
Pitää käyttää laatikko vielä pois niin eiköhän sieltä kytkimen päästä löydy syy miksei irrota. Täytyy kerätä motivaatiota välillä kun tuosta ei tunnu remontti loppuvan. Tuli mieleen et jos ei kytkinakseli ookkaan silmälaakerin sisällä, vaan painaa sitä edellään. Oli vähän ahdas vaihtaa moottori laatikko paikallaan. Sehän selviää kun löysää kytkinkopan pultit ja koittaa auttoiko.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 308
Onko tuossa siis erillinen irrotushaarukka,ettei ole työsylinteri kytkinkopan sisällä niinkuin joissakin automalleissa?Tutkisin kyllä ennen suuritöistä laatikon irottamista että onko irrotushaarukan liikerata tarpeeksi pitkä kun kytkinpolkimen painaa pohjaan...Ja kun laitoit uuden silmälaakerin,niin kai kokeilit että se menee kytkinakselin päälle?Kerran löysin silmälaakeria vaihtaessani irrallisen laakerin neulan silmälaakerin takaa,arvoitus on missä vaiheessa se on sinne eksynyt ,mutta paikoillaan oleva laakeri oli kyllä ehjä:oops:
 
Viimeksi muokattu:

Kupe80

Jäsen
Viestejä
67
Onko tuossa siis erillinen irrotushaarukka,ettei ole työsylinteri kytkinkopan sisällä niinkuin joissakin automalleissa?Tutkisin kyllä ennen suuritöistä laatikon irottamista että onko irrotushaarukan liikerata tarpeeksi pitkä kun kytkinpolkimen painaa pohjaan...Ja kun laitoit uuden silmälaakerin,niin kai kokeilit että se menee kytkinakselin päälle?Kerran löysin silmälaakeria vaihtaessani irrallisen laakerin neulan silmälaakerin takaa,arvoitus on missä vaiheessa se on sinne eksynyt ,mutta paikoillaan oleva laakeri oli kyllä ehjä:oops:
Tässä työsylinteri on kytkinkopan sisällä. Eli ei ole haarukkaa. Kokeilin kytkinakselille ja sopiva oli.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 308
No jos kytkin ei irrota,niin ei varmaankaan sitten jaksa käsin pyörittää rengasta käsin vaihde päällä (moottori sammuksissa) kun toinen pitää kytkinpoljinta pohjassa?Jos irrottaisi niin kytkinakseli ja levy pyörisi vapaasti,muuten moottori pyrkii pyörimään mukana.Vähän hakuammuntaa mutta eipähän tuo iso vaiva ole kokeilla...
 

Heikki.L.

Jäsen
Viestejä
476
Eihän vaan laatikon ja moottorin shimmaus ole pielessä? Jos on eri paksuset ne teräslevyt laatikon ja koneen välissä? Vai onko suora sovitus ilman shimmiä?
 

Kupe80

Jäsen
Viestejä
67
No jos kytkin ei irrota,niin ei varmaankaan sitten jaksa käsin pyörittää rengasta käsin vaihde päällä (moottori sammuksissa) kun toinen pitää kytkinpoljinta pohjassa?Jos irrottaisi niin kytkinakseli ja levy pyörisi vapaasti,muuten moottori pyrkii pyörimään mukana.Vähän hakuammuntaa mutta eipähän tuo iso vaiva ole kokeilla...
Mitä tällä testillä saavutetaan?
 
Ylös Bottom