Scenic 2004 automaatti, puhallin päällä täysillä vaikka etuvastus uusi,ei sammu

Swavon

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Noin 1 v. sitten sisäilman puhallin lakkasi toimimasta. Otin irti etuvastuksen, laitoin hyppylangan transistoriin.Tämän jälkeen puhallin toimi normaalisti! Senhän pitäisi toimia vain täysillä?

3 kk myöhemmin juotokseni irtosi. Nytpä ei liitospalikka toiminutkaan enää, vanhaa muovia kun opli ollut. Jouduin hankkimaan uudet liitosjohdot. Kiinasta kun tilasin niin siinä oli väärät värit. Aivan liian ohuet johdot, joten vaihdoin alkuperäiset tilalle. Mutta. Kun aikaa oli kulunut, en muistanut enää miten ne alun perin olivat olleet - ja laitoin samalla tavalla kuin kiinalaisen halpiskopion johdot. Johtoja oli vain 2 - mutta se riitti. Olin laittanut johdot oikosulkuun ja siitä aiheutuu nykytilanne. Sen jälkeen vaihdoin johdot oikein päin liitäntäpalikassa.

Puhallin on päällä täysillä aina kun virta on päällä! Eikä sitä saa sammumaan ennen kuin avainkortin ottaa pois. Tai sammuttaa virrat napista.

Alussa toki ei tullut puhallusta ollenkaan koska oikosulku oli rikkonut sulakkeen, 40 A. Sen kun vaihdoin, puhallin oli päällä koko ajan uudellakin etuvastuksella. Mutta samoin myös sillä etuvastuksella joka oli ollut kiinni kun oikosulku tapahtui.

Tilasin käytetyn paneelin. Olihan mahdollista että sekin oli rikkoontunut koska on/off (eli minimi puhalluksen voimakkuuspainikkeesta) tai voimakkuuden säätö eivät toimineet. Mikään ei muuttunut. Alkuperäinen paneeli on siis ehjä. (Automaattinen ilmastointi ei kylläkään toimi mutta se ei kuulu tähän.)

Tänään sitten luin tältä palstalta (automalli eri,Safranen -92) miten asian olisi voinut testata ilman uutta paneelia: Ottamalla paneelin irti ja kokeilemalla toimiiko puhallin silloin.

No se toimii, tiedän sen nyt!

Releetkin löysin jo aiemmin ja testasin toimiviksi.

Safranen -92 tapauksessa puhuttiin myös 10 A:n sulakkeesta, 40 A:n lisäksi. Voisiko sellainen olla jossain matkan varrella? Varsinaisessa sulaketaulussa oli vain 1 kpl 10 A:n sulakkeita, sekin ehjä. Kytkentäkaavio vois auttaa vaan kun ei ole. Jos tuo virta kulkisi suoraan etuvastuksen plus-johdosta 10 A:n sulakkeeseen, niin jos se olisi palanut miten puhallin voisi ollenkaan toimia nyt?

Eniten ihmetytti kun ei kuulunut yhtään mitään silloin kun liitin etuvastuksen oikosulkuun. Luulis nyt jotain kuuluvan kun kerta 40 A:n sulake paloi? (Siitäkin on kokemusta, Ducato poltteli ajonestosulakkeen aina kun auto oli lämmennyt. Se poksahti kuuluvasti monta kertaa.Tämä johtui oikosulusta konehuoneen puolella.Nirhaantunut johto otti maihin ja iski kipinää.Jopa 25 A:n johto poksahti 4 s:n päästä. Sen selvittäminen vei vain 2 v auton ostamisesta!)

Ilman etuvastusta puhallin ei toimi.

Voisin liittää katkaisimen tuohon etuvastuksen johtoon jotta puhalluksen saa edes pois päältä ajon aikana. Eli liittää pitkän johdon ja katkaisimen siihen.

Mutta parasta olisi kun voisin korjata kaiken toimivaksi.

Vielä yksi ihmetyksen aihe: Onko tavallista että etuvastuksen liitin on asennettu 45 asteen kulmaan eikä vaakasuoraan kuten muut? Alkuperäisessä Renaultin etuvastuksessa toinen noista liittimistä oli 45 asteen kulmassa. Ei siis ihme että johtopalikka rikkoontui kun yritin työntää väkisin vanhaa johtoapalikkaa uuteen vastukseen. Alkuperäisessä johtopalikassa oli myös ollut 45 asteen kulma. (Kuvasta on ehkä vaikea nähdä mutta tuo liitin on alhaalta asti vinossa eli tehtaalla valmistettu niin, ei vääntynyt jälkikäteen)

Tuskin kellään on kokemusta tällaisesta ongelmasta?
 

Liitteet

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
698
Harmillisia vaivoja ja puhaltimen vaivat ovat tuttuja omasta autostani. Ostaessani sen puhallin rönötti täysillä tai ei lainkaan. Etuvastuksen vaihto toi vähän parannusta mutta ei mitenkään loogista toimintaa. Viiveitä käynnistyksessä ja jumiutumista yhteen nopeuteen on aina ollut. Liitokset näyttivät hyviltä. Kävin jopa korjaamolla sen kanssa jossain vaiheessa kun sain neuvon että se olisi ohjelmoitava mutta ei kuulemma ollut. Sulake numero 20 on käyttöpaneelin sulake.
 
Viimeksi muokattu:

Swavon

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Kiitos! Tässähän on se hyvä puoli että ainakin tietää miksi se lakkasi toimimasta oikein. Käyttöpaneeli siis toimii täysin oikein muuten, vain tuo puhallin nopeus ei muutu vaikka kuvakkeet siinäkin näyttävät 'nopeuden' kasvamista/vähenemistä ikään kuin se toimisi.

Safranen tapauksessa ehdotettiin maadoituksen pettämistä. Mutta tässä tapauksessa varmaan Plus-johto on se joka on oikosulussa rikkonut jotain muutakin kuin 40 A:n sulakkeen.
 

Swavon

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Myös se ettei radiota saa päälle, voi liittyä asiaan. On tullut ilmi keskusteluissa että sekä puhallin että radio voivat jäädä päälle niin ettei edes virran katkaisu avaimesta (avainkortin pois otto tässä mallissa) sammuta puhallinta vaan vasta oven aukaisu.

Radion olen saanut vain kerran päälle ( 2,5 v:n aikana) painamalla virtakytkintä hampaat irvessä.Silloin tietenkin täytyi koodi syöttää ensin jotta radion sai kuuluviin. Radioon itseensä tulee virta koska kun tarpeeksi nappuloita painelee alkaa kuulua vastalause : Piip. Mutta yläpaneelinäyttöön ei tule mitään, jolloinka koodiakin on ikävä sokkona painella. Kun Radio hetken toimi talvipakkasella tammikuussa matkan varrella, jotakin tapahtui ja se lakkasi toimimasta. Sen jälkeen ei mikään enää auta.

Muutama viikko sitten alkoi Peugeot 406:ssa avain kuumeta 10 km:n ajon jälkeen. Otin virtalukon pohjan irti ja puhdistin metallipölystä. Peruutustutka alkoi sen jälkeen toimia - eikä ole avain kuumentunut. Mitään mustunutta/sulanutta ei sisällä näkynyt. olis nyt luullut kun kerta avain kuumeni?

Ai niin. Eihän se tässä auta kun ei ole samanlainen rakenne ollenkaan. Ei ole avainta mitä kierretään lukossa vaan avainkortti, joka työnnetään pohjaan. Ja sitä paitsi edes moottoria ei tarvitse käynnistää kun on testimoodi. Jossa puhallin käynnistyy kun vain starttinappulasta painetaan jarruihin koskematta.

Minulla on Scenic I:n Alfamerin opas mutta siellä ei kytkentäkaaviossa edes ole mitään 40 A:n sulaketta. Ja jos niin iso sulake kärähti niin luulisi paljon muutakin menneen... Tai sitten ei mitään jos sulake suojasi kaiken. Tämä ei siis ole diesel vaan bensakone (2.0 l 16 V, automaatti-ilmastointi ja -vaihteisto) - jotenkin tuntuu hurjalta tuo 40 A bensakoneessa!
 

Swavon

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Mikä niistä neljästä :cool: ?

Vain yksi on Scenic II, 2004 malli, se jota yritän nyt korjata.

Sitten on 2001 Scenic I ja 1997 Megane Scenic. Ja 2 kpl 1998 Megane Sceniciä, joista sais varaosia. Kaikki automaatteja. (Scenic 2001:ssä korjaukset onnistui loistavasti: Sain automaatin kuntoon kun vaihdoin öljyt(n. 5 kertaa) ja pääpainemodulaattorin, sekä mittariston kilsat ja nopeuden toimimaan kun vedin uuden johdon oikean etupyörän tietokoneelta akun viereen, mistä lähtee toimiva signaalijohto mittaristoon. Se viimeinen pätkä on yhä paperiliittimellä alkuperäisen johdon liitinpesässä kiinni ;-) Sopivan tiukka ja tuntuu pysyvän.)

Luulin jo löytäneeni kytkentäkaaviot Scenic IIeen:


Mutta vain valokuvat on Scenic II:sta. Kytkentäkaaviot eivät näytä 40 A:n sulaketta, mikä on olennaisin tässä koska se juuri kärähti. Näköjään konehuoneen puolella nuo isot ampeerit on tavallisia vaikkei diesel olekaan kyseessä.

Sen verran sain selville että se etuvastuksen johto, plus-johto(liitin nro 1), jonka olin kytkenyt väärin, siihen tulee 12 V. Mutta se toinen ei aina saa, se josta plus-johto lähtee ulospäin ja päätyy kai puhallinmoottoriin. Ts. nyt kun etuvastuksen liitin (nro 2) oli pohjassa, ei puhallin toiminutkaan. Mutta kun jotakin liikutteli, sitten se käynnistyi. Eli kun johtoa pystyisi seuraamaan, asia voisi selvitä.

Äsken luin että itse puhallinmoottorin esille saaminen kesti 8 t. Kun koko etumusta piti irrottaa... Tosin olivat olleet ekakertalaisia. ja onhan miulla jo osa purettukin. ( )

Kiitos mielenkiinnosta! Minua innostaa aina yksikin lause joltain toiselta asian harrastajalta:D.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
Luulin jo löytäneeni kytkentäkaaviot Scenic IIeen
Kyllä tuo Meganen kaavio on käytännössä sama kaavio, vaikka sulake tuossa Meganessa pienempi. Liitteenä Scenicin kaavio 40A sulakkeella.

Voisiko olla, että se "alkuperäinen" etuvastus on kuitenkin joskus vaihdettu, ja samalla se liitin? Jotenkin vaikuttaa oudolta se vino liitin siinä. Samoin, voisiko se uusi(kin) etuvastus olla kuitenkin rikki, jos silläkin täysillä puhaltelee?
 

Liitteet

Swavon

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Oikein hieno juttu - paljon kiitoksia! Nyt on paljon konkreettisempaa kun tietää kaavion missä toisessa päässä on se polttamani sulake.

Asiat etenee pikku hiljaa. Noin yksi kiinnityskohdan irrotus päivässä, ruuvin irrotus. Tänään en tosin saanut sitäkään aikaiseksi.
Eihän minulla ollut kuin se aiemmin mainitussa 8 kohdan luettolassa vain tuo paneeliston irroitus jäljellä. Ratin kauluksen ylintä pikku paneelia kun irrotin, niin eikös toisen puolen valkoinen liitin katkennut. Enkä edes kovaa sitä liikutellut. Sitten kun paneelia joskus takaisin pääsee laittamaan, pitäisi saada samanlainen tilalle. Romuttamolta tuskin vaivautuvat moista irrottamaan ja myymään? Mutta jos joku ystävällinen sielu sellaisen omasta scenic 2 raadostaan myisi niin hieno juttu. Voihan sitä muissakin malleissa olla. En ole vielä omia raatojani tutkinut. Ja kaikki kai löytyy netistä kunhan vain osaa etsiä?

Ensin pitäisi tietää osan nimi? Jousiksi kutsuivan Lontoon kielellä tuota metallilätyskää.

Kun toisen ensin rikkoi, sitten sai toisenkin puolen irti. Nyt tiedän miten se kuuluu ottaa pois. kantapään kautta kaikki on opittava.

Olen siis jo varsin pitkällä tuon paneelin purkamisessä. Nyt kiikastaa lähinnä siitä etten tiedä mikä pitää kiinni sekä oikealla ikkunan vieressä/vasten että vasemmalla ratin vasemmalla puolen ikkunaa vasten? Minusta tuntuu että sain jo jotain rikki kun kampesin kädellä paneeliä ylöspäin.
Ruuvit alhaalta on irti ja paneeli nousee sekä vasemmalta että oikealta ylöspäin. Alhaalta päin katsottuna oikealla näyttää olevan muttereita metallisessa kehyksessä. Mutta ilmeisesti se kehys ja siinä kiinni olevat laitteet kuuluu nousta paneelin mukana pois. Ainakaan en näe kehikkoa missään kuvassa jossa näkyy Scenic 2, josta paneeli on pois nostettu. Keskeltä on poistettu puhallinsäädin, radio, mutta sielläkin tuntuisi olevan jokin tiukasti kiinni vielä.

Radion sain muuten kuntoon kun laitoin 'uuden' radion! Se oli sittenkin sen radion vika. Tässä 'uudessa' ei tosin ole koodia eikä sitä voi ohjata ratin nappuloista. Eikä ylänäyttöön tietenkään tule mitään tekstiä vaan kaikki toimii radion omista nappuloista. Sitäkään en ollut tiennyt että autoradion antennin radion puoleiseen päähän on olemassa 2 cm pitkä jatke! joissakin tuo pistoke on kiinteä eikä voi irrottaa. Kuten on siinä vanhassa radiossa. Mutta tässä uudessa jäi 2 cm syvä kuilu ensin antenniliitäntäpaikkaan, ennen kuin älysin ottaa sen jatkeen sieltä raadosta. Olen siis nyt vuoden aikana saanut yhden vian korjattua siitä - hurraa! :rolleyes:. Tai oikeastaan 2,5 vuoden aikana koska se radio ei toiminut kun auton ostin.

----------------------

Mutta itse pääongelmaan palatakseni.

Vaikutti siltä että kaikki oli alkuperäistä koska etuvastuksessa luki Renault ja liitäntämuovitkin hapertuivat käsiin, katkesi se osa jolla liitäntäpalikan saa vapautettua etuvastuksesta.(Korjaus: ei Renault vaan Valeo! Eli pitäisi olla parempi laatuinen.)

Olen myös kokeillut kahta eri upouutta etuvastusta siinä. Ja molemmat toimi samoin kuin se joka oli kiinni kun liitin oikosulkuun. Aina täysillä eikä sammu nappulasta.

Nyt tosin viimeksi ei toimi mikään aina, vaikka etuvastuksen johdot olisi pohjaan saakka kiinni. Vika on siinä johdossa mistä virta lähtee eteenpäin etuvastuksesta. Punainen ja musta johto. Olin hölmö - eihän niissä kuulu tietenkään virtaa ollakaan silloin kun etuvastus ei ole kiinni. Vain siinä toisessa plus-johdossa (josta virta tulee etuvastukseen ja jonka siis kytkin oikosulkuun) on virtaa päällä kun auton virrat on päällä. Ja miinus johto on maahan yhteydessä. Mutta tuo ulosmeno maa ei piippaa eli ei ole yhteydessä runkoon. muistaakseni sen kuului niin ollakin. Siitä oli kai puhetta Safranen palstalla:

(mites näitä keskusteluja kuuluu oikein lainata toiselta palstalta?)
-----------------------------------------
https://renaultkeskustelu.net/foorumi/threads/safranen-puhallin.276/page-2
" 20 Huhtikuu 2007




Vs: safranen puhallin

tässä lisätietoo siihen pistokkeeseen josta on johtoja poikki.A4 A5 tulee mustat johdot moottorilta.B1 A2 mustat johdot menee maihin.B3 punanen johto tulee 10A sulakkeelta. A1 kelt.menee hallintapaneeliin napaA1. B2 vihr.menee hallintapaneeliin napa B3. B4 sininen menee hallintap. napa B1. toivottavasti saat tolkkua tästä"

-------------

Mitä oikosulkukytkennässäni tapahtui? Kun kytkin plussan miinukseen niin eikö nimenomaan se miinus puoli saa virtaa? Kuitenkin 40 A:n sulakkeeseen täytyy tulla suuri virta että se rikkoontuu. mutta ei kai nyt maa-johdolla voi 40 A:n sulaketta polttaa? Ja jos plussan liittää miinukseen niin eikö se mene suoraan runkoon vaan? Pakko sen etuvastuksen on olla rikki koska siihenhän ne johdot tuli. Mutta miten ihmeessä voi rikkoontuneen laitteen läpi mennä niin kauaksi niin iso virta että 40 A kärähtää?

Onkohan kaaviokuvassa 1156 itse puhallin? Oisko 420 se etuvastus? Kiitokset etukäteen!

Nyt on mieliala korkealla kun vihdoinkin on pihassa taas toimiva Ducato. 2 v ja 3 kk sitten hain auton Hämeenlinnasta ja vasta nyt se toimii kuten kuuluu. Käynnistyksen eston sulake paloi aina kun auto oli lämmennyt. Syynä oli nirhaantunut johto konehuoneen puolella - joka vasta lämmettyään iski kipinää ja poltti sulakkeen välittömästi. Mutta kun moottori oli lämmin niin jopa 4 t moottorin sammutuksesta sulake paloi heti kun avainta käänsi. Vasta 1 vrk myöhemmin se käynnistyi ja sulake paloi taas vasta lämpenemisen jälkeen. Kun johto oli korjattu, sain eilen ajaa sen 50 km eikä sulake enää pala :D !
 

Liitteet

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
Nyt kiikastaa lähinnä siitä etten tiedä mikä pitää kiinni sekä oikealla ikkunan vieressä/vasten että vasemmalla ratin vasemmalla puolen ikkunaa vasten?
Voi olla ennestäänkin tuttua juttua, mutta esim. http://www.catcar.info/renault/?lang=en voi kaivella noita räjäytyskuvia. Tuolta linkin sivulta kun valkaat Scenic II ja sen jälkeen oman renusi tarkemman tyypin (löytyy VIN-koodista, esim.rekisteriotteesta). Sitä seuraavalta sivulta Upholstery-Electricity. Kohdasta 57 - Dashboard löytyy noita kojelaudan muoveja ja kiinnikkeitä. Niistä voinee yrittää tutkailla, että missä kohtaa on mikäkin ruuvi tai millainen klipsi (huomaa useampi välilehti). Samoin kohdassa 84 Controls - Signalling / Steering wheel switches on noita ratin ympärillä olevia muoveja. Sieltä varmaan löytyy ainakin renun alkuperäinen numero sille hajonneelle klipsille, josko sen avulla löytyisi se varmasti oikea jostakin. Ellei satu siitä itse osasta numeroa löytymään.

Tässä 'uudessa' ei tosin ole koodia eikä sitä voi ohjata ratin nappuloista.
Ilmeisesti siis "väärä" radio? Renuissahan noita on käytetty useampaa erilaista.

Vaikutti siltä että kaikki oli alkuperäistä koska etuvastuksessa luki Renault ja liitäntämuovitkin hapertuivat käsiin, katkesi se osa jolla liitäntäpalikan saa vapautettua etuvastuksesta.(Korjaus: ei Renault vaan Valeo! Eli pitäisi olla parempi laatuinen.)
Voisi siinä siltikin lukea Renault, vaikka olisi Valeon tekemä. Onko siinä jotain tuotenumeroita näkyvissä? Ellei siinä lue laisinkaan missään kohtaa Renault tai mitään renun numeroita, niin hyvinkin on sitten voitu vaihtaa jossain kohtaa. Vaikea sanoa onko, mutta ainakin ne muutamat etuvastukset mitä itse noihin olen nähnyt, niin niissä on liittimet olleet suorassa.

Mitä oikosulkukytkennässäni tapahtui?
No sitä on paha sanoa kun ei tunne sitä etuvastuksen elektroniikkaa, mutta väärää reittiähän virta on päässyt kulkemaan, vastus pienentynyt, sulakkeen läpi menevä virta kasvanut liian isoksi ja poks.

Onkohan kaaviokuvassa 1156 itse puhallin? Oisko 420 se etuvastus?
Puhallin on joo 1156, etuvastus 1023, R99 liitin jossain päin johtosarjaa, 260 sulakerasia, 419 säädinpaneeli kojelaudassa, 420 säätöläppä / -läpät (eli se/ne mikä ohjaa/sekoittaa kylmää ja lämmintä ilmaa kabiiniin).
 

Swavon

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
No johan mie ihmettelin. Heti kun olin lähettänyt viestini to-aamuna jäi editointi-laatikko silti näkyviin...ei auttanut päivitys, uudelleen käynnistykset. Vasta nyt kokeilin toista selainta.Firefox oli sekoillut jälleen.

Kiitos! Ei, en ole löytänyt räjäytyskuvia aiemmin. Taitavat vaan kaikki lähimmät tarkastelut olla maksullisia?

Ei lue 'Renault' siinä ekassa etuvastuksessa. Mutta numerosarjasta en saa selvää kun jäi taas lukulasit autotalliin...

2-3 t olen tänään tapellut avainkortinlukijan toisen johdotuksen kanssa. Millään en keksi miten pistokkeen saisi irti paikaltaan. Normaalistihan painetaan alaspäin/sisäänpäin uloketta jotta sisempänä oleva kynnys väistyy ja pistokkeen voi vetää irti. Toinen olikin normaali uloke. Mutta tätä isompaa en saa millään irti. Olen työntänyt sisään millin paksuista L-kuusiokoloavainta, yrittänyt meisseleillä eri kulmista.(kuvassa ulokkeen edessä olevasta kolosta meisseli sisään ja meisselillä johtoihin päin. Näyttää siltä että kaksoisulokkeen alla on kiinteä metallinen 'seinä' joka ei liiku mihinkään kun johtonivaskaa liikuttelee.) Olisin ottanut sen avainlukukortin ym. kehikon irti jotta on helpompi jatkaa paneelin kanssa. Sitä kun ei saa pudottaa, lukee ranskaksi. Eikä varmaan jättää roikkumaan johtojen varassa. Kaikkea voi tapahtua kun paneelia irrottelee...

Kaaviokuvan mukaan siis johdot puhaltimesta menisivät vain etuvastukseen. Ja etuvastuksesta eteenpäin. Nyt siis pitäisi löytää se R99. Kun oikein muuta ei ole sulakkeen ja etuvastuksen välissä. Johtohan voi kai olla vaikka sulanut osittain, ottanut kiinni ympäristöönsä? Siksipä juuri olen paneelia purkamassa... 2 ruuvia lähti irti radion paikan alapuolelta tänään. Siitä kohti paneeli vapautui.
 

Liitteet

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
Ei, en ole löytänyt räjäytyskuvia aiemmin. Taitavat vaan kaikki lähimmät tarkastelut olla maksullisia?
Eipä nuo mitään maksa. Tai mitä nyt lähimmällä tarkastelulla sitten tarkoitat. Toinen vaihtoehto on esim. https://partsouq.com/en/catalog/genuine/locate?c=Renault, jos tuo tuntuu jotenkin selkeämmältä käyttää. Mielipideasioita, mutta sama sisältö kuitenkin löytyy molemmista.

Kaaviokuvan mukaan siis johdot puhaltimesta menisivät vain etuvastukseen. Ja etuvastuksesta eteenpäin. Nyt siis pitäisi löytää se R99.
Noissa renun kaaviokuvissa on paikka paikoin oiottu ja menty lyhintä reittiä, joten ne ei aina ihan vastaa sitä todellisuutta. Reaalimaailman toteutusta ei yleensä tiedä muuta kuin purkamalla, mutta kutakuinkin liitekuvan nurkilla tuo R99 pitäisi majailla.


1573537516001.png
 

Swavon

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
No jo olet taituri:). Heti löysit tuonkin kaaviokuvan. Vaan eikös tuossa nyt näytä r99 olevan juuri se etuvastus?

Siellä ekalla räjäytyskuvasivustolla kun oli noita ostoskärryjen kuvia jokaisen yksittäisen osakokonaisuuden kohdalla ja jostakin kun klikkasin, alettiin heti puhua jäeseneksi liittymisestä ja vuosimaksuista...en tiedä minne päädyin.

Mutta tämä jälkimmäinen räjäytyskuvasivusto näyttää paremmalta. Kiitos taas kerran!
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
No jo olet taituri:). Heti löysit tuonkin kaaviokuvan. Vaan eikös tuossa nyt näytä r99 olevan juuri se etuvastus?
No en nyt sentään, sattui vaan olemaan sopivasti saatavilla. Varmaan tuosta etuliitteestä voisi päätellä, että se on vastus, mutta renulla tapana nimetä noita liittimiä R-alkuisena, eli kyllä se liitin on. Eipä tosin se etuvastuskaan taida ihan virallisesti sillä nimellä kulkea, eikä varsinaisesti ole edes pelkästä vastuksesta kyse.

Mutta kuten totesin, niin nuo kaaviokuvat ylipäätään on välillä melkoisen yksinkertaistettuja, eli monesti esim. liittimen kohdalla näkyy ainoastaan ne kytkennät, jotka sen kyseisen sivun toimintoihin liittyy, mutta jollain toisella sivulla saattaa saman liittimen osalta näkyä sitten taas jotain ihan muita kytkentöjä (eri liitinpinneissä toki). Itse en ole Scenicejä ikinä livenä sen tarkemmin ihmetellyt, niin en tiedä missä koordinaateissa tuo kyseinen liitin tai se etuvastuskaan ihan tarkalleen sijaitsee.

1573571805922.png
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
698
Vastuksen pääsee vaihtamaan irroittamalla hansikaslokeron pois ja sieltä takaa päältä sitten vääntäytymällä epäinhimilliseen asentoon. Sen sijainti (164) on likipitäen juuri tuo minkä kuva näyttää
 

Swavon

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Kiitos ja hatun nosto!

Aha, aloin klikata niitä 1. räjäytyskuvan artikkeleita. Nyt ymmärsin. Hinta tulee vain kun on myynnissä oleva tuote. Pikkuosia on hyvin harvassa, vain jotain kalliimpia löytyi kuten turvatyyny. Olisin tarvinnut automaattivaihdekepin päässä olevaa vapautusnappulaa. Kepin päästä puuttuu se. Muttei sitä näy räjätyskuvissa.
------------------------------
No nyt tapahtui iso askel. Sain kummatkin ikkunalistat irti (en siihen uskonut) ja löysin vielä 2 ruuvia jotka pitivät kiinni. Toinen oli keskellä metallikehikkoa syvällä (radion paikkeilla) ja toinen hansikaslokeron paikan kohdalla jossa tuo ruuvi piti nähdäkseni turvatyynyn kehikkoa paikallaan. Nyt on paneeli irti!

Mutta. Kummallakin puolen turvatyynykehikkoa on yksi liitinpesäke. Enkä onnistu keksimään miten ne saa irti. Joku lukitus niissä on.

Muovit on siitä ikäviä että hajoavat hyvin helposti jos käyttää voimaa. Niin oli käynyt tuon paneelin kummassakin reunassa kun olin yrittänyt vääntää paneelia ylös ilman että ikkunalistat oli pois paikaltaan. Sisällä oleva paneelin osa oli alkanut murtua.

Sen avainkortin tunnistusmekanismin johdon aukaisuongelman ratkaisin nostamalla koko kehikon lattialle. Täytyy vain varoa ettei jalka osu siihen ja avainkortin tunnistuslaite jää roikkumaan johdon varaan.

Oli yksi pistoke, jossa on tuo painamalla vapautettava uloke. Sama kuin etuvastuksen liitosmekanismissa. Tämä on sentään läpinäkyvä. Helppo nähdä miten se toimii. Mutta. Siinäkin (hansikaslokerikon valo kyseessä) oli muovi niin kovettunut etten saanut liitintä irti vaikka kuinka painoin oikeasta kohti meisselillä alaspäin. niinpä pujotin koko lampun paneelin aukon läpi. olkoon siinä, ei sitä johtoa ollut pakko poistaa.
 

Liitteet

Swavon

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Enpä huomannut uusinta kirjoitusta... Juu, sen etuvastuksen sijainnin keksin silloin vuosi sitten. Siksipä ihmettelinkin kun R99 on laitettu juuri tuon etuvastuksen kohdalle. Tuo onkin varmaan paras piirroskuva mitä olen etuvastuksen sijainnista nähnyt!

Enpä tiedä tuleeko tästä projektista muuta kuin että johtovyyhdet on näkyvissä - ja sitten laitan kuitenkin sen oman katkaisijan jotta puhaltimen saa sammumaan... Aika ikävää on alkaa purkaa kaikkia johtovyyhtejä ja osaa niitä vaihtaa. Jos ei tuo ongelmakohdan sijainti nimittäin selviä. Siinä Scenic I:n kohdallahan sain kyllä vioittuneen johdon ongelman ratkaistua vetämällä kokonaan uuden johdon. Näin ei tarvinut mitään purkaa, vedin vain omatekoisen paksun johdon vanhan rinnalle. Ja niin alkoi signaali pyörän luota mittaristoon taas toimia, kilsat ja nopeus ensi kertaa näkyviin yli 3 vuoteen! Auto oli maannut hangessa 2 talvea Oulussa ja varmaan nuo viat oli tulleet jo sitä ennen. Minulla kerkesi vajaan vuoden olla. Silloin ihmettelin että miksei katsastusmies ollut asiaan Oulussa puuttunut. Nyt tiedän että 3 pikkuvikaa saa olla. Vasta jos neljä vikaa on, sitten täytyy korjata se yksi. Mutta olisi sen nopeuden näytön puuttumisen silti luullut katsastuksessa kirjatuksi tulleen? Tässähän on kyseessä 2001 Scenic jossa Obd-testit jo vaaditaan. Ja siellä kyllä oli näkyvissä tuo vika ennen kuin sen korjasin. Ja vaikka katsastaja ei tosiaan itse mittaria olisi vilkaiisut niin obd-väylässä viat aina näkyy.

Osaiskohan kukaan sanoa mistä sais Scenic I:n ilmansuodatin'pesään' tulevan ilmanotto'letkun' hankittua? Tuossa mallissa se on kankainen mutta mikä tahansa kelpaa kyllä. On ilmastointiteippiviritys taas pettänyt ja siellä on aukkoja. Syylarin yläpuolella oleva osa on kolmiomainen ja siihen tuo putki tulee kiinni. Yritin jo ulkomailtakin muttei ne mitään tienneet.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
Sen sijainti (164) on likipitäen juuri tuo minkä kuva näyttää
Jos tarkoitit että tuo 164 on vastus, niin laiteluettelossa tuo on Cold Air Blower ja kotimaisessa versiossa käännetty kylmän ilman puhalluslaite. Mikä ikinä sitten onkaan olevinaan, en itse äkkiseltään keksi, mutta jos se vastus on noin nimetty, niin ei oikein ole kohdilleen osunut. Tosin ranskalainen, niin kaikki mahdollista... Se puhaltimen, säädinpaneelin ja sulakerasian välissä kaaviossa oleva oli nimetty tehomoduuliksi, jonka paremmin äkkiseltään mielsin etuvastukseksi. Pitäisi varmaan pöyhiä vähän paremmalla ajalla, josko tuo jostain avautuisi tarkemmin.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
596
Se puhaltimen, säädinpaneelin ja sulakerasian välissä kaaviossa oleva oli nimetty tehomoduuliksi, jonka paremmin äkkiseltään mielsin etuvastukseksi
Oletettavasti joku harjottelija pantu suomentaan: PWM --} power module --} teho moduuli.

Oikiasti PulseWidthModulation
suom: PulssinSuhdeSäätö.
Eli nykyajan vastine etuvastukselle.
Veikkaan.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
596
Jos tarkoitit että tuo 164 on vastus, niin laiteluettelossa tuo on Cold Air Blower ja kotimaisessa versiossa käännetty kylmän ilman puhalluslaite. Mikä ikinä sitten onkaan olevinaan, en itse äkkiseltään keksi,
164 on selvästi "etuvastus"
Ei oo kyllä ranska - englanti suomentaja paljon enempää tekniikasta perillä kuin englanti - suomi kääntäjä.
Oisko vaan menty sanakirjasta sana kerrallaan.
Cold air blower käy jollakin tasolla järkeen kun "etuvastuksen" jäähdytys pitää olla kylmässä ilmavirrassa.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
164 on selvästi "etuvastus"
Juu, kaikki mahdollista, ei noissa renun lapuissa aina pysy mukana. Ei pikaisella vilkaisulla löydy juurikaan sen parempaa laitesijoittelukuvaa, kuin mitä aiemmassa viestissä oli. Noh, lipuista ja lapuista huolimatta pääasia kuitenkin, että löytyy oikeasti suunnilleen sieltä mistä oletuskin, niin ei tarvitse koko autoa purkaa. Clion sijoittelukuvassa se samainen Cold air blower / 164 näyttää näköjään tuolta :):

1573588181278.png


Lisäys: kakkos- ja kolmos-Lagunassa ei vastaavasti ole koko 164 / Cold Air Blower -laitetta laisinkaan listoilla, eikä kuvissa, mutta se 1023 / ilmastointilaitteen jäähdytyspuhallinryhmän tehomoduuli löytyy niistäkin, ja se näyttää sijoittelukuvassa tuollaista. Melko sekavia ovat.

1573589999621.png
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom