Scenic 1.6 pensa 2005 -käyntihäiriö (2-3 sylinterit)

Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#1
Hei,

Auto on GS 1.6 2005, moottori K4M 761. autolla ajettu n 230 tkm ja viimeksi jakopää vaihdettu 2103 (aj sillon 160 tkm).
Kone alkoi käymään huonosti, kierroksilla kohtuu ok. Moottorin lämpötila ei vaikuta käyntiin.
Eli käy epätasaisesti ja vaikutus 2 ja 3 sylinteriin. kun ko. sylinterien puolista poistaa yksitellen piuhat , käynti huononee entisestään, mutta kone käy. Kun saman tekee 1 ja 4 sylinterille, kone sammuu. Tulpat vaihtaessa huomasin, että 2 tulppa ei ollut palanut todellakaan hyvin, oli tumma ja märkä. 3 tulppa oli palanut hyvin (ruskea), mutta itse tulppa oli 2:n tahoin pakeliitin alaosasta vähän tummunut. 1 ja 4 tulpat olivat hyvät.
Eli olen vaihtanut kaikki tulpat, puolat, nokka-akselin asentotunnistimen, kokeilin kampiakselin asentoanturin toiminnan- tuntui pelaavan, kun ei lähtenyt käyntiin, kun sen poistin hetkeksi. Irrotin kaasutin/imusarjan- kokonaisuuden, vähän oli kaasuläpän ilmaputki likainen (tulee putki alipaine? säätimeltä?), putsasin mitä hoksasin ja puhallin paineilmaa sinne tänne. Alan kohta kasaamaan yläpäätä ja johtoja ja putsaan liittimet MD40:llä ja puhallan paineella. ilmajohdot näyttäisi olevan ehjät. Eli nyt olis hyvät neuvot kalliit, jos ei kone kasaamisen jälkeen käy hyvin.

Mitä en ole testannut on suuttimet ja PA-suodatin...
Voiko (onko helppo?) suuttimet käyttää pois/takasin ja vaikka mitata jotenkin?
Sitten PA-saantijuttuihin en ole vielä perehtynyt..

Lukenut olen foorumin juttuja ja siellähän on jos minkälaista, mutta ei ole vielä löytänyt ratkaisua. Siellä on mainintoja myös puristuspaineista, mutta en oikein uskoisi siihen, koska vika tuli yhtä-äkkiä. Maadoitusasioitakin on ja tieten liittimien putsaus, jotka teen nyt kun kasaan kokoon..

Vian ilmettyä auton ajotietokoneen näyttö/ vikailmoitukset (ovat edelleen):
- Check Injection, Check Emission, ESP/ASR system fault.
- kelt moottorivalo vilkuttaa ajon aikana ja luistoestojärj valo palaa

Yleis OBDII-lukijalla vikakoodit ovat (en ole vielä luetuttanut rellun Clip/vastaavalla lukijalla):
- P0300 Random/Multible Cylinder Misfire Detected ( tulee edelleen jatkuvana - kuittauksen jälkeen tulee heti takaisin)
- P0202 Injector Circut/Open Cylinder 2 (samoin jatkuva...)
- P0313 Misfire Detected with low fuel (tämä on ilm ollut joskus ja ei tule aina, koska kuittaantui pois >seuraan tilannetta)

Eli kaikki neuvot otetaan vastaan, kiitos jo etukäteen!
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
860
Tykkäyksiä
0
#3
P0300 vikakoodi

Vikakoodi P0300 tarkoittaa englanniksi Random / Multiple Cylinder Misfire Detected.
Suomennettuna koodi tarkoittaa Satunnaisten / useiden sylintereiden sytytyskatko.
VIKAKOODIT P0300, P0301, P0302, P0303, P0304, P0305

Sytytyksen katkomiskoodit eivät kerro, miksi moottori ei käy oikein, vaan kertovat vain, että yksi tai useampi sylinteri ei toimi kunnolla

OBDII-järjestelmä tallentaa sytytyshäiriöt havaitsemalla hienoiset muutokset kampiakselin nopeudessa kampiakselin asentoanturin kautta, kun moottori käy. Sytytyksen epäonnistuminen tuottaa nopeuteen pienen hidastumisen pyörivään kampiakseliin, jonka OBDII-järjestelmä kirjaa sytytyshäiriöksi.
Muutamat sytytyshäiriöt ovat normaaleja, mutta jos moottori kokee liiallisen määrän sytytyshäiriötä ajan tietyn ajan sisällä, se asettaa muistiin yhden tai useamman sytytyshäiriökoodin. Viimeinen numero koodissa osoittaa sylinterin numeroa, jossa sytytyshäiriö on havaittu. P0300-koodi tarkoittaa, että moottorilla on satunnainen sytytyshäiriö eli se vaihtelee sylinteristä toiseen.
P0300
satunnainen sytytyshäiriökoodit johtuvat tyhjiövuodoista (irtonaiset tai rikkinäiset tyhjiöletkut, vuotava ottoimusarjatiivisteet tai vuotava tyhjiö-jarrutehostin), sekä laihasta polttoaineseoksesta. Laiha seos saattaa myös asettaa P0171:n tai P0174:n -koodin, joka tarkoittaa, että moottorinne ei saa riittävästi polttoainetta tai saa liikaa ilmaa, mahdollisesti tyhjiövuodon tai vuotavan EGR-venttiilin välityksellä.
Likaiset polttoainesuuttimet tai matala polttoainepaine voivat olla tekijät, jotka saattavat aiheuttaa P0300:lle satunnainen sytytyshäiriön, vikakoodin kirjautumisen. Huono polttoaine, joka sisältää liikaa alkoholia tai vettä saattaa myös aiheuttaa tämäntyyppisen koodin asettumisen.

Tietyn sylinterin sytytyshäiriökoodit, (kuten P0301, P0302, jne.) kertovat, että tietyssä sylinterissä on sytytyshäiriö, mutta koodi ei kerro, miksi. Syy saattaa olla sytytykseen liittyvä (kulunut tai likaantunut sytytystulppa, huono tulpanjohto tai virranjakaja), polttoaineeseen liittyvä (viallinen tai likainen polttoainesuutin) tai puristuspaineeseen liittyvä (taipunut tai palanut venttiili tai vuotava päätiiviste).
Näitä kaikkia vaihtoehtoja täytyy tutkia ja sulkea pois syitä, jotka voivat aiheuttaa sytytyshäiriön.

  • P0300 - Satunnainen epäonnistuu, koodi (asiaan liittyviä useita sylinterejä)
  • P0301 - Sylinteri 1:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0302 - Sylinteri 2:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0303 - Sylinteri 3:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0304 - Sylinteri 4:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0305 - Sylinteri 5:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0306 - Sylinteri 6:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0307 - Sylinteri 7:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0308 - Sylinteri 8:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0309 - Sylinteri 9:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0310 - Sylinteri 10:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0311 - Sylinteri 11:n sytytyshäiriö havaittu
  • P0312 - Sylinteri 12:n sytytyshäiriö havaittu
Vikakoodit suomeksi

P0313 sytytyskatko havaittu vähän polttoainetta
Käytännössä sulla liittyisi nuo sytytykseen eli voisi sanoa tulpanjohdoissa olevan ne viat. Eli vaihdappa suosiolla ne uudet tulpanjohdot tuohon moottorille. Jos kerta yksi tai useanpi tulpanjohto tekee kiusaa sulle.

Itse oon huomannut ainakin omassa Cliossa 1.4v bensakoneessa tulpanjohtojen vaikuttavan moottorin toimintaan ja vaihdoin ekan tulpanvaihdon jälkeen uudet tulpanjohdot, niin moottori rupesi vetämään jopa 5v vaihteella aivan eri tavalla. Ja vaihdoin tuossa muutama kk-sitten uudet tulpat, puolanjakajan ja tulpanjohdot, niin rupesi käymään parempaa tyhjäkäyntiä.
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#4
Hei,
Kiitos nopeista vastauksista. Mittasin äsken suuttimien (koodi 820050191) liittimien vastausarvot. 1. ja 4. oli n 14.4 ohm, eli kunnossa eli ne vaikutti käyntiinkin eniten. 2. oli ääretön, eli rikki? ja se tulpoa olikin märin. Sitten 3. vastus n 24 ohm , eli oisko likainen? Sekin kuulostaa järkevältä tulpan ja käyntivaikutuksen kanssa.
Velipoika laittoi foorumilta ruutukaappauksen, jonka oli kirj Heikki.l. helmik 2018 "Megane II 1.6 16V 2002 moottori käy heikosti" - - siinä on samanlaine n diagnoosi.

Eli nyt ostetaan suuttimia ja haetaan neuvoja irrotukseen ja kasaukseen. Onko ainut järkevä juttu ostaa 2 uutta heti. En viittis välikasata konetta millään (2-3h).
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
860
Tykkäyksiä
0
#6
Koittaisin ensin vaan niiden tulpanjohtojen vaihtoa ennenkuin rupeaa suuttimia kokeilemaan. Kuitenkin halvempi homma.

Ne kannattaa ehdottomasti vaihtaa kaikki kerralla vaikka osa toimisi. Ihan varmuuden vuoksi.
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#7
Tulpanjohdothan on osa isoa johtovyyhtiä, jossa on vaikka mitä eli koko johtosarjahan siinä pitäs vaihtaa. Eli jokaiselle tulpalle tulee kaksi johtoa puolille, jotka ovat siis tulppien päällä.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Tykkäyksiä
11
#8
Eipä siinä varsinaisesti niitä tulpanjohtoja ole niin, kun suorasytytyspuolilla kerran on. Siinä viestiketjussa, johon aiemmin viittasit (https://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=20662.0), auttoi puolien vaihto, mutta kirjoittelit jo, että olet ne vaihtanut. Tokihan aina viallinenkin voi silti joukkoon eksyä, tai olla johdoissa katkoksia. Vai oliko niin, että et vielä puolien vaihdon jälkeen ole konetta käynnistellyt?

Ei se suihkutussuuttimen oireilukaan millään muotoa mahdoton vaihtoehto ole. Ei nekään loputtomiin kestä ja voi hyvinkin alkaa suihkuttelemaan miten sattuu. Ei niitä kattavasti kotioloissa kovin helposti testaile, kun pitäisi suihkutusmäärät ja suihkun muoto päästä varmistamaan. Helpointa on vaihtaa suosiolla uusi tilalle.
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#9
Joo, olen vaihtanut koko puosasarjan, tulpat ja YKK anturin. Ei mitään vaikutusta! Ja puolasta johtojen irrottaminen vaikutti jonkin verran käyntii, joten luulen piuhojen olevan ok. Ja siinä toisessa viestiketjussa ymmärsin, että suuti vika oli....
OK. - maanantaina jatkan koneen kimpussa. ja metsästän suuttimia...
 
Viestejä
51
Tykkäyksiä
0
#11
Joissain autoissa joutuu poistamaan koodit tms. puolan uusinnan jälkeen. Ja jos sytytysvikaa enemmän, niin systeemi katkoo pensan syötön ko sylinteriltä, onko rellulla näin? Onko puolien liitännät ehjän näköiset, boxin tuloliitin ok?
 
Viestejä
240
Tykkäyksiä
8
#12
Ihme vänkäämistä. Jos ecu sanoo että 2 sylinterin suutin vika ja yleismittari sanoo samaa + epäilyttävä tulppa niin miksei alottaisi siitä?

Vai pitäskö ensin tarkistaa virranjakajan kansi ja katkojan kärjet? Kun niissäkin on joskus ollut vikaa.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
860
Tykkäyksiä
0
#14
Ihme vänkäämistä. Jos ecu sanoo että 2 sylinterin suutin vika ja yleismittari sanoo samaa + epäilyttävä tulppa niin miksei alottaisi siitä?

Vai pitäskö ensin tarkistaa virranjakajan kansi ja katkojan kärjet? Kun niissäkin on joskus ollut vikaa.
Ei oo käytetty enään -90 luvun jälkeen missään ruiskuautoissa virranjakajan kansia tai katkojan kärkiä.

Nissankin oli virranjakajan kantta vielä -90 luvun puolella, muttei enään 2000 luvulla.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 909
Tykkäyksiä
11
#16
Eräässä 1.6 16v Meksusta oli suurin piirtein samoja oireita ja vikakooditkin näytti samaa. Huoltamolla oli asennettu aikaisemmin uudet puolat aikaisemmin,mutta silti käyntihäiriöt alkoi, tyhjäkäynti oli epävakaata ja aaltoilevaa. Auto vietiin uudestaan huoltoon ja asentaja oli vaihtanut asentotunnistimen ja yhden puolan,koska se näytti huonoa tulosta. Yksi puola meni takuuseen. Vikakoodeja ei tullut asentotunnistimesta,mutta vaihdon jälkeen tyhjäkäynti oikeni ja koodit kun häipyi, kun ne poisti. Tämä oli taas mystisiä vikoja ja asentaja muisteli,että välttämättä aina ei tule edes oikeita koodeja. Tämäkin vaihto tehtiin edellisiin autoihin tehtyjen vaihtojen perusteella. Kuulemma Clipillä olisi voinut löytyä ne oikeat koodit.
 
Viestejä
240
Tykkäyksiä
8
#17
Ei koodit aina kerro absoluuttista totuutta mutta kyllä ne monesti viisaa oikiaan suuntaan.
Vikakoodien lukeminen ja tulkitseminen on joskus kaksi eri asiaa.
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#18
Kimbelle välikommentti ja vastaus: Heikki.L. kirjoitti #7 tämän, johon viittasin -hänellä oli useita kokemuksia, joissa suutinviat.. Tässä meganessa Jakkoh kirjoitti juurikin #14, kuten sanoit , eli se korjaantui niin. Mulla uudet puolat ei vaan auttanut - mutta huomenna lisää...
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#19
No niin, vähän on edistytty, mutta ei korjaantunut vielä:

Liittimien putsauksien jälkeen kaikki paikoilleen ja käyntiin >> ei muutoksia. Sitten yksi Rellumies epäili jo puristuksia ja sitä kautta venttiilivikaa >> mittasin nekin >> halpis "biltemaanturilla" kaikki näytti n 11-12 bar eli eikös ne ole ok?

Sitten kavein AutoCom- mittarilla katsottiin vikakoodeja uudestaan >>sieltähän tuli vaikka mitä , mutta alla oleellisimmat:
Virta päällä:
0302 - Misfiring on cylinder 2; destructive misfiring - Intermittent
0335 - Engine speed sensor circuit; no engine speed signal or speed signal interference - Intermittent
0352 - Ignition coil 2; short circuit to ground or open circuit -Intermittent
0353 - Ignition coil 3; short circuit to ground or open circuit- Intermittent
0202 - Injector 2; open circuit - Intermittent
Kone Käynnissä:
- samat yo. koodit

Nyt jään odottamaan uusia suuttimia.... ja tulee varmaan vähän taukoa...
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 119
Tykkäyksiä
5
#20
No niin, vähän on edistytty, mutta ei korjaantunut vielä:

Liittimien putsauksien jälkeen kaikki paikoilleen ja käyntiin >> ei muutoksia. Sitten yksi Rellumies epäili jo puristuksia ja sitä kautta venttiilivikaa >> mittasin nekin >> halpis "biltemaanturilla" kaikki näytti n 11-12 bar eli eikös ne ole ok?

Sitten kavein AutoCom- mittarilla katsottiin vikakoodeja uudestaan >>sieltähän tuli vaikka mitä , mutta alla oleellisimmat:
Virta päällä:
0302 - Misfiring on cylinder 2; destructive misfiring - Intermittent
0335 - Engine speed sensor circuit; no engine speed signal or speed signal interference - Intermittent
0352 - Ignition coil 2; short circuit to ground or open circuit -Intermittent
0353 - Ignition coil 3; short circuit to ground or open circuit- Intermittent
0202 - Injector 2; open circuit - Intermittent
Kone Käynnissä:
- samat yo. koodit

Nyt jään odottamaan uusia suuttimia.... ja tulee varmaan vähän taukoa...
No,osa voi olla ties miten vanhoja koodeja,itse olisin poistanut kaikki koodit sillä autocomilla kun tuo on ihan pätevä vehje (pakko mainostaa kun itsellänikin on;) siis tuo autocom) ja sitten vain moottori pyörimään ja katselemaan mitä tuoreita koodeja on pukannut :)
 
Ylös Bottom