Scenic -07, sähköinen käsijarru

MPM

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Hei.
Eli Scenicin sähkökäkkäri 'hajosi' jo kesällä. Parking break fault valo palaa. Jarru siis toimii, voi rauhassa parkkeerata kaltevalle pinnalle, mutta ajotietokone ei tunnista sitä. No katsastuksesta tuli tietty sen takia hylky.
Merkkiliike olisi halunnut 950 osasta plus työt päälle. Yritin säästää ja tilasin purkuosan. Asensivat sen pitkin hampain, ilman takuita mutta ei kuulemma voi saada toimimaan koska purkuosa oli koodattu eri alustanumerolle. Ja toimii siis yhtä hyvin kuin oma alkuperäinen, eli jarru menee kyllä päälle ja pitää mutta ajotietokone herjaa.
Olisiko ideoita miten tuon sais nollattua siten että ajotietokone kelpuuttaisi sen? (Merkkiliike Vantaalla, Autoverkkokauppa ei nollausta osannut tai halunnut osata)
Vaihtoehtoisesti osaisiko joku korjata sen sensorin siinä alkuperäisessä osassa joka siis yhä tallella?

T: Epätoivoinen Scenincin omistaja Vantaalta.
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
874
Harmi että hylätään jos jarru muuten toimii. Mulla on järjestään hyväksytty katsastuksessa vaikka herja on kojetaulussa. Useita kertoja, eri autoilla.
 

MPM

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
"Check Parking brake" ilmoitus on katsastuksessa ok. Mutta tuo "Parking Break Fault" oli liikaa.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
629
Ensimmäisenä kannattaa laittaa Clip tai muu vastaava kiinni, että näkee missä vika oikeasti on.

Väärä VIN ei ainakaan vanhemmissa aiheuta hälyä, mutta onhan tämä jo sen verran uusi, että voi haitatakin. Ennemminkin ristiriitaiset asetukset voi hälyn aiheuttaa. Clipillä näkee. Jokinhan siinä vanhassakin vikana oli muut kuin asetukset.

Se vin onkin jo aika hankala vaihtaa. Ensinnä pitäisi avata ja tarkistaa millä mikrokontrollerilla se purkki on. Niitä on aika monella eri tyyppisellä. Joissakin on suorastaan mahdottomuus saada muisti luettua ja vin nollattua.

Ennemmin kannattaa siis se alkuperäinen korjata, kun ei kovin kummaa tekniikkaa nuo ole. Varsinkin osien vaihtaminen, kun ei varsinaista vikaa edes tiedä, vie hankaluuksiin.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
629
Mielenkiintoista: https://www.renaultforums.co.uk/threads/renault-scenic-2-1-6-2004-epb.590531/ Renanault COM:lla ilmeisesti pystyy jo ohjelmoidun VIN:n vaihtamaan käkkäriboksista toiseksi. Ainakin joistakin purkeista. Eli parempi tässä hommassa kuin Clip.

Tuolla oli ihmetelty vm. 2004 Sceniciä, joten 2007 Scenicissä hyvin todennäköisesti väärä VIN voi aiheuttaa vikahälyn.

Edit: Auto olikin vaihtunut kesken ketjun, mutta uudemmissa tuo VIN siis joka tapauksessa aiheuttaa ongelmia. Tarkka vuosimalli raja on hiukan mysteeri...

Edit2: Renuman ainakin siellä Etelä-Suomessa saa sen luultavasti vaihdettua. Pitäisi onnistua näköjään myös täällä Limingassa ihan lisenssoidulla työkalulla. Eka harjoitus tarjotaan ilmaiseksi;)
 
Viimeksi muokattu:

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 342
Renanault COM:lla ilmeisesti pystyy jo ohjelmoidun VIN:n vaihtamaan käkkäriboksista toiseksi. Ainakin joistakin purkeista. Eli parempi tässä hommassa kuin Clip.
Eipä tuota Clipiä toisaalta ole tuohon hommaan suunniteltu ja tarkoitettukaan, kun virallisella huolto-organisaatiolla ei pitäisi mitään tarvetta moiselle toiminnolle olla. Siellä kuitenkin ollaan riemusta kiljuen ensimmäisenä myymässä asiakkaalle sitä uutta, ohjelmoimatonta purkkia, oli vika mikä hyvänsä.

Joissain tapauksissa se itse kahva ja välillä johtosarjan liitoksetkin noita check- ja fault-ilmoituksia on aiheuttaneet, ei aina välttämättä siitä itse boksista lähtöisin.
 

MPM

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Itselläni ei Clippiä tai muuta vastaavaa lukulaitetta löydy, joten käytin auton Motonetin järjestelmän luennassa. Seisontajarrusta löytyy kasa koodeja joista osa saatiin nollattua, ei kuitenkaan tuota 'Parking break flault' aiheuttavaa vikaa.
Kertovatko seuraavat koodit arvon foorumiiteille mitään?

50CB Varoitusvalopiirin vika, avoin piiri tai maavuoto
5181 Ei ABS-järjestelmän yhdistettyä signaalia; CAN-liitännän vika

Lisäksi oli seuraavat koodit, mutta nämä nollaantuivat:
*5172 Ylimääräinen jarru käytössä -katkaisin; signaalin epäyhdenmukaisuus
*5174 Tunnistamaton sähkövika; valmiustila (sytytus pois, ovet, ikkunat kiinni ja vivun varoitusvalo pois)
*5180 Ei ruiskutukseen yhdistettyä signaalia; CAN-liitännän vika
*5175 Kiristys (seisontajarru); signaalin epäyhdenmukaisuus
*1B02C0 Unknown fault code
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 563
Joissain tapauksissa se itse kahva ja välillä johtosarjan liitoksetkin noita check- ja fault-ilmoituksia on aiheuttaneet, ei aina välttämättä siitä itse boksista lähtöisin.
Nuitten koodien perusteellä mää lähtisin kahvalta päin katteleen liitoksia
 
Ylös Bottom