Sandero stepway automaattina?

otto

tipan tuntija.
Viestejä
656
kertokaatten kokemuksia, miten toimiva laite on kyseessä? ja onko tietoa, saako kyseiseen autoon asennettua käsikaasu/jarru laitteistoa?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Sandero stepway automaattina?

Eikös nuo nykyaikaiset käsihallintalaitteet käy about jokaiseen nykyiseen aut.vaihteiseen autoon, jossa on sähköinen kaasupoljin. Pienenä lisänä se että nykyisin nuo eivät enää edes rajoita sitä normaalia poljinten käyttökään, toisin kuin ne wanhat jotka kytkettiin mekaanisin vivuin auton alkup. polkimiin kiinni 8)
 

Hermelin

Nuorempi jäsen
Viestejä
21
En pitänyt siitä ropottivaihteiston hitaudesta. Varmaan maaseudulla vähässä liikenteessä ihan toimiva mutta hetkisessä kaupunkiliikenteessä liian verkkaisesti toimii. Siksi valitsin Capturin ärhäkkäästi reagoivallla Edc-vaihteistolla.
 

otto

tipan tuntija.
Viestejä
656
Nythän on tulossa kuukauden päästä uusi sandero, joka on erittäin kiinnostava (pakko käydä koeajolla) jos ennakkotiedot pitää paikkaansa, 0.9 turbo ja cvt automaatti, ja jos siihen vielä koukun sais niin lähtee 2 autoa myyntiin alta pois!
 

otto

tipan tuntija.
Viestejä
656
Lukekaa is tai il lehdet, ja vertailkaa vaihtoehdot, en ilman koeajoa cvt vaihteiston ns tehottomuudesta ota kantaa, muissa autoissa toimii ihan ok. pankaa lisätietoja, varsinkin koukku kiinnostaa!
 

Koivari

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Tuossa uudessa on tehty silleen tyhmästi, että maksimivääntöä on automaattiversioon pudotettu 160Nm-->142Nm ja se taitaa näkyä sitten suoritusarvoissa. Stepway kiihtyy nollasta sataseen 14,2 sekunnissa, mikä on kyllä melko rauhallista menoa.
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
92
Sekunti sinne tai tänne. Enpä muista milloin olisin kaupungissa kiihdyttänyt täysillä kun yleensä on joku edessä.
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
353
Kaupungissa 14.2 sekkaa nollasta sataan ei tunnu varmaan missään, mutta kyllähän tuo kertoo aika paljon suorituskyvystä. Ajotavastahan tuo on kiinni ja tottumuksesta, mutta omaan makuun tuo on kyllä liian laiska.

Olen tuota Sanderon Stepwayta katellut ja uusin versio on kaikin puolin ihan ok. Varusteet, ulkonäkö ja kulutus. Ainoastaan tuo CVT:n vaatimaton suorituskyky mietityttää.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Tämä Sanderon CVT lienee samaa tekniikkaa Qashqain CVT:n kanssa, joka on niin susi keksintö kuin vain olla ja osaa. Se ei vaan yksinkertaisesti kestä, ei voi mitään. Uutena toki hyvä ja varsin mukavakin, olenhan itsekin tuollaisella joskus koeajanut. Siitä kun on poistettu se CVT:n kuuluisa ruohonleikkurimaisuus tekemällä keinotekoiset "vaihteet" ja näin moottorin kierrokset tosiaan vaihtelee jonkin verran, kiekkamittarissa on selviä pomppauksia aina "vaihteen" vaihtuessa. Mutta onko tuo sitten syynä, järsiikö se vaihteiston kitkapinnat urille tms. en tiedä, mutta todella moni Qashqain CVT on mennyt altaa 100tkm jo pajalle ja usein tuomio on uusia koko aski, ah niiiin ihanan kallista :(
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 121
todella moni Qashqain CVT on mennyt altaa 100tkm jo pajalle ja usein tuomio on uusia koko aski, ah niiiin ihanan kallista :(
Ilmeisesti ei tarpeeksi moni kuitenkaan, jos samaa sontaa vuodesta toiseen maailmalle kuitenkin tuupataan, tekemättä itse ongelmalle mitään. Kai nuo nyt takuuseen kuitenkin noilla ajomäärillä vielä menee. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että paljonko Groupe Renault, Nissan tai ylipäätään mikä tahansa isompi autovalmistaja vuosittain budjetoi takuuvarauksiin rahaa. Ei varmastikaan ihan pienet summat kyseessä. Imagotappiot sitten oma lukunsa, kun niitä on rahassa hankalampi mitata.
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
353
Varmaan tuon vaihteiston "luotettavuuden" vuoksi tuota vääntöä on rajattu isän kädellä. CVT:n lisäksi VW konsernin DSG on samassa kategoriassa luotettavuuden ja maineensa kanssa. Varmaan sievoinen summa laitettu korjauksiin. CVT:n osalta lienee jo ties kuinka mones versio menossa, mutta tuntuu vieläkin aiheuttavan murheita.


Sanderon lisäksi olen tuota Dusteria katsellut, mutta sitä kun ei saa kuin 6 lovisena manuaalina. Liekö syy tuossa CVT:ssä tai tuotantokustannuksissa.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 345
Varmaan tuon vaihteiston "luotettavuuden" vuoksi tuota vääntöä on rajattu isän kädellä. CVT:n lisäksi VW konsernin DSG on samassa kategoriassa luotettavuuden ja maineensa kanssa. Varmaan sievoinen summa laitettu korjauksiin. CVT:n osalta lienee jo ties kuinka mones versio menossa, mutta tuntuu vieläkin aiheuttavan murheita.


Sanderon lisäksi olen tuota Dusteria katsellut, mutta sitä kun ei saa kuin 6 lovisena manuaalina. Liekö syy tuossa CVT:ssä tai tuotantokustannuksissa.
Saa sitä kaikkina muinakin versioina, mutta ei täällä Suomessa. Dusteria on saanut jopa 2.0 bensana ja automaattina,mutta ei tietenkään täällä...Jossain ulkomaan hinnastossa (euroopassa) oli Dustereita EDC vaihteistollakin. En nyt muista että missä.
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
353
Taisivat luopua EDC:n käytöstä 2018 ja sen jälkeen ollut vain manuaaleja. Selasin euroopan sivuja ja sama lopputulos, manuaalina ja moottorit samoja kuin Suomessa.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 372
mutta ei tietenkään täällä...
Tuo markkinointi tyyli jaksaa ihmetyttää tätä pientä kulkijaa.
Uskon että kun rajoitetaan mallistoa ja tekniikka vaihtoehtoja, rajoitetaan samalla ostajakuntaa.
Saattaa monesti käydä: Jos ei isännälle löydy isokoneista automaatti talismania niin ei emännälle osteta clioa eikä vaarille automaatti qashqaita vaan käydään naapuriliikkeestä ostamassa passat, golf ja tiguan.
Ja seuraavakin setti saattaa olla samasta kaupasta.

Kyllähän viisaammat on sen laskeneet kannattavaksi mutta ihmettelen vaan.
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
92
Huollon kannalta melko raskasta mikäli malleja on kymmeniä joista jokaista myydään alle 5. Huollon pitää osata ylläpitää jokaista, koko valtiossa.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
519
Luulis, että "jopa" CVT:kin kestäisi tuollaisen pienen, miedosti vääntävän litraisen koneen jatkeena ja Sanderon tapauksessa vieläpä suht kevyessä autossa.. Qashqaissahan huonon maineen saanut CVT-tekniikka oli parhaillaan yli 300 nm vääntävän dieselin perässä ja yli 1500 kg painavassa korissa.....ja varmaan jotkut vielä vetivät autoillaan perässä kärryjäkin...
Ymmärtääkseni Nissanilla CVT:tä saatiin hieman parannettua vuosien saatossa, joskaan pomminvarmaa tuosta ei kai koskaan saatu, niinkus Pikkuhukka yllä kirjoittelikin.
¨^ DSG on tullut synonyymiksi teknisille murheille, mutta onhan niissäkin laatikkoversioita, jotka ovat olleet varsin huolettomia. Märillä kytkinpakoilla olevat ovat olleet huomattavasti varmempia kuin kuivakytkinlaatikot, etenkin jos omistajat ovat raaskineet vaihdattaa niihin öljyjä silloin tällöin. Vaihteensiirtomekanismejakin on ollut kaksoiskytkinlaatikoissa erilaisia. Sähköhydraulisia ja täysin sähköisiä. Varminhan automaateista lienee kuitenkin perinteinen momentinmuunninautomaatti, mutta alkavat olla perin harvinaisia pikkuautoissa.

Aikaisemminhan näissä pikkurelluissakin (Getragin) EDC oli 6-pykäinen kuivakytkinlaatikko. Tämä nykyinen 7-vaihteinen EDC (Magna PT = entinen Getrag) on märillä levyillä. Saattaa vaikuttaa kestoon pitkällä juoksulla??
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Varminhan automaateista lienee kuitenkin perinteinen momentinmuunninautomaatti, mutta alkavat olla perin harvinaisia pikkuautoissa.
PSA:lla (nykyisin osa Stellantista, josta toisen puolen muodostaa FCA) on jo vuosia ollut EAT8 mehulinkoautomaattinsa ihan pikkuautoissakin ja tälläkin hetkellä myynnissä ihan sieltä malliston pienimmistä lähtien Peugeot 208 ja Citroën C3 :cool:
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
519
PSA:lla (nykyisin osa Stellantista, josta toisen puolen muodostaa FCA) on jo vuosia ollut EAT8 mehulinkoautomaattinsa ihan pikkuautoissakin ja tälläkin hetkellä myynnissä ihan sieltä malliston pienimmistä lähtien Peugeot 208 ja Citroën C3 :cool:
Niin taitaa olla. Kuitenkin melko harvinaista, vieläpä noin kehittyneenä versiona.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Niin taitaa olla. Kuitenkin melko harvinaista, vieläpä noin kehittyneenä versiona.
No jaa, nettiautosta löytyy tällä hetkellä yli 250kpl autoa hakusanalla EAT8, wanhimmat 2018. Tuota edeltänyt EAT6 ei oikein ottanut vielä tuulta allensa, niitä ei montaa ole. Ja edelleen tuota edeltänyt ETG taasen oli robotti. Mutta tosiaan pikkusemmissa malleissa automaatti on ylipäätään kaikilla merkeillä hiukka harvinaisempi, osaksi varmaan johtuen automaatin tuomasta hintalisästä, joka pienessä, edullisemmassa autossa voi suhteelliseesti olla jo merkittäväkin osa auton kokonaishinnasta => onko aut.vaihteinen pikkuauto enää edullinen, vaikka juuri edullisuudella noita nimenomaan myydään :confused:
 

otto

tipan tuntija.
Viestejä
656
no nyt tullut tietoa monesta eri lähteestä, ja stepway tomaattina kiinnostaa, mutta vääntöä on leikattu, josko cvt ei kestäisi pitkään, kun saa 600 kilon pintaan vetää kärryä, joka olisi tarkoitus, MUTTA HINTA KIPUU JOPA YLI 21 TONNIA kaikilla herkuilla!!! mulla vaimon mitsussa tuo sama loota thaimaan tehtailta ja en ole kuullut sieltä suunnalta isommiten lootaongelmista, josko pakkasten puuttuminen auttaa asiassa. ja se tavallisen hintakin pyörii 18 tonnin luokassa, toki ne kummatkin käyn koeajamassa, ennen kuin päätöstä teen (vaimo sanoi että met punainen cvt vain kelpaa, koko sitten erikseen).
 
Ylös Bottom