Samberin Camberi

Pende57

Jäsen
Viestejä
42
Nonniin, tänään renkulakaupassa, uuret kummit alle. Jumputus lähti, samoin rengasäänet, mutta... se veto oikealle jäi. Ajelin taas niitten pihassa olevien " vinojen laverien" päälle ja kas oikealla oli kamber aikas paljon miinuksella, plussasin sitä vähän ja se miälestäni hieman paransi tilannetta, muttei poistanut?
Sellasen huamion tein, jotta välillä ku veti oikealle ja jarrutti veto lisäänty (ei aina), samoin oikealle vetäessä jos kiihdytti lisäsi vetoa (ei aina). Niinpä jäin hunteeraamaan, voisko vika sittenkin olla jossain puslissa?
Oon niitä kyllä kaikennnäkösillä "rautakangilla" väännelly, enkä mitään huomattavaa löytäny ( ja kärri maaliskuussa katastettii, eikä sillon huomautettavaa, eli noin 3500 km sitten). Mutta nua em. ilmiöt, voisko ne viitata, jotta jossain puslissa löysää? Eihän puslan tarvi varmaan olla täysin "kypsä" vaan väsähtänyt?

Koska kaikki vaikuttaa kaikkeen, voisko ajatusmuilmani olla mahdollista?
Esim. oikean alatukivarren puslat väsyneet, kärri saa "kimmokkeen" urasta oikealle, löysä pusla antaa periksi, samalla Camper (oik. miinuksella, vasen 0 astetta), jolloin oikean vetävänpyörän tietävasten oleva pinta pienempi ja vasen jolla suurempi kosketus tiehen "vänkää" kärrin oikealle? Sama tapahtuis jarrutuksessa?

Tilattuna 4-pyörä suuntaus, mutta ei se viimekerrallakaan auttanut, Toinen paikka, pitää toivoo, jotta olis ammattimiäs, joka osais näyttää vikapaikan, jos sellanen on, tai säätää kohilleen?

Tållästa elämä on, kuten Päätalon Kallekin aikonaan kirjuutti: "Tuurissa se on elämässä, kelle isot kyr... kasvaa" ;)

Ps. jarrutuksesahan pitäs pinta-alojen mukaan tapahtua päinvastoin? Kun pitopinta vasemmalla olis suurempi?
 
Viimeksi muokattu:

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
539
Jousien laakerointi ainakin voi aiheuttaa vaikka minkälaista vänkäämistä, kun jousi jumittuu aina ties mihin asentoon. Aika hankala on laakeria kunnolla testatakaan, kun rengas ylhäällä ei tarvittavaa puristusta tule.
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
42
Jousien laakerointi ainakin voi aiheuttaa vaikka minkälaista vänkäämistä, kun jousi jumittuu aina ties mihin asentoon. Aika hankala on laakeria kunnolla testatakaan, kun rengas ylhäällä ei tarvittavaa puristusta tule.
Jostain luin, että myäs jousien yläpään kumit saattaa olla "löysät", niitä en tullu kunnolla tutkineeksi.

Vika on sinänsä mielenkiintoinen, ku kotiin tuotiin kärri (ajoa 60 km) ei mitään vetoa kumpaankaan suuntaan, sit tein ed, posteissa olevat rempat ja sitten alko ongelmat?
 
Viimeksi muokattu:

kaale

Jäsen
Viestejä
190
Jousien laakerointi ainakin voi aiheuttaa vaikka minkälaista vänkäämistä, kun jousi jumittuu aina ties mihin asentoon. Aika hankala on laakeria kunnolla testatakaan, kun rengas ylhäällä ei tarvittavaa puristusta tule.
Eräällä korjaamolla testattiin yläkääntölaakerien toiminta niin että rattia käännettiin edestakaisin pyörät maassa ääriasentoihin ja asentaja seurasi kiertyykö jousi niinkuin pitää.
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
42
Eräällä korjaamolla testattiin yläkääntölaakerien toiminta niin että rattia käännettiin edestakaisin pyörät maassa ääriasentoihin ja asentaja seurasi kiertyykö jousi niinkuin pitää.
Jep, no laakerien pitäs olla kunnossa, ku juuri vaihdettu ja eikös se käsittääkseni pitäs olla niin, jotta laakerin pitäs estää jousen kiertyminen?
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 352
Tarkistappa huvikses se takapää samalla pieteetillä ku olet etupäätä syynännyt.
Eli mittaa molempien takarenkaiden camber ja etäisyys eturenkaisiin tai suojankaareen tai vaikka sivuvilkkuun.
Kuormitettuna ja ilman.
Ja mittaa akseliväli molemmilta puolilta.
 

kaale

Jäsen
Viestejä
190
Jep, no laakerien pitäs olla kunnossa, ku juuri vaihdettu ja eikös se käsittääkseni pitäs olla niin, jotta laakerin pitäs estää jousen kiertyminen?
Yläpään kääntölaakeri on sitä varten että käännyttäessä jousi kiertyy koko pituudeltaan. Eihän sillä laakerilla olisi muuten mitään tekoa.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 352
Yläpään kääntölaakeri on sitä varten että käännyttäessä jousi kiertyy koko pituudeltaan. Eihän sillä laakerilla olisi muuten mitään tekoa.
Tässä on käsitetty/tullaan käsittämään jotain väärin.
Rautalangasta:
Kääntölaakerin tehtävä on pitää huoli että jousi EI kierry vaan pyörii kiertymättä tukijalan mukana.
Jos jouseen maalataan viiva ylhäältä alas niin viivan pitää pysyä suorana rattia käännellessä.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
539
Jep, no laakerien pitäs olla kunnossa, ku juuri vaihdettu ja eikös se käsittääkseni pitäs olla niin, jotta laakerin pitäs estää jousen kiertyminen?
Eikös tuo vetely tullut nyt ihan viime aikoina? Peräti tuon laakerin vaihdon jälkeen? Olisiko siinä asennuksessa tullut joku moka tai valmiiksi viallinen laakeri? Eihän se vänkääminen renkaan kulumiseen välttämättä liity enää mitenkään.

Ehkä se laakerin toiminta kannattaa tarkistaa. Kaverin kanssahan tuo tosiaan pitäisi helposti onnistua.
 
Viimeksi muokattu:

kaale

Jäsen
Viestejä
190
Tässä on käsitetty/tullaan käsittämään jotain väärin.
Rautalangasta:
Kääntölaakerin tehtävä on pitää huoli että jousi EI kierry vaan pyörii kiertymättä tukijalan mukana.
Jos jouseen maalataan viiva ylhäältä alas niin viivan pitää pysyä suorana rattia käännellessä.
No just noin. Kiertyy, kääntyy, pyörii, liikkuu ja mitähän vielä. Pääasia että tulisi ymmärretyksi.:)
 

Pende57

Jäsen
Viestejä
42
"Oppia ikävä kaikki", joten tässä lorun loppu.
Kiitos kaikille vinkeistä, kaikista niistä oppii aina jotain uutta. Vaikka vinkki ei osuisikaan juuri nyt vikapaikkaan, ensi kerralla se saattaa olla juurikin annetussa vinkissä.
Eli laitettiin ne uuret renkulat alle (185/60-15) tehtaan suosittelema koko, mutta se vetely oikealle jatku.
Tilasin siis uuren ajan kulmiensäätöön uuresta paikasta. (Tässä välissähän olin laittanut ne tilaamani Camber-säätöpultit).
Eilen sitten pajalle ja omien "hienojen", monttusessa pihassa tehtyjen säätöjen jälkee tilanne oli:

Auraus: ( Muunsin tiedot myös desimaalimuotoon, kun käytössä näyttää olevan kahdenlaisia laitteita).

vas. +1 aste 04 min. = +1.066 astetta desimaaleina

oik. -1 aste 48min = -1.8 astetta

Camber edessä:
vas. -0 aste 22 min = -0,366 astetta
oik. +0 aste 17 min = 0,283 astetta

Eli erotus oli
(60-22)+17= 55 min = 0,917 astetta

kulkukulma:
-0 aste 02 min =-0,033 astetta.

Asentaja korjas aluksi aurauksen melkein nollaan sanoi jotta usein tuo auttaa, liika haritus saattaa aiheuttaa epävakautta. Käski sitten lähteä koeajolle. Tiätty valitsin väärän suunnan, ku muistelin, jotta siä on vanhaa kulunutta/uraista asfalttia. Perskuta siä oli tiätyät käynnissä ja kaikenmuialman kiertoteitä ja aikaahan palo, kunnes lopulta päästiin asfaltille.
Noo takas pajalle ja yhä oli ohjaus levoton, asentaja pyysi lupaa saada käyrä iteki kokeilemassa. Takas tullessa totesi, jotta vetelee.

No varattu aika mäni siihen ja sivustakatottuna näytti olevan tyännuusaa riittävästi pajalla.
Mutta ku on palvelu kohillaan, asentaja sano, jos huomenna kerkeet uurestaan niin katotaan ne Camberit (tiätty samaan rahaan 60€).
Tänään sit ajelin motuuritietä hirveessä tuulessa pajalle ja auto "vempuloi" minkä jakso.
Sit uuret sääröt Cambereille ja tiätty aurauksille:

Auraus: ( Muunsin tiedot myös desimaalimuotoon, kun käytössä näyttää olevan kahdenlaisia laitteita).
vas. -0 aste 07 min. = -0.116 astetta desimaaleina
oik. -0 aste 07 min = -0.116 astetta

Camber edessä:
vas. -0 aste 20 min = -0,333 astetta
oik. -0 aste 42 min = 0,700 astetta
Eli erotus oli
(60--20)+-18= -22 min = -0,3666 astetta
kulkukulma:
-0 aste 01 min =-0,0166 astetta.

Erotus laskut ei tainnu mennä ihan nappiin, mutta erotus on mielestäni ensin 0,917 astetta plussaa oikealle ja lopuksi 0,366 astetta plussaa oikealle?

Nettiä tutkittuani löysin asiallisen tiedon Camberkulmasta, jos oik. ja vas. kulman erotus ylittää 0,5 astetta, alkaa syömään rengasta ulkoreunasta ja vetää sille puolen, joka on enämpi plussalla. ( Vaikka molemmat voi olla miinuksella, toinenhan saattaa olla lähempänä plussaa)?

Ihan ensimmäisessä säädössähän mulla oli Camber arvot:
Vas. +0.40
oik. -0.89
eli erotus (tulosteen mukaan) +1.29 eli nähdäkseni siksi veti vasemmalle, ku plussaa oli siellä.

Noo joka tapuaksessa nyt kulkee "hienosti" siis niin hienosti ku vanha kärri voi tiätä imeä, ei seilaa, kävin motuuritiällä, ei hieluttanna tuuli pahemmin.
Ohjauksesta tuli hieman "kankeempi" ja vieläkään käännöksen jälkeen ei paluta rattia täysin suoraan.
Jää molemmissa käännöksissä ratti hiukkasen vinoon.
Mutta se saattaa johtua esim. puslien kunnosta?

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen lopputulokseen. Aika näyttää kuinka renkaat "sopeutuu" säätöihin?
Aika pienistä muutoksista säädöissä tuo ajotuntuma näköjään saattaa muuttua?

Sellasta elämä on, vanha kärri ja vanhanvaivat, ei ne lonkatkaan aina uusilla osilla nuoruuren kuntoon tuu?
 
Viimeksi muokattu:

Pende57

Jäsen
Viestejä
42
Eikö puslien kuntoa ole tarkistettu? Jos ei niin tuo kaikki on ollut turhaa. Kohta vetelee taas.
Niinpä, mahdollisuus on "fifty-sixty" sano Mattiki.

Mutta, kuten oon kertonna, kärri katastettiin maaliskuussa, ei huomautettavaa. Sitä ennen tein rempat, jotka ed. posteista ilmenee. Sit ohjauskulmien säätö, ( 3500 km) ja pirummoinen veto vasemmalle, sit monen näköstä "säätöä", niitten jälkeen vetoa oikeelle/vasemmalle ja sinnesuntänne?
Viimeisen ohjauskulmasäärön jälkeen suht ok. ajettava (sellanen pualueeton, kuten toivoin). Ei verä oikeistoon, ei vasemmistoon, sellanen automobiilin pitää olla, vaikka ite olis mitä mieltä hyvänsä.

Oon väännelly alatukivarsia kangella (edellisissä posteissa kerrottu) ja en löytänyt "huomautettavaa", tokiinsa kummipuslat hieman joustaa, ku voimaa antaa. Niinhän se oli , sillon joskus, ku katastaja päätti, jotta tossa on reikä, "ei sellasta peltiä ollukkaan", jottei siinä reikää olisi ollu, ainakin hetken päästä ;)
Vakaajan puslat silmämääräsesti kattonna (juuri uuret okulaaritki hankkinna ;) ei näkynnä niissäkään äkkinäistä kummiongelmaa, vuan niinhän se on jotta kummionkelmat yleensä näkyypi vasta 9 kk päästä?

Mutta piän kyllä mielessä vinkkisi, jos alkaa taas venkoileen. Jos näin käy, sit pitää tunnustaa vanha viisaus "tyhmästä päästä kärsii....".

Kuten sanottu, kaikki vinkit ovat tervetulleita, jokaisesta oppii jotain uutta, tällänen vanha ukkokin. Tälläset Camberit ja Casterit oon aina ohittanu, nyt piti viä vanhoillapäivillä niitäki alkaa "opiskeleen".

Juha Watt Vainiota mukaillen (purjehdus), Kaikki paitsi "autonkorjaus" on turhaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom