Renaultsport Clio 197 2007

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 030
Tykkäyksiä
36
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

hhelminen sanoi:
Välityksistä vielä, ainakin omani -97 Clio 1.8 RSi ja -00 Clio Sport 172 viitosvaiheella kiersivät karvan alle rajoittajaan juuri silloin kun valmistajan ilmoittama huippunopeus oli saavutettu.
Sen verran alkoi nämä välitykset vaivaamaan, että naputtelin excelin tuon Antin Cliossa olevan 003-version ja omassa olevan 031-laatikon välitykset. Sen verran huomiota, kun Antti tuolla mainitsi aiemmin, että satasen vauhdissa on jotain 3200 kierroksen pinnassa. Aika tarkkaan tuohon se näyttäisi 215/45/17 -renkailla laskettuna menevän, kun Antin laatikolla olisi kutosvaihteella satasen vauhdissa n. 3190 rpm ja omassani n. 2965 rpm, eli sellaiset hieman päälle 200 rpm on eroa noilla laatikoilla satasen vauhdissa.

Nuo teoreettiset huiput karkaisi kyllä aika koviksi, jos kone jaksaisi kiertää edes lähelle rajoittajaa, kuten ilmeisesti vanhemmassa teki. 7500 rpm nurkillakin omani menisi jo rapiat 250, ja noilla Antin välityksilläkin 235. Renu antaa noille huipuiksi 200:lle 225 km/h ja 197:lle 215 km/h, joten aika paljon jää kyllä rajoittajasta uupumaan, kun huipuissa ollaan.

Liitekuvissa siis tuo punainen katkoviiva on 197:n laatikko ja yhtenäinen sininen 200:n laatikko.
 

Liitteet

Viestejä
338
Tykkäyksiä
7
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

On kyllä painavaa dataa tässäkin ketjussa. Hyvä! Löytyy ainakin muutamia foorumilaisia joilla on tietoa ja myös halua keskustella; sehän edistää muidenkin harrastusmahdollisuuksia tässä pohjoisessa takapajulassa jossa yleensä on kaikki opeteltava ihan ite kantapään kautta. Rispekt gais.

Mitenkähän Antti nuo keraamiset pinnoitteet toimisivat sellaisessa autossa jossa on jouduttu helmat maalaamaan uusiksi? Kun ei se jälkiasennusmaali nykyaineilla oikein tahdo pysyä pellissä kiinni, olisiko sitten keraamipinnoitteesta hyötyä sellaisessa. Mitä se maksaa laitattaa esim. sama pinnoite autoon mikä sulla Antti on omassasi?

-------------------------------------------

Petsku76 sanoi:
Niin no, uusi Clio IV HB TCe 120 -myllyllä ja kuusipykäläisellä manuaalilaatikolla liipaisee valmistajan mukaan 0-100 km/h 9 sekuntiin ja ottaa lasiin 192 km/h. Ei ehkä enää nykyään, mutta takavuosina noilla suoritusarvoilla ja esim. Intens varustelulla höystettynä olisi tuossa autoluokassa jo kevyesti saanut jonkinlaisen "GT" -tarran perälukkuun. Mutta ajat muuttuvat. :D
Kesällä koeajoin Clio IV Phase I 1.2 TCe EDC:n ja aiemmin talvella Phase 2 0.9 TCe:n manuaalilla. Kyllä tuo yks kakkonen liikahtaa ihan asiallisesti laillisilla nopeuksilla ja hyvä alavääntö nopeasti reagoivan ahtimen kanssa tekee siitä helpon ajaa. Yläpäässä se sitten hyytyy kun on pieni ahdin ja nykytyylinen suoraruiskukone noin yleisemminkin. Ei varsinaisesti sporttinen ole siis, mutta kyllä se ihan ajettavissa on verrattuna esim. edellisen sukupolven vaparikoneisiin (en puhu RS malleista tässä tietenkään). Hassua on taas se, että jos ajattelee Clion jo alun alkaen momentum-autoksi niin motarit poislukien tuolla kolmepyttyiselläkin saa ihan hyvät kyydit kun vaan muistaa ettei mutkiin jarruteta kun ei kerran tarvettakaan ole pitävän alustan takia.

Mutta itsekin kaipaisin sellaista välimallia, että jos nyt vaikka Clio IV on joko 120 hv tai 200 hv, niin saisi olla se 150-heppainen välimalli myös tarjolla. Usein sellainen "GT" olisi käyttöautoiluun paras vaihtoehto.

Sori OT mutta sillai tää liittyy aiheeseen että Suomessa sporttisella harrasteautolla ajaminen on aina vähän fifti siksti eli sporttisuuden täytyy löytyä enemmänkin kuskin pään sisältä kuin auton nopeusmittarin lukemista ja tiet nyt ovat siinä kunnossa kuin ovat. Moni uusi B-segmentin auto on jo perusmallinansa turhan pintakova Suomen teille, eli sporttimalleissakin kannattaisi IMHO muistaa riittävä pehmeys jousissa ja iskareissa ettei joudu ajamaan mutkapätkiä hitaammin kuin se naapuri 0.9 TCe:llä ::)

---------------------------------------

Välitykset on tosiaan jännä juttu. Meidän Clio III TCe ei jaksa saavuttaa huippunopeuttaan viitosella edes yli 20 heppaa vakiota tehokkaampana. En ole toki tuota kokeillut mutta laskenut olen. Eli tuo on käytännössä nelivaihteinen auto, jossa on viitonen lisäksi mukana rauhallista maantie- ja moottoritieajoa varten. Jaksaahan se kyllä vetää 60 km/h vauhdissakin viitosella mutta ei viitsi pikkuista parkaa sellaisella kiusata.

---------------------------------------
Tsemppiä Antille siihen ylihuoltamiseen (kyllä se on hei kroonisella tasolla jo, koira koiran tuntee ties mummo aikoinaan sanoa). Vaan maltatko tuota Räsää oikeasti myydä kellekään kun olet siihen niin paljon laittanut aikaa, vaivaa ja rahaa. Katumus voi iskeä päälle aika pian myynnin jälkeen. On meinaan muutaman kerran käynyt itselle just niin.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
857
Tykkäyksiä
9
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Keraamisista pinnotteista:
Keraamisessa pinnotteessa suurin menoerä on pohjatyöt.
Mun autoon tehtiin 4 päivää. Tekijä toki on niin perehtynyt asiaan, että ei halunnut oikasta missään kohtaa.
Käytännössä puhutaan minimissään 1-2 step käsittelystä (eli kahdella eri laikalla ja tahnalla ajo), ensin karkeammalla naarmua pois ja hienommalla viimeistely.
Kyllä siihen tapauskohtaisesti päivä menee vähintään. Pinnoitteita kun on turha laittaa naarmuiselle pinnalle.
Tällähetkellä noita hyviä pinnotteita mitä tiedän on:

-Korrek Cure
-Nanolex SI3DHD (SI3D) normi kuluttajan versio myös sekin hyvä
-Gtechnic Exo V3 (Tätä saa myös normi kuluttajat ostaa)
-Ceramic Pro.

Nämä taitaa kaikki maksaa laitettuna 300-600€ ilman pohjatöitä.
Sama pätee myös näissä diy pinnotteissa, että maalipinta pitää olla melko virheetön ja naarmuton. Olen itse myllytellyt tota BMW:tä ja pinnoitellut SI3D nanolexilla paneeleita. Hyvin ne on onnistunut vaikka en mikään pro olekaan. Talli on tietty oltava ja tasainen lämpötila.

Jos nyt itse noista valitsisin ja maksaisin tekijälle, valinta menis Korrek Curen tai Gtechnic Exo V3 välille. Molemmat kestää liuotinpesua ja niitä voi boostata ns. reload tuotteella tarvittaessa.

Niin ja vielä hot hatch kokemus..
Käy TurboJ joskus kokeilemassa uutta Golf R missä on sähkösäätöinen alusta. Mä kävin toukokuussa ajamassa sellaista 19" missä oli vielä lisänä se 5 tonnin akrapovic putkisto. Siinä oli parasta ne eri ajomoodit, comfort, eco, sport, race.
Racella auto veti alustan melko topakaksi, ja putkisto alkoi räyhäämään.
Kun pisti comfortille sähköalusta säätyi todella mukavaksi, dsg meni rauhallisemmaksi ja putkiston läpät hiljentivät pakoäänet. Ei ois uskonut että 19" pyörillä voi auto olla noin mukava ajaa kuoppasellakin tiellä. Oli _todella_ lähellä etten lyöny kättä päälle, mutta viime hetken järki sanoi että ei osteta 58.000€ golfia.
Mielestäni tuo kehitys on menossa oikeaan suuntaan, että napin painalluksella siitä saa sellasen räyhäävän raketin tai sitten mukavan cruiserin millä on letkeä ajaa matkaa.

Niin ja mitä clion myyntiin tulee, tuntuu tuo BMW kuume ottavan melkoisen niskalenkin. Ja se tieto että E46 M3 hinnatkin on vaan kokoajan menossa ylöspäin..
 
Viestejä
338
Tykkäyksiä
7
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Antti O sanoi:
Keraamisista pinnotteista:
Keraamisessa pinnotteessa suurin menoerä on pohjatyöt.
Mun autoon tehtiin 4 päivää. Tekijä toki on niin perehtynyt asiaan, että ei halunnut oikasta missään kohtaa.
Käytännössä puhutaan minimissään 1-2 step käsittelystä (eli kahdella eri laikalla ja tahnalla ajo), ensin karkeammalla naarmua pois ja hienommalla viimeistely.
Kyllä siihen tapauskohtaisesti päivä menee vähintään. Pinnoitteita kun on turha laittaa naarmuiselle pinnalle.
Tällähetkellä noita hyviä pinnotteita mitä tiedän on:

-Korrek Cure
-Nanolex SI3DHD (SI3D) normi kuluttajan versio myös sekin hyvä
-Gtechnic Exo V3 (Tätä saa myös normi kuluttajat ostaa)
-Ceramic Pro.

Nämä taitaa kaikki maksaa laitettuna 300-600€ ilman pohjatöitä.
Sama pätee myös näissä diy pinnotteissa, että maalipinta pitää olla melko virheetön ja naarmuton. Olen itse myllytellyt tota BMW:tä ja pinnoitellut SI3D nanolexilla paneeleita. Hyvin ne on onnistunut vaikka en mikään pro olekaan. Talli on tietty oltava ja tasainen lämpötila.

Jos nyt itse noista valitsisin ja maksaisin tekijälle, valinta menis Korrek Curen tai Gtechnic Exo V3 välille. Molemmat kestää liuotinpesua ja niitä voi boostata ns. reload tuotteella tarvittaessa.

Niin ja vielä hot hatch kokemus..
Käy TurboJ joskus kokeilemassa uutta Golf R missä on sähkösäätöinen alusta. Mä kävin toukokuussa ajamassa sellaista 19" missä oli vielä lisänä se 5 tonnin akrapovic putkisto. Siinä oli parasta ne eri ajomoodit, comfort, eco, sport, race.
Racella auto veti alustan melko topakaksi, ja putkisto alkoi räyhäämään.
Kun pisti comfortille sähköalusta säätyi todella mukavaksi, dsg meni rauhallisemmaksi ja putkiston läpät hiljentivät pakoäänet. Ei ois uskonut että 19" pyörillä voi auto olla noin mukava ajaa kuoppasellakin tiellä. Oli _todella_ lähellä etten lyöny kättä päälle, mutta viime hetken järki sanoi että ei osteta 58.000€ golfia.
Mielestäni tuo kehitys on menossa oikeaan suuntaan, että napin painalluksella siitä saa sellasen räyhäävän raketin tai sitten mukavan cruiserin millä on letkeä ajaa matkaa.

Niin ja mitä clion myyntiin tulee, tuntuu tuo BMW kuume ottavan melkoisen niskalenkin. Ja se tieto että E46 M3 hinnatkin on vaan kokoajan menossa ylöspäin..

Kiitos vinkeistä tuon pinnoituksen suhteen! Kuulostaa hyvältä systeemiltä tuo mitä olet käyttänyt, mutta ilmeisesti sulla ei ole kokemusta siitä miten nuo pinnoitteet toimii "korjatuilla" pinnoilla? Varmaan sunkin autossa on jotain kiveniskemiä paikkailtu jollain systeemillä (oletan), vaatiiko nuo keraamikäsittelyt sen, että tuollaiset pikkupaikkauksetkin täytyy saada tasaisiksi muun maalipinnan kanssa esim. lakalla täyttäen vai kuinka? Entäs uudet kiveniskeymät sitten, onko noilla pinnoitteilla mitään etua siinä että lakkapinta ja maali ei niin helposti antautuisi kun etupyörältä lentää takakaareen se ensimmäinen pikkukivi?

Olen koittanut miettiä muutenkin että miten näistä sportti-Relluista saisi tuon kivisuihkuongelman minimoitua. Jokainen auto (enimmäkseen Meganeita) minkä olen livenä nähnyt on saanut reilua suihkua takakaaren etupuolelle niin että maali alkaa lohkeilla joskus jo aika uusissakin autoissa. Samaten kynnyskotelon alareuna - joskus jopa kylkipinnalle asti - voi olla niin pahasti hiekkapuhaltunut pelkästä ajamisesta että maali on poissa ja sinkki enää näkyy, monesti ovat ehtineet jo ruostumisenkin aloittaa. Sun auto näyttää niin hyvältä että varmaan sulla ei näitä ongelmia vielä ole, mutta oletan sinun huomanneen saman ilmiön näissä vanhemmissa Är Ässissä kuitenkin.

Joihinkin Meganeihin oli jälkikäteen laitettu alkuperäistä isommat kiveniskutarrat noihin takakaariin (sellaiset läpinäkyvät, tiedät kyllä). Roiskeläpät auttavat hieman, mutta itse helma olisi kuitenkin suojattava jotenkin, esim. jollain järeämmällä ruiskutettavalla kiveniskumassalla, jonka päälle sitten maali ja lakka. Clio III RS voi olla tämän ongelman suhteen parempi kuin tuo II Megane, en tiedä. Mutta ajattelin kysyä mietteistäsi kun näyttää sulla olevan ymmärrystä ja kokemusta näistä auton nättinä pitämiseen liittyvistä asioista.

------------------------------------------

Hot hatchit.

Joo, nyt ihan viimeisin kehitys kai onkin mennyt oikeampaan suuntaan, eli tehtaat ovat ymmärtäneet että autoilla ei kenties ajetakaan 90-prosenttisesti Nordschleifella. Kiitos vinkistä tuon Golf R:n suhteen - sellaisia on joskus tullut katseltua, yhtään ei vielä ajettua. Mutta hintataso on kyllä sellainen että tuollaiset eivät mahdu edes meidän harkintaan, vaan paaaljon halvempi auto pitää olla. Pitäisi varmaan kyllä käydä kokeilemassa kaikki parhaat uudet hatchit että siltä pohjalta voisi autoja katsella taas uudelleen vaikka 6-7 vuoden päästä :-[

Tykästyttiin vaimon kanssa Peugeot 208 GTi:hin jota käytiin kesällä kunnolla testaamassa lähiseudulla. Siinä oli sekä ajettavuus että mukavuus saatu samaan pakettiin ja laite kiinnosti kovinkin, mutta arvon alenemaa olisi siinäkin vähän turhan paljon vielä tulossa lähivuosille. Pösössä asiat oli toteutettu vieläpä ihan perinteisin keinoin, eli jousivakiot, progressio ja iskarit synkkaamalla; ei ollut mitään säätöjä alustassa mutta niitä ei myöskään tarvittu. Tosin olen videoista nähnyt että tuo on nopeassa rata-ajossa aika eloisa jo, eli vaikka hyviä kierrosaikoja pystyykin ajamaan niin tuo tietty käytännöllisyys jousituksessa ei radalla enää anna sitä ihan viimeistä vakautta.

Pystytkö Antti vertaamaan tuota Clio RS:ääsi johonkin muuhun autoon jolla olet ajanut - miten hyvä on balanssi nopean ajon ominaisuuksien ja normaaliajon siedettävyyden välillä siinä versus jokin toinen hot hatch? Pitää vähän kysellä koska ei näitä autoja joka nurkalla ole että pääsisi itse kokeilemaan.
 
Viestejä
59
Tykkäyksiä
0
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

kimbe sanoi:
Nuo teoreettiset huiput karkaisi kyllä aika koviksi, jos kone jaksaisi kiertää edes lähelle rajoittajaa, kuten ilmeisesti vanhemmassa teki. 7500 rpm nurkillakin omani menisi jo rapiat 250, ja noilla Antin välityksilläkin 235. Renu antaa noille huipuiksi 200:lle 225 km/h ja 197:lle 215 km/h, joten aika paljon jää kyllä rajoittajasta uupumaan, kun huipuissa ollaan.
Vertailun vuoksi Clio IV jaksaa kelata 220hp versiona noin 500rpm vaille rajottajan ja GPS:n mukaan tuolloin vauhtia oli 237.

Jos aika riittää, niin viikonloppuna voisi käydä kokeilemassa mailin vetoa tuolla.
 

Liitteet

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 030
Tykkäyksiä
36
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Docw sanoi:
kimbe sanoi:
Nuo teoreettiset huiput karkaisi kyllä aika koviksi, jos kone jaksaisi kiertää edes lähelle rajoittajaa, kuten ilmeisesti vanhemmassa teki. 7500 rpm nurkillakin omani menisi jo rapiat 250, ja noilla Antin välityksilläkin 235. Renu antaa noille huipuiksi 200:lle 225 km/h ja 197:lle 215 km/h, joten aika paljon jää kyllä rajoittajasta uupumaan, kun huipuissa ollaan.
Vertailun vuoksi Clio IV jaksaa kelata 220hp versiona noin 500rpm vaille rajottajan ja GPS:n mukaan tuolloin vauhtia oli 237.
Niih, helppookos se nyt noilla kierroksilla melkein rajoittajalle päästä, kun tarpeeks alas sitä rajoittajaa pudotetaan. Kylhän nää meitin kolmosetkin nyt tollaset naurettavat vajaa kuustuhatta kiekkaa ihan kepeesti kelaa...;D. No joo, oli huono.

Meneekö muuten tuo omasi ihan vakiorengastuksella, kun noinkin tarkka tuo Clion oma mittari? En ole kyllä omassa gepsiin koskaan vertaillut, mutta jotenkin sellainen tuntuma, että ei ihan noin tarkka kyllä tässä vanhemmassa. Siitä surkea kapistus tuo renun oma TomTom, kun sillä ei saa gepsinopeutta mitenkään näkyviin.
 
Viestejä
59
Tykkäyksiä
0
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

kimbe sanoi:
Docw sanoi:
kimbe sanoi:
Nuo teoreettiset huiput karkaisi kyllä aika koviksi, jos kone jaksaisi kiertää edes lähelle rajoittajaa, kuten ilmeisesti vanhemmassa teki. 7500 rpm nurkillakin omani menisi jo rapiat 250, ja noilla Antin välityksilläkin 235. Renu antaa noille huipuiksi 200:lle 225 km/h ja 197:lle 215 km/h, joten aika paljon jää kyllä rajoittajasta uupumaan, kun huipuissa ollaan.
Vertailun vuoksi Clio IV jaksaa kelata 220hp versiona noin 500rpm vaille rajottajan ja GPS:n mukaan tuolloin vauhtia oli 237.
Niih, helppookos se nyt noilla kierroksilla melkein rajoittajalle päästä, kun tarpeeks alas sitä rajoittajaa pudotetaan. Kylhän nää meitin kolmosetkin nyt tollaset naurettavat vajaa kuustuhatta kiekkaa ihan kepeesti kelaa...;D. No joo, oli huono.

Meneekö muuten tuo omasi ihan vakiorengastuksella, kun noinkin tarkka tuo Clion oma mittari? En ole kyllä omassa gepsiin koskaan vertaillut, mutta jotenkin sellainen tuntuma, että ei ihan noin tarkka kyllä tässä vanhemmassa. Siitä surkea kapistus tuo renun oma TomTom, kun sillä ei saa gepsinopeutta mitenkään näkyviin.
Laiskanpulskeahan tuo on kun ei jaksa kiertää ;D

Vakiorenkaat on alla ja mittari on todellakin tarkka. Tuossahan on RS monitor myös ihan käsittämättömän tarkka, kun varttimailin vedoissa oli joka kerta alle kymmenyksen päässä siitä mitä valokennot mittasivat :eek:
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
857
Tykkäyksiä
9
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Kerrompa hieman tähän tarinaa liittyen topicin autoon mitä tässä nyt on tapahtunut.

Kuten aktiivisemmat seuraajat tietääkin vuosi sitten Clioon tehtiin todella iso maalipinnan kiillotusprojekti (4-5 päivää pinnotuksen kanssa).
Meillä oli nyt edellisellä viikolla työpaikan parkkipaikka pois käytöstä viikon.
Jätin tuohon hieman eri paikkaan parkkiin, missä on suuria kuusia parkkipaikan vieressä.
Olen ajatellut että pelkästään lehtipuita pitää varoa kun kirvat pudottaa sitä sokerimössöä autoihin, joka on myöskin melko pirullisen vaikeaa jopa keraamisesta pinnotteesta saada irti pesemällä.
Joskus kun sitä on hieman osunut autoihin, olen reilun shampoovaahdon+savikintaan kanssa varovasti puhdistanut paneelit.
Senkin olen huomannut, että tuo savikinnas on melko tehokas tapa puhdistaa tuo pinttymä, mutta vaikka miten varovasti sillä pyyhkii ja on hyvä shampoo vaahto välissä, silti se tuppaa syömään pinnoitetta.
Nuo keraamiset pinnoitteet kun kestää hyvin kemikaaleja ja liuottimia, mutta mekaaninen hankaus on myrkkyä. No palataampa asiaan.

Edellisellä viikolla oli melkosta rankkasadetta ja tuulta. Auton päällä oli neulasia paljon ja erilaista roskaa kuusista.
En asiaan kiinnittänyt sen isompaa huomiota kun lähteehän ne pesussa pois loputkin mitä ei maantieajossa tipu irti tuulessa.

Perjantaina menin pesemään autoa viikon jälkeen ja kinnaspesussa jo huomasin, auto on kuin olisi ruiskulla suihkutettu jotain liimaa tai pihkaa paneeleille.
Sitä oli etupuskurin yläosia myöten ja mm. takapuskurin yläosakin siinä. Katto, konepelti, kaikki ikkunat..
Tämä ei lähtenyt siis pp-clean snowfoamilla tai korrek reload shampoolla yhtään mihinkään käsinpesussa. Kokeilin myös ipalla pyyhkiä, ei auttanut.
No siinä tuumin sitten otetaampa savikinnas, shampoovesi päälle ja sillä pyyhkimään. Tuli ehkä turhan rouheasti pyyhittyä mutta kyllähän ne pinttymät lähti parilla sipasulla per kohta. Sitten pinnotteeseen reloadi ja kuivaus, auto tyytyväisenä katokseen.

Pe iltana läksin kaupungille ja oli pimeää, autokatoksen led valoissa näkyi koko kyljen mittaisia pitkiä naarmuja. :-[
Etenkin tuo koko uusiksi maalattu kylki oli aivan naarmuilla. Se savikinnas jätti melkoiset jäljet.
Joko painoin sitä liikaa, tai siinä oli joku roska.. en tiedä.
Yksi asia mikä myös varmasti vaikuttaa on tuo pehmeämpi lakka uusiksi maalatussa osiossa autoa. Muussa autossa kun on melko kova lakkapinta tehtaalta.
Lopputulos on kuiteski se että koko auto nyt menee uusiksi kiillotukseen ja pinnoitukseen. ::)

Ja joo, tiedän ettei monia haittaisi moiset naarmut. Kuiteskin tämä auto on muuten niin nyt hyvässä kunnossa että pidetään tuo maalipintakin kunnossa.
Lopunperin nuo naarmut on aivan pinnassa tuskin tarvii kovin "rankkaa louhintaa". Tämä on ainaskin oma ensiarvio, se varmistuu tässä lähipäivinä.
Viikonloppuna auto on toivottavasti takasin mulla, pari viikkoa vielä ajelee ja sitten talvisäilöön.

Mikä tässä minua eniten harmittaa, kun selvisin koko kesän mitä nyt tuli tällä ajettua ja käsin pestyä täysin ilman pesunaarmuja. Vaikka sitä tutki tallin loisteputkien alla tai ledivaloilla se oli tuon Renaultsportin kovan lakan ansiosta todella hyvänä pysynyt. Toki mun pesumetoditkin on melko tarkkaan mietittyjä. Savikinnas taitaa mennä nyt jatkossa kieltolistalle.

Laittelen kuvia kun saan auton pois millanen siitä tuli.
Kaikki ideat otetaan kyllä vastaan millä tuo kirvojen uloste tai kuusista putoava töhnä lähtee irti normi kemikaaleilla mitä voi pesussa käyttää.. 8)

Seuraavia kemikaaleja olen kokeillut huonolla tuloksella:

- Hiilivetyliuotin motox
- Bioliuotin motox
- IPA
- Autoshampoot
- Tar & Glue remover Valet Pro
- 60 asteinen kuuma vesi letkulla
- Kinnaspesu

Mikään edellämainituista ei auta mitään. Tässä videolla vielä hyvä näyte aiheesta, parkkeerasin BMW:n 10m päähän lehtipuista ja kävin pizzalla, tuuli heitti tuon kirvanpaskan tunnissa paneeleihin. Näkee jo silmillä tuon pisteen ja kahina oikein kuuluu katosta. Tämäkin tuli siivottua kuumalla vedellä ja savikintaalla heti tuoreeltaan. Valitettavasti tuo savikinnas siis syö sitä pinnoitetta..

https://www.youtube.com/watch?v=WePWdxiL_Lc
 
Viestejä
338
Tykkäyksiä
7
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Harmittaa toden teolla tuollaiset ja täysin ymmärrän tunteen!!

Meillä on ongelmana lähinnä ahtaat parkkiruudut kotipihassa (talli on onneksi sentään maalla missä on tilaa). Käytännössä pitäisi vuokrata kaksi vierekkäistä parkkiruutua jotta voisi olla kohtuuvarma ettei ovet ole täynnä lovia jo yhden vuoden jälkeen. Vaan annas olla kun kerrankin käyt marketissa, salilla, leffassa, muuten vaan kaupungilla jossain parkissa. Yksikään pidempiaikaisista autoistamme ei ole säästynyt jonkinlaiselta pikkunaarmulta. Toiset ihmiset ovat nykyään kauhean välinpitämättömiä ja juoksevat vauhdilla ja laput silmillä kulutuselämänsä surulliseen loppuun asti pyrkien "vahingossa" kolhimaan arkikiireisiinsä vedoten mahdollisimman paljon muiden ihmisten omaisuutta.

Autoharrastus on Suomessa v-mäinen tauti. Sitä ei kannattaisi kenenkään täällä sairastaa, mutta toisaalta mitä muutakaan tekemistä täällä pimeässä pohjolassa on kuin rymytä koko talvi autotallissa kädet milloin minkäkin kemikaalin kyllästämänä hullunkiilto silmissä 8)

Tsemppiä Antti sen maalipinnan fiksaukseen - kyllä se siitä taas asettuu! Välillä kyllä tulee ikävä 80-luvun maaleja ja lakkoja, ne mokomat kestivät melkein isältä pojalle.

P.S. Olitko muuten jokunen viikko sitten Turussa käymässä vai onko jollain muullakin täsmälleen samanlainen punainen 197 Suomen maassa...? Spotattiin tuollainen auto ykköstiellä matkalla Helsingin suuntaan juuri Turun kaupunkialueen taakseen jättäneenä.
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
763
Tykkäyksiä
1
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Menestyksellisesti käyttänyt kyseisten kirvojen jne. jätteiden pehmentämiseen Oliiviöljyä, ja sitten ihan vain astianpesu -aineella lämpimällä vedellä ja huuhtelut. That's it.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
857
Tykkäyksiä
9
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

TurboJ sanoi:
Harmittaa toden teolla tuollaiset ja täysin ymmärrän tunteen!!

Meillä on ongelmana lähinnä ahtaat parkkiruudut kotipihassa (talli on onneksi sentään maalla missä on tilaa). Käytännössä pitäisi vuokrata kaksi vierekkäistä parkkiruutua jotta voisi olla kohtuuvarma ettei ovet ole täynnä lovia jo yhden vuoden jälkeen. Vaan annas olla kun kerrankin käyt marketissa, salilla, leffassa, muuten vaan kaupungilla jossain parkissa. Yksikään pidempiaikaisista autoistamme ei ole säästynyt jonkinlaiselta pikkunaarmulta. Toiset ihmiset ovat nykyään kauhean välinpitämättömiä ja juoksevat vauhdilla ja laput silmillä kulutuselämänsä surulliseen loppuun asti pyrkien "vahingossa" kolhimaan arkikiireisiinsä vedoten mahdollisimman paljon muiden ihmisten omaisuutta.

Autoharrastus on Suomessa v-mäinen tauti. Sitä ei kannattaisi kenenkään täällä sairastaa, mutta toisaalta mitä muutakaan tekemistä täällä pimeässä pohjolassa on kuin rymytä koko talvi autotallissa kädet milloin minkäkin kemikaalin kyllästämänä hullunkiilto silmissä 8)

Tsemppiä Antti sen maalipinnan fiksaukseen - kyllä se siitä taas asettuu! Välillä kyllä tulee ikävä 80-luvun maaleja ja lakkoja, ne mokomat kestivät melkein isältä pojalle.

P.S. Olitko muuten jokunen viikko sitten Turussa käymässä vai onko jollain muullakin täsmälleen samanlainen punainen 197 Suomen maassa...? Spotattiin tuollainen auto ykköstiellä matkalla Helsingin suuntaan juuri Turun kaupunkialueen taakseen jättäneenä.
Tässä on aika hyvä tuuri sattunut 1. omistajalla siellä Herttoniemen alueella, ja nyt minulla ettei ole tullut yhtään ainutta parkkipaikkalommoa. Jos miettii että auto on kuiteskin 11vuotta vanha. Toki minulla se on kotona katoksessa, tai työpaikan omassa varatussa parkkiruudussa. Näissä ei kyllä kolhuja tule. Kaupungille yleensä asioille menen pyörällä tai skootterilla, tai jos cliolla niin jätän sen tienvarsiparkkiin hieman kauemmaksi. Toistaiseksi vielä jalat toimii, pystyn parisataa metriä kävelemään.. ei tarvi tunkea siihen postin oven viereen autoa. Näin säästyy monelta murheelta.. ???

Juu en ole kyllä käynyt Turussa, näitä punasia varmaan on useampikin Suomessa. Olihan se "ilman lisähintaa" perusväri. Eikä se hassumpi väri kyllä tuohon koriin olekaan mitä sitä nyt on parivuotta tässä sulatellut. Mulla oli aiemmin sellainen metalligrafiitti 197 sekin oli tosi hieno väri.

T_White sanoi:
Menestyksellisesti käyttänyt kyseisten kirvojen jne. jätteiden pehmentämiseen Oliiviöljyä, ja sitten ihan vain astianpesu -aineella lämpimällä vedellä ja huuhtelut. That's it.
Tuo oliiviöljy kuulostaa mielenkiintoiselta, kauanko sen pitää muhia paneelilla että tuo kirvanpaska lähtee oikeasti helposti pois? En mielelläni fairyä kyllä lotraisi autoon, sehän on erittäin rankkaa rasvanpoistajaa ja vie kyllä varmasti vahat (no ok, ei ole vahoja) mutta tiedä miten pinnote sitä kestää. Toki se kestää hiilivetyliuotintakin, joten ehkä fairyäkin.. Yleisesti ottaen tuo fairy vaan ei kyllä kuulu mihinkään autonhoitoon. ::)
 
Viestejä
338
Tykkäyksiä
7
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Niin, astianpesuaineella voi saada puhdasta jälkeä mutta jostain syystä kaikki autohoito-ohjeet tapaavat nimenomaisesti kieltää astianpesuaineen käytön auton pesussa. En kyllä kuollaksenikaan muista mikä perustelu asialle oli.

Hyvä kyllä jos parkkikolhuilta on joku päässyt välttymäänkin! Ihmisten asenteissa saattaa olla myös aika paljon paikkakunta- ja kaupunginosakohtaisia eroja. Itsekin jo ihan nuoresta asti olen aina jättänyt autot mahdollisimman kaukaiseen nurkkaan erilleen jos on joutunut yleiselle parkkipaikalle pysäköimään, ja tienvarsiparkeissa tuota etäisyys- ja liikenteen vähäisyysmetodia olen samoin soveltanut. Mutta se vaatii kerrallaan vain sen yhden perusjantterin joka ei välitä peltikosketuksista mitään niin homma on avot ::) Sentään keskimääräistä siistimpänä on onnistuttu pitämään kaikki autot, mutta virheettömänä ei ensimmäistäkään. Ja Suomessa kiveniskeymät ovat todellinen ongelma teiden "talvihuollon" vuoksi. Tuolla sivistyneemmissä maissa autot pysyvät nättinä helpommin, mutta toki toisissa maissa sitten kolhitaan selvästi Suomeakin enemmän. Näyttelykuntoisen auton ajaminen Suomen teillä vaan on erittäin stressaavaa puuhaa, siksi sellaisesta on meillä luovuttu ja yritetään kovasti pitää realismia pinnassa vaikka se vaikeaa onkin...
 
Viestejä
338
Tykkäyksiä
7
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Antti O sanoi:
No lähinnä ensimmäisenä tulee se ajatus, että vahat lähtee heti jos fairyllä pesee autoansa.
Suoraan maalipintaa vaurioittavasta vaikutuksesta on myös varoitettu, mutta kun en muista niin en että mitä se väitetysti maalille tekee :-[
 
Viestejä
301
Tykkäyksiä
4
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Meillä on kanssa omassa pihassa paljon koivuja ja muita lehtipuita, joiden alla Rellut joutuvat köllöttelemään. Olenkin pitkään miettinyt, että mitä mahtaa olla puista tippuva pistemäinen, mahlainen aine, mitä on selvästi sitä enemmän, mitä kauemmin ja suoremmin auto on suoraan puun alla. No, nyt sekin sitten selvisi! Olen sen kuvitellut olevan ihan mahlaa tai jotain muuta puiden itsensä erittämää töhnää.
Todellakin noiden jätösten sujuva pois saaminen tuntuu olevan erittäin haasteellista jopa hyvin vahatusta maalipinnasta (fusso coat).
Itse olen hangannut Halpahallissa myynnissä olevalla "Make" -liuotinpesuaineella ja mikrokuitukintaalla. Työtähän se vaatii, mutta kun ensin suihkuttaa sumupullosta esiliuotuksen ja sitten tekee pesuämpäriin tuhdin pesuliuoksen samasta aineesta, kyllä ne täplät ovat lopulta lähteneet.
Kyllähän se on selvää, että vahapinta huutaa hoosiannaa, mutta ainakin pari ensimmäistä liuotinpesua tuntuivat vaan boostaavan Fussoa. Nyttemmin (5kk vahauksen jälkeen) antautumisen merkkejä alkaa olla näkyvissä. Ei hyväkään vaha kestä liuotinpesuja loputtomasti.
Jos tosiaan keksitte hyvän, mutta vahaystävällisen konstin täplien irroittamiseen, kertokaa ihmeessä.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
857
Tykkäyksiä
9
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Petsku76 sanoi:
Meillä on kanssa omassa pihassa paljon koivuja ja muita lehtipuita, joiden alla Rellut joutuvat köllöttelemään. Olenkin pitkään miettinyt, että mitä mahtaa olla puista tippuva pistemäinen, mahlainen aine, mitä on selvästi sitä enemmän, mitä kauemmin ja suoremmin auto on suoraan puun alla. No, nyt sekin sitten selvisi! Olen sen kuvitellut olevan ihan mahlaa tai jotain muuta puiden itsensä erittämää töhnää.
Todellakin noiden jätösten sujuva pois saaminen tuntuu olevan erittäin haasteellista jopa hyvin vahatusta maalipinnasta (fusso coat).
Itse olen hangannut Halpahallissa myynnissä olevalla "Make" -liuotinpesuaineella ja mikrokuitukintaalla. Työtähän se vaatii, mutta kun ensin suihkuttaa sumupullosta esiliuotuksen ja sitten tekee pesuämpäriin tuhdin pesuliuoksen samasta aineesta, kyllä ne täplät ovat lopulta lähteneet.
Kyllähän se on selvää, että vahapinta huutaa hoosiannaa, mutta ainakin pari ensimmäistä liuotinpesua tuntuivat vaan boostaavan Fussoa. Nyttemmin (5kk vahauksen jälkeen) antautumisen merkkejä alkaa olla näkyvissä. Ei hyväkään vaha kestä liuotinpesuja loputtomasti.
Jos tosiaan keksitte hyvän, mutta vahaystävällisen konstin täplien irroittamiseen, kertokaa ihmeessä.
Joo kun päästiin tähän keskusteluun, meillä on pääasiassa tuossa naisen autossa tota mönjää aina pinnassa. Se kun käy hevostallilla, ja parkkeeraa mihin sattuu autoansa. Itse yritän vältellä noita lehtipuita.
Olen siitä testaillut erilaisia liuottimia tuloksetta. Oisko sulla jotain www sivua tästä "make" liuottimesta, jos mielenkiinnosta katsoisi mitä se sisältää?
Kuulin myös huhua, että bilt-hamber surfex hd esim. foam lancella levitettynä auton päälle, hetken vaikutuksella ja kinnastelulla tehoaisi tuohon pisaramaiseen pinttymään. Pitää testata. https://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-hamber-surfex-hd-5-l
Se lehtipuista putoava on kirvojen paskaa, sokeripitoista. Se lähtee heti tuoreeltaan, (1-2h altistuksesta) aika hyvin ihan esipesuvaahdolla ja kuumalla vedellä. Mutta.. jos se on viikon auton pinnassa ja auto seisoo auringossa :( sit menee vaikeaksi.

Ps. protip. jos autoon putoaa havupuista pihkaa, sellasta paksua jöötiä kun hammastahnatuubista ois puristetu. Siihen tehoaa tosi hyvin etanoli käsidesi. Olen itse todennut toimivaksi. Sitä vaan siihen pihkaan ja antaa hetken muhia, ja pyyhkii pois.
 
Viestejä
301
Tykkäyksiä
4
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

https://www.halpahalli.fi/mahtipesu-5l-tiiviste.html

Etiketissä ei ole mitään mainintoja tarkemmasta sisällöstä. Kyllähän tuon käyttöturvatiedote pitäis jostain löytyä.
Tuntuu olevan kohtuu tehokasta edulliseen hintaansa nähden.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
857
Tykkäyksiä
9
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Tämän perusteella bioliuotinta, koska ns. hiilivetyliuottimet ei ole biohajoavia. Tuo bh surfex hd on myös bioliuotin että tässä voidaan olla ihan oikeilla jäljillä..

https://www.halpahalli.fi/mahtipesu-kayttovalmis-1l.html
 
Viestejä
301
Tykkäyksiä
4
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Antti O sanoi:
Tämän perusteella bioliuotinta, koska ns. hiilivetyliuottimet ei ole biohajoavia. Tuo bh surfex hd on myös bioliuotin että tässä voidaan olla ihan oikeilla jäljillä..

https://www.halpahalli.fi/mahtipesu-kayttovalmis-1l.html
Juu, se ei muuten edes haise hiilivetyliukkarille. Piti piipahtaa varastossa sniffaamassa tarkemmin. ;D
Jos päädyt testaamaan, osta kuitenkin toi pönikkä raakaa tavaraa ja teet sopivat seokset itse. Itse olen lantannut paljon vielä ohjettakin jämymmät seokset juurikin sen "kirva" -paskan hinkkaamiseen.
Kuten mainittua, litrahintakin putoaa kanisterissa varsin kohtuulliselle tasolle. Ongelma voi olla se, että noita Halpa-Halleja ei taida siellä Etelä-Suomessa olla joka nurkalla??
 

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
763
Tykkäyksiä
1
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Antti O sanoi:
T_White sanoi:
Menestyksellisesti käyttänyt kyseisten kirvojen jne. jätteiden pehmentämiseen Oliiviöljyä, ja sitten ihan vain astianpesu -aineella lämpimällä vedellä ja huuhtelut. That's it.
Tuo oliiviöljy kuulostaa mielenkiintoiselta, kauanko sen pitää muhia paneelilla että tuo kirvanpaska lähtee oikeasti helposti pois? En mielelläni fairyä kyllä lotraisi autoon, sehän on erittäin rankkaa rasvanpoistajaa ja vie kyllä varmasti vahat (no ok, ei ole vahoja) mutta tiedä miten pinnote sitä kestää. Toki se kestää hiilivetyliuotintakin, joten ehkä fairyäkin.. Yleisesti ottaen tuo fairy vaan ei kyllä kuulu mihinkään autonhoitoon. ::)
Kyllä se Oliiviöljy on todella hyvä ollut tuohon hommaan. (Ainiin. Kyllä ainakin 15min saa muhia) Toki jos et uskalla jälkipesuun "fairyä" tms. käyttää, niin mikä tahansa öljyn/rasvan poistava autonpesu -aine käy tietty siihen hommaan. Ite käytin tuota ja tietty vahasin sen jälkeen = Oli kuin uusi taas :)
 
Ylös Bottom