Renaultsport Clio 197 2007

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Viestejä
835
Tykkäyksiä
1
#1
Renaultsport Clio197 2007

Nettiautoon tupsahti lokakuussa tämä clio myyntiin, tuli silloin jo siitä soiteltua ja harkittua jos menisin katsomaan. Erityisen mielenkiinnon herätti faktat että autolla on ollut vain 1 omistaja uudesta lähtien, siis 10 vuotta. Lisäksi se oli huollettu jämptisti merkkihuollossa kerran vuoteen, ja siitä oli kattava dokumentaatio. Jätin sen kuitenkin lokakuussa väliin kun oli melko arvokas vag-konsernin auto käyttöautona, tallikin oli täynnä kevääseen asti. Ei viitsisi ulkona seisotella taivasalla.
Joulukuussa 2016 päätin myydä kalliimman auton pois , ja tiedustelin onko renu vielä myytävänä. Olihan se. Kaupat syntyivät melko nopeasti.
Hauska auto kyllä ajella, ja olen positiivisen yllättynyt miten tehokas tuollainen vanhanliiton lohkon vesitilassa oleva vastus on. Tänäänkin oli aamulla -18c pakkasta ja nesteen lämmöksi obd antoi +34 astetta sylinterikannesta mitattuna 2h esilämmityksellä. Sisätiloja paistaa 1850W termini.

Pientä projektia tulossa, mutta voin niistä sitten kirjoitella tarkemmin myöhemmin.

Perustietoja yksilöstä:
- Suomesta uutena myyty maaliskuu 2007
- 1.omistaja ennen minua 2007-2016
- Hyvä huoltohistoria, 10 leimaa huoltokirjassa.
- 103.000km
- Ultra Red väri
- Calix perinteinen lohkon vesitilassa oleva moottorinlämmitin + sisäpistoke.
- 2 sarjaa 17" Renaultsport vanteita

Clio III RS mallin erikoisuuksia:
- Auto koottu Dieppessä, entisellä Alpinen tehtaalla
- 2.0-16V F4R830 197hp 0-100 6,9sek.
- Perfohub etutuenta, ala/yläpallonivelet. Pelkkä olka-akseli kääntyy, tolppa pysyy paikallaan.
- 6-vaihteinen laatikko.
- Levennetty akseliväli, pullistettu etulokarit ja takakyljet, toimiva diffuusori perässä.
-Alumiinikonepelti
- Brembo jarrut edessä, takana normi jäähdytetyt.
- Rengaskoko 215/45/17
- Sporttipenkit renaultsport teksteillä
- Metalliset poljinpinnat
- Spesiaali mittaristo renaultsport logoilla
- Paksukehäinen ratti
- Sisusta muuten vastaa hyvin pitkälti dynamiqueta.
- Melko hyvä vakiovarustelu mm. sadetunnistin, cruise, automaatti-ilmastointi yms.

Muutama kuva. Oston jälkeen pesut, raudanpoistot ja maalipinnan kiilloitus osittain tehty. Puskurit, helmat ja peilit vielä tekemättä. Koriin vielä tarkoitus paikata hieman keulan kiveniskuja, myllyttää puskurit + helmalevikkeet. Laseihin tietysti lasipinnoite.













Tässä vielä kuva perfohubin periaatteesta

 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
737
Tykkäyksiä
3
#3
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Antti O sanoi:
- 2.0-16V F4R830 197hp 0-100 6,5sek.
Antin kannattaisi vakavasti harkita ammattimaisen kiihdytyskuskin uraa, kun tehtaan arvoistakin lähtee melkein puoli sekuntia noin kevyesti ;). No joo, saivartelut sikseen. Näin renuleirin näkökulmasta hieno homma, että se Golffi lähti kiertoon, ja jaksaa nämä (RS) Cliotkin edelleen innostaa.
 

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Viestejä
835
Tykkäyksiä
1
#4
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

pasiv sanoi:
On se hieno laite! :D
Tuolla saa ajokortin kuivumaan ripeästi ;)
Kiitoksia, heh joo kyllä on tarkoitus kortti pitää kun tarvii päivittäin autolla liikkua ;)

kimbe sanoi:
Antti O sanoi:
- 2.0-16V F4R830 197hp 0-100 6,5sek.
Antin kannattaisi vakavasti harkita ammattimaisen kiihdytyskuskin uraa, kun tehtaan arvoistakin lähtee melkein puoli sekuntia noin kevyesti ;). No joo, saivartelut sikseen. Näin renuleirin näkökulmasta hieno homma, että se Golffi lähti kiertoon, ja jaksaa nämä (RS) Cliotkin edelleen innostaa.
Joo noita arvoja ja tietoja on keräilty pitkin nettiä ja osa ulkomuistista edellisten rs mallien perusteella, joten siellä varmaan joku arvo voikin heittää.
Tän mukaan 6,9 sek, tiedä sit onko oikea..? http://fastestlaps.com/models/renault-clio-197
Laitahan juttua tuosta omasta rs 200 cliosta, niitä ei liene kovin monta Suomenmaalla?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
737
Tykkäyksiä
3
#5
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Antti O sanoi:
Joo noita arvoja ja tietoja on keräilty pitkin nettiä ja osa ulkomuistista edellisten rs mallien perusteella, joten siellä varmaan joku arvo voikin heittää.
Tän mukaan 6,9 sek, tiedä sit onko oikea..? http://fastestlaps.com/models/renault-clio-197
Laitahan juttua tuosta omasta rs 200 cliosta, niitä ei liene kovin monta Suomenmaalla?
Eiköhän se joo tuo 6,9 virallisemmin ole, vaikka eipä tuolla niin käytännön merkitystä olekaan. Saman ikäkauden RS meksulla tuo 6,5. Tuossa liitteenäkin jostain Renaultsport-esitteestä tuo Clion osuus, jossa speksit mainittu. Koko esite on liian iso, että tähän saisi mukaan liitettyä.

Pitäisi varmaan jossain kohtaa yrittää joku tarina tuosta omastakin väkästellä. En nyt ole ihan viime kuukausina tutkinut, että onko lisää maahan tullut, mutta eipä näitä faceliftattuja taida olla täällä nyt ainakaan rekisterissä kuin huimat kolme yksilöä. Se yksi punainen navilla varustettu, sinulle vielä tutumpi sininen Gordini ja tämä omani valkoisena.

[ylläpito on poistanut liitteen]
 

Gordi

Nuorempi jäsen
Viestejä
16
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

No, tällänen juttu meiltäp...: Harrastetaan jokkista ja "poikani" teki Peugeot 106 korin jokkis sääntöjen mukaan toissavuonna ja istutti siihen Clio Sport 197 moottorin ja 6-vaihteisen vaihdelaatikon. Laatikko purettiin ja hitsattiin "lukko", kasaus onnistui toisella kertaa. Moottorista poistettiin ruiskuvermeet ja tilalle asennettiin kaksi 45 DCOE kaasutinta, sytkä tehtiin adapterilla 405 Pösön virranjakajasta. Muuttuva-ajotuksiseen nokkaan syötetään virta kojetaulusta kun mennään lähtöön kisassa, perusasetus ajotuksessa säädettiin niin paljon "pieleen" että auto jaksaa juurijajuuri käydä. Tällä kikalla saavutettiin "mieletön" vääntö 2000-6100 kierroslukualueella, mutta menetetään n. 20 hv pyörätehosta. Vetoakselit on sisäpään osalta sen verran harvinaiset että joudumme tekemään molemmat puolet aina kahdesta "uudesta" katkomalla ja lyhentämällä! Meillä Renaultit eri versioina erilaisissa kilpailuissa on ollut mukana JO VUODESTA 1968 lähtien. Että tälläinen juttu tähän Clio 197 tekniikasta.(toinen jokkisautomme on Clio 1993 kori jossa Clio Sport 182 moottori ja 5089 laatikko)
 

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Viestejä
835
Tykkäyksiä
1
#7
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Gordi sanoi:
No, tällänen juttu meiltäp...: Harrastetaan jokkista ja "poikani" teki Peugeot 106 korin jokkis sääntöjen mukaan toissavuonna ja istutti siihen Clio Sport 197 moottorin ja 6-vaihteisen vaihdelaatikon. Laatikko purettiin ja hitsattiin "lukko", kasaus onnistui toisella kertaa. Moottorista poistettiin ruiskuvermeet ja tilalle asennettiin kaksi 45 DCOE kaasutinta, sytkä tehtiin adapterilla 405 Pösön virranjakajasta. Muuttuva-ajotuksiseen nokkaan syötetään virta kojetaulusta kun mennään lähtöön kisassa, perusasetus ajotuksessa säädettiin niin paljon "pieleen" että auto jaksaa juurijajuuri käydä. Tällä kikalla saavutettiin "mieletön" vääntö 2000-6100 kierroslukualueella, mutta menetetään n. 20 hv pyörätehosta. Vetoakselit on sisäpään osalta sen verran harvinaiset että joudumme tekemään molemmat puolet aina kahdesta "uudesta" katkomalla ja lyhentämällä! Meillä Renaultit eri versioina erilaisissa kilpailuissa on ollut mukana JO VUODESTA 1968 lähtien. Että tälläinen juttu tähän Clio 197 tekniikasta.(toinen jokkisautomme on Clio 1993 kori jossa Clio Sport 182 moottori ja 5089 laatikko)
Joo muistan kun kyselit niitä olikohan ne kannen kiristysohjeita aiemmin. Hienoa että 197 kone on ok tohon hommaan, varmaan 106 kori melko hyvin sillä kulkeepi. Harkitsitteko ohjelmoitavan ruiskun laittoa kuten esimerkiksi megasquirt? Sillähän saisi aika kivasti tuota ohjelmaa hienosäädettyä..

Eilen tuli vaihdettua vakaajan koiranluut eteen, valitsin merkiksi TRW:n kun Saksasta edukkaasti löysin parin (38€ toimitettuna). TRW:tä näytti olevan myös ne alkuperäisetkin..



Ja muutama foto tältä aamulta





 

Hermelin

Nuorempi jäsen
Viestejä
19
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Kiitos hyvästä jutusta ja mainioista kuvista. Meillä harraste ja kakkosautona Clio Dynamic De Luxe 1.4 automaatti, hyvin varustein, vm. 2004. Maahantuojan esittelymali ja ilmeisesti ei ole kovin monia tälläisia Suomen maassa. Häviää toki "hieman" kiihtyvyydessä sinulle ...
Eka Clio ostettiin jo 1993 joten on nämä Cliot silleen lähellä sydäntä.
 

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Viestejä
835
Tykkäyksiä
1
#9
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Hermelin sanoi:
Kiitos hyvästä jutusta ja mainioista kuvista. Meillä harraste ja kakkosautona Clio Dynamic De Luxe 1.4 automaatti, hyvin varustein, vm. 2004. Maahantuojan esittelymali ja ilmeisesti ei ole kovin monia tälläisia Suomen maassa. Häviää toki "hieman" kiihtyvyydessä sinulle ...
Eka Clio ostettiin jo 1993 joten on nämä Cliot silleen lähellä sydäntä.
Meilläkin on useita näitä ollut, yksi 2 clio ja onko tuo nyt kolmas 3 clio. Hyviä autoja ja kivoja ajaa. :)
 

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Viestejä
835
Tykkäyksiä
1
#10
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Raidetangon sisäpäät & Vaihteistoöljyt

Pikkasen vielä nivelet teetti hommaa, oikea raidetangon sisäpää oli totaalisen väljä. Nyt on molemmat uusittu alkuperäisosilla. Ulkopäät vaihdoin jo aiemmin.
Samalla vaihtelin ELF NFP öljyt laatikkoon.
On muuten viileänä huomattavasti mukavampi nyt vaihteisto käyttää. Positiivinen yllätys tuo sisemmän raidetangon pään vaikutus ajettavuuteen. Suuntaus katottiin työntömitalla sisäpään pokkauksesta mutteriin ennen vaihtoa. Osui todella lähelle persuntumalla, ratti aivan suorassa ja tosi hyvä ajaa. Toki tämä vielä tarkastetaan 4-pyörä suuntauksessa myöhemmin.

Muutama kuva osista, laitan jatkossa aina oem osien numeron jotta se helpottaa jos joku tarvii vastaavia uusia..

Raidetangon sisäpäät, OEM numero 7701475837



Elf Tranself 75W-80 vaihteistoöljyt, paremmin Suomen kylmään ilmastoon sopivat.
Autoasi ketjulta löytyy


 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
737
Tykkäyksiä
3
#11
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Antti O sanoi:
Samalla vaihtelin ELF NFP öljyt laatikkoon.
Elf Tranself 75W-80 vaihteistoöljyt, paremmin Suomen kylmään ilmastoon sopivat.
Autoasi ketjulta löytyy
Tuskinpa Autoasi-ketjun liikkeissä sama hinta kaikkialla on, mutta paljonko tuo litran pönikkä siellä maksoi?
Miksi muuten NFJ:n sijaan NFP?
 

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Viestejä
835
Tykkäyksiä
1
#12
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

kimbe sanoi:
Antti O sanoi:
Samalla vaihtelin ELF NFP öljyt laatikkoon.
Elf Tranself 75W-80 vaihteistoöljyt, paremmin Suomen kylmään ilmastoon sopivat.
Autoasi ketjulta löytyy
Tuskinpa Autoasi-ketjun liikkeissä sama hinta kaikkialla on, mutta paljonko tuo litran pönikkä siellä maksoi?
Miksi muuten NFJ:n sijaan NFP?
NFP on todettu UK foorumillakin selvästi notkeammaksi tavaraksi kylmällä kelillä. Omassa NFJ öljyillä ainaski oli aika kankee tuo aski kylmänä, sama oli gordinissa aikanaan. NFP:llä paljon herkemmin vaihtuu kylmänä. Maksoi 15€ / litra ilman mitää aleja. Lisäksi tarvitset vaihteiston roppuun sen tiivisteen sen saa merkkarilta oisko 3€. 7703062062 osanr.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
737
Tykkäyksiä
3
#13
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Antti O sanoi:
kimbe sanoi:
Antti O sanoi:
Samalla vaihtelin ELF NFP öljyt laatikkoon.
Elf Tranself 75W-80 vaihteistoöljyt, paremmin Suomen kylmään ilmastoon sopivat.
Autoasi ketjulta löytyy
Tuskinpa Autoasi-ketjun liikkeissä sama hinta kaikkialla on, mutta paljonko tuo litran pönikkä siellä maksoi?
Miksi muuten NFJ:n sijaan NFP?
NFP on todettu UK foorumillakin selvästi notkeammaksi tavaraksi kylmällä kelillä. Omassa NFJ öljyillä ainaski oli aika kankee tuo aski kylmänä, sama oli gordinissa aikanaan. NFP:llä paljon herkemmin vaihtuu kylmänä. Maksoi 15€ / litra ilman mitää aleja. Lisäksi tarvitset vaihteiston roppuun sen tiivisteen sen saa merkkarilta oisko 3€. 7703062062 osanr.
Ok. Pitäisihän tuon NFJ:kin speksien valossa siellä näilläkin leveysasteilla vielä kohtuu hyvin liikkua, tai ainakin niin kauan kun ei ala jossain-25 pakkasissa tai kylmemmissä olemaan. Mutta speksit on speksejä ja käytäntö voi kertoa jotain ihan muuta. Onhan noilla toki jähmepisteessä jonkin verrankin eroa (-40 vs -52). Kai tuo NFP sitten kesähelteilläkin tuossa TL4-lootassa toimii siinä missä sinne speksattu NFJ:kin.

Pitäisi vaan tuohon omaan Lagunaankin vaihtaa ja melkein samalla vaivalla menisi Clion lootaan myös. Olisi tuo vaan mukavampi hommata se yleensä litrahinnaltaankin halvempi 5l kannu tuota NFP:tä, kuin alkaa erikseen litran purkkeja ostelemaan, toiseen J:tä ja toiseen P:tä. Ja en tiedä riittääkö Clion lootaan virallisesti edes tuo 2 litraa, kun speksi väittää määräksi 2.1 litraa. Ja kun lagun lootaankin menee se about 2,5 litraa, niin täytyisi sitten ostella 3+3 noita litran purkkeja. Taidanpa siis lykätä NFP:t molempiin ja hommata jostain tuon 5l kannun.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 825
Tykkäyksiä
1
#14
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

kimbe sanoi:
Antti O sanoi:
Samalla vaihtelin ELF NFP öljyt laatikkoon.
Elf Tranself 75W-80 vaihteistoöljyt, paremmin Suomen kylmään ilmastoon sopivat.
Autoasi ketjulta löytyy
Tuskinpa Autoasi-ketjun liikkeissä sama hinta kaikkialla on, mutta paljonko tuo litran pönikkä siellä maksoi?
Miksi muuten NFJ:n sijaan NFP?

Totta tuo on,että Elf nfp ei ole niin jähmeää kovalla pakkasella/ kylmänä, mutta nfp ei ole sopiva öljy TL. 4 laatikkoon,joka ilmeisesti ko. Sportissa on.

NFJ 75w-80 API gl 4 gl 5 Tranself nfj on kehitetty Renaultin J/TL 4 ja NDX- tyypin vaihteistolle ,joissa on messinkiset synkronointirenkaat. Kun taas
NFP 75w-80 API gl 4 on. Kehitetty Renaultin P-tyypin vaihteistolle ja sitä voidaan käyttää myös Nissanin P-tyypin autoissa.eli pk-tyyppisiin vaihteistoihin esim. tavara-autot,Espace,Laguna etc...
 

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Viestejä
835
Tykkäyksiä
1
#15
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Miksi nfp purkin takana sitten lukee tl4 vaihteistolle? Lisäksi briteissä ajavat tolla öljyllä paljon radallakin.

http://www.elf.com/en/consumers/car-oil/car-manual-transmission-fluid/elf-tranself-nfp-75w-80.html

Manual transmission fluid for Renault vehicles equipped with P, J , NDX, TL4 gearboxes.


 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 008
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Munkin piti lisätä öljyä meganen lootaan, siellä on nfj. Mulla oli hyllyssä vain nfp, merkkiliikkeestä kysyin et uskaltaako laittaa. Sanoivat että käy se sinne, tehty vaan kovempiin paineisiin.

Mut on nätti clio 8)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
737
Tykkäyksiä
3
#17
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Fuego Turbo sanoi:
Totta tuo on,että Elf nfp ei ole niin jähmeää kovalla pakkasella/ kylmänä, mutta nfp ei ole sopiva öljy TL. 4 laatikkoon,joka ilmeisesti ko. Sportissa on.

NFJ 75w-80 API gl 4 gl 5 Tranself nfj on kehitetty Renaultin J/TL 4 ja NDX- tyypin vaihteistolle ,joissa on messinkiset synkronointirenkaat. Kun taas
NFP 75w-80 API gl 4 on. Kehitetty Renaultin P-tyypin vaihteistolle ja sitä voidaan käyttää myös Nissanin P-tyypin autoissa.eli pk-tyyppisiin vaihteistoihin esim. tavara-autot,Espace,Laguna etc...
Antti jo kuvankin purkin kyljestä postasi, mutta Elf omilla sivuillaankin tarjoaa TL4-laatikkoa molemmille öljyille. Ja toisekseen, sen verran näistä kyseisistä laatikoista on siellä sun täällä noita synkrorenkaita paukkunut jo varsin pienilläkin kilometreillä (alkuperäisillä NFL öljyillä siis), että ei tuo NFP:n käyttö tilannetta sen suhteen ainakaan pahentaa enää voi.
 
Viestejä
358
Tykkäyksiä
2
#18
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

kimbe sanoi:
Antti jo kuvankin purkin kyljestä postasi, mutta Elf omilla sivuillaankin tarjoaa TL4-laatikkoa molemmille öljyille. Ja toisekseen, sen verran näistä kyseisistä laatikoista on siellä sun täällä noita synkrorenkaita paukkunut jo varsin pienilläkin kilometreillä (alkuperäisillä NFL öljyillä siis), että ei tuo NFP:n käyttö tilannetta sen suhteen ainakaan pahentaa enää voi.
Onko noihin paukkuneisiin laatikoihin löytynyt jotain syytä minkä takia synkroja on mennyt? Ja onko ongelmaa korjattu uudempiin TL4 laatikoihin vai onko kaikki samaa sutta ja sekundaa.
 

Antti O

Clio Renaultsport 197 2007
Viestejä
835
Tykkäyksiä
1
#19
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Joo tuo on ihan tuttua tuolta UK foorumeilta, hyvässä kunnossa synkrot kyllä omassa on. Sillä mä olen sitä kylmänä varonutkin että aika varovasti vaihtelee ennekun aski on kunnolla lämmin. Nuo synkro-ongelmat on tainnu olla jo 172/182 Renaultsporteista asti olemassa, ja muistelen että vielä 2010 RS200 malleista noita on vielä mennyt.
Uutena vaihdettu noita vaihteistoja takuuseen. Itse osathan ei ole kovin kalliita tarvittaessa vaihtaa, työtä vaan jonkinverran kun pitää vaihteisto halkaista.
En nyt osaa toki sanoa absoluuttiseksi faktaksi onko tuo NFP nyt se paras valinta, mutta purkissa lukee TL4 ja uk harrastajat suosittelee, sillä ajan minäkin.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
737
Tykkäyksiä
3
#20
Vs: Renaultsport Clio 197 2007

Whee sanoi:
Onko noihin paukkuneisiin laatikoihin löytynyt jotain syytä minkä takia synkroja on mennyt? Ja onko ongelmaa korjattu uudempiin TL4 laatikoihin vai onko kaikki samaa sutta ja sekundaa.
No ainakin RS Clioon istutettuna samaa sutta ja sekundaa ne kaikki. Ihan yhtälailla noita löytyy mallisarjan viimeisimpienkin, siis 2012-13 mallisten omistajien viestejä foorumeilta, että takuuvaihtoon on mennyt. Ilmeisesti monessa maassa ollut 5 vuoden ikä jonkinlainen raja, että renu on suostunut kokonaan tai osittain laatikon takuuseen vaihtamaan. Eikä tietenkään ole koskaan myöntänyt, että noita vähän liiankin kanssa on vaihdettu, vaikka joillain ollut jo kolmattakin takuuvaihdettua laatikkoa autossa. Niitä messinkisiä synkrorenkaita on hajonnut ihan konkreettisetikin osiin, joten onko sitten juurisyy materiaalissa vai suunnittelijan tietokoneella. Käsittääkseni renu on sittemmin noihin teräksisiä renkaita tuonut tarjolle, mutta en ole itse juurikaan mitään kokemuksia niistä onnistunut löytämään, joten liekö ne yhtään sen autuaammaksi tekeviä.

Mutta eihän tämäkään ihan noin mustavalkoinen asia ole, onhan tuo nyt pitkälti käytöstäkin kiinni; vaihtaa vähän rauhallisemmin, niin kyllä ne vaihteet nätisti sisään menee ja synkrotkin kestää ;D. Mutta tuollainen kierroskone kun tuo vapari näissä on, ettei se mihinkään kulje kuin siinä 5000 ja vähän vajaa 8000 kiekan välissä, niin tietäähän sen kun kaikennäköistä ja kokoista tossunkuluttajaa niitä laatikoita on sorvaamassa, niin eihän se nyt noilla kierroksilla rajattomasti niitä sählätyllä kytkimen käytöllä väkisin 5 millisekunnissa sisään survottuja vaihteen vaihtoja kestä.
 
Ylös Bottom