Renault'n uudet RN0700:n ja RN0710:n korvaavat RN17 -öljystandardit

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#1
Kaivelin, tai ainakin yritin kaivella, tarkempaa tietoa, että mitä tuo Renault'n uusittu "öljystandardi" pitää sisällään, joten laitetaan tänne vähän yhteenvetoa aiheesta (vai olikohan tälle joku ketju jo olemassa, en ole ainakaan huomannut).

Tuossa "RN 0710 luokituksen mukaiset öljyt (bensaturbot , RS:t ja dieselit ilman DPFää)" -ketjussa on käyty keskustelua renun aiemmasta, vuodelta 2007 olevasta öljystandardista ja näille vaatimuksille luokitelluista öljyistä. En sitä ketjua nyt tällä horinalla sotke, joten avataan uusi, kun menee tämäkin varmaan jotenkin osioon huolto-ohjeet.

Mutta joo, maapallohan on jo jokusen kerran ehtinyt auringon ympärillä pyöriä ja jokunen uusi moottorikin tullut sen jälkeen, kun tuo renun RN07-standardi on julkaistu, joten ilmeinen tarve on ollut jotain tuotekehitystä öljyille tehdä. Renulta on tämän vuoden aikana tullut tuo kolme eri luokitusta sisältävä standardi, jolla katetaan joukko uusia moottoreita ja pyritään myös korvaamaan noita vanhempiin moottoreihin luokiteltuja RN0700- ja RN0710-luokituksen öljyjä. RN0720 pysyy kuitenkin noista vanhoista luokituksta edelleen voimissaan.

Tuo aiempi standardihan käsitti nämä luokitukset:
- RN0700 -> ACEA A3/B4 tai A5/B5 + Renault 0, 0-5W30 / 0-5W40 / 10W40, vapaastihengittävät bensiinimoottorit (pl. RS-mallit)
- RN0710 -> ACEA A3/B4 + Renault 1, 0-5W40, Dieselit ilman FAP:ia / DPF:ää + bensaturbot + RS-mallit
- RN0720 -> ACEA C4 + Renault 2, 0-5W30 / 0-5W40, dieselit FAP:lla / DPF:llä

RN0720 siis pysyy vanhemmille DPF-dieseleille ennallaan (eivät ole RN17 yhteensopivia), mutta kahden ensin mainitun tilalle on tullut kolme uutta luokitusta:

- RN17 -> ACEA C3 + Renault RN17, 5W30, kaikki bensiinimoottorit turbolla tai ilman (ei Alpine ja RS-mallit), RN0710 -yhteensopivat dieselit (ilman FAP:ia), sekä uudet Euro6 dieselit (alkaen kesä 2018). Myös bensa-Daciat.

- RN17 FE -> ACEA C5 + Renault RN17 FE, 0W20, uuden sukupolven dieselmoottorit (Euro6 ja 1.5 dCi K9K alkaen kesä 2018). Ei RN07 -luokituksen moottoreihin.

- RN17 RSA -> ACEA C3 + Renault RN17 RSA, 0W40, Alpine ja RenaultSport -mallit vuodesta 2000 alkaen (ei GT-mallit, eikä RS-johdannaiset moottorit), myös tulevat GPF-suodattimella varustetut Alpine ja RS-moottorit.

Pic_.jpg

Uuden standardin mukaisesti on ainakin tehty yksinkertaistamista, eli eri viskositeetteja selkeästi vähennetty. Näin ollen perusmallien bensiinimoottoreihinkin tarjotaan jatkossa ainoastaan 5W30-öljyä, ja RS-malleihin vastaavasti 0W40. Renulla pyrkimyksenä korvata noilla uusilla RN17 ja RN17 RSA -standardeilla vanhat RN0700- ja RN0710-standardit, mutta koska uuden standardin mukaiset öljyt on myös kalliimpia, niin vanhempia moottoreita varten nuo vanhat säilyvät vielä uusien rinnalla ja uudet on vanhempiin moottoreihin ainoastaan vahvoja suosituksia. Vastaavasti sitten jatkossa on noita uudempia moottoreita, joihin ei vanhan standardin mukaisia öljyjä saa edes laittaa.

Aika näyttää, että miten öljyvalmistajat (ELF:n lisäksi) tuovat noita uuden standardin mukaisia tarjolle, ja vastaavasti, että pudottavatko joitain nykyisistä RN0700- tai 0710-öljyistä sitten pois valikoimasta. Oma villi veikkaus on, että koska nuo uudet RN17 -öljyt on yhteensopivia myös vanhempiin moottoreihin, niin vuoden-parin päästä noita RN0700- ja 0710-luokiteltuja ei enää niin "helposti" löydy ja RN17-luokituksenkin (kalliimpia?) öljyjä ei kovin montaa merkkiä ja laatua kauppojen hyllyistä löydy.

Englanninkielistä materiaalia, tai materiaalia ylipäätään toistaiseksi aika heikosti mistään löytyy, joten nuo edellä olevat käännetty pääosin italian- ja ranskankielisistä materiaaleista. En siis ota vastuuta mahdollisista käännösvirheistä :).
 
Viimeksi muokattu:

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#2
Sen verran tähän vielä noista uuden standardin mukaisista öljyistä, että siinä missä aiempi standardi oli täysin renun omaa käsialaa, niin tämä uusi on sitten työstetty yhteistyössä Elfin kanssa. Tuskin Elfillä kuitenkaan mitään yksinoikeutta noihin uusiin RN17-öljyihin on, kun pienellä googlettamsella löytyy jokunen muukin valmistaja, jotka noita uuden standardin mukaisia öljyjä mainostavat. Mutta ELF nyt ainakin on tuonut noita öljyjä jo markkinoille, eli heiltä löytyy nämä:

-RN17 -> ELF Evolution RN-Tech Elite 5W-30
-RN17 FE -> ELF Evolution RN-Tech Elite FE 0W-20
-RN17 RSA -> ELF Evolution RN-Tech Sport 0W-40

Kalliita ovat, eikä oikein mistään (vielä) saa, mutta ehkä joskus. Suomesta tuskin ihan joka kylästä jatkossakaan, kun ei noita nykyisiäkään Elfin litkuja kovin helposti meinaa löytää.

ELF_.jpg ELF_.jpg
 
Viestejä
87
Tykkäyksiä
6
#3
Kiitos Kimbe havainnollisesta selvityksestä. Itselle tuo RN17 standardi olikin ihan uutta tietoa. Eurolin sivuilta lainattua "Eurol Elance 5W-30 on kehitetty uusimman sukupolven Renault-moottoreihin, mukaan lukien uusi TCe 1.3 -moottori."

Täytyy sanoa että elämme jännittäviä aikoja, on kulunut yli kymmenen vuotta edellisen standardin tulosta ja vieläkään kaikissa sekä merkki- että ei merkkikorjaamoissa ei osata laittaa oikean luokituksen moottoriöljyä Renaultin moottoreihin. Taitaa nuo uuden sukupolven moottorit kuitenkin olla tarkempia oikeasta öljylaadusta, joten toivottavasti sama piittaamattomuus luokituksen puuttumisesta ei jatku.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#4
Eipä tuon markkinointiin tosiaan tavallisten kuluttajien suuntaan kovin iso budjettia nähtävästikään ole varattu, kun aika kiven alla on edelleen varsinkin englanninkielinen materiaali. Ite törmäsin tuohon jokunen viikko sitten, kun App Storesta testasin hassun hauskaa Renault ELF -nimistä appia, joka osaltaan esittelee (myös lontooksi) tuota uutta renun standardia. Sama appi löytyy myös Play storesta. Vaatii tosin vähän kikkailua, kun täytyy kaivella tuollainen epämääräinen juliste, vai miksi tuo "poster" sitten kääntyy, jotta saa kameran kautta sen sovelluksen henkiin.

Poster.jpg
 
Ylös Bottom