Renaulta Clio Williams 2.0L

Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#1
Moi,

omistan niinkin harvinaisen auton kuin Renault Clio Williamsin. Auto on tuolla 2.0l koneella ja valmistus laatassa on 2467 kpl. Kyseinen auto on sisältä hyvässä kunnossa mutta alusta ja takapalkkit ovat melko pahasti ruosteessa. Kone käy ja kukkuu, autolla on noin 200000 mittarissa. Olen ostanut varaosa autoksi normi Clio samalta vuosiluvulta josta saisi leikeltyä pellin paloja. Haluaisin ammattilaisten neuvoja että mitä kannattaa tehdä auton kunnostamiseksi yleisiä vinkkejä ja omia kokemuksia, mistä saisi osia? Kannattaako myydä, mitä voisi saada kun on kunnostettu?? Keltä kannattaa kysyä neuvoa Williamsista.
 
Viestejä
89
Tykkäyksiä
1
#2
Moi,

omistan niinkin harvinaisen auton kuin Renault Clio Williamsin. Auto on tuolla 2.0l koneella ja valmistus laatassa on 2467 kpl. Kyseinen auto on sisältä hyvässä kunnossa mutta alusta ja takapalkkit ovat melko pahasti ruosteessa. Kone käy ja kukkuu, autolla on noin 200000 mittarissa. Olen ostanut varaosa autoksi normi Clio samalta vuosiluvulta josta saisi leikeltyä pellin paloja. Haluaisin ammattilaisten neuvoja että mitä kannattaa tehdä auton kunnostamiseksi yleisiä vinkkejä ja omia kokemuksia, mistä saisi osia? Kannattaako myydä, mitä voisi saada kun on kunnostettu?? Keltä kannattaa kysyä neuvoa Williamsista.
Onko kyseessä auto, jonka historiasta löytyy n.5-8 vuoden puute katsastuksista? Ajattelin vain, kun numerosarja kuulostaa tutulta.että olisi veljeni vanha kiesi.
Kunnostettuna orkkis osilla helposti +25k€, toki silloin kannattaa ilmoitus laittaa Keski-Euroopan sivustoille, missä tuon auton päälle ymmärretään Suomea enemmän.
Osia löytynee jonkin verran, koska käsittääkseni tuossa oli samoja kilkkeitä kuin muissa aikansa Relluissa.
 
Viestejä
89
Tykkäyksiä
1
#5
Oisko "kunnostettuna orkkis osilla hyvin" vielä arvokkaampi? :p;)
Ehkäpä, vähään aikaan ei ole tullut katseltua noita, mobile.de sivustolta hävisivät tykkänään. Olen ikuisesti katkera broidille, kun hävitti ton auton vaikka sovittiin että luopuessaan tarjoo sitä ensin minulle.
 
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#6
Ehkäpä, vähään aikaan ei ole tullut katseltua noita, mobile.de sivustolta hävisivät tykkänään. Olen ikuisesti katkera broidille, kun hävitti ton auton vaikka sovittiin että luopuessaan tarjoo sitä ensin minulle.
En osaa kyllä yhtään sanoa. Onko hyviä nettisivuja tiedossa mistä kannattaisi osia tilata??
 
Viestejä
89
Tykkäyksiä
1
#7
Brittien ebay, sieltä hakua tarvitsemillesi osille. Tuota kautta on satoja firmoja ja osalla näistä originaaliosaa. Puolassa olisi hyviä sivustoja, mutta omaan makuun persiistä kun ei yleensä löydy englannin kieltä.
 
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#8
Joo okei kiitos ja Saksan markkinoilla näytti olevan yksi Williamsin myynnissä 22000€ 130000km ajettu, että ei taida ihan tuolla 200000 km ajetulla 25k saada
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 055
Tykkäyksiä
27
#9
No mutta suuntaus on tämä. Saksassa ja Italiassa kun ovat tavalliset priimat (lue ei ruosteiset) 1,8 16v mallit sen 5000-8000e, joten pientä osoittaa tuo antaa.
 
Viestejä
89
Tykkäyksiä
1
#10
Joo okei kiitos ja Saksan markkinoilla näytti olevan yksi Williamsin myynnissä 22000€ 130000km ajettu, että ei taida ihan tuolla 200000 km ajetulla 25k saada
Jos saat homman tehtyä viimeisen päälle oikeilla osilla, ei tuo mainittu summa ole ollenkaan mahdottomuus. Ei se pelkkä kilometrilukema kerro auton kunnosta yhtään mitään.
Noita Clioja oli muutama vuosi sitten tarjolla Italiasta samaisella Mobile,de sivustolla ja hinnat pyöri 15-35k€.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
866
Tykkäyksiä
11
#11
Hieman aiheen ohi, mutta mitä raati arvelee Clio 3 RS mallien arvonkehityksestä tulevaisuudessa?
Välillä pohdintaa jos tallettaisin tuon oman 197 tulevaisuuden varalle talliin.
 
Viimeksi muokattu:

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 055
Tykkäyksiä
27
#12
Hieman aiheen ohi, mutta mitä raati arvelee Clio 3 RS mallien arvonkehityksestä tulevaisuudessa?
Välillä pohdintaa jos tallettaisin tuon oman 197 tulevaisuuden varalle talliin.
Nousee ne... Ne on jo nousseet. Jos vaan on mahdollista säilöä,niin Suosittelen! Sen verran tarkalla pidolla sulla on tuo ollut,että varmasti Suomen hienoimmassa kunnossa.

2.0 Williamsin hintaan ei oikein nuo kilometrit vaikuta, on sitten ajettu se 100 tai kaks, koska alkupään autot oli numeroitu ja phase 2 mallin autot oli ilman numerointia ja niitä ei tuotu varmaan yhtään virallisesti edes Suomeen.
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
663
Tykkäyksiä
15
#13
Onhan se mukavaa että edes jotkut rellutkin säilyttävät arvonsa. Williams ei nyt paljon teknisesti poikkea Clion ja R19 1,8 16V ja Meganen 2,0 16V malleista jotka taas ovat aivan tavallista kauraa hintansa puolesta.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 166
Tykkäyksiä
56
#14
Hieman aiheen ohi, mutta mitä raati arvelee Clio 3 RS mallien arvonkehityksestä tulevaisuudessa?
Minä olen kyllä aika skeptinen tuon suhteen, kun ei noista/näistä mitään keräilyharvinaisuuksia kyllä ehdi tulemaan. Ei sillä etteikö Clion arvo sinänsä autona voisi nousta, mutta se ottaisi kuitenkin vielä parikymmentä vuotta ennen kuin hintakäyrä on kääntynyt selkeästi nousuun. Suurin peikko ja pelko tässä itsellä on se, että näillä polttomoottorivehkeillä ajamisesta tehdään kyllä siinä ajassa jo niin kannattamatonta, että ei näitä kukaan ajettavaksi enää osta. Ja ne isommassa mittakaavassa museoitavat vehkeet, joilla ei ajeta, on kyllä jotain ihan muuta kuin näitä RS-Clioja.

Todellakin toivon että olen väärässä, ja vähintään jollain ihan päästöttömällä ekopolttoaineella näillä polttomoottoreilla ajellaan vielä 2040-luvun jälkeenkin.
 

Miata

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Tykkäyksiä
0
#15
Hieman aiheen ohi, mutta mitä raati arvelee Clio 3 RS mallien arvonkehityksestä tulevaisuudessa?
Välillä pohdintaa jos tallettaisin tuon oman 197 tulevaisuuden varalle talliin.
Tuskin on hyvä idea alkaa sijoituksena autoa säilömään. Osta vaikka pörssiosakkeita mieluummin. Niitä ei tarvitse katsastaa, vakuuttaa, huoltaa eikä korjata :) Itselläni on auto, jonka hinnat ovat nousseet rajusti viime vuosina. Nimittäin Lancer Evo 6 Tommi Mäkinen edition punaisena ja tehtaan teippisarjalla. Absoluuttisesti olisin voitolla ainakin 20000 euroa vajaan kuuden vuoden aikana arvonnousun takia mutta kun lasken kaikki kulut ml. ehostukset, mitä autoon on kulunut, niin eipä näytäkään niin hyvältä. Nyt evo on tallissa ja ajan sillä vain kauniina päivinä ja yksityisliising -capturilla ajan normiajot. Eli keräilyauton kilometrit ovat tosi kalliita eikä ole mitään taetta siitä, että arvo nousisi. En tiedä autosi valmistusmäärää mutta jos niitä on tehty enemmän kuin muutama tuhat, niin voi jäädä arvonnousu pieneksi tai kokonaan pois. Omistamaani punaista evoa on ilmeisesti tehty globaalisti n. 800 kpl, mikä selittää rallimenestyksen kanssa arvonnousua (4 maailman mestaruutta peräkkäin)

Auto toimii sijoituskohteena kunnolla vasta, kun puhutaan todella kalliista laitteesta. Esim. Ferrari F40 maksoi 15-20 v sitten 200 000 ja nyt miljoonan. Toisin sanoen voittoa jää reilusti, vaikka ylläpitokulut ovat massiiviset.

Jos tykkäät Cliosta, niin pidä se ja nauti ajosta. Mahdollinen arvonnousu on sitten kiva ylläri :) Sijoituskohteena on vaikea suositella sitä pitämään
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 166
Tykkäyksiä
56
#16
Tuskin on hyvä idea alkaa sijoituksena autoa säilömään. Osta vaikka pörssiosakkeita mieluummin. Niitä ei tarvitse katsastaa, vakuuttaa, huoltaa eikä korjata
Noh, ei ne nuokaan valitettavasti mikään oikotie onneen ole. Kuluja niistäkin tulee ja ihan yhtä iso riski se on niitten kuin renujenkin kanssa, että jää pelkkä luu käteen. Renulla ainakin keskimäärin mukavampi liikkua paikasta toiseen, kuin vaikka sillä hissiyhtiön osakkeella. Ja ikävämpi sitä paitsi on sijoittaa renurahoja mihinkään, jos sitä ei saa tuulipuku- ja toyota-kansalle myytyä.

Jos tykkäät Cliosta, niin pidä se ja nauti ajosta. Mahdollinen arvonnousu on sitten kiva ylläri
Ehkä se näissä Clion tapaukissa olisi jo verrattavisa sijoituskohteeseen ja arvonnousuun, jos ne edes nykyisissä hinnoissa pysyisivät, eikä ihan romuraudan arvoisiksi muuttuisi. Ja tarkoitan lähinnä Keski-Euroopan hintatasoa, kun Suomessahan näistä ei mitään makseta. Käyttöarvoahan näillä kuitenkin vielä on, ja sillekin jotain arvoa täytyy antaa. Mobile.de:n tarjontaa kun juuri selasin, niin tuollaisista itselläkin olevista Clioista pyydetään edelleen samaa hintaa Saksan markkinoilla, mitä itse maksoin kolme vuotta sitten. Itse olen tällaiseen pelkkään arvon pysymiseenkin jo ihan tyytyväinen. Asia tietysti eri, jos se ei käyttöautona olisi, vaan makaisi jossain tallissa käyttämättömänä.

Onhan näitä renu- ja clio-maailmassa jo näkynyt, että hintakin pompsahtaa reippaasti ylöspäin. Esim. ph2 V6-Clioja ei tahdo siistikuntoisia alle 50t€ enää saada, vaikka jokusia vuosia sitten niitä olisi vielä saanut reilusti alle puoleen hintaan tuosta. Ja samoin on ph1-hinnat melkein yhtä suolaisia tänä päivänä. Myös esim. kakkoskopan Trophyt on edelleen ihan mukavissa hinnoissa ja tuskin hinnat kauheasti jatkossakaan laskevat. Mutta eipä näistä koskaan tiedä, että mihin ne hinnat maapallon mukana pyörähtää. Nuo mainitsemasi Ferrarit ja vastaavat toki sitten ihan eri maailma, ja lähtöhinnatkin olleet hieman eri tasolla renujen kanssa, samoin vakuutus- ja muut ylläpitokulut. Ne ei oikein käyttöautokategoriaankaan enää istu.
 

Miata

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Tykkäyksiä
0
#17
Toki esim. Trophyjen kohdalla arvonnousupotentiaalia on edelleen ja itsekin katselin sellaista :) Päädyin kuitenkin siihen, että hankin käyttikseksi ykstyisliising-capturin. Juuri laskin, että 249 kuussa ja ensimmäinen kuukausi maksutta tarkoittaa todellisuudessa n. 450 eur kulua / kk kun huomioidaan polttoaineet ja kaikki kulut. Onko hyvä sijoituskohde? No ei todellakaan mutta Capturilla voi huoletta ajaa loskassa ja palauttaa ensi kesänä.

Kaikkiin sijoituskohteisiin liittyy ongelmia, kuluja, nousupotentiaalia jne, Auto on vaan yksi vaikeimmista, koska ”halpaan” autoon liittyy suhteettoman suuret kulut suhteessa sen arvonnousupotentiaaliin. Kilometrejä ei voi kerätä liikaa ja auto pitää pitää kunnossa. Talvella auto on syytä säilyttää olosuhteissa, jossa se ei pääse ruostumaan. Itselläni on juuri tämä tilanne evon kanssa. Se pitää katsastaa joka vuosi, harrasteautokasko pitää maksaa, jos/kun haluan ennalta määritellyn kertakorvauksen mahdollisessa lunastuksesta. Liikennevakuutus pitää maksaa, vero pitää maksaa, Auto pitää huoltaa vuosittain. Juuri teetin jakopään ja tähän meni noin tonni. Renkaat ostin uudet ja ja takajarrupalat on kohta loppu. Vuosi sitten apulaitehihna katkesi ja matka jatkui hinurilla. Onneksi ko. hihna ei mennyt jakohihnan väliin ja se aiheutti kuluja / rikkoontumista ”vain” 800 euron verran. Bensaakin evo hörppää saman verran kuin meidän perheen kaksi käyttistä yhteensä (Captur 0,9 vm 2019 ja Kia Rio 1.2 vm 2017). Evon alkuperäiset kirkkaanpunaiset Brembon satulat ovat muuttuneet vaaleanpunaiseksi, joka on normaalia. Ne on siis ”pakko” maalauttaa ja laittaa uudet Brembo-teipit jarrupalojen vaihdon yhteydessä.

Ja sitten se viimeinen piste eli auton myynti. Suomessa hyvän hinnan saaminen omasta evostani tai esim hyvästä V6 Cliosta ei ole helppoa. No miten toteutat auton myynnin käytännössä? Vietkö auton Ulkomaille ja annat jonkin liikkeen myydä sitä vai toivotko, että ostajakandidaatit tulevat Suomeen sitä katsomaan. Tätä olen itsekin pohtinut monta kertaa, jos joskus päättäisin evosta luopua.

Kuten sanoin, evoni arvonnousu on ollut käsittämätön. Alle 6 vuodessa 20000-30000 euroa, kun verrataan tax free -hintapyyntöjä. Mutta kun huomioidaan kaikki kulut ja myymisen vaikeus, niin tilanne on paljon heikompi. Jos olisin ostanut Clio V6:n, niin siinäkin olisi tullut hieno arvonnousu mutta eipä sekään kuluton olisi ollut eikä sitäkään helpolla Nettiautossa myydä.

Ja mistä tiedät minkä auton arvo nousee? Tämä on se vaikein kysymys. Renault Sportin tuotteissa kieltämättä on potentiaalia mutta onko sitä riittävästi, kun huomioit kaikki kulut? Edelleen suosittelen hankkimaan sellaisen auton, josta tykkää. Silloin saa joka kerta ”henkistä tuottoa” sijoitukselleen, kun laittaa auton käyntiin ja käy ajamassa sillä.

Vuonna 2006, katselin harrasteautoa ja mietin BMW E30 M3:a. Hinnat lähtivät n. 13000 eurosta. Päätin odottaa arvonlaskua. No nyt hyvää ei tahdo löytyä 40000 eurollakaan. Tätä olen aika montaa kertaa miettinyt jälkikäteen mutta onneksi tiedän, että ei se helppoa/halpaa olisi bemminkään kanssa ollut.

Valitettavasti Lambot, Mc Larenit jne ovat ulottumattomissa. Näitä ostelisin sijoitusmielessä, jos olisi tarpeeksi rahaa. Nyt ajellaan kiltisti Capturilla :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom