• Kerhon kesäpäivät siirretty pidettäväksi Hämeenlinnassa Scandic Aulangossa

Renault Sport Megane 225 2005

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 602
Koneen kaikki kiinnikkeet on uusittu orkkisosilla.
Oukkei. Sillä vaan ajattelin, että jos olisi Powerflexit koneessakin, että onko tullut häiriöksi asti värinöitä. Noita Vibra-Technicsin tukia on kyllä ainakin jokunen Clio-kaveri maailmalla kehunut ja itselläkin olleet harkinnassa. Melko arvokkaitahan ne tosin on, miten sitten lienee kestävyyden kanssa.
 

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99
Oukkei. Sillä vaan ajattelin, että jos olisi Powerflexit koneessakin, että onko tullut häiriöksi asti värinöitä. Noita Vibra-Technicsin tukia on kyllä ainakin jokunen Clio-kaveri maailmalla kehunut ja itselläkin olleet harkinnassa. Melko arvokkaitahan ne tosin on, miten sitten lienee kestävyyden kanssa.
Joo, melkein yhden nollan saa lisätä hintaan... Mutta paljon on kehuttu.

Kaivelin vanhan puslan tänään aamulla ennen töitä akselilta pois. Molemmat raidetangonpäät on tosiaan irroitettava sitä varten, että akselin saa täysin päätyasentoon asti. Muuten on vaikeaa/mahdotonta saada painumaan kasaan ja "kynnet" irtoamaan urasta.

Mitään murtumaa, tai muuta päällepäin näkyvää vikaa ei tuossa ollut. Löperön tuntuinen käsin (Track Focus Directin osaan verrattuna) ja sisäpinnassa selvää kulumista. Käytin akselin monta kertaa päästä päähän, putsasin vanhaa mustunutta rasvaa mahdollisimman paljon pois ja rasvasin SKF:n LGMT2:lla, jälleen kerran monta kertaa päästä päähän ratista kääntelemällä.
Uusi holkki oli helpoin (ja turvallisin) asentaa kääntämällä akseli holkin puolelta ensin täysin ulos ja asentamalla holkki niin pitkälle kuin menee. Tämä siksi, ettei akselia tarvitse myöhemmässä vaiheessa yrittää "keskittää" millään työkalulla. Sitten rattia kohti toista ääriasentoa, ja loppumatka ihan pieniä liikkeitä kerrallaan (5-10 "minuuttia" ratista kerrallaan) työntäen välissä holkkia syvemmälle. Muuten pääsee akseli tipahtamaan holkilta ja on hankala keskittää. Melko helposti napsahtaa lopulta paikalleen.
Ei ollenkaan niin hankala homma, kuin pelkäsin. Katsotaan miten vaikuttaa, kun lyön muun auton nippuun.
 

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99
Nojoo....
Hommahan meni sitten näin. Vaihtelin holkin ja sisäpäät, virittelin kumit paikalleen, taistelin kumin sisäpään pannat paikalleen muutaman kirosanan säestämänä. Otin työntömitalla mahdollisimman tarkat mitat, jotta saan aurauksen sellaisiin säätöihin, joilla voi ajaa töihin ja suuntaukseen. Ratti keskelle, ja mitat millinkymmenyksen tarkkuudella kohdalleen.
Lopputulos: vasen rengas osoittaa n. 20 astetta vasemmalle, oikea n. 20 astetta oikealle. Hetken raavin päätäni ja epäilin työntömittaa/sen käyttäjää.
Sitten vertasin noita osia.

Uudet näyttivät tuolta, vanhoissa 30-40mm pidempi tuo kuusio-osa, josta auraus säädetään.
Ei olekaan "kaikki ohjauksen osat samoja" RS:ssä VS. muissa malleissa. :mad:

Pikana oikeat osat tilaukseen, jotta pääsisi ensi lauantaina Alastarolle.
 

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99
Osia odotellessa kävin tekemässä pitkään ajatuksissa harhailleen takapyyhkijädeleten:



Peiteätkä on ebaystä joskus muutamalla eurolla tilattu pleksinen lärpäke.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
885
Juu tuota mie huomasin saman kun vaihtelin sisäpäitä tohon mun rs clioon. Koitin ensin tarvikkeena siihen niitä etsiä mutta missään normi clion mallissa ne pituudet ei täsmännyt. Tilasin sitten Englannista renaultpartsdirectiltä muistaakseni ne alkuperäiset. Ne oli TRW valmistamat. Ja oli muuten aika raikkaan hintaset..

 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 602
Ja oli muuten aika raikkaan hintaset..
Samat sisäpääthän nuo on molemmissa, C RS III:ssa ja M RS II:ssa. Mutta tuosta hinnasta, niin ainakin juuri nyt näyttää olevan RPD:llä hyvinkin edulliset, 36£ (normaalisti 60£). Tosin en tiedä saako sieltä mitään tänne enää tilattuakaan, kun ei ole Suomi enää maalistalla. Ja rahtikulutkin olleet aika hintavia. Itse tilasin toissa vuonna Rofagilta. Hintaa en jaksa muistaa, mutta nyt näkyy olevan samaa luokkaa kuin RPD:n normihinta (65€).
 

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99
Ostin K-Tec Racingiltä uudet orkkis sisäpäät ja ulkopäät. 189€ taisi olla rahteineen.
Ompahan nyt kaikki uutta siellä päässä...


Hämmästyksekseni tuo ohjausvaihteen polyamidiholkin vaihto ihan oikeasti korjasi sen ohjauksen keskialueen väljyyden!
Tämä olisi varmasti hyödyllinen niksi monelle, koska tuo sama vaihde on tooodella monessa Renault-Nissanin vehkeessä kiinni, ja nopean googlauksen perusteella kovin yleistä on, että näihin vaihdetaan kokonaisia ohjausvaihteita.

Nyt vaan irtosi se oikean puolen alatukivarren camber-puslan holkki uudestaan... Tukivarren reikä on siis liian väljä, eikä prässäys pidä. Olen metsästellyt käytettyä tukivartta uudeksi aihioksi, johon siirtää powerflexit vanhasta. Kokonaan uutta, uusilla kumeilla varustettua ei viitsisi tuhlata.
Käytettyyn uusi alapallo (TRW) maksaa nopealla googlauksella 30-40€ luokkaa, ja pitäisi prässin avustuksella olla vaihdettavissa sekin.
 

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99
Pistetäänpä pientä autotilanneupdatea kehiin:

Työnkuva muuttui kesän jälkeen sen verran, että olen entisestäkin 50% vähemmän kotipaikkakunnalla, joten aika harrastamiselle meinaa jäädä aika vähän.
Nyt sain kuitenkin tuon alatukivarsihomman selvitettyä.

Eli oma epäilykseni tapahtumien kulusta on seuraava:
(Se kuuluisa) Joku on vaihtanut puslat tukivarteen (tukivarsiin?) joskus, prässännyt tuon vaikeasti prässättävissä olevan etupuslan vinoon, ja saanut reiän aavistuksen soikeaksi. (Vaikealla tarkoitan sitä, että tuo vaatii pientä diy:tä vastakappaleelta. Pelkkä pyöreä palikka ei käy, väännättää vinoon.) Tämän jälkeen minä vaihdoin sinne powerflexin, alle pitävämmät kumit ja kävin radalla. Lopputulos tämä:
Linkki GIF-demonstraatioon

Ostin "uudet" käytetyt tukivarret (kiitos TurboJ), uudet alapallot, putsasin, näytin hiomapaperia pintarosoille ja maalasin mustaksi.


Tähän rykäisin sitten nuo powerflexit rikkiniäisestä varresta, ja auton alle viime viikonloppuna. Viimein alkaa kaikki tuntua taas tiukalta. Uutta ohjaukseen ja trackingiin liittyvää tuli siis laitettua:
-Alapallo / alatukivarsi
-Raidetangon päät, sisä ja ulko, molemmin puolin
-Ohjausvaihteen polyamidinen ohjainholkki

Talvirenkaille ajattelin laittaa nuo 8-puolaiset orkkiksvanteet. Ne on nyt puhallutettu ja pulverimaalattu. Päätin ruiskuttaa vielä muutaman kerroksen lakkaa päälle, katsotaan miten kestää.


Muista projekteista lyhyesti:
Race-Patonki Xsara riisuttu ja viety kaarien valmistukseen tuttavan talliin talveksi:


LS400:a on nyt kaksi, toisessa erinomainen tekniikka ja voimansiirto, toisessa erinomainen alkuperäinen ilmajousitus ja kompressori. (Huomatkaa kuvassa myös uskomaton vetojuhta; '90 Ford Bronco II)

Nämä pitäisi tässä syksyn mittaan naittaa keskenään, ja kietaista nämä himpun uudemmat orkkisvanteet talvikumeille:


Näillä eväillä taas eteenpäin :)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 816
Kiitosta tuosta alatukivarren huomiosta. Mä olen ihmetellyt mikä hitto omassa GS:ssä kirskuu ja pitää ääntä - alatukivarren vaihdon jälkeen. Veikkaukseni on että se uus oli samasta ongelmasta kärsivä yksilö. Vasen puoli, jos sillä on väliä. Oikealla ei mitään ongelmia vastaavan osan vaihdon jälkeen. Vaihdoin koko tukivarret siis..
 

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99
Päivitelläänpä tilannetta pitkästä aikaa, vaikkei kummempaa päivittelyä olekaan.
Talvi menty ennätyspienillä kilometreilla, mutta uudet talvirenkaat jouduin vasten tahtoani hommaamaan. Alkoivat vanhat nokiat olla jo melkoisen kovat, ja alkava kudosvaurio tuli yhteen kumeista, joten varmasti melko turvattomatkin. Halvimmat ok-kitkat ostin, mitkä löysin.
Sattuneesta syystä olen työskennellyt kuukausia etänä, joten työajojakaan ei ole. Sen sijaan järjen pitämiseksi päässä, pitkiä ilta-ajeluja mutkaisilla teillä on lumien sulettua tullut harrastettua.
Näiden lopputulemana on ollut se, että iskunvaimentimet ovat loppu, autoa pitää saada alaspäin ja pitoa on "liikaa".
Tällä tarkoitan sitä, mistä jossain topicin alussa olikin jo puhetta: jotta RS Meganella voi pitää hauskaa, on vauhtia oltava todella paljon. Tämä korjaantuisi hieman jos ostaisi renkaiksi vaikka Pilot Sport 4:t tai jotkut Contit NS-2R:n sijaan, muttei auton pidon tarkoituksellinen huonontaminen tunnu jotenkin oikealta.
Noh, nettiautostahan tähän löytyi antidootti:


Eli resepti kesälle 2020 menee kutakuinkin näin:
-Rata-ajot / lyhyet reissut mutkaisilla teillä: RS Megane
-B-road blast lähimaastossa / jätskin haku satamasta: 1989 Peugeot 205 Green
-Jätskin haku satamasta, sis. oluen: 2002 Tunturi Park Café
-Pidemmät matkat: Lexus LS400


Edit.
Tallia siivotessa löytyi jotain minulle tarpeettomia osia. Ainakin perus Meganen etupyörän laakeri, ja nuo raidetangon sisäpäät suojakumeineen. Pistäkää viestiä, jos joku on vailla.
 
Viimeksi muokattu:

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99

Ratapäiviä olisi näkyvissä, joten pikkuhuollon aika. Aikataulu menee vähän tiukoille, mutta jos ehtii niin viikonloppuna olisi tarjolla Kymiring, Alastaro ja Ahvenisto.

Suodattimet, öljyt ja jäähdytysnesteet huuhteluineen ja apulaitehihna tarkoitus tehdä.

Hihna oli vielä ihan ok kunnossa, mutta se nyt menee melkein renkaanvaihdon yhteydessä.

Lisäksi repäisin keskivaimentimen jo aiemmin irti, ja olisi tarkoitus tuosta nurkissa pyörineestä putkesta askarrella suora korvike, joka olisi helposti vaihdettavissa paikalleen. Löysin keskisuomesta pajan, jolla on työkalut tehdä tuo alkuperäisen tyylinen "trumpetti" V-band putken päähän. Toiseen päähän kiinnitys pitkällä pannalla.

Keskimmäinen kannatinkumi alkoi olla myös vaihtokunnossa. Motonetin hyllystä löytyi onneksi uusikin.

Muuten auto näyttäisi olevan suht hyvässä hapessa. Kampiakselin stefa(?) on aavistuksen huohottanut viime öljynvaihdon jälkeen, muttei sellaisia määriä mitä huomaisi vielä tikussa 10000km välillä. Menee vaihtoon sitten joskus jakopään kanssa. Jos näyttää siltä, että ehdin tämän kaiken ennen perjantaita, niin jumppaan vielä sitä jäähdyttimen tukirunkoa irti, jotta pääsen kääntämään camberit "Semi-slick" asentoon.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 602
Ootko renu-Castrolit tilaillut rajojen ulkopuolelta vai jostain kotimaisesta kioskista ostanut?

Ratapäiviä olisi näkyvissä, joten pikkuhuollon aika. Aikataulu menee vähän tiukoille, mutta jos ehtii niin viikonloppuna olisi tarjolla Kymiring, Alastaro ja Ahvenisto.
Pysyy näillä helteillä ainakin ahdin mukavan lämpimänä pellin alla, eikä renkaitakaan kauheasti lämmitellä tarvi :cool:.
 

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99
Ootko renu-Castrolit tilaillut rajojen ulkopuolelta vai jostain kotimaisesta kioskista ostanut?
Tulivat Kam-Racingiltä suodattimen kanssa. Elfin tyyppiöljy tosiaan kadonnut markkinoilta, ja tämä korvannut.
Pysyy näillä helteillä ainakin ahdin mukavan lämpimänä pellin alla, eikä renkaitakaan kauheasti lämmitellä tarvi :cool:.
Hehe, ei tarvitse koneen tutista kylmyydestä 400-asteisen ahtoilman kanssa...
Silläpä tuo jäähdytinnesteiden vaihtokin tuli mieleen, tyrkkään sinne vielä tuon water wetterin, kunhan olen saanut kuumennettua tuon järjestelmän pesuaineen kanssa ja huuhdeltua.
Toivottavasti ei ole järkyttävän iso homma tyhjentää, täyttää ja ilmata. Muuten hakkaa deadline päälle, RS jää viikonlopuksi kotiin ja joutuu tyytymään seat-timeen kavereiden autoilla...
 

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99

Ei ehtinyt räplätä kaikkea kuntoon. Lisäksi ilmastointi olisi huoltoa/putsausta vaille, ei meinaa riittää kylmät +30-keleillä.
Jälkiviisaana tämä olisi voinut ruveta ottamaan kunnon päälle kolme rataa kahteen päivään kierrettäessä.

Putken ehdin tehdä, suodattimet ja ölpät vaihtaa ja huuhteluaineet jäähdytysjärjestelmässä ajaa kuumaksi. Jälkimmäinen liitos vaatii vielä pientä fiksausta. Pistän ääninäytettä kun on valmis. Hiljaisen suhinan tilalle tuli nyt vaimea murina, ja jarrulle hypättäessä sopivasti pientä burblea, ei mitään järkyttäviä paukkeita jne. Omaan makuun sopiva, ja pitäisi kuulla kierrokset nyt kypärä päässäkin paremmin.

No, reissu ei mennyt hukkaan silti: tiimin 2 muuta autoa (M2 ja i30N Fastback) kestivät hienosti kolme rataa kuumalla kelillä ja pääsin ratin taaksekin aivan riittävästi. Ekakertalaisena Kymiring on varsin mukava rata ja visuaalisesti todella haastava: sokkomutkia ja kirraavia hämääjiä riittää. Siellä ei kannata siis ensimmäisellä kierroksella pommittaa täysiä omiin silmiinsä luottaen. Alastarolla oli kivaa, mutta kuten epäilinkin, ratojen ykkönen on edelleen Ahvenisto. Omaan makuun sille vuoristoradalle pärjää fiiliksessä ainoastaan Nürburgring, tai mahdollisesti Spa mikä on itsellä vielä ajamatta.

Muutama kuva viikonlopulta:
Tässä näkee, miten Kymiringin maalisuoralta tippuu sokkona ykkösmutkaan, joka on vielä off-camber eli viettää himpun ulkokurviin päin.
Lämpötila varikolla 32, ilman väreilystä päätellen maalisuoralla vieläkin enemmän

Lämpöä piisasi tosiaan sen verran, että yksi radalle uskaltautunut GLC AMG 63 sulatti jarrunsa yhdessä kierroksessa ja yksi reilummalla Holsetilla varustettu A4 paloi. Ei onneksi aivan poroksi. Muutama Tesla 3 veti lyhyitä stinttejä sulamatta täysin, vaikka jarrujen tuoksu oli niiden perässä (ja niitä ohitettaessa :p) aika voimakas...


...ja lempipaikkani tässä maassa :)
 
Viimeksi muokattu:

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 602
Alastarolla oli kivaa, mutta kuten epäilinkin, ratojen ykkönen on edelleen Ahvenisto.
Alastaro on kyllä pitemmän päälle vähän tylsä kierrettävä, jos nyt mistään radasta sellaista adjektiivia voi edes käyttää. Vähän pomppuinenkin tuppaa paikka paikoin olemaan. Mutta eiköhän laajennus muuta senkin radan luonnetta aika paljon. Ahvenisto varmaan nelipyöräisellä ihan hauska. Itse en ole kuin kaksipyöräisellä joskus jokusen kierroksen kiertänyt, mutta ei oikein itsesuojeluvaisto anna periksi mennä siellä ihan kuten tahtotila olisi. Voi tosin olla, että autollakin tulisi kyllä sama fiilis, vaikka ajan kanssa kai se luotto sielläkin tulisi.

Ratakuume nousee, kun noita sun kuvia katselee :cool:. Täytyisi varmaan tuo Cliokin radalle taluttaa, kun ei autolla juurikaan ole mutkarataa tullut koskaan kierrettyä. MP:llä Kemora ja pidennyksen jälkeen Botniaring olleet itselle ne mieluisimmat. Harmi kun MotoGP KymiRingillä peruuntui, olisi näin katsojana tullut rata auditoitua. No, toivottavasti ensi vuonna sitten.

Muutama Tesla 3 veti lyhyitä stinttejä sulamatta täysin, vaikka jarrujen tuoksu oli niiden perässä (ja niitä ohitettaessa :p) aika voimakas...
Mitenköhän mahtaa nuo Teslat ylipäätään radalla toimia. Itselle niistä juurikaan mitään tietämättä jäänyt sellainen mielikuva, että muutaman ripeämmän kiihdytyksen jälkeenkin ne jo himmailee joksikin aikaa tehoja, ettei vehkeet kuumene liikaa. Voipi olla radalla aika rasittavaa, jos kierroksen pääsee ja pari seuraavaa täytyy jäähdytellä...
 

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99
Taisi olla Kymiringille pelastus, ettei MotoGP ollut tänä vuonna. Rata on komea, mutta infra puuttuu vielä lähes täysin.

Tesloista: vaikea sanoa miten nuo 3:t kestävät kunnon rääkkiä. Nuo paikalla olleet eivät mitenkään "täysiä" ajaneet (ei sillä että näin välttämättä pitäisikään tehdä).
Itselle ei ole täysin hahmottunut, että miksi moisia vehkeitä tuohon pitäisi käyttää (sen enempää kuin vaikka GLC Amg:täkään), mutta ymmärrän toki kokeilunhalun.
Simppeliys, keveys ja riittävä jäähdytys ovat kuitenkin akkuja ja päänkokoisia holsetteja parempia atribuutteja rata-ajoon, vaikkei kilpaa ajettaisikaan. Tästä syystä en itse ole kovin kiinnostunut. Eri asia käydä vaikka sähkö-Zoella lähikaupassa.
Tämä perjantainen kuva liittyy:
 

JiiKoo_2081

Jäsen
Viestejä
99
Ilman keskivaimentajaa. Ei ole tosiaan iso ero. Vaikea löytää balanssi siltä väliltä, että auto kuulostaisi joltain ja kierrokset kuulisi kunnolla kypärä päässä, mutta menisi vielä Ahveniston tiukasta 95dB rajasta läpi.
 
Ylös Bottom