Renault Sport Megane 225 2005

Viestejä
294
Tykkäyksiä
3
Koita saada kuva koko konehuoneesta. Tuosta ekasta kuvasta ei ihan näe onko siinä originaali bypass-venttiili paikallaan vai sen tilalla tulppa. Ja jos dumppiventtiili jossain on niin sitä ei toki tuossa näy. Ilmanpuhdistinkotelo nyt ainakin näyttää vakiolta.

EDIT. ykköskuvasta näkee että vakio bypass-venttiili on tosiaankin poistettu ja tilalle laitettu tulppa. Veikkaisin Forgen tuotetta. Siispä löytänet kaasuläpälle menevän silikoniletkun, jossa on t-haaralla dumppiventtiili kiinni. Oma mielipiteeni on, että kannattaa poistaa moiset viritelmät ja hommata uusi alkuperäinen bypass-venttiili tilalle. Samalla joutuu kyllä etsimään alkuperäisen letkun sille kaasuläpälle myös. Miksi dumpin poisto? Siksi, koska näissä autoissa on todella herkkä ja tarkkatoiminen moottorinohjausjärjestelmä, ja kun ohivirtausilma päästetään suoraan ulos sen sijaan, että se kierrätettäisiin takaisin imuun kuten tehtaan designissä, tämä aiheuttaa aivan varmasti jotain häiriötoimintaa moottorinohjauksessa. Ei ehkä tarpeeksi sytyttämään vikavaloa, mutta jotain joka tapauksessa. Ja koska vakiomoottorissa ei tuollaisesta "dumpista" ole mitään hyötyä, ei sellaista kannata myöskään käyttää.

.....

Ja pahoittelut taas tästä hijackkäämisestä; meidän kannattaisi varmaan luoda uusi ketju yleisille RS 225-kysymyksille, näitä kyselijöitä kun kumminkin on (minä mukaanlukien).
 
Viimeksi muokattu:

Johan

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
Koita saada kuva koko konehuoneesta. Tuosta ekasta kuvasta ei ihan näe onko siinä originaali bypass-venttiili paikallaan vai sen tilalla tulppa. Ja jos dumppiventtiili jossain on niin sitä ei toki tuossa näy. Ilmanpuhdistinkotelo nyt ainakin näyttää vakiolta.

EDIT. ykköskuvasta näkee että vakio bypass-venttiili on tosiaankin poistettu ja tilalle laitettu tulppa. Veikkaisin Forgen tuotetta. Siispä löytänet kaasuläpälle menevän silikoniletkun, jossa on t-haaralla dumppiventtiili kiinni. Oma mielipiteeni on, että kannattaa poistaa moiset viritelmät ja hommata uusi alkuperäinen bypass-venttiili tilalle. Samalla joutuu kyllä etsimään alkuperäisen letkun sille kaasuläpälle myös. Miksi dumpin poisto? Siksi, koska näissä autoissa on todella herkkä ja tarkkatoiminen moottorinohjausjärjestelmä, ja kun ohivirtausilma päästetään suoraan ulos sen sijaan, että se kierrätettäisiin takaisin imuun kuten tehtaan designissä, tämä aiheuttaa aivan varmasti jotain häiriötoimintaa moottorinohjauksessa. Ei ehkä tarpeeksi sytyttämään vikavaloa, mutta jotain joka tapauksessa. Ja koska vakiomoottorissa ei tuollaisesta "dumpista" ole mitään hyötyä, ei sellaista kannata myöskään käyttää.

.....

Ja pahoittelut taas tästä hijackkäämisestä; meidän kannattaisi varmaan luoda uusi ketju yleisille RS 225-kysymyksille, näitä kyselijöitä kun kumminkin on (minä mukaanlukien).

No kiitos näkemyksistä. Ehkä se on helpointa viedä Rellu-liikkeeseen niin ne saa palauttaa sen alkuperäiseksi. Vähän kyllä hämää tuo ääni mutta ehkä entinen omista tykkäsi. Onhan se toisaalta mahdollista että tota on muutenkin viritelty, pitäisi ehkä soitta edelliselle omistajalle
 
Viestejä
81
Tykkäyksiä
5
Koita saada kuva koko konehuoneesta. Tuosta ekasta kuvasta ei ihan näe onko siinä originaali bypass-venttiili paikallaan vai sen tilalla tulppa. Ja jos dumppiventtiili jossain on niin sitä ei toki tuossa näy. Ilmanpuhdistinkotelo nyt ainakin näyttää vakiolta.

Ja pahoittelut taas tästä hijackkäämisestä; meidän kannattaisi varmaan luoda uusi ketju yleisille RS 225-kysymyksille, näitä kyselijöitä kun kumminkin on (minä mukaanlukien).
Ei haittaa, hyvä että on reilummin suomenkielistä tietoa samassa paikassa!

No kiitos näkemyksistä. Ehkä se on helpointa viedä Rellu-liikkeeseen niin ne saa palauttaa sen alkuperäiseksi. Vähän kyllä hämää tuo ääni mutta ehkä entinen omista tykkäsi. Onhan se toisaalta mahdollista että tota on muutenkin viritelty, pitäisi ehkä soitta edelliselle omistajalle
Joo kannattaa kysyä onko joku softa sisässä, jossa tuo on otettu huomioon. Vahvasti epäilen. Periaatteessa (ainakin näillä ahtopaineilla) ei tosiaan ole dumpista kyllä muuta hyötyä, kuin ääni jos siitä tykkää...
 
Viestejä
294
Tykkäyksiä
3
Ja softia on monenlaisia markkinoilla, niistä aniharvat luotettavia (eli jos haluaa virisoftan säilyttää olisi erittäin hyvä tietää kenen tekemä softa). Merkkihuolto saa kyllä pientä korvausta vastaan vakiosoftan palautettua ohjausboksiin yhtä lailla ilman tietoa virisoftan alkuperästä.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
988
Tykkäyksiä
31
Merkkihuolto saa kyllä pientä korvausta vastaan vakiosoftan palautettua ohjausboksiin yhtä lailla ilman tietoa virisoftan alkuperästä.
Pienellä varauksella tosin tämä. Tuon ecun saa (osaava) softantekijä halutessaan lukittua niin, että sinne ei merkkihuoltokaan enää OBD:n kautta saa tehdassoftaa tilalle, vaikka miten päin yrittävät. Toisinaan näitä käytetään juuri senkin takia, että merkkihuolto ei mene omin päin jyräämään sen kalliin virisoftan yli. Silloin sinne ei uutta softaa ajeta muuta kuin kyseisen softantekijän työkaluilla tai ottamalla ecu auki.
 
Viestejä
294
Tykkäyksiä
3
^näinhän se toki on. Mutta enimmäkseen tuolla "vapailla markkinoilla" on kaikenlaista bulkkisoftaa liikkeellä, ja niissä harvoin tuota lukitusta on. Huonolla tuurilla sitten voi olla huono bulkkisofta lukittuna eikä softaa tai sen tekijää tunne kukaan...
 

Johan

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
^näinhän se toki on. Mutta enimmäkseen tuolla "vapailla markkinoilla" on kaikenlaista bulkkisoftaa liikkeellä, ja niissä harvoin tuota lukitusta on. Huonolla tuurilla sitten voi olla huono bulkkisofta lukittuna eikä softaa tai sen tekijää tunne kukaan...
Mikähän olisi hyvä softa, teidän mielestä? Celtic ainakin mainostaa hyviä lukemia :)
Kesällä ajattelin käyttää autoa radalla joku kerta, muuten se on täällä meillä kakkosauto kesällä.
Ja osaatteko neuvoa mistä olisi hyvä ostaa pientä puuttuvaa härpäkettä? Esim moottorin suojakotelon kiinnikkeen kumityyny on hukassa ja jokunen muoviruuvi joka pitää maskin kiinni. Vai onko fiksuin marssia suoraan Rellukauppaan?
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
294
Tykkäyksiä
3
Muoviruuveja ebaysta: https://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-BUMPER-FASTENER-TRIM-CLIPS-Clio-Laguna-Megane-Espace-PLASTIC-X-10/190786045132?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

Niitä moottorikatteen kumiholkkejakin olen jossain nähnyt, mutta en nyt löytänyt linkkiä tähän hätään.

Softasta; Jos auto on teknisesti kunnossa, se kiihtyy vakiona 0-100 6.5 sek ja kerää huippuja 236 km/h. Kannattaa päättää tarvitseeko sitä lisätehoa oikeasti. Ei sen pitäisi vakionakaan olla häiritsevän hidas. Jos kuitenkin softaviritykseen ryhtyy, niin Renaultia ei osaa ihan kuka tahansa onnistuneesti säätää. Nuo bulkkisoftat mitä eri firmat mainostavat ovat sitä mitä sattuvat olemaan; jos haluat tietää toimiiko se softa ja onko käytetyt parametrit edes lähimain turvallisia joudut varaamaan dynoajan joka tapauksessa. Pari firmaa on olemassa, joiden softia on kehuttu vaikkeivät olekaan yksilöllisesti dynosäädettyjä:

https://www.fastchip.nl/
https://www.rstuning.co.uk/product/fastchip-rs-tuner-rs-tuning-slave/

Konsensus maailmalla on, että Renaultissa ei kannata käyttää bulkkisoftaa, poislukien nuo kaksi poikkeusta (Renault-spesialistien tekemiä ja hyväksi havaittuja). Nämä autot ovat astetta haasteellisempia säädettäviä eikä sellaiseen tuotteeseen voi luottaa jonka alkuperä ei ole tiedossa.

Varmin vaihtoehto on se mitä tämän topicin OP ja samoin meidän talous on tehnyt, eli vakiosofta. Varsinkin jos lähtee radalle ajamaan, lisätehosta on helposti enemmän haittaa kuin hyötyä, ja muutenkin rankemmassa käytössä softan aiheuttama riskikerroin kasvaa. Itse en bulkkisoftalla varustetulla RS-Rellulla uskaltaisi ajaa yhtäkään ratakierrosta. Jos softan välttämättä haluaa, niin on ihan oikeasti viisasta hankkia koeteltu ja suositeltu softa (joissa tulee kätevä diagnostiikkalaite mukana) tai kaikkein paras vaihtoehto: teettää oikealla ammattilaisella custom-softa dynossa. Hintaerot näiden välillä voivat muuten olla yllättävän pieniä.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
988
Tykkäyksiä
31
Runoilenpa nyt minäkin lisää mielipiteitä tästä (mielenkiintoisesta) aiheesta tänne Jiikoon ketjuun, kun ollaan se näillä höpinöillä jo muutenkin sotkettu :oops:. Tuosta softahommasta täysin samaa mieltä kuin mitä TurboJ yllä kirjoitti. Jos moottori on muilta osin vakioromppeilla, käyttö on enemmän arkiajoa ja satunnaista ratailua kotimaan mikkihiiri-radoilla, niin ei sen vakiosoftan korvaamiselle juurikaan ole mitään pakottavaa tarvetta - sillä vakiosoftalla pärjää vallan hyvin. Ja jos on syystä tai toisesta softaa vaihtamassa, niin mitä tahansa sinne moottorinohjaimeen ei tosiaan kannata ajaa. Näissä ecuissa on tältä kannalta sekin ikävä ominaisuus, että jos kaikki ei ole ohjelmassa kohdallaan, niin ne säätävät itse itsensä takaisin tehdasasetuksiin, eli saattaa muutaman kuukauden ajon jälkeen se virisofta olla pelkkä muisto ja monen sadan euron kuitti pöydällä. Eikä auton omistaja välttämättä tätä edes huomaa, ihmettelee ainaostaan, että näinkö siihen lisätehoon on jo tottunut. Näitäkin esimerkkejä nimittäin on aika paljon ollut, kun vähemmän osaavat on näitä tuunanneet. Samoin yleinen ongelma on esim. polttoainemittarin skaalaus, jota ei osata tehdä. Olkoonkin, että nykyään enemmän niitäkin on, jotka näiden ecujen salat osaa.

Nuo TurboJ:n mainitsemat pari tuunaajaa ovat touhunneet näiden renujen kanssa vuosikymmeniä, tuntevat nämä laitteet ja ovat hieroneet noita softiaan dynossa varmasti satoja tunteja, joten tietävät kyllä mitä tekevät. Osaavat sen takia tehdä näihin myös melko toimivan ja luotettavan geneerisen softan. Samoin se hyvä puoli noissa on, että mukana on laite, jolla tekee muutakin kuin lataa sen virisoftan ecuun. Samoin se tehdassoftan palauttaminen samalla laitteella on helppoa, jos sen haluaa tehdä. Tuonne johonkin tusinapajaan kun viet, tai vaikka se softa dynossakin hierottaisiin, niin sitä softaa et mukaasi saa, etkä yleensä vakiosoftaakaan palauta muuta kuin kyseisen tuunaajaan pajalla (jos sattuu olemaan firma vielä silloin pystyssä). Ja sekin ilmaiseksi ainoastaan tietyn ajan kuluessa. Myöhemmin tehtynä helposti veloittavat siitäkin.

Mikähän olisi hyvä softa, teidän mielestä? Celtic ainakin mainostaa hyviä lukemia :)
Tuollaiset Celticin tapaiset teholupaukset herättää lähinnä naurua ja myötähäpeää. Näistä ei vakio-osilla sellaisia lukuja edes revitä, joten niihin sopii suhtautua enemmänkin huumorilla. itse jättäisin tuon ja vastaavat hankkimatta. Jos moottori pysyy muilta osin vakiona, niin joko jättäisin sen sellaiseksi, tai sitten hankkisin tuon RSTunerin jommasta kummasta edellä mainitusta firmasta. itsellä on Fastchipin softa molemmissa renuissa. Turbollisessa sen takia, että sillä sai vääntöaluetta laajemmaksi. Sitä kautta se on mukavampi arkiajossa, kun jonkin verran kiskon perässä venetraileria ja kuomullista kärryä. Turbottomassa taas softa on sen takia, että siinä tunnetusti on tehdassoftassa ongelmia kylmemmällä moottorilla ajettaessa (kengurubensaa), samoin kuin kuollut kohta tietyllä kierrosalueella, jota putkiston vaihto yleensä vielä korostaa. Noilla em. tuunaajien softilla näistä pääsee eroon tai ainakin lievennettyä reilusti.

Sanoisin siis, että jos moottoria ei muilta osin ole tarjoitus virittää (putkistoa, kattia, välijäähdytintä, suuttimia, ahdinta jne.), niin jätä tehdassoftalle. Tai, jos pientä teho- / vääntömuutosta kaipaa ja samalla mm. vikakoodinlukijaa, niin hanki RSTuner. Ne on melko varman päälle tehtyjä softia. Jos tarkoitus on tehdä isompia virityksiä, niin etsi joku, joka osaa dynossa näitä säätää, tai vaihtoehtoisesti selvitä noilta edellä mainituilta renutuunaajilta, että miten onnistuu lokifilejen perusteella tehty kustomoitu softa. Muuten saatat saada muita ongelmia, esim. siellä radalla lämpöongelmia tai laihalla käyvän moottorin, ja se ei pitkää elinikää moottorin osille lupaa.
 
Viestejä
81
Tykkäyksiä
5
Niitä moottorikatteen kumiholkkejakin olen jossain nähnyt, mutta en nyt löytänyt linkkiä tähän hätään.
Ebaystä olen muutamalla lantilla tilannut pussillisen. Voin kaivella linkin jos on vaikea löytää.

Mitä "viritykseen" tulee, niin samoilla linjoilla muiden kanssa. Jos ei ole rakentamassa ihan kokonaisvaltaisesti moottoria ja voimansiirtoa kiihdyttelyn tai liikennevalo-racingin suuntaan, niin kannattanee pitää vakiona / miettiä tuota RSTuneria ja Stage 1:stä. Bemarien härnäämiseen tai kiihdytykseen käyttäisin taas itse jotain ihan muuta, enemmän siihen sopivaa aihiota.

Jos meinaa ajaa esim. radalla, niin saa olla todella pätevä RS:n ratin takana ennen kuin alkaa haaveilla sekuntien kuromisesta tehon avulla. Silloinkin jos auton haluaa pitää yhtä hyvänä ajettavana ja samanlaisessa balanssissa, pitäisi olla jo ainakin lukko, leveämmät renkaat, enemmän camberia edessä jne.

Hyvin huolletun auton, jonka alusta on kunnossa, saa helpoiten nopeammaksi repimällä painoa pois ;)

Edit. Laitellaan nyt tähän vielä.

Kuvattiin i8:n kanssa videota (tulee 3 vko:n sisään youtubeen), ja otettiin Ruuhimäen mikroautoradalla kellotetut kierrokset ko. BMW:stä (ok renkaat) ja 350€:n 1.6 Mk IV Golffista (huonoilla kitkoilla). i8 kiersi ajassa 58,06, Golf meni aikaan 1.06,50.
Samalla tavalla tarkoitus tehdä tällä autolla, jahka päästään se kuvaamaan. Onko raadilla valistuneita veikkauksia, kuinka lähelle i8:a pääsee RS Megsulla?
Rata tietenkin suht syheröinen, yksi pidempi suora jonka jälkeen keskinopea mutka.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
294
Tykkäyksiä
3
Kuvattiin i8:n kanssa videota (tulee 3 vko:n sisään youtubeen), ja otettiin Ruuhimäen mikroautoradalla kellotetut kierrokset ko. BMW:stä (ok renkaat) ja 350€:n 1.6 Mk IV Golffista (huonoilla kitkoilla). i8 kiersi ajassa 58,06, Golf meni aikaan 1.06,50.
Samalla tavalla tarkoitus tehdä tällä autolla, jahka päästään se kuvaamaan. Onko raadilla valistuneita veikkauksia, kuinka lähelle i8:a pääsee RS Megsulla?
Rata tietenkin suht syheröinen, yksi pidempi suora jonka jälkeen keskinopea mutka.
Kuskistahan se eniten riippuu. Jos sama kuski ajaa molempia ja rata-ajokokemusta on "jonkin verran" niin veikkaan n. 2.5 sek eroa jos renkaat on vastaavan tasoiset. Moniko muuten muistaa Teknarin vanhan artikkelin jossa oli Phase 1 Megane RS Trophy mukana "Sports car of the year" -vertailussa. Knutstorpin radalla Megu jäi noin sekunnin BMW E60 M5:stä, ja esim. mk5 GTI-Golf jäi puolestaan Meganesta jotain vajaan kolme sek tms.

Jos RS-Meganesta haluaa nopeamman niin kannattaa tähdätä alustaremontin ja rengasliikkeen suuntaan. Pyöräntuenta etenkin edessä on sellainen että pienet virheet peittyvät helposti, mutta sitten kun kaikki on kunnossa niin sen todellakin huomaa ja auto on nykymittapuullakin nopea mutkissa. Ja "ei niin kauhean pitkälle rakennellut" yksilöt kutittelevat jo nykyrenkailla kahdeksan minuutin rajaa Ringillä...
 
Viestejä
294
Tykkäyksiä
3
Vs: Renault Sport Megane 225 2005
Alavarsien irroitus on yllättävän työläs, koska "camber"-puslan läpi menevän pultin kanta on sopivasti tuon jäähdyttimen tukipalkin "sisällä" piilossa. Tämä tarkoittaa sitä, että tuota koko auton levyistä tukirakennetta on tiputettava ja siirrettävä hiukan sivuun, jotta pulttiin pääsee käsiksi. Tämä on pikku drawback myös siinä mielessä, että nuo "säädettävät epäkesko-powerflexit" eivät nyt jää kovin helposti säädettäväksi, täytyy tiirailla niille kerralla sopiva asento:
(Punainen nuoli; pultinreikä. Sininen; jäähdyttimen apurunkoa liikutettava tuettuna tähän suuntaan)
Muistatko mitä kaikkia ruuveja pitää irrottaa että tuon etuapurungon saa kuvan mukaisesti siirrettyä eteenpäin? Ja jos ymmärsin oikein, apurungon varassa lepäävät jäähdyttimet ym. Pysyvät kiltisti apurungon päällä kun tuota aavistuksen siirtää tukivarren pulttiin käsiksipääsemiseksi?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
988
Tykkäyksiä
31
Moniko muuten muistaa Teknarin vanhan artikkelin jossa oli Phase 1 Megane RS Trophy mukana "Sports car of the year" -vertailussa. Knutstorpin radalla Megu jäi noin sekunnin BMW E60 M5:stä, ja esim. mk5 GTI-Golf jäi puolestaan Meganesta jotain vajaan kolme sek tms.
Muistui kyllä hämärästi mieleen, kun tämän luin. Aika useinhan näitä RS-renuja tuossa on mukana ollut. Piti mielenkiinnosta oikein noita aikojakin kaivella. Vaikka rata on sama, niin eri vuosina toki ajettu, joten ei sinänsä vertailukelpoisia keskenään.
- Meg II 225 1.18,3 ja huiput mittauspisteellä 163 (se M5 & M6 1.17,2 ja Golf 1.20,6)
- Clio III 197 1.20,2 / 162 (samana vuonna esim. Type-R 1.20,6 ja Mini Cooper S 1.21,1)
- Meg III 250 1.17,8 / 172
- Meg III 265 1.16,7 / 173
 
Viestejä
81
Tykkäyksiä
5
Kuskistahan se eniten riippuu. Jos sama kuski ajaa molempia ja rata-ajokokemusta on "jonkin verran" niin veikkaan n. 2.5 sek eroa jos renkaat on vastaavan tasoiset.
Kuski on kellotetuilla kierroksilla sama, ajaa ammatikseen saksalaisen urheiluautovalmistajan leivissä.
Renkaat on mulla NS2R:t eli tähän käyttöön himpun paremmat, kuin nuo i8:n vakiorenkaat.

Muistatko mitä kaikkia ruuveja pitää irrottaa että tuon etuapurungon saa kuvan mukaisesti siirrettyä eteenpäin? Ja jos ymmärsin oikein, apurungon varassa lepäävät jäähdyttimet ym. Pysyvät kiltisti apurungon päällä kun tuota aavistuksen siirtää tukivarren pulttiin käsiksipääsemiseksi?
Muistaakseni neljästä kuuteen pulttia, jotka olivat pitivät tuon tukirakenteen kiinni keulan rakenteissa. Tunkki oli alla varmistamassa, ettei koko hässäkkä syyläreineen jää roikkumaan vesiletkujen varaan. Joku 20mm kun liikuttelee eteenpäin, niin jää tilaa kitkutella pultti auki ja irti.
Ei sieltä romahtamalla mitään tule alas. Ainakaan muistaakseni... :D
Kuvassahan koko pyöräntuenta ja vetari on irti, joten voi olla himpun ahtaampi väli niiden ollessa paikallaan.

Muistui kyllä hämärästi mieleen, kun tämän luin. Aika useinhan näitä RS-renuja tuossa on mukana ollut. Piti mielenkiinnosta oikein noita aikojakin kaivella. Vaikka rata on sama, niin eri vuosina toki ajettu, joten ei sinänsä vertailukelpoisia keskenään.
- Meg II 225 1.18,3 ja huiput mittauspisteellä 163 (se M5 & M6 1.17,2 ja Golf 1.20,6)
- Clio III 197 1.20,2 / 162 (samana vuonna esim. Type-R 1.20,6 ja Mini Cooper S 1.21,1)
- Meg III 250 1.17,8 / 172
- Meg III 265 1.16,7 / 173
Jumpe, nuo kolmoskopan RS:t on myös nopeita!

Oot kyllä sotkeutunut jokseenkin mielenkiintoisten kulkineitten videointeihin, kun kaiken maailman tuunattua RS500:aa ja i8:aa ollut :cool:.
En voi kiistää!
Mutta siinäpä se autoharrastamisen hienoin asia onkin. Hoksasin tämän eka kerran 'ringillä käydessä:
Ajelin rataa 106:n Pösön ja Lamborghini Aventadorin perässä. Itse olin Leon Cupralla liikkeellä, mutta aloin jäädä jälkeen enkä lopulta nähnyt kaksikkoa vasta kuin parkkipaikalla. Pösön kuski ajoi arviolta 500€ 106:llaan todella taitavasti, Aventador ei päässyt täysin karkaamaan. Sillä parkkipaikalla nosti labo-oven ylös, etsi 106:n omistajan käsiinsä ja lähti paiskaamaan kättä, kehumaan kaverin ajamista ja kyselemään autosta lisää.
Silloin tuli olo, että autojen parissa kaikki ovat täysin samalla lähtöviivalla kaluston hintaan, nopeuteen, kuskin ikään, sukupuoleen, rotuun, taustoihin tai sosiaaliseen asemaan katsomatta.
 
Ylös Bottom