Renault Sport Megane 225 2005

Viestejä
263
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Sport Megane 225 2005

JiiKoo_20 sanoi:
Noista Perfohubien alapään neulalaakereista vielä...

Tuli mieleen, että vanhat sisäkoolithan saa kunnostettua halvemmalla ostamalla IR40-45-30 sisäkoolit, sorvaamassa vanhasta palikasta 2,5mm pois ja prässäämällä paikalleen. Tällöin vaikka SKF:n sisäkehät ostamalla tulee varmasti ensiluokkainen vierintäpinta, ja hinnaksi tulee alle10€+työt.
Eli kunnostus onnistuu ainakin täällä!
Loistava idea! Pitääkin palata aiheeseen vielä joku päivä :)

Viitsitkö JiiKoo kertoa mikä tuon sinun autosi tyyppikoodi on, että pääsisin tekemään varaosavertailuja Catcarissa. Ollaan hommaamassa muutamia purkuosia Englannista ja pitäisi päästä tutkimaan mitkä osat ovat samat Phase1 ja Phase2 -malleissa.

Kysynpä nyt vielä tämänkin jos vaikka viitsit vastailla: Näyttää siltä että Phase kakkosen vanteissa on kovasti eri offset kuin ykkösessä. No, sullahan on Phase 2 vanteet Phase 1 -autossa, eli voitko vahvistaa asian? 7.5J18 vanteissa Phase 1 8-puolainen OE-vanne on kuulemma ET45 kun taas Phase 2 multispoke on ET 68. Voiko todella olla noin suuri ero jos pyöräntuentaa itsessään ei ole muutettu? Pakko yrittää kysyä kun erään hyvän diilin deadline lähestyy kovaa vauhtia. Kiitos joka tapauksessa!
 
Viestejä
68
Tykkäyksiä
2
Vs: Renault Sport Megane 225 2005

^Laitan alustanumeron privalla.
TurboJ sanoi:
Kysynpä nyt vielä tämänkin jos vaikka viitsit vastailla: Näyttää siltä että Phase kakkosen vanteissa on kovasti eri offset kuin ykkösessä. No, sullahan on Phase 2 vanteet Phase 1 -autossa, eli voitko vahvistaa asian? 7.5J18 vanteissa Phase 1 8-puolainen OE-vanne on kuulemma ET45 kun taas Phase 2 multispoke on ET 68. Voiko todella olla noin suuri ero jos pyöräntuentaa itsessään ei ole muutettu? Pakko yrittää kysyä kun erään hyvän diilin deadline lähestyy kovaa vauhtia. Kiitos joka tapauksessa!
En osaa suoralta kädeltä sanoa yhtään. Olen ollut aina siinä uskossa että noita mun mustia vanteita on ollut valikoimmissa Ph1:n aikaankin, mutta ei ole mitään faktaa heittää kyllä. Sen voin sanoa suoralta kädeltä että nuo mun 8-puolaiset tonnin painoiset oem-vanteet, jotka ovat talvikumeilla, menevät aivan hirvittävän surullisen syvälle kaareen. Nämä mustat eivät ole ihan niin syvällä, mutta omaan makuun liian syvällä nekin. Noissa kuvissa on 20mm spacerit joka nurkassa.

Edit. Lisätään nyt vielä, että kilvetkin jo tätä nykyä taas kiinni autossa ;D
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Sport Megane 225 2005

Kappas, olitkin jo laittanut vastausta tänne. Joo, kyllä Phase 1-aikaankin oli tuota multispoke-vannetta tarjolla. Se tuli Trophy-malliin ja sitten myöhemmin Cupiin, joka oli siis vähemään rajoitetun erän Trophy, tai toisin sanoen Trophy oli rajoitettu erä Cup-mallista... Käsittääkseni tuo vanne pitäisi olla sama 8J18 ET70 mikä on myös Phase kakkosen Cupissa ja R26:ssa sellaisenaan, tosin välillä eri väreissä.

Hassua jos se 8-puolainen istuu ULOMPANA kuin se multispoke, kun tuo 23 mm ET ero pitäis tehdä juuri päinvastoin! Siis samalla leveydellä ET 68 vs ET 45. Vai onko nuo sun multispoket sittenkin 8-tuumaiset? Mutta mielenkiintoinen tieto se, että nuo kasipuolaiset tosiaan ovat painavat; Renaultin tehdamainonta aikoinaan kertoikin että Trophy- ja Cup-paketissa vanteen paino laski 1.5 kg per kappale verrattuna vakioon vaikka kyseessä oli puoli tuumaa leveämpi vanne.

Oletko huomannut noilla spacereilla mitään vaikutusta ajettavuuteen, erityisesti vetelyyn epätasaisella pinnalla? Autohan näyttää noiden kanssa tosi hyvältä, mutta toisaalta tulee mieleen että helmapellit saavat varmaan tavallistakin enemmän iskuja kivistä, mikä tuntuu olevan ongelmana näille äRäSille jos joutuu yhtään irtokivisillä teillä ajelemaan..
 
Viestejä
68
Tykkäyksiä
2
Vs: Renault Sport Megane 225 2005

Siis multispoket ovat vakiona nopealta arviolta 10-20mm ulompana kuin nuo 8-puolaiset.

Spacereillä ehkä himpun verran urissa vetelyä havaittavissa enemmän, mutta ei mitään radikaalia torque-steeriä tai muuta.
20mm ei edes tuo hirveän ulos noita vielä. Toki jos soratiellä jatkuvasti ajelee, niin varmaan tulee enemmän kiveniskuja.
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Sport Megane 225 2005

JiiKoo_20 sanoi:
Siis multispoket ovat vakiona nopealta arviolta 10-20mm ulompana kuin nuo 8-puolaiset.

Spacereillä ehkä himpun verran urissa vetelyä havaittavissa enemmän, mutta ei mitään radikaalia torque-steeriä tai muuta.
20mm ei edes tuo hirveän ulos noita vielä. Toki jos soratiellä jatkuvasti ajelee, niin varmaan tulee enemmän kiveniskuja.
Näkyykö niissä vanteissa ET-arvot jossain ihan fyysisesti? Alkaa nimittäin kuulostaa siltä että britit ovat jälleen kusettaneet minua tiedoillaan.
 
Viestejä
68
Tykkäyksiä
2
Vs: Renault Sport Megane 225 2005

TurboJ sanoi:
JiiKoo_20 sanoi:
Siis multispoket ovat vakiona nopealta arviolta 10-20mm ulompana kuin nuo 8-puolaiset.

Spacereillä ehkä himpun verran urissa vetelyä havaittavissa enemmän, mutta ei mitään radikaalia torque-steeriä tai muuta.
20mm ei edes tuo hirveän ulos noita vielä. Toki jos soratiellä jatkuvasti ajelee, niin varmaan tulee enemmän kiveniskuja.
Näkyykö niissä vanteissa ET-arvot jossain ihan fyysisesti? Alkaa nimittäin kuulostaa siltä että britit ovat jälleen kusettaneet minua tiedoillaan.
Yritän muistaa katsoa, kun ruuvaan spacerit takaisin kiinni. ET40 arvioisin olevan googlesta päätellen.
 
Viestejä
68
Tykkäyksiä
2
Kyselin koneistamolta tarjousta noiden sisäkehien valmistuksesta; 20kpl erällä hinnaksi tulisi 58€/kpl. Voipi siis olla, ettei kannata ruveta tekemään, jos ei nuo TurboJ:n aiemmin jakamasta linkistä löytyvän korjaussetin sisäkehät ole jotenkin ala-arvoisen huonoja.

Hyvää itsenäisyyspäivää joka tapauksessa!
Teimme sen kunniaksi pienen tarinan suomalaisesta Saabista:
 
Viestejä
68
Tykkäyksiä
2
Tässä on nyt talvi ajeltu pyörällä, muiden autoilla, ja välillä omillakin... Megsu ei ole tosiaan kovin mukavuuspainotteinen, ja näille perunapeltokeleille en voi kenellekään suositella helposti jäätyviä polyurtsu-puslia. Ei siinä, ihan tiedossahan tämä oli itselläkin! On silläkin kuitenkin liikuttu - kotikylällä ja muutama reissu Lappiin.
Laitetaan taas puuteri-imurista kuva:

Talveksi pyöräytin tosiaan nuo mustat 18" vanteet hakkapeliitoille, eivät olleet priimat niin saavat mennä talvivanteina. Hopeiset leveäpuolaiset tonnin painoiset 18" RS-vakiovanteet jäävät ylimääräisiksi, pikkurahalla saa hakea jos joku haluaa!

Kesäksi pitäisi keksiä uutta alumiini-kumiseosta alle. Ajatuksena oli Federalin 595 RS-R:t 235/40 R18 tai 225/40 R18 -koossa, ja niille jotkut kevyet vanteet.
Ihan mitä tahansa ei kannata kuitenkaan ostaa, koska välykset 18" vanteilla Brembojen kanssa eivät ole kovin kummoiset. Team Dynamicsin Pro Racet olisivat yksi hinta-laatu-keveys suhteeltaan hyvä vaihtoehto. Ultraleggerat olisivat aina yhtä upeat, mutta jos ei käytettynä löydy sopivaa fitmenttiä niin taitavat mennä vähän budjetin yli... Onko kokemusta siitä, mahtuvatko esim. edellämainitut pyörimään moitteetta?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
868
Tykkäyksiä
19
Ainakin hauskoja puuterikuvia saat tuon kanssa aikaiseksi :).

Hopeiset leveäpuolaiset tonnin painoiset 18" RS-vakiovanteet jäävät ylimääräisiksi, pikkurahalla saa hakea jos joku haluaa!
Ootko vaakaa näille näyttänyt? Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä on käytännön painona se teikäläisen vannetaulukon tonni.

Ultraleggerat olisivat aina yhtä upeat, mutta jos ei käytettynä löydy sopivaa fitmenttiä niin taitavat mennä vähän budjetin yli... Onko kokemusta siitä, mahtuvatko esim. edellämainitut pyörimään moitteetta?
Ei omakohtaisia kokemuksia, mutta onhan noita molempia nuo ulkomaan elävät meganenkin alle laittaneet ongelmitta. Jokusia kuvia tuolla meganefoorumeillakin noista molemmista on alle laitettuna ollut. OZ kelpaisi myös itelle vallan hyvin, mutta vähän turhan hintavia tosiaan ovat, eikä käytettynäkään oikein tahdo sopivasti löytää.

Jäin vaan tuota kommenttia "koska välykset 18" vanteilla Brembojen kanssa eivät ole kovin kummoiset " vähän miettimään, että mitä mahdoit tarkoittaa, mutta taisit tarkoittaa lähinnä, että sivusuunnassa on ahdasta?
 
Viestejä
68
Tykkäyksiä
2
...että mitä mahdoit tarkoittaa, mutta taisit tarkoittaa lähinnä, että sivusuunnassa on ahdasta?
Joo, juuri sitä. Tuon vakiovanteen puola menee todella läheltä satulan etureunaa. Siis sitä, missä lukee Brembo.

Ootko vaakaa näille näyttänyt? Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä on käytännön painona se teikäläisen vannetaulukon tonni.
En ole punninnut. Eipä nuo Hakkapeliitatkaan ole kovin kevyet, joten voi vääristää kuvaa entisestään kun on lihasmuistissa sen paketin nostelu.
Rumat ne on minun silmääni anyway o_O
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
68
Tykkäyksiä
2
Kysynpä nyt vielä tämänkin jos vaikka viitsit vastailla: Näyttää siltä että Phase kakkosen vanteissa on kovasti eri offset kuin ykkösessä. No, sullahan on Phase 2 vanteet Phase 1 -autossa, eli voitko vahvistaa asian? 7.5J18 vanteissa Phase 1 8-puolainen OE-vanne on kuulemma ET45 kun taas Phase 2 multispoke on ET 68. Voiko todella olla noin suuri ero jos pyöräntuentaa itsessään ei ole muutettu? Pakko yrittää kysyä kun erään hyvän diilin deadline lähestyy kovaa vauhtia. Kiitos joka tapauksessa!
Palataas tähän vielä, kun tässä uusia vanteita miettiessä törmäsin samaan asiaan, jonka unohdin selvitellä aiemmin.

Eli Renaultin omakin katalogi tarjoaa noille mun mustille vanteille (Bebop..?) kolmea eri varaosanumeroa... Leveydeksi 8, 8,25 ja 8,5. ET:tä varaosanumeroilla haeskellen löytyy 45:n ja 68:n välillä. Hopeanharmaille (Synthesé..?) taas tarjotaan kaikkea et40:n ja 68:n väliltä. Brittifoorumeiltakaan ei saa mitään selkoa asiasta, mutta hyvin näyttää pojilla istuvan muutkin, kuin originaalivanteet. Seuraavan sukupolven megsujen kanssa homma ilmeisesti vielä hankalampi...
Esim. K-Tec tarjoaisi mun autoon sopivia vanteita ET:llä 42.:rolleyes:
Tämä selviää siis helpoiten, kun menen tallille ja otan suurennuslasin ja mittanauhan kouraan.
Ei siinä - onhan sillä vanteella jonkun verran tilaa olla ulompanakin, mutta liiallisuuksiin vieminen alkaa tietysti sotia tuota erillisen navan kääntöakselin geometriaa ja ideaa vastaan...

Offtopic: ajelin Lauttasaaren läpi tuossa viikonloppuna, kenenkäs oranssi ph2 siellä seisoskeli kadun varressa? ;)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
868
Tykkäyksiä
19
Kovasti kyllä uskallan väittää, että MRS II:n originaalivanteet on ET68:n vanteita kaikki (R26.R ET66), ihan samalla lailla kuin on myös Clio RS III:n vanteet. Nuo muut ET:t on jotain ihan muita ja johonkin ihan muualle. Ainahan näihin voi laittaa mitä vaan alle sattuu sopimaan, mutta ei sieltä mitään ET40:n vanteita ole kyllä tehtaalta näihin tullut. Voin toki olla myös väärässä, mutta jotain faktaa olisi kiva nähdä, jos näihin pienemmän ET:n vanteita orkkiksena on tarjottu.

Kyllä se noilla alle ET50:n vanteilla alkaa varmaan Meganessakin, varsinkin niillä 18" 8-8,5"vanteilla, olemaan jo aika lähellä, etteikö ala raapimaan muutakin kuin tien pintaa. Itellä Cliossa vielä hetken aikaa ET47:n 7,5" vanteilla 225/17/45 kitkat ja aika rajoilla mennään (cup-alustainen tosin) ja vähän turhan ulos tulee. Enkä usko että Megane kovin paljon noista Clion mitoista heittää sen käytettävissä olevan tilan suhteen. Sehän näissä vähän vaikeuksia vannevalikoiman kanssa teettää, kun ET on niin iso, eikä tarvikevanteina sellaisella ET:llä juurikaan mitään tarjolla ole, varsinkaan tällä 5x108-jaolla. Niissä Ultraleggeroissa ja Alleggeritoissakin on 55 se suurin tarjolla oleva ET, mutta ne sentäään vielä jää sen verran sisään, että mahtuu vaivatta pyörimään. Kyllä niitä uudemman Meganen 5x114,3 jaollisia vähän paremmin on saatavilla tarvikevanteissakin, vaikka ei siihenkään valikoima päätä huimaa. Vähän sitä haaveillut, että jossain kohtaa ne MRS III:n 340-milliset levyt eteen vaihtaisi, mutta vähän turhan tyyris homma sekin on ne jarrut ja navat vaihtaa, vaikka kohtuu helppo homma muuten olisi. Samalla kun menisi kaikki vanteet ja renkaat vaihtoon, niin ei kyllä kykene moiseen sijoitukseen ainakaan toistaiseksi, tuskin ikinä.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
857
Tykkäyksiä
7
Löytyykö nohin Renaultin eri vannemalleihin painoja jostain taulukosta mitä voisi vertailla? RS Cliossa mitä olen niitä nostellut, mielestäni eivät ole kyllä ollenkaan painavammasta päästä nuo Renun vakiovanteet.
En lähtisi ET:tä muuttamaan kyllä, kivet hakkaa kylkiin vielä enempi ja ajettavuus kärsii.
Eikö siitä Megane RS:n vakiovanne valikoimasta löytyisi sopivia?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
868
Tykkäyksiä
19
Löytyykö nohin Renaultin eri vannemalleihin painoja jostain taulukosta mitä voisi vertailla?
Minä en ainakaan ole löytänyt, eikä noita renun esitteissäkään juurikaan mainita, sen enempää kuin ET-lukujakaan. Ne mitä foorumeilta on silmiin tarttunut, niin kymmenen kilon molemmin puolin noita on punnittu. Tarvikevanteista kevyimmät hyvin alle istuvat taitaa olla nuo OZ:n Alleggeritat, 17" vähän alle 7 kg ja 18" sitten vähän päälle. Ultraleggerat n. 8 kg luokkaa ja muutama muukin tarvikevanne samaan painoluokkaan. Kai niillä sen 8-12 kg saa kaiken kaikkiaan säästettyä orkkisvanteisiin verrattuna. Paljon vai vähän. Kadulla ei mitään merkitystä, radalla vähän enemmän.

En lähtisi ET:tä muuttamaan kyllä, kivet hakkaa kylkiin vielä enempi ja ajettavuus kärsii.
Ajettavuus varmaankin enemmän subjektiivinen tuntemus ja käyttötilanteesta kiinni, mutta aika paljon nuo matalan ET:n vanteet raideväliä kasvattaa. Se on ihan totta tuo, että kyljet niillä saa äkkiä ruvelle. Itsellä nuo tosin enemmän käyttö- ja hauskanpitolaitteita, niin en ihan niin hysteerinen ole muutamalle naarmulle, mutta eihän ne nyt tietenkään mukavia ole ja mielummin niitä välttää. Mutta kuten JiiKookin alustageometriaan viittasi, niin voisi olettaa, että Renault Sport on nuo alkuperäiset aika optimi-ET:lle mitoittaneet ja silloin joutuu kyllä orkkisvanteissa pysymään.
 
Viestejä
68
Tykkäyksiä
2
Löytyykö nohin Renaultin eri vannemalleihin painoja jostain taulukosta mitä voisi vertailla? RS Cliossa mitä olen niitä nostellut, mielestäni eivät ole kyllä ollenkaan painavammasta päästä nuo Renun vakiovanteet.
En lähtisi ET:tä muuttamaan kyllä, kivet hakkaa kylkiin vielä enempi ja ajettavuus kärsii.
Eikö siitä Megane RS:n vakiovanne valikoimasta löytyisi sopivia?
RS Bebop-mallin vakiovanteita (varsinkaan hyväkuntoisina) on melko mahdotonta löytää. Briteistä löytää yksityisiltä silloin tällöin, lähinnä purkupeleistä, mutta eivät postita, sarja on vajaa tjsp. Team Dynamicsin Pro Race 1.2 / 1.3:t tai OZ:n ultraleggerat myös näyttävät mielestäni tähän koppaan todella hyviltä. Uskoisin, että molemmat ovat hieman köykäisempiäkin. TD:t ovat 9kg:n luokkaa ja OZ:t 8kg luokkaa. Vakio Bebopeista ei ole muuta tietoa, kuin brittifoorumilta mutulla reilun kympin luokkaa.

Ajettavuus varmaankin enemmän subjektiivinen tuntemus ja käyttötilanteesta kiinni, mutta aika paljon nuo matalan ET:n vanteet raideväliä kasvattaa. Se on ihan totta tuo, että kyljet niillä saa äkkiä ruvelle. Itsellä nuo tosin enemmän käyttö- ja hauskanpitolaitteita, niin en ihan niin hysteerinen ole muutamalle naarmulle, mutta eihän ne nyt tietenkään mukavia ole ja mielummin niitä välttää. Mutta kuten JiiKookin alustageometriaan viittasi, niin voisi olettaa, että Renault Sport on nuo alkuperäiset aika optimi-ET:lle mitoittaneet ja silloin joutuu kyllä orkkisvanteissa pysymään.
Vähän samoilla linjoilla joo; alle kympin käyttöesine, joka ei ole rakennettu mökkiteille jne.
Lähtökohtaisestihan leveämpi raideväli on parempi (lue: ei mukavampi tai vähemmän uraherkempi, vaan nopeampi), mutta asiaan vaikuttaa myös alustageometria. Varsinkin RS:n tapauksessa edessä, kun perfohubilla on pyritty tuomaan tuo kääntöakseli mahdollisimman pystysuoraan ja lähelle vanteen keskipistettä. (Tämän ratkaisun hyödyistä toki osa on "mukavuuspainotteisia", kuten vetelyn estäminen.)
Casteriahan tuohon ratkaisuun olen jo lisännyt tuolla puslituksella, ja näppituntumalla sillä oli positiivinen vaikutus ns. sisäänkääntöherkyyteen.

Anywho, käyn lähipäivinä tallilla katsomassa noista irrallaan olevista "Syntheseistä", mitä ET lukemaa ne näyttävät.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
868
Tykkäyksiä
19
RS Bebop-mallin vakiovanteita (varsinkaan hyväkuntoisina) on melko mahdotonta löytää.
Tuo Bebop taitaa kulkea vähän yhden sun toisenkin vanteen kohdalla. Tuolla nimellä kulkee ainakin RS197 Clion 17" vakiovanteet. Näin väittää moni 197:n esittelyn aikaan julkaistu esittely/testi ja muun muassa renun oma lisävarusteluettelokin, josta liitteenä kuva. Nehän ei ole kuitenkaan ihan samanlaiset kuin mitä Meganen vastaavat vanteet on. Clion vanteissa on urat noissa puolissa, joita Meganen vanteissa ei ole (kuva esim. https://www.motopark.uk/en/cars/16062-renault-megane-sport-hatchback-20-t-16v-renaultsport-225-cup). Edit: niin, onhan sulla toki itselläsikin nuo kyseiset vanteet, joten turha linkki.

CRS_vanteet_2.jpg


RS Cliossa mitä olen niitä nostellut, mielestäni eivät ole kyllä ollenkaan painavammasta päästä nuo Renun vakiovanteet.
Kävinpä nyt mielenkiinnosta oikein punnitsemassakin tuon 197:n 17-7,5" vakiovanteen, kun sellaiset ilman renkaita tuossa nurkissa on. Henkilövaaka näytti parilla eri mittauskerralla 10,2 ja 10,3 kg ja matkalaukkuvaaka 10,1 kg.

IMG_1795_4.jpg IMG_1797_3.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
857
Tykkäyksiä
7
Ompas nuo 17" vanteiksi sitten yllättävänkin painavat.
Luulin että ne on 8-9 kg/kpl mitä nostellut clioon niitä paikalleen pilot sport 4 leivottuna ympärille.
 
Viestejä
68
Tykkäyksiä
2
Noniin! Viimein ehdin käymään tallilla putsaamassa auton, ja tarkistamassa sen ET:n noista Synthese-mallin vanteista. 68 se tosiaan on.

Nämä Bebopit varmaan ainakin lähellä tuota samaa ET:tä myös, ellei peräti sama. Jotenkin ne vaikuttavat silmään olevan ulompana, mutta voi tuo olla joku vanteen muotoilujen aiheuttama optinen harhakin. Anygay, ei voi mitään ET45 vanteita tosiaan hommata.

Auto on taas hetken toimittanut käyttöauton virkaa talvisissa olosuhteissa, joihin se ei oikein sovi.

Muutama reissu lappiin ja kolme Helsinkiin jne. 10tkm alkaa lähestyä edellisen huollon jälkeen, ja pakko kehaista tuota F4R-konetta: öljy ei ole vajennut tippaakaan! Varmaan ensimmäinen auto mulla, joka ei ole mun käytössä huohottanut yhtään. Pienen perushuollon - öljyt, suodattimet, jotakin tsekkailuja - ajattelin tuon kympin jälkeen suorittaa. Öljyä pitäisi muistaa tilata lisää.

Muutenkin varsin huolettoman ja tasaisen oloinen moottori, ei ylikuumenna ahtoilmoja eikä tunnu hirveästi lykkäävän ajoitusta toistuvissa täyskaasuvedätyksissä.
Koputetaan nyt puuta ja ajetaan päivä päivältä kuivemmalla asfaltilla kohti Ahveniston kaid... siis auringonlaskua!

Kontin joutuu muuten kiillottamaan näköjään keväämmällä taas :(
Joku "avulias kansalainen" oli päättänyt "auttaa" rapsuttamalta tuon kuran päälle rakennetun lumi- ja jäätaideteoksen nimeltä "Miss too many croissants" pois, jättäen konttiin nätit jäljet.

Alempana näkyy omatekoista pesuhuntua, nuo syvemmät suorat viivat siis hänen jälkiään.
Lämpimät kiitokset siitä.[/sarcasm]
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
868
Tykkäyksiä
19
pakko kehaista tuota F4R-konetta: öljy ei ole vajennut tippaakaan!
Tähän kommenttiin on muuten kyllä helppo yhtyä. Ei ole itsekään tarvinnut tuohon Lagunan käytännössä ihan samanlaiseen F4Rt-koneeseen (784) tässä hieman vajaa 10v. ja n. 150 tkm aikana, ja 15 tkm vaihtoväleillä kertakaan öljyä lisäillä. Ja vastaavia "not a single drop between services" -kommentteja on ollut ulkomaan foorumeillakin. Melkeinpä jotain on särki ja huonolla pidolla ollut, jos öljyä alkaa syömään.

Toisaalta, Cliossa F4R-koneeseen (832) on vaihtoväleillä tarvinnut jokunen desi lisäillä, mutta ei sentään litratolkulla mene. Ja jälleen samanlaisia kokemuksia on muuallakin. Mutta siinäkin huomaa selkeästi, että vähän rauhallisempia jaksoja kun näin talviliukkailla ajelee, eli kone ei niin usein laula siellä vajaa 8k kierroksilla, niin ei se öljyäkään silloin juurikaan syö. Jotenkin uskoisin, että se korkeammalle kiertävä kone tekee sen eron noissa, koska peruskone ja mittatoleranssit sisuskaluille on ihan samat. Mutta well done Renault joka tapauksessa koneen osalta. Osaisivatpa tehdä alustaratkaisutkin yhtä robusteiksi.
 
Ylös Bottom