Renault Scenic Electric / Vision Concept

juakoppi

Techno
Viestejä
31
Aika samat havainnot koeajolta kuin 3geellä. Hieman rauhallisemman oloinen ajettava, kuin Megane. Kuitenkin hyvin samanlainen auto. Kun tilat ja range riittää Meganessakin, niin ei mitään välitöntä vaihtokiimaa aiheuttanut, mutta varteenotettava vaihtoehto varmasti sitten joskus...

Nuo ovenkahvat on mielestäni mukavat autoa pestessä ja vahatessa, sekä pysyvät varmasti siistinä käytössä. Varsinkin kun vertaa bemarin kiiltävän mustiin oviin, joissa paistoi naarmuuntunut pinta aika äkkiä kahvojen takana peltikuopassa.
Talvellakaan ei ole kertaakaan mitään ongelmaa ollut Meganen kahvojen kanssa. Keksin nolla syytä miksi haluaisin erilaiset kahvat, kun nuo toimii...

Onko noissa Scenicin sähköpenkeissä useampaa muistipaikkaa, vai tallentuuko eri asennot eri kuljettajaprofiilille? Koeajon perusteella saattaisin kaivata sellaisia 1 ja 2 numeropainikkeita penkin muistipaikoille. Meganessa ei ole juuri koskaan tullut vaihdettua kuljettajaprofiilia näytöltä, vaikka onkin molemmille kuskeille omat... (eipä ple noita sähköpenkkejäkään)
 

Kojuvi

Jäsen
Viestejä
62
Kokeilin ensimmäistä kertaa yölle ajastettua latausta, mutta en saanut akkua haluttuun 80 %:iin. Lataus alkoi klo 1 ja päättyi klo 6, joka oli asetettu lähtöajaksi, mutta aika ei riittänyt kuin 73 %:n saavuttamiseen. Minusta tuo lähtöaikaan perustuva ajastus on hölmö systeemi, miten siinä huomioidaan latausteho? Parempi olisi latauksen aloitusaika, jolloin voisi itse arvioida latauksen kestoa laturin tehon perusteella. Minulla laturin teho on 9kW, jotta 3x25 A pääsulakkeista riittää virtaa vielä muuhunkin kulutukseen. Onko muilla kokemuksia tästä?
 

Kojuvi

Jäsen
Viestejä
62
Kommenttina edelliseen: tarkemmalla tutustumisella ajastuksesta löytyi asetus myös latauksen aloitukselle.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
179
Kattelin noita Scenicin rengastietoja (https://www.renault.fi/rengastiedot/):
- 19-tuumaiset (Evolution ja Techno) näyttää olevan 205/55R19
- 20-tuumaiset (Esprit Alpine ja Iconic) näyttää olevan 235/45R20

Koeajoautot on kuitenkin kaikki noita jälkimmäisiä, arvaan.

Talismanissa mulla on 225/55R17 ja kovasti tykännyt. Onko tuossa 19-tuumaisen kapeudessa jotain "epäilyttävää"? Vai kannattaako tällaisten asioiden miettiminen jättää vaan niille, ketkä hakee niitä pieniä eroja ääritilanteissa taikka ulkonäköasioissa?
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
282
Minä hommaan seuraavan autoni mahdollisimman pienillä vanteilla jolloin ilmatila on vastaavasti korkeampi.ja mukavampi. Kun ei ole tarkoitus ajaa kilpaa eikä pyörät näy autoon sisälle niin mukavuus ratkaisee.
 

Kojuvi

Jäsen
Viestejä
62
Olen @ntsun kanssa samoilla linjoilla. Itse hommasin Technoon 18" vanteet talvirenkaille. Tuota vakiokokoa en edes löytänyt kunnon pohjoismaissa talvirenkaissa joten pakko laittaa leveämmät ja päädyin 225/55x18. 215 leveitä on joitain, mutta ei haluamaani merkkiä.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
918
Jäin kanssa miettimään tuota rengaskokoa kun koeajoautossa oli nuo isommat pyörät alla. Auto ei sinällään ollut mitenkään epämukava noilla isoillakaan pyörillä mutta aika jämäkkä kylläkin. Ihan mielenkiintoista olisi kokeilla noita pienempiä kiekkoja Scenicin alla.

Nuo ovenkahvat on mielestäni mukavat autoa pestessä ja vahatessa, sekä pysyvät varmasti siistinä käytössä. Varsinkin kun vertaa bemarin kiiltävän mustiin oviin, joissa paistoi naarmuuntunut pinta aika äkkiä kahvojen takana peltikuopassa.
Talvellakaan ei ole kertaakaan mitään ongelmaa ollut Meganen kahvojen kanssa. Keksin nolla syytä miksi haluaisin erilaiset kahvat, kun nuo toimii...
Joo, ihan samaa mieltä. Tämä ongelma on ihan mun pään sisällä. Nämä ovenkahvat on mun pään sisällä sellaista Teslan apinointia tässä sähköautoskenessä. Mutta varmasti näissä on hyvätkin puolensa. Varmaan nämä pomppaavat onnettomuustilanteessakin sitten esiin. :rolleyes: Se nyt on ehkä yksi huono puoli, mikä tulee mieleen jos ovia ei saa onnnettomuustilanteessa helposti ulkopuolelta auki. Jonnet ei muista mutta joskus oli paljonkin juttua ovenkahvoista ja niiden suunnittelusta onnettomuustilanteita silmällä pitäen. Autot on toki muuttuneet niistä ajoista aika paljon ja korit on jäykempiä jne.
 

markkul

Jäsen
Viestejä
179
Noniin, Esprit Alpine koeajettu. Olihan se ihan soiva peli. Rengaspainevaroitin alkoi toimia kohtapuoliin koeajon alussa, kuten jollakin muullakin, mutta kumit näytti ok:lta ja myyjä antoi puhelimitse luvan jatkaa, joten eipä hätää.

Omat huomioni:
- Vakionopeussäädin toimii jo ainakin 40 km/h nopeudesta ylöspäin (alempaa en kokeillut) = plussaa, kun Talismanissa raja on epämukavan korkea 50 km/h.
- Reisituki on näillä koivilla aika olematon, joo, mutta ei se nyt taida Talismanissa olla sen parempi, ja silläkin on jo ajeltu 8 vuotta ok. Ja varmaan oli samanlainen Lagunassakin, ja ...
- Rouva on sen verran lyhyt kartanlukijan paikalla, että 182 cm (tjsp) alumiinitikkaat näyttäisi mahtuvan kyytiin (en ole rakennusalalla, mutta joka ***n kerta kun olen auton vaihtanut, on pian alkanut joku hemmetinmoinen remonttiautoilu).
- Oli toki tutun tuntuinen auto hyvinkin. Ison näytön käyttölogiikkaa en vielä täysin keksinyt, mutta en yrittänytkään, sen sitten kerkee jos auto taloon tulee.
- Ihan julmetun kokoiset pyörät juu.

Techno voisi kyllä olla se valinta. Kattellaan...
 

Hakkapeliitta

Jäsen
Viestejä
144
Nyt on tosi lähellä, etten tilaisi Scenicin, 170h Techno, jossa on mielestäni paras Hinta-laatusuhde.Antavat niin hyvän tarjouksen omasta autosta, että on luultavasti pakko tarttua tarjoukseen.

Mieluinen auto olisi jopa Hangossa odottelemassa.
Tuo 6v. takuu kiinnostaa ja olen siitä valmis maksamaankin
 

markkul

Jäsen
Viestejä
179
Tänään kävi sillälailla, että leasing-firmasta tuli kuitti: arvioitu luovutuspäivämäärä 1.10.2024. Menin siis ottamaan työsuhdeauton, ja sellaiseksi on tulossa 220hv Esprit Alpine... kun sellainen sattui siellä Hangossa tms. listan mukaan olemaan. No eihän siinä näin tietenkään pitänyt käydä, mutta näillä nyt mennään. Hieno auto tulossa.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
3 077
Tänään kävi sillälailla, että leasing-firmasta tuli kuitti: arvioitu luovutuspäivämäärä 1.10.2024. Menin siis ottamaan työsuhdeauton, ja sellaiseksi on tulossa 220hv Esprit Alpine... kun sellainen sattui siellä Hangossa tms. listan mukaan olemaan. No eihän siinä näin tietenkään pitänyt käydä, mutta näillä nyt mennään. Hieno auto tulossa.
No jos ei näin pitänyt käydä , niin mitenkä sen piti sitten mennä? Joku Hyundai vai?

Onneks Olkoon!
 

markkul

Jäsen
Viestejä
179
Vielä viime viikon alussa ajatuksissa oli edullisempi Techno, mutta sitä ei ollut maassa isomman avustinpaketin kanssa kuin metallimustana, mikä taas ei houkutellut. No tuo Esprit Alpine on nyt sitten satiiniharmaa (eli mattaväri) mustalla katolla :cool: Katsotaan sitten luonnossa, miltä näyttää, kuvitelmat on korkealla.

Käsikirjaa luin vasta jälkeenpäin, ja sielläpä esitetään kaikenlaisia rajoituksia mattaväritettyjen pesuille :D eli pesukoneeseen ei paranisi mennä ollenkaan. No luetaan se paremmin sitten, ja hoidetaan käsinpesut sitten firman piikkiin ns. koko rahalla, kun tuohon leikkiin kerran molemminpuolisesti ryhdyttiin.
 

Hakkapeliitta

Jäsen
Viestejä
144
Tuo mattaväri tosiaan on kaikilla merkeillä samoilla varoituksilla ja rajoituksilla...
On kyllä kaunis ja persoonallinen mutta myös työläämpi pitää puhtaana ja ehjänä.


Itse tässä nyt pallottelen sen kanssa, että ostaisinko uuden Scenicin kun rahoituksen kk-erä olisi lähes sama kuin nykyisessä V60 Plug-in Volvossa.

Samalla rahalla siis saisi uuden kuuden vuoden takuulla varustetun sähköauton....
Volvo vaan on tosi hyvännäköinen omasta mielestä ja siinä on kaikki, mitä autolta odotan ja tarvitsen. Miksi ostaisin (taas) uuden Renun...?

Kun omistin sähkö-Meganen, tiputti renu hintoja niistä yhdessä yössä 10000€. Onneksi pääsin vielä ok hinnalla eroon mutta pääomakulut oli noin 1700€/kk sen vuoden ajan kun autolla ajelin. Niin ne toki on kaikissa sähköautoissa.
Porschen Taycan 4S:ssä on ollut 2500€/kk hinnan pudotus eli 24kk:ssa on hinta tullut alas yhden Scenicin verran.

Jos siis lasken että Volvon kk--erä on vaikka 350€ ja Scenicin 390€ mutta Volvoon menee bensaan noin 150€/kk niin nopsasti voisi kuvitella uuden Renun olevan halvempi kokonaisuus. Volvon polttoaineisiin ja huoltoihin menisi siis vuodessa noin 2500€. Ei oteta huomioon mitään vikakorjauksia kun niistä ei voi tietää, tuleeko niitä. Eli esim kolmessa vuodessa noin 7500€. Siihen arvo alenema päälle joka on varmaan sama 7500€ ainakin. 3v, 15000€. Korjaukset voivat maksaa ihan mitä vaan mutta voi olla tosi kalliitakin, esim sähköajomoottori 5000€, uusi akku noin 16000€.

Mutta jos renu tiputtaa samassa ajassa hintaansa 45000€-> 25000€ eli 20000€ mutta tuolloinkin siinä on vielä 3v takuuta jäljellä niin eikö uusi auto sitten kuitenkin olisi järkevämpi?

Huomaatteko miten tässä yritän suggeroida itseäni ostamaan uuden auton?
 
Viimeksi muokattu:

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
918
Hyundain Ioniq 5:sen mattamaalipinnan ylläpidosta oli juttua ainakin täällä: https://moottori.fi/testi/hyundai-ioniq-5-mieti-mattamaalipinta-loppuun-asti/ En tiedä sitten, onko Scenicissä ihan vastaava maalausratkaisu mutta ilmeisesti on ainakin joiltain osin.

Tuota Hakkapeliitan matematiikkaa on tullut itsekin pohdittua. V60 on omastakin mielestä ihan tyylikäs peli kun oma maku taitaa olla tosiaan tätä pappaosastoa. Noissa premium-merkeissä itseä mietityttää se, että vaikka ne ei hinnaltaan ole juuri esim. varusteltua Sceniciä kalliimpia, niin niissä on yleensä kalliimpi rahoitus ja kahden vuoden takuu. Nämä on tietysti vain persaukisen palkkatyöläisen ongelmia mutta aika olennaisia sellaisia ja näillä perusteilla esim. Volvo tai Polestar ei enää tunnukaan kovin houkuttelevilta omassa harkinnassa. Voisin kuvitella, että Volvossakin jotain korjattavaa tulee esim. kuuden vuoden aikana, mikä menisi vaikka Renulla laajennetun takuun piikkiin. Varsinkin plugareiden kanssa tämä mietityttää ihan jonkin verran. Sähköautot on tietysti tekniikaltaan simppelimpiä.

En tiedä tippuuko sähköautojen hinnat enää tuhansilla euroilla yhdessä yössä mutta voisin hyvin kuvitella, että jonkinlaista alennuskamppista olisi tulossa kun sähköautojen myynti sakkaa nyt ainakin Euroopassa aika huolella. Mutta mene ja tiedä, kallistahan autoilu on aina.
 
Ylös Bottom