Renault Megane II pissapojan korjaus

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
233
Kuten etukäteen arvasin, pissapojan moottorin vaihto on tehty melkein yhtä hankalaksi kuin jakohihnan vaihto. Megane I:ssä pääsi sisälokasuojan irrottamalla käsiksi siihen, mutta tässä moottori on säiliön etupuolella, joten puskuri on irrotettava. Onneksi silloin jakohihnan vaihdon yhteydessä puskuri oli irti syylärin tyhjäyksen takia, joten puskurin irrotus oli vanhasta muistista aika helppo. Hivenen teki tenää moottorilämmittäjän johdon kiinnitys puskuriin, joten se piti ruuvata irti. Muuten korjaus on lähes ilmainen, uusi moottori maksaa 11.90 euroa. Nyt tulee samalla kuntoon konepellin tuulihaka, viimeksi unohdin tunkea sen käyttövipstaakin omasta reiästään ulos ja jouduin parin vuoden ajan painamaan sormella lukitusta konepellin alta. Jos ei ole koskaan ottanut puskuria pois, kannattaa katsoa tuubista, miten ruuvarilla vapautetaan puskurin pidikkeet, omassa puskurissa ne on poikki, mutta hyvin puskuri pysyy paikoillaan ilmankin, kun siinä on paljon pikakiinnitysmuovihärpäkkeitä. Voi, kun vielä käytettäisiin ruuveja, kuten ennen vanhaan. Puskurin alaosassa oli sentään 3-4 8mm hylsyllä irrotettavaa ruuvia. Taidan laittaa moottorin suojalevyn vihdoin paikalleen, kenties se suojaa talvella moottoria viimalta. Nyt on helppo korjailla sen kiinnikkeitä, kun muutenkin makoilllaan keulan alla. Öljyt tuli samalla vaihdettua.
 
Viimeksi muokattu:

Pudezzio

Jäsen
Viestejä
59
Kyllä 2005 farkku Meganeen onnistui vaihtaa pissapojan moottori ilman puskurin irrottamista. Sisälokarin kautta kävi yllättävän helposti.
 

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
233
Irrotin kyllä sen sisälokasuojan ja säiliö näkyy ,mutta se pumppu on siellä toisella puolella. Taidat olla fakiiri, jos sait sen näkemättä pois. Vasta puskurin irrottamisen jälkeen sen saa helposti vaihdettua. Ehkä irrotin turhaan silloin jakohihnan vaihdossakin etupuskurin, jotta sen alaletkun klemmarin sai irti.
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 856
Minä en ole koskaan irrottanut puskuria jakohihnan enkä vesiletkun takia. Pohjalevyn joutuu irroittamaan.
 

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
233
Eihän se pakko ole irrottaa puskuria, mutta halusin kaiken vanhan jäähdytysnesteen pois. Voisihan sen alavesiletkun irrottaa toisesta päästä. ja sitä kautta laskea nesteet pihalle. Olen kuitenkin jokaisesta autostani irrottanut syylärin alavesiletkun klemmarin ja en tässäkään tapauksessa tinkinyt siitä periaatteesta.
Nämä kertakäyttöklemmarit ei muutenkaan ole mitään parhaita keksintöjä, joten nyt siellä on oikea kiristettävä klemmari paikoillaan. Siinä on se auton runko tiellä, kenties siellä on päästöproppu jossain, mutta eihän sinne mitään näe. Ladassa ainakin on erillinen päästöproppu, silloin ei tarvitse alaletkua irrottaa.
 
Viimeksi muokattu:

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
233
Sain vielä ylimääräisen bonuksen. Talvella kadonnut etulyhdyn takakansi ilmestyi etupyörän eteen puskurin irrotuksen jälkeen. Itsekin hieman ihmettelin, miksi olin pari vuotta sitten irrottanut puskurin jakohihnan vaihdossa . Ilmeisesti en ollut päässyt huonoilla säätöpihdeilläni tuon kertakäyttöklemmarin kiinnityksiin. Tuulihaan käyttöliuska yrittää jäädä kaarevaksi. Pitää vetää lukkopihdeillä ulommaksi ja puhaltaa hieman kuumailmapuhaltimella sitä, jotta se oikenee. Onneksi pesunesteen moottorin vaihto auttoi, hyvin tulee nestettä etu-ja takalasille. Se entinen nimittäin pyörii hyvin, mutta ei pumpannut.
Tutustuin tallin kupeessa pari vuotta maanneeseen moottorin suojamuoviin. Siitä on aika iso pala pois puolessa välissä olevasta upotetusta kiinnityskohdasta. Täytyy popniitata siihen ruukin kattopellistä pala, kun ensin olen pakottanut siihen peltiin oikean mallisen syvennyksen. Kopioin Wheeler Dealersin niksin. Ruuvaan auton rungon kiinnityskohtaan terävän pultin, sitten kopistan sitä kohtaa vasaralla. Näin saa reiän porattua oikeaan kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 134
Kyllä se tuulilasin ja takalasin pissapojan moottori pitää sisälokasuojan kautta vaihtaa, vesisäiliön etupuolella (joka näkyyy kun puskurin poistaa) on ajovalopesinten moottori.
Itse vaihdoin viikokolla juurikin samaisen ajovalojen pesimen moottorin kun piti myös vaitaa tuulilasin pissapojan moottori. :mad:
 

coupe rellu

Jäsen
Viestejä
233
Olisi varmaan pitänyt tunkata auto korkealle, niin alakautta se pumppu olisi näkynyt. Nyt katsoin vain sieltä sisälokasuojan puolelta. No, jokainen tekee tyylillään, suosittelen siksi katsomaan alakautta. Jos ei näe mitään, voi halutessaan puskurin irrottaa, meikäläisen kohdalla se oli järkevää. Tässä Meganessa on vain yksi säiliö ja sama pumppu hoitaa tuulilasin ja ajovalon pesun.
Samperi soikoon, en sittenkään laita tuota älyttömän suurta pohjalevyä paikoilleen. Joutuisin joka kevät änkeämään itseni keskelle auton pohjan alle ja olisin yltä päältä pölyssä ja liassa. Nyt on kätevä vaihtaa öljyt samaan tapaan kuin ennen.
 
Viimeksi muokattu:

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 134
Olisi varmaan pitänyt tunkata auto korkealle, niin alakautta se pumppu olisi näkynyt. Nyt katsoin vain sieltä sisälokasuojan puolelta. No, jokainen tekee tyylillään, suosittelen siksi katsomaan alakautta. Jos ei näe mitään, voi halutessaan puskurin irrottaa, meikäläisen kohdalla se oli järkevää. Tässä Meganessa on vain yksi säiliö ja sama pumppu hoitaa tuulilasin ja ajovalon pesun.
Viikonloppuna vaihdoin tuon pissapojan moottorinkin, onnistui helposti etupyörää kääntämällä ja sisälokaria raottamalla (kun postaa sisälokarin reunasta kaksi torks ruuvia jotka pitävät sitä paikallan puskurissa).
On aika syvällä ja ei sitä lokarin välistä näekkään, eikä siis tarvinnutkaan..
Moottorihan ei ole kuin muotoon valetulla säiliöllä ja sen kumitiivisteellään kiinni, lähtee siis käsin nitkuttelemalla irti.
Sisälokarin puolen moottorissa on lasinpesimelle ja toinen lähtö takalasin pesimelle, etupuolen moottorissa on omat lähdöt niin vasemmalle kuin oikeallekin ajovalolle (meillä ne ne ruuttaavat eri aikaan ajovalot pestessään).
Tuo pumppu ilmeisemmin muuttaa pyörimis-suuntaa sen mukaan kummasta ulostulosta vettä tarvitaan (ainakin pumpun pesän ja lähtöjen muoto viittaisi siihen).
Mistäs sulla coupe rellu lähtee takalasin pyyhkimen pissapoika sitten, vai onko Megane II mallisi 2D HT?
 
Ylös Bottom