Renault Megane II 1.5DCi 106hp 2006

Viestejä
31
Tykkäyksiä
1
#1
mistäs tälläseen löytää kiinteen vauhtipyörän edullisesti..
haluan eroon tuosta kaksoismassanperkeleestä ennen ku se hajoo.
ei haittaa vaikka tilata pitäs ulkomailta.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 030
Tykkäyksiä
36
#2
Kysymykseesi en valitettavasti osaa vastata, mutta noin muuten kysyn, että onko nyt ihan loppuun asti harkittu? Jokainen toki tehköön kuten parhaaksi näkee, mutta ei se niitä ajo-ominaisuuksia ainakaan paranna, eikä sitä kaksoismassaa ihan huvikseen sinne kuitenkaan ole laitettu. Kulutustavaraahan nekin, oli kiinteä tai kaksoismassa, joten uutta kaksoismassaa kehiin vaan, niin eiköhän sillä taas jonkinlaisen pätkän aja silläkin.
 
Viestejä
466
Tykkäyksiä
2
#4
Kas, eipä ole tullut mieleen, että tässä Megane-mallissa on kaksoismassavauhtipyörä. Itse pyrkinyt silti ajamaan reiluilla kierroksilla eli ei esim. 6 -vaihteella alle 1800rmp. Toivottavasti tuokin auttaa siihen että kaksoismassavauhtiyörän jouset ja muut osat eivät rasittuisi niin paljoa. Katsotaan kauanko kestää, mittarissa vasta reilu 220 tkm.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 011
Tykkäyksiä
21
#6
Onhan noita olemassa kaksoismassapyörän korvaavia,mutta en tiedä että onko tuohon 1,5 dci malliin, ainakin 2.0 dci ja 2.2/2.5 dci malleihin.
 
Viestejä
31
Tykkäyksiä
1
#7
saa toki vinkata mistä tuon kaksoismassavauhtiksen saa edullisesti..
autodocista katoin jo ja niillä hinnoilla paalaan tuon ennemmin ku pistän 400€ siihen pelkästään :D vaikka onki muuten hyväs iskus. ajettu alle 250tkm.. vaihdelaatikko räjähti ja vei kytkimen ja luultavasti vauhtiski saanu osumaa niin oli tarkotus kiinteellä vauhtiksella saada kuluja korjaukseen alemmas.. mukavuus ei juuri kärsi kiinteelläkään nykysestä se on varma mikäli toho sellasen vaan jostaki löydän... alusta ku tullaan päivittämään ja tuo tiputetaan lähemmäs maata ja reilusti... :D
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 011
Tykkäyksiä
21
#8
Mister autosta katselin,että Valeon alkuperäinen kytkinpaketti vauhtipyörällä 400€ pintaan. Siinä ei kyllä kerrota että onko kiinteä vai kaksoismassa. Pelkkä kaksoismassa oli yksistään sen 400-500e. Kannattaa tarkistaa tämäkin. Mikä sitten aiheuttaa kaksoismassa hajoamisen? Yleisesti on sanottu,että tarpeeksi pienillä kierroksilla ja isoilla vaihteilla ajaminen. Muka haetaan polttoainetaloutta ja äänettömyyttä. Nimarkin sivuja en katsonut.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 030
Tykkäyksiä
36
#9
mukavuus ei juuri kärsi kiinteelläkään nykysestä se on varma mikäli toho sellasen vaan jostaki löydän... alusta ku tullaan päivittämään ja tuo tiputetaan lähemmäs maata ja reilusti.
Mutta eihän se matalampi/jäykempi alusta niitä moottorin ja vaihdelaatikon värinöitä mihinkään poista, päinvastoin. Eikä ne värinät sillä kiinteällä vauhtipyörällä ainakaan vähene, kun ei ole sitä jousivaimennusta välissä absorboimassa niitä värinöitä. Kampiakselin tasapainoitus ja hitausmomentitkin on laskettu niille massoille, mitä molemmissa päissä tehtaan jäljiltä pyörii, eikä nuo kiinteät samoille massoille yleensä osu. Virivehkeet on sitten asia erikseen, mutta vakio- tai melkein vakiovehkeissä siitä kaksoismassasta nyt jotain hyötyäkin kuitenkin kiinteään nähden on, toisin päin vähemmän. Mutta jos sen kiinteän sinne pelkästään satasen-parin kustannussäästön takia haluaa laittaa, niin ok, onhan se syy sekin.

Siinä ei kyllä kerrota että onko kiinteä vai kaksoismassa.
Käsittääkseni ne Valeon kitit ainakin renuihin on kiinteällä vauhtipyörällä.
Mikä sitten aiheuttaa kaksoismassa hajoamisen?
Onhan kai noita kuluttavia tekijöitä; kytkimen käyttötapa, moottorin viritykset, jatkuva mäkeen pysäköinti (jos kuormitus jää enemmän vaihdelaatikon kuin käsijarrun varaan), runsas peräkärryn kiskominen, sähköisen käsijarrun automaattivapautus, repivät lähdöt liikennevaloista/risteyksistä, mitä vielä.
 
Viestejä
31
Tykkäyksiä
1
#10
homma etenee hitaasti mutta varmasti.. sen verran tutkittu et kaksoismassa on ehjä onneksi ja nyt pitäs laittaa uus vaihdelaatikko paikoilleen mutta mitäs vaihteistoöljyä tonne uskaltaa pistää. se onki ainut mitä vielä puuttuu et saa tuon takasi tien päälle ja katsastettua :D
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 030
Tykkäyksiä
36
#11
mitäs vaihteistoöljyä tonne uskaltaa pistää
Alkuperäisöljynä TL4-laatikossa ELFin Tranself NFJ 75W-80. Myös hieman parempilaatuinen NFP käy yhtä lailla, mutta "parempilaatuinen" ei tässä tarkoita sitä, että NFJ olisi huono öljy. Sitähän se tehdaskin sinne on aikoinaan laittanut.
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 563
Tykkäyksiä
6
#12
Mitenkä nfp on parempilaatuinen. Olen joskus ymmärtänyt että nfj nfp ero on lisäaineissa ja tarkoitettu erilaisiin synkronirenkaisiin eli vanhemmassa 6 vaihteisessa käytettiin nfp:tä ja uudemmissa nfj:tä johtuen erilaisista materiaaleista synkroissa.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 030
Tykkäyksiä
36
#13
Mitenkä nfp on parempilaatuinen.
NFP:llä on esim. korkeampi viskositeetti-indeksi (187 vs. 175, viskositeetti siis muuttuu NFP:llä vähemmän lämpötilan vaihdellessa) ja myös alhaisempi kineettinen viskositeetti 40 asteen lämpötilassa (36 vs. 47, eli juoksevuus NFP:llä hieman parempi. 100 asteen lämmöissä viskositeetti on sama molemmilla). Samoin NFP:llä on alhaisempi jähmepiste (-51 vs. -40, siis se alin lämpötila, jossa öljy vielä liikkuu).

Se on sitten oma kysymyksensä, että onko näillä yhtään mitään merkitystä tavalliselle pulliaiselle normaaleissa ajo-olosuhteissa. Molemmat nuo on kuitenkin renun virallisesti hyväksymiä öljyjä TL4-laatikkoon.
NFJ: Manufacturers’ approval: Officially approved and recommended by RENAULT for gearboxes JXX, TL4 and NDX.
NFP: Manufacturers’ approval: Officially approved and recommended by RENAULT for PXX, JXX, NDX, TL4 gearboxes and Nissan P gearboxes.
 
Viestejä
31
Tykkäyksiä
1
#14
Alkuperäisöljynä TL4-laatikossa ELFin Tranself NFJ 75W-80. Myös hieman parempilaatuinen NFP käy yhtä lailla, mutta "parempilaatuinen" ei tässä tarkoita sitä, että NFJ olisi huono öljy. Sitähän se tehdaskin sinne on aikoinaan laittanut.
paljokos tota menee tuonne? tietää paljoko tilaa. kannattaiskohan tuo laatikko huuhdella ennen ku pistää uudet öljyt? pakko varmistella kaikki ettei räjähdä toiki loota.. oli sen verran työn takana löytää :D
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 030
Tykkäyksiä
36
#15
paljokos tota menee tuonne?
Pari litraa. Tuolta voit auton rekkarilla tai muilla valinnoilla varmistaa: https://www.totalnordic.com/fi/palvelut/oljynvalintaopas

Tuohon huuhteluun on varmaan hankala sanoa mitään yleispätevää. Tämäkin lienee niitä juupas/eipäs -väittelyitä, että mitä mieltä ja miten kukin toimii. Aika paljon riippunee aiemmasta käytöstä ja öljynvaihdoista, että mitä tervaa siellä on ollut tai missä kunnossa sisuskalut muuten. Hyöty varmaan tapauskohtaista, mutta haitaksi tuskin on koskaan. Eipä ne ainakaan tuolla öjynvaihtohuolloissa varmastikaan muuta tee, kuin laskee vanhat pois ja uutta tilalle.
 
Viestejä
31
Tykkäyksiä
1
#16
Pari litraa. Tuolta voit auton rekkarilla tai muilla valinnoilla varmistaa: https://www.totalnordic.com/fi/palvelut/oljynvalintaopas

Tuohon huuhteluun on varmaan hankala sanoa mitään yleispätevää. Tämäkin lienee niitä juupas/eipäs -väittelyitä, että mitä mieltä ja miten kukin toimii. Aika paljon riippunee aiemmasta käytöstä ja öljynvaihdoista, että mitä tervaa siellä on ollut tai missä kunnossa sisuskalut muuten. Hyöty varmaan tapauskohtaista, mutta haitaksi tuskin on koskaan. Eipä ne ainakaan tuolla öjynvaihtohuolloissa varmastikaan muuta tee, kuin laskee vanhat pois ja uutta tilalle.

tuon vaihdelaatikon historiasta ei oo mitään hajua.. ei ollu edes ajettuja kilometrejä tiedos :D katotaan minkänäköstä litkua tuolta ulos tulee mikäli sielä mitään edes on. on saatettu lähettää ilman nesteitä kun virosta asti tuli.
 
Ylös Bottom