Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Viestejä
316
Tykkäyksiä
5
#61
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
2528ej sanoi:
No silloin ei virtalukkoa ensimmäisenä epäilisi. Onkohan akku kunnossa. Kaapelit akulta. Ettei se nyt nyykähdä virran puutteeseen.
No siinä se vika olikin. Akku on täysin sökö. Ei minkään näköistä virtaa enää anna sähkölaitteille vaikka jännite oli 12,5volttia.
Kokeilin kaapeleilla liittää veneen akun ja avot, heti oli autossa virtaa.
Sikäli omituista että akku on vajaan vuoden vanha ja se siis näytti jännitteeksi 12,5 volttia.
Kiitoksia 2528ej tästä avusta ja ideasta tarkastaa akku.
Sitten vaan pitää tarkastaa uuden akun asennuksen jälkeen latausjännite myös.
Osa kennoista oikosulussa, käyttäytyy juuri noin, virtaa mukamas on, mutta kun laittaa rasitukseen kyykähtää välittömästi.

Akuissakin on maanantai kappaleita.
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#62
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Tarina jatkuu tämän auton kanssa.
Kävin Motonetin testauspaikassa ja ne siellä teki mittauksia.
Ongelmien syy ei ole akun viallisuus eikä akku ole oikosulussa.
Akun kyljessä on CCA-arvo 540A ja Motonetissä ne mittasi 501A. Akku sai arvosanan 9/14.
Muitakin testejä ne teki akulle. Lysti maksoi 3e.

Tänään sitten avasin kaikki akusta lähtevien kaapeleiden liitokset, hioin hiomapaperilla kontaktipinnat
ja kiinnitin takaisin ja päälle akkunaparasvaa. Myös löytämäni moottoritilan maadoituspisteet avasin ja tein ko. toimenpiteet.

En keksi enää muuta kuin että akun kaapelit olivat niin hapettuneita että virta ei kulkenut. Toistaiseksi auto on nyt toiminut.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 736
Tykkäyksiä
12
#63
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
En keksi enää muuta kuin että akun kaapelit olivat niin hapettuneita että virta ei kulkenut. Toistaiseksi auto on nyt toiminut.
Tämä että akun navoissa kontakti huono on todella yleinen vika, vaikka kaikki ei sitä hevillä usko...
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#66
Tämä auto on ollut ajossa edelleen. Varsin vähän on tullut ajeltua viime aikoina. Mittarilukema on hieman vajaa 310000.
Kuskin sivuikkuna ei kestänyt ylhäällä joten liimasin tuossa joku aika sitten sikafleksillä sen ylös kiinni.
Keskuslukitus on temppuillut viime aikoina.
Ja lisäksi ilmeni jonkin aikaa sitten jäähdytysnestevuoto. Vuodon korjasin siten että tungin jäähdytysjärjestelmään Motonetistä saatavaa Bar's Leaks paikkausainepurkin sisällön. Vuoto loppui.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#67
Todella vähän on tullut viime aikoina kyseisellä autolla ajeltua. ½ vuoden aikana ajelua noin 1500km ja mittarilukema on nyt noin 310250km.
Keskuslukitus on edelleen hieman rikki. Auton sisältä lukitusnappia painaessa ovet menevät lukkoon mutta avaimesta painettaessa ei mene lukkoon. En ole asian antanut häiritä itseäni joten tuon kanssa pärjää ja kun ei jätä arvoesineitä autoon.
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#68
Tässä on 6 vuoden korjaushistoria kyseisestä autosta 120000km matkalla:

-2 jakohihnasarjaa ja vesipumppua
-3 jarrusatulaa
-etupyörien laakerit
-2 sytytystulppakierrosta
-2 starttimoottoria
-öljynvaihto 20tkm välein
-abs anturi taakse
-2 ilmansuodatinta
-4 raitisilmasuodatinta
-2 akkua
-2 etujarru- ja takajarrupalat
-etujarrulevyt
-vaihteistöljyn vaihto
-2 vetonivelen suojakumia
-ohjaustehostinöljyn vaihto
-polttoainesuodatin
-molemmat alapallonivelet
-maadoituskaapelit uusiksi, akun +kenkä
-jarrunesteen vaihto 2 kertaa
-käsijarruvaijerit taakse
-tyhjäkäyntimoottori
-etujarrusatulan kannake
-2 termostaattia
-jäähdytysnesteen jakoputken tiivisteen vaihto
-molemmat takajarruputket (6metriä jarruputkea)
-2 kesärengaskierrosta ja 1 talvirengaskierros
-2 jäähdytysnestevuodon korjausta paikkausaineella
 
Viimeksi muokattu:

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
513
Tykkäyksiä
13
#69
Mikä noita starttimoottoreita syöpi tuohon tahtiin ja (moottorin) ilmansuotimet vaihdetaan jokaisella huoltovälillä, joka muistaakseni on se 20 tkm. Eli aika harvakseen tuohon vaihdettu, vaikka raitisilmasuodin näyttäisi vaihdetun jopa useammin.
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#70
Mikä noita starttimoottoreita syöpi tuohon tahtiin ja (moottorin) ilmansuotimet vaihdetaan jokaisella huoltovälillä, joka muistaakseni on se 20 tkm. Eli aika harvakseen tuohon vaihdettu, vaikka raitisilmasuodin näyttäisi vaihdetun jopa useammin.
Ilmansuodatin vaihdetaan Alfamerin oppaan mukaan 60tkm (tai 4vuotta) välein.

Edit1 : Starttien hajoaminen on ollut hieman ikävää mutta toivottavasti ei enää hajoa. Alkuperäinen startti hajosi vanhuuttaan ja seuraava sitten kuulemma auton sähkövikojen takia. Nyt kolmas startti on toiminut ihan okei.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#71
Pientä huoltoa on menossa parhaillaan.
Sain idean vaihtaa moniurahihnan ohjaus- ja kiristinrullat koska samat rullat ovat olleet todella kauan kiinni.
Samalla ajattelin irrottaa laturin ja katsoa miten liukurenkaat ja hiilet ovat kuluneet.



Tässä ovat vanhat rullat.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#73
Laturi on irti ja ohessa kuvia.
Lyhyempi hiili vanhassa säätimessä on 6 mm ja tilasin uuden jännitteensäätimen uusine hiilineen tuohon laturiin.
Mittauksia yleismittarilla ja äänimerkkilaitteella tein laturille.
Ylempi liukurengas ei ole paljoa kulunut mutta alempi on. En tosin tiedä onko tämä alkuperäinen laturi.


 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#74
Ruoste on tehnyt hieman vaurioita autooni.
Tuo kuva on aivan auton takaa ja siinä kuvassa on takapönttö.
Jotain täytyisi alkaa tekemään tuolle ruostevauriolle kunhan ilmat lämpenee.
Jos aluksi irrottaa takapöntön että pääsee tuota palkkia teräsharjakoneella vetelemään.
Ei mulla ole juurikaan kokemusta miten noita ruostevaurioita korjataan mutta jos pinta puhtaaksi, ruosteenpoistoainetta, pesu, pohjamaali, pintamaali ja massa.
Otetaan vihjeitä vastaan kuinka tuota voisi korjailla.
 
Viimeksi muokattu:

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
790
Tykkäyksiä
7
#76
Se on tuo ruostunut osa pulteilla kiinni, kun ne irti saa, saa tuon ruosteisen osan käsittelyyn. Tuo osa on Meganen herkimmin ruostuva .
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#78
Mulla ei ole autonosturia, en osaa hitsata, en osaa tehdä kierteitä metalliin enkä juuri mitään metallitöitä.
Tuosta jos pultit katkeaa kun niitä irrotan niin sitten olen kusessa.
 
Viestejä
329
Tykkäyksiä
27
#79
Bummer. Ite olin iloinen meksusta kun ei tarvinnu hitsaa. Ed auto oli Ford Transit 2003 ja eikö perhana menny runko poikki. Ties hetken hitsanneesa. Ei hitsaaminen ole mikää ameriikan temppu. Hyviä helppoja laitteita on nykyää noviiseilleki tarjoalla. Tärkeitä on puhtaus ja ruosteettomuus. Vetelee vielä ydinlandalla niin ei tarvii kaasuja mutta kerran vielä puhtaus ja ruosteettomuus.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom