Renault Megane Break 1,6 vm 2000

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
790
Tykkäyksiä
7
#41
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Heikmar sanoi:
meganekuski sanoi:
Tänään hajosi vasemman etuikkunan sähkönostimen mekaniikka. Moottori kyllä pyörii mutta lasi ei liiku. Uudet osat ovat sen verran hintavia että päätin vaan lukita ikkunan yläasentoon ja irrotin liittimen irti kytkimestä jolla ohjataan ikkunaa ylös-alas.
Ei varmaan maksa paljon osat jos menet romikselle ja irrottele itse tarvittavat. Eikä siellä varmaan ole hajonnut kuin joku yksittäinen pieni osa joka ei nyt uutenakaan välttämättä maltaita maksa.
Itse korjaisin kun vielä kuskin puolen ikkuna.
Vaijerin pää korkannut irti monesti saa korjattua, suurin homma ovipahvin irti ottaminen ja vaijerin selvittely moottorin kelalle. Olisi tuossa varaston hyllyssä yksi nostin täydellinen paketti hintaan lahjoitus, mutta onkohan samanlainen kun on vm.1998 5ov.
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#42
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

No niin.
Sain autoni korjaamolta jossa tutkivat jarrunestevuodon. Takajarruputki oli puhki ja siitä vuoti nestettä. Myös toinenkin takajarruille menevä putki oli kuulemma tosi ruosteessa ja sen myös uusivat. Yhteensä uutta jarruputkea laitettiin reilu 6 metriä. Maksoi yhteensä 220e.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
513
Tykkäyksiä
13
#43
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Tuota jarruputkeahan saa metritavarana, niin tuli vaan mieleen mitä kaluja sitä tarttee jos itse alkaa noita väsäämään?
Eipä ole itselle sattunut kohdalle että putket ruostuu alta ja onkohan tullut vaihdettua edes jarruletkua, en ole ihan varma. Ilmailtua noita sydeemeitä on joutunut kun jarrusatuloita uusinut, sen muistan.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 015
Tykkäyksiä
21
#44
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Yleensä jarruputkia ei tarvitse uusia, kun muistaa vaihdella jarrunesteitä aina silloin tällöin. Mikä tahansa putki ruostuu kun jarrunesteitä kanssa kondensoituu vettä.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 736
Tykkäyksiä
12
#45
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Fuego Turbo sanoi:
Yleensä jarruputkia ei tarvitse uusia, kun muistaa vaihdella jarrunesteitä aina silloin tällöin. Mikä tahansa putki ruostuu kun jarrunesteitä kanssa kondensoituu vettä.
Näin on, ostin pari vuotta sitten yhden Twingon josta taakse menevät jarruputket olivat ruostuneet umpeen!
En uskonut putkien sisältä ruostumista mahdolliseksi koska en ole ennen sellaistakaan nähnyt.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
513
Tykkäyksiä
13
#46
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Fuego Turbo sanoi:
Yleensä jarruputkia ei tarvitse uusia, kun muistaa vaihdella jarrunesteitä aina silloin tällöin. Mikä tahansa putki ruostuu kun jarrunesteitä kanssa kondensoituu vettä.
Tosiaan onhan tuostakin tullut joskus kuultua, mutta aika vaikeaa käytännössä toteuttaa vähänkään vanhemmilla ajopeleillä.
Ei tiedä milloin ne on viimeksi vaihdettu ja tuntuu liian vaivalloiselta toimenpiteeltä periaatteliseen hyötyyn nähden.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 736
Tykkäyksiä
12
#47
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Heikmar sanoi:
Ei tiedä milloin ne on viimeksi vaihdettu ja tuntuu liian vaivalloiselta toimenpiteeltä periaatteliseen hyötyyn nähden.
No jos Meganekuski sai maksaa 220€ parista putkesta niin kyllä minusta kannattaa 6-7 euroa ja puoli tuntia uhrata viiden vuoden välein nesteiden vaihtoon..
Ja joutuuhan jarrut kumminkin ilmaamaan jos tulee hapettuneen/ruostuneen satulan tai sylinterin vaihto vastaan..
Yleensä ei tarvitse satuloita eikä sylintereitä koskaan uusia kun vaihtaa nesteet säännöllisesti ajallaan ja on se myös turvallisuuskysymys koska vettynyt jarruneste kiehuu helposti.
Nythän katsastuksessa satunnaisesti katsotaan myös jarrunesteen vesipitoisuus juurikin samasta syystä..
Eri asia tietenkin on jos ajaa autot niin sanotusti paaliin...
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 015
Tykkäyksiä
21
#48
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Heikmar sanoi:
Fuego Turbo sanoi:
Yleensä jarruputkia ei tarvitse uusia, kun muistaa vaihdella jarrunesteitä aina silloin tällöin. Mikä tahansa putki ruostuu kun jarrunesteitä kanssa kondensoituu vettä.
Tosiaan onhan tuostakin tullut joskus kuultua, mutta aika vaikeaa käytännössä toteuttaa vähänkään vanhemmilla ajopeleillä.
Ei tiedä milloin ne on viimeksi vaihdettu ja tuntuu liian vaivalloiselta toimenpiteeltä periaatteliseen hyötyyn nähden.



Onko se vaivattomampaa sitten uudemmalla ajopelillä? Mitä hyötyä on vaihtaa jarrunesteitä säännöllisesti? Omakohtaisia kokemuksia on yhden auton osalta 12 vuoden ja 700 000 km ajalta. Jarrunesteitä on vaihdettu säännöllisesti noin 2,5 välein. Kustannus brembon laatunesteillä vaihdettua noin 50€ kerta. 12 vuoden aikana ei ole tarvinnut vaihtaa yhtäkään jarrusylinteriä, eikä yhtään senttiä jarruputkia,ei yhtään pääsylinteriä eikä jarruletkuja. Mielestäni nesteiden vaihto eikä edes kustannuskaan ole yhtään mitään siihen verrattuna mitä tapahtuu,kun nesteet valuu putkista tai sylintereistä. Vastaus auto ei jarruta! Joka kerta kun nesteet on vaihdettu, niin jarrutus teho on parantunut. Tosin viimeksi vaihdettiin autoon Brembon punaiset palat.

Mutta tietenkin jarrunesteitä vaihto maksaa, mutta maksaa se putkien uusiminen.

Pihalla seisoo nyt Megane,joka on seissyt 3,5 pihassa jarrut jumissa. Ennen kuin katsastukseen mennään vaihdetaan jarrut+ nesteet+ jakohihna.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
628
Tykkäyksiä
1
#49
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
Olen ajatellut pitää tätä autoa niin kauan kuin on mahdollista, kohtuullisin korjauskuluin.
Oikea asenne. Sinulla näyttää kilometrejä kertyvän enemmän kuin minulla, joten tuon mentaliteetin hyödyt saattavat olla varsin konkreettisia.
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#50
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

hhelminen sanoi:
Heikmar sanoi:
Ei tiedä milloin ne on viimeksi vaihdettu ja tuntuu liian vaivalloiselta toimenpiteeltä periaatteliseen hyötyyn nähden.
No jos Meganekuski sai maksaa 220€ parista putkesta niin kyllä minusta kannattaa 6-7 euroa ja puoli tuntia uhrata viiden vuoden välein nesteiden vaihtoon..
Ja joutuuhan jarrut kumminkin ilmaamaan jos tulee hapettuneen/ruostuneen satulan tai sylinterin vaihto vastaan..
Yleensä ei tarvitse satuloita eikä sylintereitä koskaan uusia kun vaihtaa nesteet säännöllisesti ajallaan ja on se myös turvallisuuskysymys koska vettynyt jarruneste kiehuu helposti.
Nythän katsastuksessa satunnaisesti katsotaan myös jarrunesteen vesipitoisuus juurikin samasta syystä..
Eri asia tietenkin on jos ajaa autot niin sanotusti paaliin...
Olen toki ollut tietoinen että jarrunesteet pitää vaihtaa säännöllisesti. Kun ostin tuon Meganen vuonna 2013, vaihdoin siihen jarrunesteet lähes heti. Ja uudelleen sitten vaihdoin viime vuonna. Se taas on eri asia että kuinka aikaisemmat omistajat ovat niitä vaihtaneet, voi olla että ei ole vaihdettu ajallaan.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 086
Tykkäyksiä
3
#51
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Kyllä ne nesteet kannattaa vaihtaa jo turvallisuus syistä. Se ei siinä vaiheessa naurata kun poljin painuu pohjaan ja mitään ei tapahdu.
Kerran "herkistelin" Volvon jarruja ajossa, tulin takaisin pihaan niin poljin meni pohjaan ja tallin seinä lähestyi :eek:.
Tästä selvisin säikähdyksellä, mutta Volvoon vaihtui nesteet heti ja toiseen autoon myös.
 
Viestejä
106
Tykkäyksiä
1
#52
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Heikmar sanoi:
Fuego Turbo sanoi:
Yleensä jarruputkia ei tarvitse uusia, kun muistaa vaihdella jarrunesteitä aina silloin tällöin. Mikä tahansa putki ruostuu kun jarrunesteitä kanssa kondensoituu vettä.
Tosiaan onhan tuostakin tullut joskus kuultua, mutta aika vaikeaa käytännössä toteuttaa vähänkään vanhemmilla ajopeleillä.
Ei tiedä milloin ne on viimeksi vaihdettu ja tuntuu liian vaivalloiselta toimenpiteeltä periaatteliseen hyötyyn nähden.
Mitä vaikeaa niiden nesteiden vaihdossa nyt on? Mielestäni on paljon vaivalloisempaa ja kalliimpaa uusia noita nesteiden vaihtamattomuudesta aiheutuneita juuttuneita satuloita ja sylintereitä, putkista puhumattakaan.
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#53
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

RIP

Tämä auto taitaa olla elinkaarensa lopussa.
Kun virta-avainta kääntää virrat-asentoon, häviää sähköt autosta kokonaan. Mikään virtalaite ei toimi eikä edes akun kaapelin irrottaminen auta asiaan. Koko auto on täysin pimeä.
Satunnaisesti blockoutin jälkeen jonkin ajan päästä alkaa ajonestovalo vilkkumaan ja sähkölaitteet toimii. Mutta sama uudelleen.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
790
Tykkäyksiä
7
#54
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
RIP

Tämä auto taitaa olla elinkaarensa lopussa.
Kun virta-avainta kääntää virrat-asentoon, häviää sähköt autosta kokonaan. Mikään virtalaite ei toimi eikä edes akun kaapelin irrottaminen auta asiaan. Koko auto on täysin pimeä.
Satunnaisesti blockoutin jälkeen jonkin ajan päästä alkaa ajonestovalo vilkkumaan ja sähkölaitteet toimii. Mutta sama uudelleen.
Palaako parkkivalot, toimiiko radio silloin kun ei koske virta-avaimeen ?
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#55
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

2528ej sanoi:
meganekuski sanoi:
RIP

Tämä auto taitaa olla elinkaarensa lopussa.
Kun virta-avainta kääntää virrat-asentoon, häviää sähköt autosta kokonaan. Mikään virtalaite ei toimi eikä edes akun kaapelin irrottaminen auta asiaan. Koko auto on täysin pimeä.
Satunnaisesti blockoutin jälkeen jonkin ajan päästä alkaa ajonestovalo vilkkumaan ja sähkölaitteet toimii. Mutta sama uudelleen.
Palaako parkkivalot, toimiiko radio silloin kun ei koske virta-avaimeen ?
Kun kääntää parkit päälle eikä koske virta-avaimeen niin auto menee heti täysin virrattomaksi.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
790
Tykkäyksiä
7
#56
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

No silloin ei virtalukkoa ensimmäisenä epäilisi. Onkohan akku kunnossa. Kaapelit akulta. Ettei se nyt nyykähdä virran puutteeseen.
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#57
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

2528ej sanoi:
No silloin ei virtalukkoa ensimmäisenä epäilisi. Onkohan akku kunnossa. Kaapelit akulta. Ettei se nyt nyykähdä virran puutteeseen.
No siinä se vika olikin. Akku on täysin sökö. Ei minkään näköistä virtaa enää anna sähkölaitteille vaikka jännite oli 12,5volttia.
Kokeilin kaapeleilla liittää veneen akun ja avot, heti oli autossa virtaa.
Sikäli omituista että akku on vajaan vuoden vanha ja se siis näytti jännitteeksi 12,5 volttia.
Kiitoksia 2528ej tästä avusta ja ideasta tarkastaa akku.
Sitten vaan pitää tarkastaa uuden akun asennuksen jälkeen latausjännite myös.
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
790
Tykkäyksiä
7
#58
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Ei kestä kiitellä, pelkäsin kyllä pahempaakin mutta helpoimmistahan se on alettava. Eniten pelkäsin oikosulkua starttimoottorin johtimissa kun ovat siinä liki pakosarjaa.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
513
Tykkäyksiä
13
#59
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Juu, ei sitä pidä ihan noin pienestä säikähtää, että nyt se on sitten ohi tämäkin suhde. Itsekin epäilisin tuollaisessa tapauksessa ensimmäisenä virtalukkoa, eli ei olisi mikään tuonkaan ikäistä autoa romuttava vika. ;)
 
Viestejä
246
Tykkäyksiä
9
#60
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Nyt kun tarkemmin muistelee, taisi multa jäädä viime tai toissaviikolla sisävalot pitkäksi aikaa päälle . En muista enää tarkkaan miten kauan se mahtoi palaa. Mutta ei siis mikään ihme että akku tyhjä. Just laitoin lataukseen akun.
 
Ylös Bottom