Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Viestejä
464
Tykkäyksiä
2
#21
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Ok, ainakin vanhassa Meganessa Lucasin satuloissa oli huulitiivisteet niissä akseleissa ja toinen niistä oli vikaantunut ja sitten myös jumissa kun vesi ja kura olivat tehneet tehtävänsä. En koskaan noita avannut, koska auto loppui muistakin syistä. Ajatus oli kyllä avata, putsata ja laittaa uudet akselitiivisteet ja sopivat voiteluaineet. Siellä vois kestää jopa vedenkestävä vaseliini kun harvemmin käyttöauton takajarruja kovin kuumiksi jarrutellaan jos ei jarrut jumissa ole.
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
#22
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Päivitetaan taas kuulumiset autosta.

Auto on edelleen ajossa.
Edellisen postauksen jälkeen autoon on vaihdettu:

-jakohihnasarja vesipumppuineen
-tyhjäkäyntimoottori
-akku
-vasen etujarrusatula,-levy ja -palat.

Kaksi edellistä vasenta etujarrulevyä meni kieroksi ja täristi joten päätin vaihtaa kaikki jarruosat. Jarruosat hankin Quippo.pl kaupasta.
En oikein osaa tarkasti sanoa miksi nuo 2 edellistä levyä meni kieroksi. Mahdollista on että vanhan satulan mäntä on jumittanut ja jarru laahannut.
Sisempi jarrupala oli lähes lopussa kun taas ulompi pala paksu. Liukutapit ovat olleet hyvässä rasvassa ja liikkuvat.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 037
Tykkäyksiä
0
#23
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Palat pitää myös päästä liikkumaan vapaasti ikeessä. Irto ruosteet kun hakkaa taltalla pois, viimeistelee viilalla pinnat ja lopuksi kuparitahnaa pintoihin, niin taas pelaa pitkän aikaa 8)
 
Viestejä
445
Tykkäyksiä
9
#24
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Fuego Turbo sanoi:
Vaikka satulat ja vaijerit uusittaisiinkin,niin käsijarru vaijerin päässä sarjoissa oleva " vipu" jumittaa, sitä pitää voidella ja vapauttaa auki asentoon vaikka kuminuijan päällä. Yleinen vika takajarrulevyllisissä autoissa.
Huomasin alkutalvesta, että vasen takapyörä oli koknaan jumissa aina aamulla että lukkiutui aina paikalta peruuttaessa. Nyt ilmojen lämmettyä kuulee että laahaa peruuttaessa, mutta eteenpäin ajettaessa ei tee tuota ja vain aamulla ensi kertaa kun lähtee ruudusta.
Tässähän on levyt takana ja sen verran outo ilmiö, että ei ole aikaisemmin kohdalle sattunut. Mikä tässä sitten jumittaa, tuo käsijarrun vaijeri vai jarrumännän tiivisteet, onks tietoo?!
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 037
Tykkäyksiä
0
#25
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Hyvin yleinen vika on että käsijarrun vipu jumittaa. Se mihin vaijerin pää tulee kiinni. Satulan sisään menevä akseli alkaa jumittaa vanhemmiten. Tarkista palautuuko vivut toppareita vasten.
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
#26
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

MTI sanoi:
Palat pitää myös päästä liikkumaan vapaasti ikeessä. Irto ruosteet kun hakkaa taltalla pois, viimeistelee viilalla pinnat ja lopuksi kuparitahnaa pintoihin, niin taas pelaa pitkän aikaa 8)
Olen kahteen otteeseen tehnyt ko. jarrulle viilakäsittelyn 2 vuoden sisään ; ruosteet pois kannakkeesta, liukutappeihin rasvaa. Kun nyt viimeksi laitoin uudet palat niin ne olivat ihan riittävän väljät ollessaan paikoillaan, Meni hyvin paikoilleen eikä jumittanut niitä kannakkeessa liikuteltaessa yhtään . Viime syksynä pätevä kaverinikin tuumasi että nämä palat ovat riittävän väljästi kannakkeessa.

Tuli mieleen tällainen tapahtuma kuluneelta talvelta jolloin vanhat osat olivat paikoillaan.
Ajaessa 80km/h auto eräässä vaiheessa vaelsi vasemmalle ja ohjausta sai pitää niin että kestää omalla kaistalla.
Voiko olla mahdollista että vasen etujarru on voimakkaasti laahannut jolloin auto vaeltaa vasemmalle? Onko ylipäänsä yksittäisen etujarrun laahauksella tällaisia oireita?
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
777
Tykkäyksiä
5
#27
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
MTI sanoi:
Palat pitää myös päästä liikkumaan vapaasti ikeessä. Irto ruosteet kun hakkaa taltalla pois, viimeistelee viilalla pinnat ja lopuksi kuparitahnaa pintoihin, niin taas pelaa pitkän aikaa 8)
Olen kahteen otteeseen tehnyt ko. jarrulle viilakäsittelyn 2 vuoden sisään ; ruosteet pois kannakkeesta, liukutappeihin rasvaa. Kun nyt viimeksi laitoin uudet palat niin ne olivat ihan riittävän väljät ollessaan paikoillaan, Meni hyvin paikoilleen eikä jumittanut niitä kannakkeessa liikuteltaessa yhtään . Viime syksynä pätevä kaverinikin tuumasi että nämä palat ovat riittävän väljästi kannakkeessa.

Tuli mieleen tällainen tapahtuma kuluneelta talvelta jolloin vanhat osat olivat paikoillaan.
Ajaessa 80km/h auto eräässä vaiheessa vaelsi vasemmalle ja ohjausta sai pitää niin että kestää omalla kaistalla.
Voiko olla mahdollista että vasen etujarru on voimakkaasti laahannut jolloin auto vaeltaa vasemmalle? Onko ylipäänsä yksittäisen etujarrun laahauksella tällaisia oireita?
Kyllä mahdollista on.
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
#28
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Update!

Jarrupaloja vaihtaessa tarkistin liukutappien luiston. Oikean etujarrusatulan liukutappi oli niin jumissa että yritettäessa tappia irroittaa kannakkeesta, katkesi tappi juuresta. Kannakkeen sisään jäi liukutapin tynkä. Ei auttanut muuta kuin tilata Virosta uusi satulan kannake. Uudessa kannakkeessa oli liukutapit asennettuna ja rasvattuna. Hintaa tuli tuolle noin 50e posteineen. Aika vähän tullut viime aikoina ajeltua autolla. Avasin vielä kaikkien jarrusatuloiden pultit ja rasvasin liukutapit.
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
#29
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Viikko sitten Megane jätti tielle, jäähdytysnestevuoto ilmeni. Osakasko korvasi hinauksen korjaamolle ja korjaamolla selvisi että jäähdytysnesteen jakoputken o-rengas vuoti. Oli kuulemma riekaleina. Tuo metallinen jakoputki sijaitsee öljynsuodattimen lähellä.
 
Viestejä
445
Tykkäyksiä
9
#30
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
Update!

Jarrupaloja vaihtaessa tarkistin liukutappien luiston. Oikean etujarrusatulan liukutappi oli niin jumissa että yritettäessa tappia irroittaa kannakkeesta, katkesi tappi juuresta. Kannakkeen sisään jäi liukutapin tynkä. Ei auttanut muuta kuin tilata Virosta uusi satulan kannake. Uudessa kannakkeessa oli liukutapit asennettuna ja rasvattuna. Hintaa tuli tuolle noin 50e posteineen. Aika vähän tullut viime aikoina ajeltua autolla. Avasin vielä kaikkien jarrusatuloiden pultit ja rasvasin liukutapit.
Kumman puolen palaa alkaa syödä takana jos alkaa jumittamaan, sisempää vai ulompaa? Epäilen vähän että takana sisempi pala kulunut toisesta takajarrusta, koska ulompien kunnon näkee ottamatta satulaa pois, mutta ei sisempien.
Ei ollut aikaa ruveta irrottelemaan sitä.

Edit: Tuollahan olikin ylempänä juttua, että juuri se sisempi kuluu nopeammin kuten epäilinkin. Ei pysty tosiaan toteamaan satulaa irrottamatta ja ulommassa palassa vielä reilusti pintaa jäljellä.
Sen takia sitten rahisee, kun sisemmät tietysti loppu.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
#31
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
Viikko sitten Megane jätti tielle, jäähdytysnestevuoto ilmeni. Osakasko korvasi hinauksen korjaamolle ja korjaamolla selvisi että jäähdytysnesteen jakoputken o-rengas vuoti. Oli kuulemma riekaleina. Tuo metallinen jakoputki sijaitsee öljynsuodattimen lähellä.
Eikä ole muuten ensimmäinen eikä viimeinen Megane,mistä tuo vuotaa. Olen nähnyt omin silmin ainakin 3 yksilöä joista on tuo putki vuotanut tai se o-rengas.
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
#32
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Tässä on laskelma kyseessä olevan auton kustannuksista ajalta 02/2013-07/2018..
Selvyyden vuoksi esitän kustannukset osio kerrallaan ja lopuksi lasken kilometri hinnan.
Mittarilukema on 296400km ja itse olen ajanut autollani 103000km. Jotkut kustannukset ovat arvioita.
Mahdollista jälleenmyyntiarvoa en ole ottanut huomioon laskelmassa.

Hankintahinta 1450e.
Polttoaine 10454e (1,45e/l. 7l/100km).
Katsastukset 330e.
Verot 1400e.
Vakuutukset 1550e.
Korjaukset, huollot ja renkaat 5109e.
Muut 300e.

Tällä autolla ajo maksaa 0,199e/km.
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
#33
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Nostetaan tätä threadia taas kun on asiaa.
300000km alkaa olla mittarissa kohtapuolin.
Olen ajatellut pitää tätä autoa niin kauan kuin on mahdollista, kohtuullisin korjauskuluin.
Uskoisin että tällä palstalla on tietoa siitä millaisia korjauksia mahtaa olla tulevaisuudessa edessä?
Sen olen ymmärtänyt että taka-akselin jouset jos hajoavat niin se on käytännössä auto paaliin.
Kuluvia osia kuten niveliä joutuu toki vaihtamaan kun paljon ajaa. Vuodessa tulee mulla noin 22000km.
Auton korjaushistoria löytyy tätä threadia lukemalla.
 
Viestejä
464
Tykkäyksiä
2
#34
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Ihan mielenkiinnosta kysymys, että miten tuo reilu 5 tonnia huolto-, korjaus- ja rengaskuluja viiden vuoden ajalta jakautuu? Onko monta rengaskertaa, jakohihnanvaihtoa ja öljynvaihtoa?
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
#35
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Juntunen sanoi:
Ihan mielenkiinnosta kysymys, että miten tuo reilu 5 tonnia huolto-, korjaus- ja rengaskuluja viiden vuoden ajalta jakautuu? Onko monta rengaskertaa, jakohihnanvaihtoa ja öljynvaihtoa?
Uusi kesärengassarja(300e), uusi talvirengassarja (400e), 2 jakopääremonttia (ensimmäinen reilu 5v sitten ja toinen tänä vuonna). Sitten on vuosien mittaan tullut uusittua esim. starttimoottori, 3 jarrusatulaa, jarrulevyjä, -paloja, abs-anturi, ykk-anturi vian korjaus, kaikki mahdolliset nesteet ja suodattimet suositelluin välein, vetonivelen kumi, 2 termostaattia, 2 akkua, tyhjäkäyntimoottori ja muutakin vielä.
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
#36
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Tänään hajosi vasemman etuikkunan sähkönostimen mekaniikka. Moottori kyllä pyörii mutta lasi ei liiku. Uudet osat ovat sen verran hintavia että päätin vaan lukita ikkunan yläasentoon ja irrotin liittimen irti kytkimestä jolla ohjataan ikkunaa ylös-alas.
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
#37
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Viikko sitten auto sai uudet kesärenkaat allensa. Linglong Greenmax.

Tänään käytin autoa katsastuksessa. Palaneen polttimon vaihdoin ennen leimalle menoa. Läpi meni, ei ainoatakaan korjauskehotusta.
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
#38
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Voihan perhana!

2 päivää katsastuksen jälkeen syttyi jarrunesteen varoitusvalo. Neste oli aivan lopussa. Pari päivää aiemmin säiliö oli täynnä.
Olisiko katsastuksen jarrutestin aikana tullut sitten jarrunestevuoto johonkin koska silloinhan jarrua todellakin poljetaan kunnolla?
Nyt pitää alkaa tarkastelemaan satuloita ja pääsylinteriä tarkemmin. Jonkinlaisia roiskeita kyllä oli jarrupääsylinterin lähettyvillä kun pikaisesti illalla katselin. Jarrupoljin menee pikkuhiljaa koko ajan syvemmälle kun sitä polkee.
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
1
#39
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
Voihan perhana!

2 päivää katsastuksen jälkeen syttyi jarrunesteen varoitusvalo. Neste oli aivan lopussa. Pari päivää aiemmin säiliö oli täynnä.
Olisiko katsastuksen jarrutestin aikana tullut sitten jarrunestevuoto johonkin koska silloinhan jarrua todellakin poljetaan kunnolla?
Nyt pitää alkaa tarkastelemaan satuloita ja pääsylinteriä tarkemmin. Jonkinlaisia roiskeita kyllä oli jarrupääsylinterin lähettyvillä kun pikaisesti illalla katselin. Jarrupoljin menee pikkuhiljaa koko ajan syvemmälle kun sitä polkee.
Vahva veikkaus on vuoto putkissa/letkuissa/liitoksissa. Katsastuksessa ne vanhat usein paukkuu.
 
Viestejä
445
Tykkäyksiä
9
#40
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
Tänään hajosi vasemman etuikkunan sähkönostimen mekaniikka. Moottori kyllä pyörii mutta lasi ei liiku. Uudet osat ovat sen verran hintavia että päätin vaan lukita ikkunan yläasentoon ja irrotin liittimen irti kytkimestä jolla ohjataan ikkunaa ylös-alas.
Ei varmaan maksa paljon osat jos menet romikselle ja irrottele itse tarvittavat. Eikä siellä varmaan ole hajonnut kuin joku yksittäinen pieni osa joka ei nyt uutenakaan välttämättä maltaita maksa.
Itse korjaisin kun vielä kuskin puolen ikkuna.
 
Ylös Bottom