Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Viestejä
174
Tykkäyksiä
0
#1
Kerrotaanpas tässä hieman nykyisestäni autosta.

Ostin kyseisen pommin vuonna 2013. Silla oli ajettu 193000 km. Auto ostettaessa oli nuhjaantunut, siellä oli koiria kuljetettu ja penkit olivat likaiset. Vetonivelen suojakumi oli rikki. Ajattelin että laitan siihen Bilteman liimattavan kumin tilalle.
Olisi pitänyt jättää auto ostamatta.

Korjaushistoriaa 3 vuoden omistusajaltani autokorjaamolla:

-Jakohihna, moniurahihna ja vesipumppu.
-Oikea etupyörän laakeri
-Takajarrusatula
-Starttimoottori
-Akku
-Ilmastointihuolto
-Käsijarruvaijeri
-Kesärenkaat

Itse tehden:

- Jarrunesteen vaihto
-Tulpat, ilmansuodatin, sisäilmansuodatin
-ABS-anturi
-Vaihteistoöljy
-Liukutappien rasvaus
-Termostaatti
-Öljynvaihdot
-Takajarrusatula
-Penkkien suojat

Olen ajanut autolla nyt 51000km ja uskoisin että sillä on vielä käyttöikää jäljellä jonkin verran.
Rahallinen arvo ei ole suuri mutta koska olen laittanut autoa kuntoon harrastuksena niin käyttöarvoa sillä on.
Kampiakselin asentoanturi temppuili yhdessä vaiheessa mutta sitä rassaamalla vika poistui.
ABS valo palaa erittäin harvoin mutta poistuu kun käynnistää uudelleen. Ei ole katsastuksia haitannut.
Korjauksiin on kulunut rahaa kolmen vuoden aikana noin 2000e.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 602
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

No eipä tuo lista nyt kummonen ole noin vanhalle autolle, ehkäpä tuo startti on "ylimääräinen" vaihtokohde listassasi.
Periaatteessa suurin osa on normaali huoltoja tuon ikäiselle, harvassa esim käsijarruvaijerit paljon kaummin kestää..
Tuskin millään muullakaan autolla olisit paljonkaan vähemmällä remontilla selvinnyt, jos ei joku muu ole jo niitä tehnyt.
Naapurissa on kahta eri johtavaa japanilaismerkkiäkin jo aiemmin jumiutuneita jarruja korjailtu ja pyöränlaakeria vaihdettu.
Jos ikiliikkujaa haluaa niin pitäisi ostaa varmaan 90 luvun alun corolla, sitä ei tarvitse kuin hitsata jokaiselle leimalle.. ;)
 
Viestejä
174
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

hhelminen sanoi:
No eipä tuo lista nyt kummonen ole noin vanhalle autolle, ehkäpä tuo startti on "ylimääräinen" vaihtokohde listassasi.
Periaatteessa suurin osa on normaali huoltoja tuon ikäiselle, harvassa esim käsijarruvaijerit paljon kaummin kestää..
Tuskin millään muullakaan autolla olisit paljonkaan vähemmällä remontilla selvinnyt, jos ei joku muu ole jo niitä tehnyt.
Naapurissa on kahta eri johtavaa japanilaismerkkiäkin jo aiemmin jumiutuneita jarruja korjailtu ja pyöränlaakeria vaihdettu.
Jos ikiliikkujaa haluaa niin pitäisi ostaa varmaan 90 luvun alun corolla, sitä ei tarvitse kuin hitsata jokaiselle leimalle.. ;)
Startti oikutteli siten että harvakseltaan kuului naksahdus avainta käännettäessä. En sitten tiedä että olisiko ollut herätevirran puute mutta korjaamo vaihtoi koko startin ja nyt se on toiminut hyvin pari vuotta. -30 asteen pakkasessa satunnaisesti pari kertaa on startti pyörinyt mutta ei ole ottanut kiinni vauhtipyörän hampaisiin.

Käytetyn tuon ikäisen auton kun ostaa niin harvassa on ne yksilöt jotka on hoidettu viimeisen päälle.
Jouduin vaihtamaan myös pissapojan pumpun. Autossa oli sellainen vika että väkevää tuulilasin pesunestettä vanha pumppu ei suostunut suihkuttamaan tuulilasille mutta vettä kyllä tuli.
 
Viestejä
174
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Edelleen tuo Megane on ajossa. Sähköongelmia esiintyi muutama kuukausi sitten. Loppujen lopuksi syyllinen oli huono maadoitus.
Etupyörän laakeri ja alapallonivelet uusittiin viime vuonna.
Nyt on kuskin puolen sähköinen ikkunanavaus rikki. Kovin suurta haittaa tuosta ei ole kun vänkärin puolen sähköikkuna toimii.
Kilometrilukema on nyt noin 266000km.
Moottoriöljyä kone ei kuluta yhtään vaihtovälillä mutta jarrunestettä, jäähdytysnestettä ja vaihteistoöljyä joutuu aika harvakseltaan lisäämään.
Kampiakselin asentoanturin pään putsaus auttoi kun ei meinannut auto käynnistyä kesällä.
 
Viestejä
174
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Kyseessä oleva Megane on jatkaa kulkuaan, mittarissa 280000km. Keväällä vaihdoin jarrunesteet. Toinen etujarrulevy oli kiero ja sen vaihdoin.
Kesällä ajoin jäniksen yli, jänis osui syylärin kohdalle, alkoi vuotamaan jäähdyttimen laidasta nestettä paljon. Jäähdyttimen paikkausaineella vuoto loppui.
Pakokaasutestissä käytin koska katsastus lähenee, arvot olivat kohdallaan. Nyt ei muuta kuin odottelemaan lokakuun katsastusta.
 
Viestejä
420
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Hieno homma. Sinä tunnet autosi ja elät sen kanssa sovussa. Harva aloittaa kertomuksensa toteamalla, ettei olisi pitänyt, ettei olisi pitänyt ostaa. Ja silti jatkaa ja uhraa aikaa loputtomasti saadakseen yhteiselon toimivaksi. On teillä varmaan kivaakin ollut yhdessä. Ihan vakavasti: arvostan kovasti. Tulee mieleen ne vanhat ajat, jotka minä muistan: 50-60 luvut. Silloin mies ja auto olivat yhtä ja auton kunniaa noustiin puolustamaan, vaikkei siihen olisi ollut mitään järjellistä aihetta. Ja mies oli aidoimmillaan silloin, kun hän kertoi autostaan.
 
Viestejä
174
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Leima saatu katsastuskonttorilta. Ainoa vika oli rikki mennyt vetonivelen suojakumi. Tämä oli kyllä tiedossa, olin aiemmin kumiliimalla paikannut pientä reikää kumissa mutta se oli kuulemma vuotanut.
 
Viestejä
379
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Ihmettelen kun sanot alussa että olisi pitänyt jättää kyseinen "pommi" ostamatta. Kun ottaa auton iän huomioon, toki melko vähän tuolla oli/on ikäisekseen ajettu, niin tuokin ns vikalista on täysin normaalia jos auton hinta ollut jotain alta pari tonnia sillon.
Renkaiden ostoa tai jotain akkua tai ilmastointihuoltoa ei edes lasketa vioksi uudemmissakaan hankinnoissa.

Ja lisään vielä että on itse asiassa kannattavaa omistaa vanhempi suht kelvollinen auto pitempään niin oppii tuntemaan sen oikut. Eihän se vaihtamalla ainakaan parane, vaan sama homma alkaa taas alusta kun pysytään näissä muutaman tonnin vehkeissä.
Rellussa sentään kori ei happane alta ja moottori ja voimansiirto yleensä kestää.
Tosin en ostaisi jotain -03 uudempaa Rellua niiden runsaiden sähköhärpäkkeiden ynnä muun täälläkin puhuttujen melko arvokkaiden osakokonaisuuksien vikaherkkyyden takia.
Itellä tosiaan -03 mallinen mutta sehän onkin ykköskoppanen, tietty ;)
 
Viestejä
174
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Heikmar sanoi:
Ihmettelen kun sanot alussa että olisi pitänyt jättää kyseinen "pommi" ostamatta. Kun ottaa auton iän huomioon, toki melko vähän tuolla oli/on ikäisekseen ajettu, niin tuokin ns vikalista on täysin normaalia jos auton hinta ollut jotain alta pari tonnia sillon.
Renkaiden ostoa tai jotain akkua tai ilmastointihuoltoa ei edes lasketa vioksi uudemmissakaan hankinnoissa.

Ja lisään vielä että on itse asiassa kannattavaa omistaa vanhempi suht kelvollinen auto pitempään niin oppii tuntemaan sen oikut. Eihän se vaihtamalla ainakaan parane, vaan sama homma alkaa taas alusta kun pysytään näissä muutaman tonnin vehkeissä.
Rellussa sentään kori ei happane alta ja moottori ja voimansiirto yleensä kestää.
Tosin en ostaisi jotain -03 uudempaa Rellua niiden runsaiden sähköhärpäkkeiden ynnä muun täälläkin puhuttujen melko arvokkaiden osakokonaisuuksien vikaherkkyyden takia.
Itellä tosiaan -03 mallinen mutta sehän onkin ykköskoppanen, tietty ;)
No juu, ehkä oli liian jyrkkä mielipide ensimmäisessä postauksessani. Lähinnä sen takia kun auto oli kuin tunkio ostettaessa. Uudet penkinpäälliset niin likaiset istuimet peittyi kivasti. Auto maksoi vuonna 2013 1450e eli halpa se oli siihen aikaan. Nyt kun sitä on laitellut kuntoon niin ajattelin ajella sillä niin kauan kunnes tulee joku fataalivika.
 
Viestejä
379
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
Heikmar sanoi:
Ihmettelen kun sanot alussa että olisi pitänyt jättää kyseinen "pommi" ostamatta. Kun ottaa auton iän huomioon, toki melko vähän tuolla oli/on ikäisekseen ajettu, niin tuokin ns vikalista on täysin normaalia jos auton hinta ollut jotain alta pari tonnia sillon.
Renkaiden ostoa tai jotain akkua tai ilmastointihuoltoa ei edes lasketa vioksi uudemmissakaan hankinnoissa.

Ja lisään vielä että on itse asiassa kannattavaa omistaa vanhempi suht kelvollinen auto pitempään niin oppii tuntemaan sen oikut. Eihän se vaihtamalla ainakaan parane, vaan sama homma alkaa taas alusta kun pysytään näissä muutaman tonnin vehkeissä.
Rellussa sentään kori ei happane alta ja moottori ja voimansiirto yleensä kestää.
Tosin en ostaisi jotain -03 uudempaa Rellua niiden runsaiden sähköhärpäkkeiden ynnä muun täälläkin puhuttujen melko arvokkaiden osakokonaisuuksien vikaherkkyyden takia.
Itellä tosiaan -03 mallinen mutta sehän onkin ykköskoppanen, tietty ;)
No juu, ehkä oli liian jyrkkä mielipide ensimmäisessä postauksessani. Lähinnä sen takia kun auto oli kuin tunkio ostettaessa. Uudet penkinpäälliset niin likaiset istuimet peittyi kivasti. Auto maksoi vuonna 2013 1450e eli halpa se oli siihen aikaan. Nyt kun sitä on laitellut kuntoon niin ajattelin ajella sillä niin kauan kunnes tulee joku fataalivika.
Maksoit sitten liikaa "tunkiostasi" silloin kun tuon verran sentään siitä silloin maksoit. Ite en osta yhtään törkystä autoa edes mistään hinnasta. Tämä mun farkku-Meksu jonka ostin kaks kuukautta sitten on sisätiloiltaan käytännössä uutta vastaava ja ulkopuolellakin vain pari lähes huomaamatonta parkkikolhua ovissa. Ajovalojen muoveissa näemmä muutama naarmu.

Nyt parin kuukauden omistajuuden jälkeen kai ne tämän hintaluokan (auto maksoi vain 850 e) viat jo selvillä, eli moniurahihnan tienoilta ajoittain kuuluva vikinä (veikkaan kiristäjän laakeria, uusi 35 e) ja vielä selvittämätön pieni öljyn tiputtelu jostain moottorin tienoilta. En silti usko pommia ostaneeni vaan kaverin jopa vuosiksi eteenpäin.
 
Viestejä
455
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Heikmar sanoi:
Nyt parin kuukauden omistajuuden jälkeen kai ne tämän hintaluokan (auto maksoi vain 850 e) viat jo selvillä, eli moniurahihnan tienoilta ajoittain kuuluva vikinä (veikkaan kiristäjän laakeria, uusi 35 e) ja vielä selvittämätön pieni öljyn tiputtelu jostain moottorin tienoilta. En silti usko pommia ostaneeni vaan kaverin jopa vuosiksi eteenpäin.
Jos kyseessä on Megane 1, niin siinä voi vuotaa vaihteensiirtäjän vivun akselin tiiviste. Omassa vanhassa Meganessa tuo on lähes aina vuotanut ja 15-vuoden ja 430 tkm:n jälkeen sinne piti lisätä litra joka toinen kuukausi öljyä. Korjaus onnistuu rälläköimällä vipu irti akselilta, uusi tiiviste paikalleen ja vipu hitsaten takaisin paikalleen. Erityisiä remonttitiivistesarjojakin on, mutta en tiedä miten helppo sellainen on asentaa. Omaan autoon en aio lähiaikoina tehdä mitään isompaa, koska pääjarrusylinteri alkoi vuotaa ja auto odottaa liikenteestä poistettuna seuraavia toimenpiteitä, mitä ne sitten ikinä tulevatkaan olemaan. Onneksi tuli ostettua ennakoiden Megane 2, jolla on toivon mukaan vielä paljon kilometrejä edessään.
 
Viestejä
379
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Juntunen sanoi:
Heikmar sanoi:
Nyt parin kuukauden omistajuuden jälkeen kai ne tämän hintaluokan (auto maksoi vain 850 e) viat jo selvillä, eli moniurahihnan tienoilta ajoittain kuuluva vikinä (veikkaan kiristäjän laakeria, uusi 35 e) ja vielä selvittämätön pieni öljyn tiputtelu jostain moottorin tienoilta. En silti usko pommia ostaneeni vaan kaverin jopa vuosiksi eteenpäin.
Jos kyseessä on Megane 1, niin siinä voi vuotaa vaihteensiirtäjän vivun akselin tiiviste. Omassa vanhassa Meganessa tuo on lähes aina vuotanut ja 15-vuoden ja 430 tkm:n jälkeen sinne piti lisätä litra joka toinen kuukausi öljyä. Korjaus onnistuu rälläköimällä vipu irti akselilta, uusi tiiviste paikalleen ja vipu hitsaten takaisin paikalleen. Erityisiä remonttitiivistesarjojakin on, mutta en tiedä miten helppo sellainen on asentaa. Omaan autoon en aio lähiaikoina tehdä mitään isompaa, koska pääjarrusylinteri alkoi vuotaa ja auto odottaa liikenteestä poistettuna seuraavia toimenpiteitä, mitä ne sitten ikinä tulevatkaan olemaan. Onneksi tuli ostettua ennakoiden Megane 2, jolla on toivon mukaan vielä paljon kilometrejä edessään.
No juu, tiedossa on tuo ykkösen vaihteensiirtovivun tyyppivika, mutta tässä kun tutkinu asiaa taskulampulla niin ei ihan sieltä vuoda. Jotain muuta outoa asiassa on eli pitänee käyttää Meksua nosturilla ja tutkia tarkemmin. Ihme että läpässy katastuksen just ennen ostoa kun tuonkin verran tiputellu ja koko alakerta melko öljynen.
No onnee vaan sulle sitten Meksu kakkoseen. Sitä riskiä ei mulla olis varaa ottaa.
 
Viestejä
455
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Eiköhän se vuotokohta sieltä löydy ja kiitos vain, eipä tuossa kovin isoa riskiä pitäisi olla. Olen varautunut kulutusosia vaihtelemaan kunhan moottori ja voimansiirto vain kestää. Mittarissa nyt alle 190 tkm, joten kyllä tuolla pitäis vielä jotain 10 v / 250 tkm mennä.
 
Viestejä
174
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Megane kulkee edelleen.
Tässä viime aikoina on osin tehty itse tai korjaamolla teetetty pieniä huolto- ja korjaustoimenpiteitä:
-vetonivelen suojakumi
-nelikärkisytytystulpat
-takajarrupalat
-termostaatti
-vasen käsijarruvaijeri
-moottoriöljyt ja ö-suodatin

Takajarrupalat kuluvat yllättävän nopeasti, edelliset kesti 40000km. Aina se sisempi pala on kulunut paljon enemmän. Liukutapit kyllä luistivat hyvin että en tiedä sitten mikä sisempiä oikein kuluttaa. Ehkä se että palat olivat hieman tiukasti satulan kannakkeessa. Vasen käsijarru vaijeri oli hangannut renkaaseen ja mennyt rikki joten se oli vaihdettava.
 
Viestejä
379
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
Megane kulkee edelleen.
Tässä viime aikoina on osin tehty itse tai korjaamolla teetetty pieniä huolto- ja korjaustoimenpiteitä:
-vetonivelen suojakumi
-nelikärkisytytystulpat
-takajarrupalat
-termostaatti
-vasen käsijarruvaijeri
-moottoriöljyt ja ö-suodatin

Takajarrupalat kuluvat yllättävän nopeasti, edelliset kesti 40000km. Aina se sisempi pala on kulunut paljon enemmän. Liukutapit kyllä luistivat hyvin että en tiedä sitten mikä sisempiä oikein kuluttaa. Ehkä se että palat olivat hieman tiukasti satulan kannakkeessa. Vasen käsijarru vaijeri oli hangannut renkaaseen ja mennyt rikki joten se oli vaihdettava.
Miten sulla tuo termari oireili? Itellä vähän mietityttää kun jo kilometrin ajon jälkeen alkaa puhaltaa sisään haaleeta ja mitä kahden-kolmen asteen pakkasia tähän mennessä ollut, lämppärin viisari ei nouse kuin puoleen väliin.
Mietin vaan kun pamahtaa tänne Turkuunkin sen 15-25, jollaisia asteita nyt ei joka vuosi silti nähdä ja nekin todella vain muutaman päivän ajan. Oliko viime talvena päivän tai pari sen miinus 16 astetta, siis maksimina.
 
Viestejä
174
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Heikmar sanoi:
meganekuski sanoi:
Megane kulkee edelleen.
Tässä viime aikoina on osin tehty itse tai korjaamolla teetetty pieniä huolto- ja korjaustoimenpiteitä:
-vetonivelen suojakumi
-nelikärkisytytystulpat
-takajarrupalat
-termostaatti
-vasen käsijarruvaijeri
-moottoriöljyt ja ö-suodatin

Takajarrupalat kuluvat yllättävän nopeasti, edelliset kesti 40000km. Aina se sisempi pala on kulunut paljon enemmän. Liukutapit kyllä luistivat hyvin että en tiedä sitten mikä sisempiä oikein kuluttaa. Ehkä se että palat olivat hieman tiukasti satulan kannakkeessa. Vasen käsijarru vaijeri oli hangannut renkaaseen ja mennyt rikki joten se oli vaihdettava.
Miten sulla tuo termari oireili? Itellä vähän mietityttää kun jo kilometrin ajon jälkeen alkaa puhaltaa sisään haaleeta ja mitä kahden-kolmen asteen pakkasia tähän mennessä ollut, lämppärin viisari ei nouse kuin puoleen väliin.
Mietin vaan kun pamahtaa tänne Turkuunkin sen 15-25, jollaisia asteita nyt ei joka vuosi silti nähdä ja nekin todella vain muutaman päivän ajan. Oliko viime talvena päivän tai pari sen miinus 16 astetta, siis maksimina.
Marraskuussa huomasin että lämpöviisari nousee neljänneksen verran asteikossa. Vaihdoin termarin ja nyt lämmöt ovat kuumassa koneessa puolessa välissä joka lienee ihan normaalilämpö.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
693
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

meganekuski sanoi:
Takajarrupalat kuluvat yllättävän nopeasti, edelliset kesti 40000km. Aina se sisempi pala on kulunut paljon enemmän. Liukutapit kyllä luistivat hyvin että en tiedä sitten mikä sisempiä oikein kuluttaa. Ehkä se että palat olivat hieman tiukasti satulan kannakkeessa. Vasen käsijarru vaijeri oli hangannut renkaaseen ja mennyt rikki joten se oli vaihdettava.
Jumitteleva vaijeri oli tod.näk syyllinen. Aika ajoin minulla tuntuu, että uusikin Triscan jumittelisi, vaikka peruskorjatut satulatkin vaihdettiin.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 814
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Vaikka satulat ja vaijerit uusittaisiinkin,niin käsijarru vaijerin päässä sarjoissa oleva " vipu" jumittaa, sitä pitää voidella ja vapauttaa auki asentoon vaikka kuminuijan päällä. Yleinen vika takajarrulevyllisissä autoissa.
 
Viestejä
455
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

Mitä vipua tarkoitat? Jos on uudet/peruskorjatut satulat niin luulisi niissä oleva tuo satulan käsijarrumekanismikin puhdistettu ja voideltu. Sitähän ei pysty kunnolla puhdistamaan ja voitelemaan kuin irrottamalla sen vivun akselin huulitiivisteen. Toki voi yrittää ruikkia tiivisteen välistä voiteluainetta, mutta jos mekanismi on jumissa ei tämä välttämättä paljoa auta.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 814
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Renault Megane Break 1,6 vm 2000

No ehkä sanoin huonosti, ehkä ei ole vipu vaan "rauta" johon vaijerin pää tulee,se liikkuu huonosti ja vaatii voitelua. Sen huomaa käsijarrun kahvasta kun ns. lyö tyhjää. Helpoiten sen huomaa kun ryömii takapyörien alle ja käyttää kumivasaraa. Vaikka satulat olisivat uudet,niin siltikin jumittaa. Siitä pitää huolen nämä Suomen kelit,loskat ja paskat.
 
Ylös Bottom