Renault Megane Break 1,6 vm 1999

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
885
^ Ei kai tuossa kakkos-Meksussa arveluta muu kuin että aika paljon sähköistä hilpettä verrattuna tähän vielä monelta osin yksinkertaisella mekaniikalla varustettuun ykköseen. Mitä siitä kakkosesta löytyikään, tuo nappikäynnistys, sähköinen käsijarru, kaasupoljin sähköpiuhalla... Nämä nyt tuli mieleen tässä.
Kytkinkin on ykkösessä ihan vaan vaijerilla toimiva. Jarrut taitavat olla jo hydrauliset kyllä...
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
686
Totta, toisaalta omassa Megane I:ssäni oli jo sähköisesti ohjattu suihkutus kun oli dCi versio eli vaijeri meni kaasupolkimelta mötikälle, josta lähti piuhat ECU:lle. Verrattuna Megane II:een siinä ei ollut takana sähkölaseja, ohjaustehostin oli normaali hydraylikäyttöinen, sähköpeilit puuttui, ei peruutustutkaa, ei automaattisia tuulilasinpyyhkijiä eikä vakionopeussäädintä. Mutta eipä noista ole tähän mennessä harmia ollut, hyötyä vain. Vakionopeussäädintä ja peruutustutkaa en jättäisi autosta pois.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
801
Tilasin äsken Virosta SNR etupyörän laakerin. Laakeriremontin yhteydessä vaihdan kieron jarrulevyn uuteen. Puran itse navan irti ja vien korjaamolle.
Tilasin myös muutaman halvan ABS-renkaan. Vielä treenaan tuota abs-renkaan asettamista vanhaan vetoakseliin uunittamalla ja vetoakseli pakkaseen.
 
Viimeksi muokattu:

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
801
Uusi laakeri ja 3 kpl ABS-renkaita vetoakseliin saapui. En ole vielä purkanut napaa vaan treenasin tuota ABS-renkaan asentamista vanhaan vetoakseliin.
Vanha vetoakseli ei mahtunut pakkaseen joten se pysyi ilmakehän lämpöisenä. ABS-renkaan kuumensin uunissa 15 minuuttia 150astetta.
Siirtoleukapihdeillä otin abs-renkaan uunista ja nopeasti menin autotalliin asentamaan sitä. ABS-rengas meni sujuvasti vasaralla tasaisesti koputtelemalla vanhaan vetoakseliin josta olin ruosteet viilannut pois.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
885
Sitten riittää tuollainen 140 asteen lämpötilaero. Ainakin täällä Turussa näyttää mittari 13 astetta ja ei kai se sen lämpimämpi ole muuallakaan.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
801
Sunnuntai iltapäivän projektina oli pyörännavan irroitus. Arkipäivänä vien sitten navan korjaamolle laakerin vaihtoon.
Aikaa kului navan irroitukseen ehkä tunti aloittamisesta. Varsin kauan kesti alkuvalmisteluissa kun piti tunkata ja asetella autopukkeja.
Minkäänlaisia takaiskuja ei sattunut tässä purkamisprojektissa. Mulla oli vielä akkuporakoneeseen ½tuuman hylsyistukka jolloin sain koneella pyöriteltyä löysättyjä muttereita irti nopeasti. Napa irtosi alapallonivelestä sujuvasti, kuten täällä on neuvottu. Jarrusatula on naruilla kiinni jousessa roikkumassa.


 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
801
Eräänlaisena huomiona jonka jo aiemmin talvella huomasin, on nuo 2 kpl iskaritolpan alapään mutteria. Ne ovat alkuperäisiä, viime talvena Englannista hankittuja ja niissä ei ole sitä lukkomutterille ilmeisesti ominaisia rakennetta sisällä. Siellä sisällähän on jotain niissä lukkomutterin kierteissä.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
801
Eilen korjaamo vaihtoi uuden laakerin pyörännapaan. Osien kasaaminen multa sujui aika lailla suunnitelmien mukaan ja ainakaan selviä vaurioita ei tullut.
Laitoin eilen myös uuden jarrulevyn, vanha oli kiero.
Yksi asia minkä tänään huomasin kauppareissulla, on eräs sivuääni.
Renkaan pyörimisnopeuden mukaan kuuluu pieni kahaus ja äsken vielä tarkistin että jarrusatulan kannakkeen kiinnityspultit ovat momentissa.
Monta kertaa aiemmin on tuo sama ääni kuulunut renkaanvaihdon jälkeen ja se johtuu siitä että rengaspainot osuvat jarrusatulaan. Siitä on selvä jälki satulassa.
Tänään en asiaa sen tarkemmin pyörää irrottamalla tarkastanut vaan automaattisesti oletin että se ääni kuuluu siitä syystä.
 
Viimeksi muokattu:

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
885
Meikäläisellä iski sama laahausjuttu kun askartelin takajarrun parissa.
Ei ole satulan ja painojen väli kuin milliluokkaa, niin satulan kannakkeen ei paljon tarvitse vääntyä kun kahina alkaa.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
801
Olen nyt ajanut laakeriremontin ja uuden jarrulevyn vaihtamisen jälkeen noin 1000km.
Kaikkinainen jyrinä, jurina ja ulina on kaikonnut. Lisäksi auto ei täristä jarruttaessa.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
801
Talveen varustautuminen alkoi. Kävin ostamassa Motonetistä -40 asteen kestävää tuulilasipesunestettä kymmenen litraa.
Lisäksi toin autoon talvea varten tarvittavat välineet.
Talvirenkaat vaihdan hieman myöhemmin, sitten marraskuussa jossain vaiheessa.
Pintaa ja nastoja talvirenkaissa on hyvin, ne ovat aika vähän käytetyt.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
801
Syksyn mittaan alkoi kuulua ikävää kitinää tuulilasin pyyhkijöistä. Se paheni koko ajan. Ostin uuden sulan mutta se ei auttanut. Sitten selvisi, että tuulilasi on syytä pestä säännöllisesti esim. fairylla. Kitinä hävisi heti fairypesun jälkeen.
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
781
Syksyn mittaan alkoi kuulua ikävää kitinää tuulilasin pyyhkijöistä. Se paheni koko ajan. Ostin uuden sulan mutta se ei auttanut. Sitten selvisi, että tuulilasi on syytä pestä säännöllisesti esim. fairylla. Kitinä hävisi heti fairypesun jälkeen.
Kannattaa joskus kokeilla pestä tuulilasi etikalla tai kylpyhuoneen kalkinpoistoaineella siten, että ne ehtii hetken vaikuttaa ;) Tulee kirkasta ja puhdasta kun saa lasiin pinttyneen kalkin pois.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
801
Onko renkaat jo vaihdettu? Onko ollut vielä liukasta, oliko Etelä-Savossa missä asuit?
Juu, Etelä-Savossa asustelen. Vaihdoin talvirenkaat pari viikkoa sitten kun ilmeni, että tulee ajeltua öisin. Silloin oli pakkaskausi pari viikkoa sitten jolloin yöpakkasta. Nyt on taas ollut jäiset tiet äskettäin.
 

maximi

Jäsen
Viestejä
223
Kannattaa joskus kokeilla pestä tuulilasi etikalla tai kylpyhuoneen kalkinpoistoaineella siten, että ne ehtii hetken vaikuttaa ;) Tulee kirkasta ja puhdasta kun saa lasiin pinttyneen kalkin pois.
Itse pesäisen välillä ihan "oikealla lasinpesuaineella", eli sillä sinisellä sumutepullotökötillä. Merkillä ei liene suurta eroa, ja tota saa ihan joka marketista. Ekaks sisäpuolelta kaikki ikkunat, kun putsausriepu on puhdas. "Likaisella" rievulla sitten ulkopuolelta, unohtamatta sivupeilejä. Lopuksi sitten vielä tuulilasinpyyhkimien sulat puhtaiksi.
Nuo lasinpesuaineet sisältävät yleensä hitusen ammoniakkia (kemisti huomaa tuon hajusta), joka itsessään on ihan hyvä pesuaine, varsinkin öljyille/rasvoille.
Kuten Whee tuossa kirjoittikin, kalkki lähtee happamalla, mutta rasvat vaativat sitten emäksisen liuoksen (se ammoniakki...).
Tuulilasi on loppujen lopuksi "ihan tavallinen lasipinta", jonka putsaus ei nyt sinällään mitään rakettitiedettä ole.
 
Ylös Bottom