Renault Grand Scenic 2.0 turbo sähkönen käkkäri

massamake

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Tykkäyksiä
0
#1
Tuli nyt sitten testattua tuota käkkäriäkin kun auto tuli laitettua,kerran kokeilin kaupan pihalla kun emäntää oottelin autossa,ajelin kotiin ja oikian puolen takarenkaan jarrut haisi aika voimakkaasti, ei mikään vikavalo palanut,varmaan vähän oli sitten jäänyt jarru jumii muttei kokonaan? Vetäsin varalta siitä vivusta takakontista,se ei kovin paljon liikettä vipu tee? No ei ainakaan juuri nyt haise enää,ihan pieni mieto haju ajon jälkeen,toisella puolen ei ole hajua ollenkaa. Tammikuussa on muuten vaihettu käkkärivaijerit.

Olihan täällä kaikenlaista juttua tuosta sähkökäkkäristä,no onko se nyt sitten kertakäyttönen eikai? Enhän ees tiiä miten edellinen omistaja sitä vejellyt.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 761
Tykkäyksiä
4
#2
Oletan että about 2005-2008 mallinen Grand Scenic?
Jos on, osta uudet takajarrusatulat. Noin 100€ kpl trw:t ja alkaa käkkäri vapautua.
Omassa oikean puolen satula jumitteli ensin ja ehkä noin vuoden päästä vasen. Satulan vaihto ratkaisi.
 

massamake

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Tykkäyksiä
0
#3
Höh,eikö riitä että liukutappeja rasvailee? Joo -05 malli. Onko tässä vehkeessä erikseen kässärille jarrukengät vai käyttääkö se samoja paloja?
 
Viestejä
33
Tykkäyksiä
0
#4
Tyttären -06 Grand Sceniciin tein takajarruihin remontin. Oli männän/sylinterin suojakumit täysin riekaleina ja vaihdoin samalla männän kumit. Myös jarrupalat vaihdoin uusiin. Ainakin tuossa kulkineessa käsijarru toimii jarrupalojen kautta, eli ei erillisiä käsijarrukenkiä. Uusien palojen vaihto vaatii mäntien sisäänpainamiseksi männän kiertämisen myötäpäivään samalla painaen mäntää sisäänpäin.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 937
Tykkäyksiä
11
#6
Sama vaiva aikoinaan -04:ssa. Sain korjattua herkistelemällä jarrusatulasta käkkärin jumittavan vivun CRC:llä.
Taitaa vipu/kinkku jumittaa? Onko levyt kuumat ajon jälkeen? CRC auttaa,mutta käytä vasaraa niihin linkkuihin,jotta saat käkkärin vaijerin oikeneen linkusta. Ilmeisesti linkku kanittaa ja pitää paloja päällä. Itsellä vasara on vakiovaruste jo. Muuten menisi/kuumensi laakerit vaihto kuntoon nopeastikin.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 937
Tykkäyksiä
11
#8
Katselin tarkemmin sähköisen kärijarrun omaavaa kuvaa,jossa meni käsijarru vaijeri ja vaijerin reunassa menevä peltinen uloke. Ilmeisesti tämä on tässä mallissa "vipu" joka ns. kanittaa. Siihen kannattaa suihkia CRC:tä. Viisaammat saavat vastata.
 
Viestejä
33
Tykkäyksiä
0
#9
Eiköhän niillä vivuilla tarkoiteta jarrusatuloissa olevia vipuja, joihin vaijerit kiinnitetään. Ei siellä systeemissä mitään muita liikkuvia vipuja ole.
 
Viestejä
49
Tykkäyksiä
5
#10
Nimenomaan näin. Käsijarruvaijerin pää kiinnittyy kyseiseen vipuun. Jonkun hetken sai nitkutella edestakaisin ennenkuin alkoi palauttamaan perusasentoon itsestään. Jos vaan jotain crc:n tapaista ruosteen irroitajaa löytyy niin saattaa onnistua.
 
Ylös Bottom