Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Cliomania

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Tykkäyksiä
0
#1
Miten pitää toimia tunnistimien suhteen, että saa Clioon vaihdettua pyörät? Ei ole ollut aikaisemmissa autoissa muuta kuin silmämääräinen rengaspaineiden tunnistus. Ajattelin hankkia autoon toiset pyörät ( nyt alla alkup. kesärenkaat). Pitääkö hankkia jotkut tunnistimet, tai ottaa alkuperäisistä peltipyöristä ja ympätä ne niihen hankittaviin toisiin pyöriin, vai mikä näissä on systeemi? . Vai onko jokin "nollausnappi", josta nämä rengaspaineiden tunnistimet saa
pois päältä. Kaikkea harmia sitä ihmisille keksitäänkin...
 
Viestejä
267
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Saa sen poistettua käytöstä, mutta vain maahantuojalla tai pirattiohjelmalla. Mitään nollausnappulaa ei ole, joten jos antureita ei asenna uusiin vanteisiin niin herjaa ettei saa rengaspaine tietoja. En kyllä sanois että turha ominaisuus, pelasti mut viime kesänä kun en huomannut mitään vikaa autossa ja yht'äkkiä tuli ilmoitus että rengas puhki ja olihan siellä ruuvi ja alle 1bar painetta enää jäljellä. Ehdin siis ajaa 50m kun parkista lähdin ja ilmoitus tuli, säästyi rengas kun en tyhjällä lähtenyt motarille ajamaan ja paikkaus otti sen 5min kun en edes rengasta irroittanut.
 

Cliomania

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Miellään jättäisin ne paineanturit talvipyöristä pois, tai siis käytännössä ostamatta. Turha kulu, kun autolla ei ajeta talvella. Kitkat ajattelin kuitenkin siihen hankkia, jos vaikka tulisi tarvetta. Pitää selvitellä, jos sen anturien lukijan saisi jossakin de-activoitua. Ei ole aiemmin ollut tällaista autoa, joten tulee ihan puskista tämä harmi.
Jääköhän sinne mittaritauluun jokin valo palamaan, vai tuleeko lisäksi jokin piippaava ääni, jota ei saa pois kuin vääntämällä potikat radiosta kaakkoon?

Autoverkkokaupassa Petikossa ovat ihan pihalla koko aiheesta ja niiden mielestä, paineanturit olisivat "katsastusvaruste" eikä niitä saa pois käytöstä. Käsitän, että tuo ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
 
Viestejä
424
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Kysyin tällä viikolla asiaa merkkihuollosta kun autoon tehtiin huoltokampanja. Sanoivat että ei saa heidän laitteillaan pois käytöstä rengaspainevalvontaa.
 

Cliomania

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Mitä tapahtuu, jos jättää ne anturit talvipyöristä pois? Varmaakin tästä jää valo ilmoittmaaan, mutta ei kait se vilku, eikä mikään summerikaan ala huutamaan?. Tarkoitan, että yks valo ei minua haittaa, mutta summerit alkaa jo vaivaamaan.
 
Viestejä
269
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Meillä ainakin on vm. 17 Clio IV:ssä ns. passiivinen rengaspainetunnistus-järjestelmä. Se tarkoittaa, että paine-erot tunnistetaan renkaiden pyörintänopeuksia tarkkailemalla ABS-anturien avulla. Eli mitään erillisiä rengaspaine-antureita ei Cliossa ole.
Sen kuin vaihtaa alle toiset renkaat, katsoo että paineet ovat oikeat, tasaiset kummallakin akselilla ja nollaa anturit pitämällä ajotietokoneen TPMS-kohdassa viiksen nappia hetken pohjassa.
Tämän jälkeen ajetaan muutama kilometri ja järjestelmä oppii uudet renkaat/paineet.
Nollaus ja opetus pitää tehdä myös, jos mahdollisesti kauden keskellä kajoaa rengaspaineisiin.

Muistaakseni myyjä puhui, että Clioissa tuo järjestelmä muuttui kaikkien mallien osalta passiiviseksi keväästä 2016 lähtien.
Meillä järjestelmä on toiminut alun toista vuotta moitteettomasti, mitään turhia hälyjä se ei ole koskaan antanut.
 

Cliomania

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Kuukkeloimalla löytyi lisätietoa iTPMS ( indirect / passiivinen) ilmanpainejärjestelmä. Siinä tosiaankaan ei käytetä erillisiä sensoreita pyörissä. Passiivinen systeemi mittaa pyörien pyörimisnopeutta ABS:n välityksellä. Vähäinen ilmanpaine muuttanee pyörän kokoa ja mittaritauluun syttyy varoitusvalo ?
Tuntuisi järkeenkäyvältä, että minulla olisi Clio 2017 mallissa tällainen passiivinen systeemi, koska jos olisi kaikissa pyörissä sensorit, niin ilmanpaineet näkyisivät pyöräkohtaisesti.
Rengasliikkeessä ( Rengasmarket) sanoivat, että pitää ostaa nämä tunnistimet joka pyörään hintaan € 200 ja Autoverkkokaupassa puhuivat ihan sekavia, mutta samankäsityksen sain, että pyörissä olisi tunnistimet. Valo jää kuulemma palamaan, jos ei tunnistimia sinne pyöriin laita ja valoa ei saa kytkettyä pois ja katsastuksessakin pitää ne sensorit olla...
Haluaisin uskoa tuon passiivisen iTPMS - järjestelmän olemassaoloon Cliossani ja voisin käydä ostamassa autoon toiset pyörät, kun ei ole kuin ne, joilla auton viime keväänä ostin ( Auto seisoo tallissa). Outo homma, että tällainen asia on "ammattilaisille" näinkin epäselvä ja oikeaa tietoa on vaikea saada..
 

Cliomania

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Olisi lisää kysyttävää.
Vaikuttaisi siltä, että Clio IV :een voisi vaihtaa jopa talvipyörät alle, ilman että tulee täydellinen vilkkuvien valojen katastrofi. Tallissa on vanhalla DOT:lla mutta ajamattomat nastarenkaat, jotka ajettelin vaihdattaa auton alle.
Sopiiko 195-65-15 nastat mun Relluuni? Nehän on vähän alkuperäisiä isommat, mutta onko kukaan tällaisia omaansa asennuttanut?
Tiedän, että voi tuntua omituiselta, kun joku on laittamassa talvirenkaita autonsa alle vasta maaliskuussa. Olisi kuitenkin olemassa tähän selityskin. Auto
pitäisi saada maaliskuun aikana huoltoon, että takuu säilyisi. Sattuu vielä olemaan ne talvirenkaatkin, joten jos ne saisi vaihdetuksi, niin sitten olisi sellaisetkin olemassa vastaisuuden varalle.
Rengasmaailma myy aika sopivasti aluja, joten jos vaikka ne kesärenkaat sitten laitattaisi 15" aluille. Passiivinen ilmanpainesysteemihän ei kuulemma tällaisesta mitään välitä. (?) :-\
 
Viestejä
87
Tykkäyksiä
6
#9
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Tässä on itsellekin uutta tietoa, että Cliossa olisi nykyään passiivinen rengaspainevaroitus-järjestelmä. Ensi viikolla saadaan uusi kakkosauto Renault Clio 1,2 16v 75 Limited, johon myyjältä varmistin että anturit tulevat myös talvipyöriin. Näin myyjä myös lupasi, jos on passivinen järjestelmä niin eipä noita antureita tarvitakkaan. Kumma kun tuotakaan tietoa ei ole missään mainittuna millaisesta järjestelmästä on kyse, ainakaan en ole löytänyt.

Koeajoin vm.2015 Capturin jossa peräkontissa kesärenkaat. Järjestelmä ei ymmärtänyt kahdeksaa rengasta joten kojetaulussa paloi serv ja rengaspainevaroitusvalo. Mitään äänimerkkejä ei kuulunut ajon aikana.

Cliomania, 185-65/15 ja 195-65/15 halkasijan ero on 13mm. Siis 6,5mm lähempänä lokasuojaa. Saattaa mahtua tai sitten ääriasennoissa huonolla tuurilla osuu, voihan sitä vähän silmäillä kuinka paljon tilaa kesärenkailla jää.

Lakihan noissa rengasvaroitusantureissa on höllentynyt, onneksi. Olisi aikamoinen kuluerä vanhassa kalustossa joissa aktiivinen järjestelmä antureilla.

https://yle.fi/uutiset/3-7906339
 

cliok

Nuorempi jäsen
Viestejä
12
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Ainakin 2015 vuoden Cliossani on passiivinen systeemi, joka on kerran toimivaksi todettu, kun mökkitiellä tuli naula läpi. Systeemi varoitti tuolloin asianmukaisesti rengasrikosta, joka olisi muuten jäänyt huomaamatta ajoissa.

Renkaanvaihdon jälkeinen nollaus onnistuu oikean puolen viiksestä helposti omin avuin.
 

Cliomania

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Pitänee sitten lähteä siitä, että laitan tallista uudet 195-65-15 peltivanteille, vaikka vähän isot onkin ja ostan alkup. kesärenkaille 15" alut Rengasmaailmasta n. 340 Euron hintaan. Sittenhän se nähdään, miltä ne venttilit näyttää...kun ei kerta Renaultin- ja renkaitten myyjiltä saa selvää vastausta.
Kyllä se melkein niin täytyy olla, että jos olisi anturit kaikissa pyörissä, niin sitten olisi myös näytössä myös kaikkien pyörien paineet. ::)
 
Viestejä
424
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Uudemmassa facelift-mallissa ilmeisesti on passiivinen systeemi kun ohjekirjassa puhutaan että rengaspaineita valvotaan renkaiden pyörimisnopeutta seuraamalla. Vanhemman mallin ohjekirjassa taas puhutaan renkaiden antureista eli aktiiviinen järjestelmä.
 
Viestejä
267
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Itse tosiaan puhuin aktiivisesta mallista, missä mittaristosta näkee jokaisen renkaan paineet erikseen.
 

Cliomania

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Selvittelin asiaa ja Laakkosella vastasivat, että pyörissä on anturit. Epäilin asiaa ja sain vastauksen, että jos on metalliset venttiilit, niin on anturit ja jos taas kumiset venttiilit, niin antureita ei ole. Omassani on venttiilit mustat ja kumia.
Paljonko olette maksaneet vuoosihuolloista? Oma olisi nyt menossa ensimmäiseen vuosihuoltoon ja kilometrit on ruhtinaalliset 8000km. Autoverkkokauppa vasatsi, että hintaa on hankala sanoa. Rohkaisin kertomaan ja lupasivat palata asiaan.... kait.
 
Viestejä
228
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Periaatteessa noin, mutta ei kuitenkaan !!

Tollaiset oli viimevuoden Renussa (mallia en muista) Jos sain sen tohon näkyyn ;)
 

Liitteet

Viestejä
269
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Meilläkin Kadjarissa on aktiivinen järjestelmä pyöräkohtaisilla antureilla ja venttiilirungot on ihan perinteistä mustaa kumia. Käytännössä mitään eroa ulospäin ei ole tavallisiin venttiilirunkoihin. Hatut ovat vihreät, mutta indikoisiko se lähinnä sitä, että renkaat ovat täytetty luovutuksessa typellä? Toki pyöräkohtaiset paineet näyttävä rengasmonitori löytyy selatessa ajotieturia.

Mutta yleisesti pyöräkohtaiset anturit eivät aina tarkoita myöskään pyöräkohtaista painenäyttöä. Sisarmerkissä Dacioissa on ollut aktiivisia järjestelmiä ja niissäkin on ollut vain pelkkä varoitusvalo vajenneille paineille. Näin se on luultavasti myös vanhempien vuosikertojen Clioissa, joissa vielä on anturit. Mutta kuten jo mainitsin, Clioissa on myyjämme toimesta kerrottu olevan passiivinen järjestelmä keväällä? 2016 valmistetuissa lähtien, mikä tarkoittaisi, että nämä kaikki ns. face-liftatut Cliot olisi passiivisella järjestelmällä. Face-liftatun Clio IV:n tuntee parhaiten siitä, että päiväajovaloledit ovat puskurin alareunassa.
 

Cliomania

Nuorempi jäsen
Viestejä
13
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Omassa on ihan samannäköiset venttiilit kuin 16v vanhassa Volvossanikin. Mustat, taipuisat ja kumilla päällystetyt. Taipuvatkin vielä samalla tavalla molemmissa apparaateissa.
 
Viestejä
78
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Rengaspaineantureille suositellaan noita metallirunkoisia venttiileitä. Usein näkee silti käytettävän noita kumirunkoisia. Meidänkin Cliossa muovirunkoiset, Volvoissa taas olleet aina metallirunkoiset.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
771
Tykkäyksiä
6
#19
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

Ishvan sanoi:
Rengaspaineantureille suositellaan noita metallirunkoisia venttiileitä.
Niin kuka suosittelee? Ne kumi- tai muovirunkoventtiileillä varustettujen rangaspaineantureitten valmistajat vai... ;).
 
Viestejä
78
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Renault Clio IV vm- 2017 rengaspaineiden tunnistimet ja pyörien vaihto?

kimbe sanoi:
Ishvan sanoi:
Rengaspaineantureille suositellaan noita metallirunkoisia venttiileitä.
Niin kuka suosittelee? Ne kumi- tai muovirunkoventtiileillä varustettujen rangaspaineantureitten valmistajat vai... ;).
Ei vaan ihan rengasliike asiasta mainitisi, että juurikin kustannusyistä monet noita kumirunkoisia käyttävät kun Clioon renkaita väänsi. Pääsevät kuulemma elämään metallista enemmän aiheuttaen vuotamista ajan kanssa ( Cliossa siis vieläkin nuo kumiset ). Tiedä sitten. Tuntuuhan nuo metalliset olevan kiinni ihan eri tavalla.
 
Ylös Bottom