Renault Clio 1.4 RN vm. -97

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
630
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Igor:
Kyllä tuo kuvien perusteella siistiltä ässä-clion sisustalta näyttää. Laita ihmeessä lisää kuvia vaikka omaan lankaan. Itsellä olisi ollut mahdollisuus ostaa tuollainen vihreään taittava sisusta, mutta kuten kaikki ässät, niin myös purkuauto oli kolmeovinen. Mitä venttiilien välyksiin tulee, niin ne ei ole mikään mahdoton homma säätää itsekään. Muistaa vaan hankkia oikeanlaisen tiivisteen venttiilikopalle, sillä niitä on erilaisia. Lisäksi sylinterien numerointi on muistaakseni päinvastainen kuin monissa muissa merkeissä. Kannattaa ajaa kunnon karstanpoltto ennen säätöä. Tuo kaveri jonka luona käyn rellua fiksaamassa/fiksauttamassa on kyllä niin kiireinen että en kehtaa edes itse vaivata sitä aina autohuolillani. Lisäksi hän sijaitsee kaukana pirkanmaasta.

TurboJ:
Itse olen huomannut myös että E-sarjan koneet on aika nirsoja sytytyksen osien kunnosta. Onneksi ne on helppoja & halpoja vaihtaa.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
630
Clio on saanut kerryttää vikalistaa koko syksyn. Mikäli sen yhteenlasketun arvon olisi antanut vielä kasvaa, olisi korjausvaiheen kustannukset nousseet kohtuuttomiksi. Täten oli aika puuttuua tilanteeseen.

Tapahtumasarjan laukaisi oikean etujousen katkeaminen espoolaisessa hidastetöyssyssä välipäivinä. Jousi pysyi paikallaan eikä heilunut, mutta en haluaisi kokea sen muljahtamista sijoiltaan ajossa. Varasin korjaamolta ajan etujousien vaihtoon ja samalla päätin vaihdattaa etupyörien laakerit. Koko syksyn oli jyrinä voimistunut, eikä minulla ollut prässiä tai jousenpuristustyökalua itsellä käytössä. Lisäksi syksyllä autoa vahatessa huomasin oikean etu-umpion lasin olevan käytännössä irti. Se oli ollut varmistettuna paikalleen teipillä nyt kuukauden ja korjaamolla olisi valojen suuntauslaatikko kuitenkin, joten umpion vaihto oli myös ajankohtainen. Umpioksi hain motonetistä TYC-merkkisen tuotteen. Sen valmistustoleranssit olivat valtavat ja umpio saatin istumaan paikalleen vasta myöhemmin kaverin tallilla käyttämällä prikkoja asennuspulttien välissä spacereinä. Uudet laakerit olivat saatavuustilanteen vuoksi FAG-merkkiset ja jousien laatikossa luki Germany. Huollossa oli huomattu myös vasemman raidetangon ulkopään ja oikean alapallonivelen olevan sohloja. Alapallo löytyi korjaamosta hyllyltä ja se vaihdettiin. Korjaamo vaikutti ihan asialliselta nyrkkipajalta eikä laskuttanut tällaisesta savotasta mitään aivan mahdottomia.

Vikalistalta löytyi laakereiden ja jousien lisäksi myös talvirenkaat. Etuakselin Continentalit olivat pk-seudun suolatuilla teillä kuluneet nastattomiksi ja pito oli olematonta. Ostin Tori.fi:stä ilmeisesti jonkun öky-twingon alut joiden päällää oli 3kpl "hyviä talvirenkaita". Yhden myyjä myönsi olevan puhki. Todellisuudessa talvirenkaat olivat 2009 paistettuja Bridgestoneja joista yhdellä oli ajettu tyhjänä niin että renkaan profiili oli täysin silppuna. Itse alut olivat kaikesta huolimatta ehjät ja luotisuorat. Suuntasin torstaina kaverin tallille, jossa Fuegon aluilta siirrettiin kaksi hyväkuntoista Continentalia huonokuntoisimpien Bridgestonejen tilalle. Uudet alut laitettiin alle, sillä Fuegon vanteet eivät ole enää erityisen hyvässä kunnossa ja offsetissäkin oli toivomisen varaa. Nyt alla on siis etuakselilla Bridgestonet ja taka-akselilla Continentalit. Kaikissa renkaissa 95% nastoja jäljellä. Ratkaisu on mielestäni hyvä, sillä sääli ei aina ole sairautta. Ei ole mitään järkeä tuhota uusia hienoja renkaita pk-seudun sulilla teillä, kun samassa käytössä välttää myös tällainen sekarengastus. Lisäksi viimepäivien kokemusten perusteella nämäkin tunutvat kyntävän hangessa ja jäällä varsin mallikkaasti.

Edellämainitun rengasepisodin lisäksi Clioon vaihdettiin vasen raidetangon pää (Lemförder, koska jatkuva suuntaaminen on kallista), vasen vakaajan päätykumi (Monroe), takapyyhkijän varsi autopesussa katkenneen tilalle ja öljyt (Teboil Gold S + Wix). Öljyt olivat vaihtovälin puolessavälissä (188tkm mittarissa) varsin bensaiset ja mustat lukuisten kylmäkäynnistysten seurauksena.

Vaikka auto kulkeekin ratti suorassa, on ripustuksiin vaihdettu nyt niin paljon osia että kulmat kannattaa varmaan käydä säädättämässä. Se on seuraavana työlistalla uuden tuulilasin ja kevään ruostehommien edellä. Lisäksi pitäisi keksiä mitä noille Fuegon aluille tekisi. Ne ovat suorat ja todella kevyet. Lisäksi niiden ulkonäkö on jotain sellaista mihin en usko autoteollisuuden enää ikinä kykenevän. Mikäli jotakuta kiinnostaa kunnostusprojekti, niin minulle voi lähettää viestiä. IMG_20190118_1626363501.jpg
 
Viimeksi muokattu:

muski

Jäsen
Viestejä
380
Hyvännäköiset alut tuohon Clioon. Mulla on R5 GTX;ssä vastaavanlaiset. Tuokin, että korjaa vanhaa autoa enemmän, mitä auton vaihtoarvo on, niin ,kun ajattelee, että millaisen auton saa, tuolla, mitä tuohonkin Clioon, nyt meni, niin ei se ainakaan viattomampi satavarmasti ole, vaikka olis saksalainen premiumauto, joita ei "kuulemma " koskaan tarvi korjata ja kaikki viat on vain "ranskalaisissa autoissa. Nytkin, kun on ollut kovemmat pakkaset, niin on ollut kiva ajella tuolla -88 mallisella R5GTX;llä.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
630
Radiohiljaisuus tämän juhdan osalta on jatkunut läpi kevään, mutta se ei tarkoita etteikö mitään olisi tapahtunut.

Kevät sujui ilman mitään isompia murheita. Toukokuun nurkilla suoritin aikaisemmin keskustelussakin mainitun galvaanisen katselmuksen, jossa ilmenneet pintaruosteet käsiteltiin ja pohjan suojausta paranneltiin. Valitettavasti perän pitkittäispalkeissa oli pehmeää kummallakin puolella. Näistä kuljettajanpuoleinen saatiin hitsattua erään tuttavan tiloissa, mutta pelkääjänpuoleinen läpihappamoituminen piti teettää ammattilaisella kuntoon. Alla olevassa kuvassa näkyy että reikä oli äärimmäisen lähellä bensatankin täyttöputkea, eikä edes vanhan käyttöauton elvyttäminen leimalle ole mielestäni riittävä peruste riskeerata henkeään tuollaisen kanssa sohlatessa. Korjaaja teki kuitenkin hyvää jälkeä ja osasi potentiaalisten riskien hallinnan itsenäni merkittävästi paremmin. Lisäksi hinta oli varsin kohtuullinen.


Myöhemmin alkukesästä hyökkäsin vikalistan muiden kohteiden kimppuun:
-195tkm huolto tuli vastaan kuin varkain pidentyneen työmatkan takia. Nyt kilometrejä onkin kertynyt jo 199tkm.
-Takajarrut käytettiin auki ja automaattisäädöt herkisteltiin. Toisessa takarenkaassa oli käsijarru täysin pimeä ja herkisteltynäkään jarrut eivät antaneet katsastuksessa kovin kehuttavia jarruvoimia. Syykin on selvä: takarummut ovat alkuperäiset ja kuluneet. Ne pitää vaihtaa seuraavalle leimalle.
-Ohjaustehostimen painekatkaisin vuoti rajusti öljyä konehuoneeseen. En tiedä mikä kyseisen katkaisijan funktio on vuotamisen lisäksi, mutta johto siitä lähtee johtosarjaan. Kai se sytyttää vikavalon kojelautaan, jos kaikki öljy on vuotanut painekatkaisijan kautta kadulle. Uusi alkuperäinen olisi maksanut marmorilla hunajaa + litran mansikoita, joten tilasin uuden varaosanumeron perusteella. Eipä vuoda enää ja tarvike maksoi posteineen alle kolmanneksen alkuperäisestä.
-Lähdin kokeilemaan kepillä jäätä ja en vaihdattanut tuulilasia leimalle. Siitä tuli huomautus, mutta ei hylkyä. Lasi oli kuin haulikolla aammuttu ja alareuna huomattavan säröilla ja delaminoitunut. Vaihdatin sen viimeviikolla uuteen. Jälleen hinnat olivat kohtuulliset siihen nähden että lasimaakari käsitteli myös kehyksen ruosteita ja vaihtoi kumitiivisteen. Lisäksi sain uudet sulat kaupanpäälle kysymättä :D


Näillä toimenpiteillä oletan naivisti matkan jatkuvan kohti syksyä.

Edit: ilmeisesti lähetettävien kuvien pitää olla nykyään todella pieniä.
 

Tinde61

Jäsen
Viestejä
32
Omaani, -96 RT Clioon tehtiin aikamoinen remppa autoliikkeen toimesta. Ongelmat alkoi kun edestä kuului aika-ajoin hirveää kitiinää. Laakeri (FAG) just alle vuosi sitten vaihdettu, Noh, laakeri oli ok ,ei mitään vikaa, ( sen vois ostaa halvalla , jos joku tarvii) , mutta äänen syy lopulta selvisi. Ennen syyn selviämistä, etupäähän vaihdettiin, uudet jarrulevyt, uudet jarrupalat, vaihteistoöljyt, uudet etupyörän laakerit,ja uusi olkanivel. Niin ja uudet renkaat alle :) . Syy oli siinä, että vanha olkanivel pyöritti etulaakeria ulkokehässä :D
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
630
Pahus. Nyt meni Cliosta lasinpyyhkimien vivusto rikki, niin että pelkääjän puolella ei pyyhin toimi. Oikeanpuoleisen vivun muovinen pallonivel meni siis rikki. EDIT: onneksi löytyi purkuauto netistä.

Omaani, -96 RT Clioon tehtiin aikamoinen remppa autoliikkeen toimesta. Ongelmat alkoi kun edestä kuului aika-ajoin hirveää kitiinää. Laakeri (FAG) just alle vuosi sitten vaihdettu, Noh, laakeri oli ok ,ei mitään vikaa, ( sen vois ostaa halvalla , jos joku tarvii) , mutta äänen syy lopulta selvisi. Ennen syyn selviämistä, etupäähän vaihdettiin, uudet jarrulevyt, uudet jarrupalat, vaihteistoöljyt, uudet etupyörän laakerit,ja uusi olkanivel. Niin ja uudet renkaat alle :) . Syy oli siinä, että vanha olkanivel pyöritti etulaakeria ulkokehässä :D
Kuulostaa valitettavan tutulta tuo alustanosien vikojen etsintä. Jouduit vissiin hankkimaan uuden olkanivelen?
 
Viimeksi muokattu:

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 805
Menikö siitä se muovinen kuulan pesä särki? Muistan joskus samaa vivustoa korjanneeni, muttei ollut sen kummempi ongelma kuin lisätä vain se muovikuppi paikalleen.
 
Ylös Bottom