• Kerhon vuosikokous pidetään 25.7. Scandic Siuntiossa kesätapahtuman yhteydessä.

Renault Clio 1.4 RN vm. -97

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Igor:
Kyllä tuo kuvien perusteella siistiltä ässä-clion sisustalta näyttää. Laita ihmeessä lisää kuvia vaikka omaan lankaan. Itsellä olisi ollut mahdollisuus ostaa tuollainen vihreään taittava sisusta, mutta kuten kaikki ässät, niin myös purkuauto oli kolmeovinen. Mitä venttiilien välyksiin tulee, niin ne ei ole mikään mahdoton homma säätää itsekään. Muistaa vaan hankkia oikeanlaisen tiivisteen venttiilikopalle, sillä niitä on erilaisia. Lisäksi sylinterien numerointi on muistaakseni päinvastainen kuin monissa muissa merkeissä. Kannattaa ajaa kunnon karstanpoltto ennen säätöä. Tuo kaveri jonka luona käyn rellua fiksaamassa/fiksauttamassa on kyllä niin kiireinen että en kehtaa edes itse vaivata sitä aina autohuolillani. Lisäksi hän sijaitsee kaukana pirkanmaasta.

TurboJ:
Itse olen huomannut myös että E-sarjan koneet on aika nirsoja sytytyksen osien kunnosta. Onneksi ne on helppoja & halpoja vaihtaa.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Clio on saanut kerryttää vikalistaa koko syksyn. Mikäli sen yhteenlasketun arvon olisi antanut vielä kasvaa, olisi korjausvaiheen kustannukset nousseet kohtuuttomiksi. Täten oli aika puuttuua tilanteeseen.

Tapahtumasarjan laukaisi oikean etujousen katkeaminen espoolaisessa hidastetöyssyssä välipäivinä. Jousi pysyi paikallaan eikä heilunut, mutta en haluaisi kokea sen muljahtamista sijoiltaan ajossa. Varasin korjaamolta ajan etujousien vaihtoon ja samalla päätin vaihdattaa etupyörien laakerit. Koko syksyn oli jyrinä voimistunut, eikä minulla ollut prässiä tai jousenpuristustyökalua itsellä käytössä. Lisäksi syksyllä autoa vahatessa huomasin oikean etu-umpion lasin olevan käytännössä irti. Se oli ollut varmistettuna paikalleen teipillä nyt kuukauden ja korjaamolla olisi valojen suuntauslaatikko kuitenkin, joten umpion vaihto oli myös ajankohtainen. Umpioksi hain motonetistä TYC-merkkisen tuotteen. Sen valmistustoleranssit olivat valtavat ja umpio saatin istumaan paikalleen vasta myöhemmin kaverin tallilla käyttämällä prikkoja asennuspulttien välissä spacereinä. Uudet laakerit olivat saatavuustilanteen vuoksi FAG-merkkiset ja jousien laatikossa luki Germany. Huollossa oli huomattu myös vasemman raidetangon ulkopään ja oikean alapallonivelen olevan sohloja. Alapallo löytyi korjaamosta hyllyltä ja se vaihdettiin. Korjaamo vaikutti ihan asialliselta nyrkkipajalta eikä laskuttanut tällaisesta savotasta mitään aivan mahdottomia.

Vikalistalta löytyi laakereiden ja jousien lisäksi myös talvirenkaat. Etuakselin Continentalit olivat pk-seudun suolatuilla teillä kuluneet nastattomiksi ja pito oli olematonta. Ostin Tori.fi:stä ilmeisesti jonkun öky-twingon alut joiden päällää oli 3kpl "hyviä talvirenkaita". Yhden myyjä myönsi olevan puhki. Todellisuudessa talvirenkaat olivat 2009 paistettuja Bridgestoneja joista yhdellä oli ajettu tyhjänä niin että renkaan profiili oli täysin silppuna. Itse alut olivat kaikesta huolimatta ehjät ja luotisuorat. Suuntasin torstaina kaverin tallille, jossa Fuegon aluilta siirrettiin kaksi hyväkuntoista Continentalia huonokuntoisimpien Bridgestonejen tilalle. Uudet alut laitettiin alle, sillä Fuegon vanteet eivät ole enää erityisen hyvässä kunnossa ja offsetissäkin oli toivomisen varaa. Nyt alla on siis etuakselilla Bridgestonet ja taka-akselilla Continentalit. Kaikissa renkaissa 95% nastoja jäljellä. Ratkaisu on mielestäni hyvä, sillä sääli ei aina ole sairautta. Ei ole mitään järkeä tuhota uusia hienoja renkaita pk-seudun sulilla teillä, kun samassa käytössä välttää myös tällainen sekarengastus. Lisäksi viimepäivien kokemusten perusteella nämäkin tunutvat kyntävän hangessa ja jäällä varsin mallikkaasti.

Edellämainitun rengasepisodin lisäksi Clioon vaihdettiin vasen raidetangon pää (Lemförder, koska jatkuva suuntaaminen on kallista), vasen vakaajan päätykumi (Monroe), takapyyhkijän varsi autopesussa katkenneen tilalle ja öljyt (Teboil Gold S + Wix). Öljyt olivat vaihtovälin puolessavälissä (188tkm mittarissa) varsin bensaiset ja mustat lukuisten kylmäkäynnistysten seurauksena.

Vaikka auto kulkeekin ratti suorassa, on ripustuksiin vaihdettu nyt niin paljon osia että kulmat kannattaa varmaan käydä säädättämässä. Se on seuraavana työlistalla uuden tuulilasin ja kevään ruostehommien edellä. Lisäksi pitäisi keksiä mitä noille Fuegon aluille tekisi. Ne ovat suorat ja todella kevyet. Lisäksi niiden ulkonäkö on jotain sellaista mihin en usko autoteollisuuden enää ikinä kykenevän. Mikäli jotakuta kiinnostaa kunnostusprojekti, niin minulle voi lähettää viestiä. IMG_20190118_1626363501.jpg
 
Viimeksi muokattu:

muski

Jäsen
Viestejä
393
Hyvännäköiset alut tuohon Clioon. Mulla on R5 GTX;ssä vastaavanlaiset. Tuokin, että korjaa vanhaa autoa enemmän, mitä auton vaihtoarvo on, niin ,kun ajattelee, että millaisen auton saa, tuolla, mitä tuohonkin Clioon, nyt meni, niin ei se ainakaan viattomampi satavarmasti ole, vaikka olis saksalainen premiumauto, joita ei "kuulemma " koskaan tarvi korjata ja kaikki viat on vain "ranskalaisissa autoissa. Nytkin, kun on ollut kovemmat pakkaset, niin on ollut kiva ajella tuolla -88 mallisella R5GTX;llä.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Radiohiljaisuus tämän juhdan osalta on jatkunut läpi kevään, mutta se ei tarkoita etteikö mitään olisi tapahtunut.

Kevät sujui ilman mitään isompia murheita. Toukokuun nurkilla suoritin aikaisemmin keskustelussakin mainitun galvaanisen katselmuksen, jossa ilmenneet pintaruosteet käsiteltiin ja pohjan suojausta paranneltiin. Valitettavasti perän pitkittäispalkeissa oli pehmeää kummallakin puolella. Näistä kuljettajanpuoleinen saatiin hitsattua erään tuttavan tiloissa, mutta pelkääjänpuoleinen läpihappamoituminen piti teettää ammattilaisella kuntoon. Alla olevassa kuvassa näkyy että reikä oli äärimmäisen lähellä bensatankin täyttöputkea, eikä edes vanhan käyttöauton elvyttäminen leimalle ole mielestäni riittävä peruste riskeerata henkeään tuollaisen kanssa sohlatessa. Korjaaja teki kuitenkin hyvää jälkeä ja osasi potentiaalisten riskien hallinnan itsenäni merkittävästi paremmin. Lisäksi hinta oli varsin kohtuullinen.


Myöhemmin alkukesästä hyökkäsin vikalistan muiden kohteiden kimppuun:
-195tkm huolto tuli vastaan kuin varkain pidentyneen työmatkan takia. Nyt kilometrejä onkin kertynyt jo 199tkm.
-Takajarrut käytettiin auki ja automaattisäädöt herkisteltiin. Toisessa takarenkaassa oli käsijarru täysin pimeä ja herkisteltynäkään jarrut eivät antaneet katsastuksessa kovin kehuttavia jarruvoimia. Syykin on selvä: takarummut ovat alkuperäiset ja kuluneet. Ne pitää vaihtaa seuraavalle leimalle.
-Ohjaustehostimen painekatkaisin vuoti rajusti öljyä konehuoneeseen. En tiedä mikä kyseisen katkaisijan funktio on vuotamisen lisäksi, mutta johto siitä lähtee johtosarjaan. Kai se sytyttää vikavalon kojelautaan, jos kaikki öljy on vuotanut painekatkaisijan kautta kadulle. Uusi alkuperäinen olisi maksanut marmorilla hunajaa + litran mansikoita, joten tilasin uuden varaosanumeron perusteella. Eipä vuoda enää ja tarvike maksoi posteineen alle kolmanneksen alkuperäisestä.
-Lähdin kokeilemaan kepillä jäätä ja en vaihdattanut tuulilasia leimalle. Siitä tuli huomautus, mutta ei hylkyä. Lasi oli kuin haulikolla aammuttu ja alareuna huomattavan säröilla ja delaminoitunut. Vaihdatin sen viimeviikolla uuteen. Jälleen hinnat olivat kohtuulliset siihen nähden että lasimaakari käsitteli myös kehyksen ruosteita ja vaihtoi kumitiivisteen. Lisäksi sain uudet sulat kaupanpäälle kysymättä :D


Näillä toimenpiteillä oletan naivisti matkan jatkuvan kohti syksyä.

Edit: ilmeisesti lähetettävien kuvien pitää olla nykyään todella pieniä.
 

Tinde61

Jäsen
Viestejä
36
Omaani, -96 RT Clioon tehtiin aikamoinen remppa autoliikkeen toimesta. Ongelmat alkoi kun edestä kuului aika-ajoin hirveää kitiinää. Laakeri (FAG) just alle vuosi sitten vaihdettu, Noh, laakeri oli ok ,ei mitään vikaa, ( sen vois ostaa halvalla , jos joku tarvii) , mutta äänen syy lopulta selvisi. Ennen syyn selviämistä, etupäähän vaihdettiin, uudet jarrulevyt, uudet jarrupalat, vaihteistoöljyt, uudet etupyörän laakerit,ja uusi olkanivel. Niin ja uudet renkaat alle :) . Syy oli siinä, että vanha olkanivel pyöritti etulaakeria ulkokehässä :D
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Pahus. Nyt meni Cliosta lasinpyyhkimien vivusto rikki, niin että pelkääjän puolella ei pyyhin toimi. Oikeanpuoleisen vivun muovinen pallonivel meni siis rikki. EDIT: onneksi löytyi purkuauto netistä.

Omaani, -96 RT Clioon tehtiin aikamoinen remppa autoliikkeen toimesta. Ongelmat alkoi kun edestä kuului aika-ajoin hirveää kitiinää. Laakeri (FAG) just alle vuosi sitten vaihdettu, Noh, laakeri oli ok ,ei mitään vikaa, ( sen vois ostaa halvalla , jos joku tarvii) , mutta äänen syy lopulta selvisi. Ennen syyn selviämistä, etupäähän vaihdettiin, uudet jarrulevyt, uudet jarrupalat, vaihteistoöljyt, uudet etupyörän laakerit,ja uusi olkanivel. Niin ja uudet renkaat alle :) . Syy oli siinä, että vanha olkanivel pyöritti etulaakeria ulkokehässä :D
Kuulostaa valitettavan tutulta tuo alustanosien vikojen etsintä. Jouduit vissiin hankkimaan uuden olkanivelen?
 
Viimeksi muokattu:

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 813
Menikö siitä se muovinen kuulan pesä särki? Muistan joskus samaa vivustoa korjanneeni, muttei ollut sen kummempi ongelma kuin lisätä vain se muovikuppi paikalleen.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Menikö siitä se muovinen kuulan pesä särki?
Vivuston muovinen pallonivel meni rikki ja irtosi kokonaan mekaanisesta vivusta. Tilasin loppujenlopuksi uuden vivuston Joensuulaiselta purkamolta varaosanumeron perusteella. Kyseessä oli niin vanha purkuosa että purin sen osiin ja puhdistin ja voitelin akselit ja nivelet ennen asentamista. Lisäksi kun vivusto oli ulkona, oli hyvä hetki putsailla tulilasin alla olevaa kourua ja löytää sinne tippuneita klipsejä. Kaikkiin pultteihin laitoin takaisin asennettaessa kuparitahnaa.

Muuta ajankohtaista rellurintamalta:
- Kuljettajan oven midbasso on ruvennut särisemään kosteilla keleillä. Irrotettuani elementin, huomasin 10 vuoden sadevesikylvyn jättäneen jälkensä ämyriin. Ne joutuu varmaan uusimaan, mikäli särinää rupeaa ilmenemään usein. Ikkunan tiivisteen vaihto on varmaan liian työläs operaatio.
- Struuttasin kynnyskoteloihin läpiviennin tulpasta ja takaturvavyön kiinnityspultin reiästä 10ml ATFää (per reikä siis). Toivottavasti tuo viheliäinen litku imeytyy ruosteisiin ja kiipeää kapilaari-ilmiön avustuksella suojaamaan vielä vähemmän pehmeitä pintoja.
- Kiillotin renkaanvaihdon yhteydessä Clio kesä-alut, sillä ne olivat menettäneet kiiltonsa varsin perusteellisesti.
-Välipäivinä tein Cliolla reissun lappiin. Nelostietä ylös ja vitostietä alas yhteensä noin 2000km. Clio suoriutui matkasta pääasiassa hyvin: bensaa kului noin 5,8l/100km ja venttiilien äänistä päätellen palotilat puhdistuivat hyvin. Ainoa kohtaamani oikea ongelma oli valoreleen vikatila kovilla pakkasilla (-15c) Automaattiasennossa valot toimivat kuten pitää ja pitkiä pystyi väläyttämään. Kuitenkin kääntäessäni vilkkuviistä parkkiasentoon alkoi rele räpsyttää valoja (mukaanlukien mittariston valoja). Sama päti myös parkkiasennon jälkeiseen manuaaliasentoon. Ajoin kotimatkan automaattiasennolla, väläytystä pitkinä valoina käyttäen. Seuraavana päivänä oli vika korjautunut kuin itsestään, sillä erolla että mittariston parkkivalojen merkkivalo ei ole enää tuon episodin jälkeen palanut vaikka kaikki auton valot muuten toimivatkin hyvin. Releen toimintaan tuli myös samanlainen viive kuin mitä takalasin lämmityksen kytkeytymisessä on ollut jo vuosia. Seuraavaksi pitäisi selvittää releen sijainti ja vaihtaa se ja takalasin rele uusiin. Haynesistä ei ollut tässä apua. Veikkaan että vikatilassa rele löi plussaa maihin ja siksi mittariston valot vilkkuivat.

Testaus jatkukoon. 205tkm ei selkeästi ole ollut tälle autolle vielä liikaa; Thank you Sir, may I have another?

EDIT: kuvien lisääminen liitteinä ei vieläkään onnistu.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Clio on nyt taas saanut koko talven autokauppiaiden hypettämää kovaa ajoa ja oli aika laittaa tämä kovia kokenut vanha lavetti taas vasaran alle mittarin osoittaessa hieman yli 208tkm. Ruokalistalta löytyi seuraavaa:

Jakopää:
-Hihna (Febi Bilstein)
-Kiristin (Febi Bilstein)
-Vesipumppu (Graf) Näitä on edelleen kahta eri mallia (R19 ja megane), joten ostin kummatkin työmaalle. Kävi ilmi että katalogi olisi antanut väärän (eli meganeen käyvän).
-Laturin hihna (Meyle)
-Uudet jäähdytinnesteet 50:50 seoksella Kingin vihreää ja akkuvettä

Takajarrut:
-Rummut (Brembo), koska vanhat oli kuluneet reilusti yli maksimihalkaisijan
-Laakerit (SNR), koska vanhat huusi pakkasella ja laakerit ovat osa rumpuja
-Kengät (LPR), koska uudet rummut
-Sylinterit (LPR ja Febi Bilstein), vanhat vuoti
-Asennussarja
-Säätimet

Seuraamukset jatkoa ajatellen:
-Oikeanpuoleisesta etulokasuojasta ja pitkittäispalkeista löytyi ruostereikiä paikattavaksi. Todennäköisesti vasemmalla on sama murhe edessä.
-Oikeanpuoleinen moottorintuki oli täysin kuollut (uusi on tilattu)
-Määräaikaishuolto on kohta edessä
-Ohjaustehostimen hihna pitää vaihtaa jahka saan vaihdettua väärän pituisen kaupassa oikeanlaiseksi
-Etujarrujen ilmausnipat pitää vaihtaa jahka saan vaihdettua väärän pituiset kaupassa oikeanlaisiksi.

Varmaan ensimmäistä kertaa auton omistamisen aikana kuulin miten takajarrut säätivät kenkien etäisyyttä itse jarrua pumpatessa. Eipä siinä paljoa ehtinyt naksumisia kuunnella, sillä vaihdoin myös etuovien midbassot uusiin vanhojen Focalien mentyä oikosulkuun 11 vuoden ovensisäisen sadevesikylvyn seurauksena. Uudet midbassot ovat merkiltään Hertz ja sointi on erinomainen.

Katsotaan jos saisin ladattua tänne kuvia uusista kiiltävistä osista
 
Viimeksi muokattu:

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
640
Ahaa, laitoit akkuvettä syyläriin. Onko kyseessä jokin erityinen syy miksi akkuvettä laitoit? Itse olen laimentanut kraanavedellä syylärinesteen.
Onkos tuossa autossa laturin hihnalla tai ohjaustehostimen hihnalla noita kiristinrullia tai ohjausrullia?
Mä vaihdoin vajaa vuosi sitten omaa Meganeen noi apulaiterullat.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Ahaa, laitoit akkuvettä syyläriin. Onko kyseessä jokin erityinen syy miksi akkuvettä laitoit? Itse olen laimentanut kraanavedellä syylärinesteen.
Ajattelin käyttää tilaisuuden hyväksi, kun suurin osa nesteestä vaihtui remontin yhteydessä. Syitä olivat:
-Akkuvesi on kuitenkin niin pehmeintä vettä mitä on saatavilla kuluttajakaupassa enkä haluaisi enää kasvattaa moottorin sisuskalujen kalkkeutumia enempää saatikka jouduttaa korroosiota.
-Akkuvesi on halpaa
-Voimalaitosten kattilavesikään ei käsittääkseni tule kraanasta
-Tarvitsin akkuvettä prätkän akkuun, eli sitä olisi joutunut ostamaan joka tapauksessa.

Uskoisin että 90% hyödyistä on placeboa, mutta tämän laitteen kanssa kannattaa nauttia niistä onnistumisen tunteista mitä on tarjolla. Tässä mallissa tehostin ja laturi on kummatkin omilla hihnoillaan. Laturi kiilahihnalla ja tehostaja kolmiuraisella. Onneksi ne on kummmatkin suoria vetoja, joten rullia ei tarvita.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Nyt on myös etulokasuojan ruostereijät ja etupitkittäispalkkien reijät paikkautettu ammattilaisella. Eiköhän korroosion henkinen aloite siirry taas auton perään näillä toimenpiteillä. Ruostekorjaaja oli painepessyt Clioa niin innokkaasti että maali oli lohkeillut paikoin myös lokasuojien ulkopinnalta paljastaen sinkkipinnoituksen. Nyt etätöitä tehdessä Clio ehtiikin kuivatella Miranol-paikkamaalauksiaan tallissa kaikessa rauhassa.

Vaihdoin myös oikeanpuoleisen moottorinkannakkeen (eli katalogien mukaan "hydrolaakerin") uuten, sillä vanha oli tosiaan revennyt. Vaihdekkeppi tuntuu tutisevan vähemmän, mutta toisaalta en ole vielä kylmäkäynnistänyt autoa kunnolla. Uusi osa oli merkiltään Fortuneline, joten sen kestävyys lienee arpapeliä.
 

Tinde61

Jäsen
Viestejä
36
Kirjoitan ammattilaiselle :) . Mulla on takajarrujen uusinta menossa autossani, -96 Clio Rt, Onko niissä takaseisontajarruissa automaattisäätö? Uusin rummut, laakerit, kengät ja sen säätömekanismin. Seisontajarrun kahva nousee ihan tappiin nyt, ei ennen! Joissain autoissa on systeemi, että seisontajarrut säädetään "pylpyrästä" napsauttamalla, pultin reiästä. Mistä vois tietää missä asennossa se helkutin vekotin (säätöpalikka ) vois olla ?? Ja esim niin, että kun "napsauttaa sitä käsijarrujen säätöpylpyrää oikeaasa renkaassa, säätö menee ylhäältä alas, jos haluat kiristää. Kuskin puolella alhaalta ylös säätö :(
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Alla kuva siitä miten säätöpalikka menee paikalleen. Kyseessä on Bendix-mallinen jarru ja kenkien etäisyyden säätöä varten on tuo naksuva säätöpalikka. Omassa yksilössä on noissa jarrukengissä tosiaan tuo käsijarrun vipu, mutta muuta varsinaista käsijarrun säätöä ei ole. Omassa autossa käsijarrusta tuli sopiva kun pumppasi jarrua niin että säätö naksutteli kenkien etäisyyden oikeaksi.
IMG_20200317_193211812 small.jpg
 
Viimeksi muokattu:

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Tilannepäivitystä:
-210tkm huolto tehty, sisältäen uudet tulpat (tällä kertaa Champion), ilmasuodattimen (Purflux) ja venttilien säädön
-Etuvakaajan oikea päätykumi vaihdettu (Monroe)
-Huohottimen revennyt letku vaihdettu
-Virranjakajan kannesta ja pyörijästä poistettu hapettumat
-Radio vaihdettu Alpinen bluetooth-malliin, johon sai oranssin taustavalon, koska se on tärkeää
-Vaihteistoölyvuoto on paikannettu vasemman vetarin kumin laakeriin -> SKF:n vetari ja 5 litraa Elfin Tranself NFJ:tä hankittu odottamaan asennusta
-Kojelaudan korkeataajuista kitinää on etsitty ja yritetty vaimentaa tuloksetta.
-Käytettynä ostetut taka-akselin talvirenkaita vastaavat hyväkuntoiset Continentalit vaihdettu vanteiden mukana tulleiden kelvottomien Bridgestonejen tilalle.

Nyt kun on muodollisuudet käsitelty, niin voidaan siirtyä viestin sisältöön. Maistoin tänään hedelmää hyvän ja pahan tiedon puusta, noin niinkuin autokontekstissa ja nyt käärme ei jätä rauhaan. Kävin koeajamassa erityisen hyvää kakkoskoppaista facelift Clioa, jossa kaikki täsmäsi. Mikäli tilannetta tulkitsisi ulkopuolisin silmin, olisi autonvaihtopäätös tullut suoraan koeajolta palatessani. Ero ykköskoppaiseen on pöyristyttävä kaikilla mitattavilla asteikoilla ja auto oli melkein kuin uusi.

Ongelma onkin eräänlainen Tukholma-syndrooma: olen ajanut autolla, josta en alkujaan erityisemmin pitänyt, nyt noin 14 vuotta ja 170tkm. Tämä pitää siis sisällään koko ajokortti-ikäni. Nykyinen Clio on ollut vakiona pysyvä muuttuja monessa vaiheessa. Lisäksi olen päivitellyt matkan vaiheita tänne säännöllisen epäsäännöllisesti. En usko että sille olisi enää tässä kunnossa toisella omistajalla muuta käyttöä kuin peltoauton rooli, tai käyttöä kunnes ensimmäinen isompi vika ilmenee, jolloin Keinänen kurvaisi pihaan. Näin raskaaseen ylläpitoon voi pitää perusteena enää historian taakkaa. Varaosiksikaan se tuskin kelpaisi, sillä kukaan ei enää aja millään mihin osia voisi käyttää. Rahallisesti sillä ei ole siis arvoa, eikä rehellisesti sanottuna olisi sen korvaajallakaan. Halpoja vanhoja miinoja kummatkin.

Mikäli en nyt tartu tilaisuuteen, menetän löydön alati ohentuvilta hyvien facelift-kakkoskoppaisten markkinoilta. Toisaalta en usko että se tuottaisi enempää iloa, kuin mitä nykyisestä luopuminen tuottaisi harmia. Tästä on rationaalisuus kaukana. Ainoina teknisinä heikkouksina keksin kakkoskoppaisessa OBD2-diagnostiikan ja radion koodien kanssa pelaamisen. Radio tosin vaihtuisi johonkin malliin jossa on BT ja mahdollisuus adapteriin rattisäätimiä varten. Näillä näkymin jatkan kilometrien kerryttämistä ja jään odottamaan riittävän vakavaa vikaa tai onnettomuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Tinde61

Jäsen
Viestejä
36
Mukava lukea kirjoituksiasi! Itse tuskailen juuri nyt etupään kitinän / kiljumisen vuoksi. Etujarrulevyt / laakerit vaihdettiin uusiin reilut puoli vuotta sitten, ja nyt yhtäkkiä pelkääjän puolelta kuuluu kauheaa kitinää. Laakerit piti olla "laadukkaampaa" mallia, ja nyt pelkään että vetonivel/ akseli on mennyt :( . Mittarissa 225k. Voiko olla mahdollista?
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
644
Mukava lukea kirjoituksiasi!
Kiitos!

Ne laakerit on alimitoitetut jo tehtaalta, mutta kyllä jonkun laadukkaamman laakerin (SKF, SNR, FAG, TRW yms.) pitäisi minun kokemusten perusteella 2 vuotta kestää ennen kuin alkavat jurisemaan. Omasta autosta etupäästä kuuluu tyypillisesti kolahtelua, kun jotain on rikki. Vetonivelet rupeaa naksumaan tai ujeltamaan merkkinä käyttöiän lopusta. Peräpäästä kuuluu puolestaan vääntösauvojen tukilaakerin narinaa etenkin pakkasella. Se on käytännössä mahdoton vaihtaa, joten olen antanut asian olla. Vetonivel eli koko akseli, on vielä näihin aika halpa (oma SKF:nä myyty osa oli 75€). Lisäksi sen pystyy vaihtamaan oikealle puolelle tyhjentämättä vaihteistoa öljystä. Jos irroittaa pallonivelen olkakappaleesta, jättäen sen kiinni tukivarteen, ei vaihdon seurauksena tarvitse edes suunnata kulmia. Mikäli tosiaan jarrut eivät ole äänen lähde, niin itse olisin helpottunut jos kyseessä olisi vetari tai iskarin yläpään laakeri. Nimittäin vaihteiston vaihto on paljon isompi savotta. Nosta auton keula ylös ja pyörittele rengasta vaihteen olessa vapaalla samalla pitkällä ruuvimeisselillä etsien äänen lähdettä. Ehjiä osia ei myöskään kannata vaihtaa turhaan.
 
Viimeksi muokattu:

Tinde61

Jäsen
Viestejä
36
Iskarin yläpään laakeri?? Voisiko se olla kitinän syynä? Pääsen aina töihin mennessäni aamuisin ajamaan noin 2-3 km, ja sitten se kitinä alkaa. Moottoritiellä ääni loppuu 100km/h ajettaessa, mutta kuuluu taas kun hiljennän. Ääni kuuluu koviten kun painan kytkimen pohjaan, ja vähemmän kun veto on päällä.
 
Ylös Bottom