Renault Clio 1.4 RN vm. -97

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
621
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Pienimuotoista päivitystä tähänkin taisteluun:
Clio sai tänään uudet kesärenkaat. 195/45R15 koossa olevat Kumho Ecsta HS51 olivat vielä suhteellisen halvat lukeutumatta suorastaan epäilyttäviin renkaisiin. Lisäksi ne ovat 30km moottoritieajon perusteella varsin hiljaiset, joka on erityisen hyvä asia. Näiden renkaiden pääurat ovat todella syvät. Edellisissä Barum Bravuris 2:ssa oli pintaa jäljellä ehkä varoituskohouman (1,6mm) verran varoituskohoumaan, joten melu ja ajettavuus märällä oli sen mukaista. Toinen melua lieventävä korjaus oli uusi laturinhihna. Edellinen oli koppurainen, halkeillut ja ulvoi villisti ja pitkään aina kostealla säällä. Tulevaisuuden melunhallintaan lukeutui uusien vaihteistoöljyjen vaihto. Vanhat olivat vaihteiston vaihdon jälkeisen huuhteluvaihdon ajalta eli noin 60tkm vanhat. Siihen nähden ne olivat suhteellisen kirkaat.

Tulevaisuuden projekteihin kuuluu uuden moottorin takatuen hankinta ja asennus. Tarvikeosat eivät tunnu kestävän ja minun pitääkin harkita pelkkien puslien vaihtamista vanhaan runkoon. Mahdollisesti umpikumiset tai polyuretaanista valmistetut voisivat sopia tarkoitukseen hyvin. Pitää suorittaa mittauksia ja perehtyä bulkkipuslien tarjontaan. Sama savotta saattaa muutenkin olla edessä etutukivarsien puslien kanssa.

EDIT: Barumit kestivät 90tkm:stä 171tkm:ään ja viisi kesää. Laskettakoon se ihan kelvolliseksi suoritukseksi.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
621
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Antti O:n säntillisyys Clionhallinnan saralla innosti minutkin panostamaan taas Clion alustaan. Etutukivarsien puslat olivat tiensä päässä, joten tilasin uudet Febi Bilstein-merkkiset puslat. Vanhoista roikkui riekaleita, mutta kovin kovaäänistä väljää ei ollut. Todennäköisesti moottoritiellä resonansseja tuli aika hyvin läpi ja melutaso varmasti helpottaisi uusien puslien myötä. Alkuperäinen suunnitelma oli seuraava:
1. Auto pukeille talliin ja laina-auto ajoon
2. Etutukivarret irti pallonivelineen ja käynti prässin luona uusien puslien asennuksen merkeissä
3. Vanhat tukivarret takaisin paikalleen vanhoilla pallonivelillä (hyvällä tuurilla ilman suuntausta)

Toteutus puolestaan oli:
1. Auto pukeille talliin ja laina-auto ajoon
2. Valtava taistelu alustaa vastaan, joka päättyi siihen etten saanut oikeanpuolista alapalloniveltä irti olkakappaleesta
3. Kaikki takaisin nippuun
4. Auto korjaamolle puslien vaihtoon (yllätyksekseni löysin korjaamon, joka suosui asentamaan omat osat)
5. Puhelu korjaamolta että vanhat puslat on niin jumissa ettei niitä saa prässättyä irti: laitetaan mielummin uudet tukivarret á50€. Tämä sopi sillä tiesin tukivarsien olevan halpoja.
6. Työt+osat+suuntaus ja auton nouto korjaamolta

Viikkoa myöhemmin, tänään, keulan kolinoita paikantaessani samassa tallissa törmäsin epämiellyttävään vanhaan tuttavuuteen. Vuonna 2012 kirosin "Optimal"-merkkisiä pyöränlaakereita, jotka olin pihinä miehenä ostanut ennen kuin olin vielä sisäistänyt että Clion suhde etupyöränlaakereihin on "hihi.. viihdekäyttöä viikonloppuisin ja maanantaina taas töihin" sijaan full blast "Wir Kinder vom Bahnhof Zoo". Eli siis ne on reilusti alimitoitetut ja niitä kuluu. Optimalit kestivät taannoin sen 15tkm, jonka jälkeen olen vannonut Kirunan kaivosten lujimmasta teräksestä vuoltujen SKF-laakereiden nimeen. Oletan että nämä Optimalin tukivarret pallonivelineen ja puslineen on samaa "säästät rahaa kun heität asentamatta roskiin"-laatua. Minkäs teet kun epäonnistut.

Tuskaa ei lainkaan lievitä se tosiasia että Mr. Autossa, josta nuo nyt turhaksi jääneet Bilsteinin puslat tilasin, oli TRW:n todennäköisesti varsin laadukkaat tukivarret puslineen ja nivelineen á30€. Vielä vähemmän harmittaa se, että Relluosan kaatajaisissa minulle tyrkytettiin käyttämättömiä alkuperäisiä tukivarsia puslineen ja nivelineen á10€ hintaan. Ostin kokonaisen hammastangon ja mittariston öljymääräantureineen, joten eipä tarttuneet tukivarret matkaan tuolloinkaan.

Positiivisena asiana tässä kaikessa mainittakoon, että sain Optimalien kolinaa lievennettyä kiristämällä pallonivelen tukivarteen kiinnittäviä pultteja ja sain asennettua Bilstein-merkkisen :)D) moottorin takatuen vanhan riekaloituneen tilalle. Lähti taas vaihdekepin nytkähtelyistä 3cm liikerataa pois.
 

Liitteet

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
621
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

181tkm mittarissa ja katsastuksessta läpi ilman huomautuksia. Preppausta joutui tosin tekemään ja Clio sai aikaisemmin kesällä uutta peltiä vasemman kynnyskotelon takareunaan ja oikean kynnyskotelon pokkaukseen kuskin oven kohdalta. Muita kuulumisia tämän juhdan arkeen ovat:

-180tkm huolto, jonka teetin ns. "välihuoltona" ja vaihdoin ilmansuodattimen (wix) ja tulpat (ngk) itse. Lisäksi vaihdoin pyörijän ja virranjakajan kannen (Facet). Ostin ko. osat tietämättä niiden kuntoa, mutta hapettumat ja kuluminen oli jo melkoista ja viimeistään syksyn kosteilla keleillä niiden kanssa olisi varmaan tullut huolia. Moottori ei edelleenkään syö vaihtovälillä mitattavia määriä öljyä vaikka silminnähtävää vuotoa on. Jäähdytysnestettä kuluu puoli mittaväliä ja ohjaustehostimeen kaadoin ATF:ää vajaan desin. Venttiilit säädätän kaverilla ja hän ehtii projektiin ryhtyä. Hankin myös uuden o-rengas mallisen tiivisteen venttiilikoppaan, josko se helpottaisi öljyvuotoon.
-Uusi antenni jalkoineen.

Pakoputki on selkeästi viimeistä kautta alla. Se ei ole mistään kohtaa varsinaisesti pehmä, mutta laajasti syvälle uponneen pintaruosteen peitossa. Lisäksi käytännössä kaikki liitokset vuotavat hieman pakokaasua nokitahroista päätelle. Säksätys ei ole kuitenkaan häiritsevä ja motivaatio vierailla Tiittasen uudella pajalla on toistaiseksi alhainen.

Hieman yllättäen katsastusinssi ei löytänyt Optimal-merkkisistä etutukivarsista tai pallonivelistä huomautettavaa, joten testaus saa luvan jatkua. Myöskään tyypillisiä pyöränlaakereiden tuhoutumisääniä ei ole vielä jouduttu todistamaan.

Peräänkuulutan jälleen Clion tai R19:n S-mallin alkuperäisiä valkoisia peltivanteita. Laitoinkin niistä jo ostoilmoituksen ja kuulisin mielellään tarjouksia neljän kappaleen sarjasta.

Alla kuva korjatusta kynnyskotelosta ja uudesta antennista.
 

Liitteet

Viestejä
414
Tykkäyksiä
3
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Harvoin enää näkee noita ykköskoppasia Clioja liikenteessä. Oli suht yleinen näky vielä jonkin aikaa sitten. Vähän niin kuin Kakkonen vielä nykyään.
Kumpaakohan kroppaa myytiin Suomessa enemmän? Saattaa mennä aika tasoihin, mutta veikkaan ihan mutu-tuntumalla, että Clio II päihittää myynnillään ykkösen.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
621
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Jeps. Se aikaisemmin mainitsemani säksätys rupesi yltymään katsastuksen jälkeen ja loppujen lopuksi äänet eskaloituivat täysin WRC-uskottaviksi antilägeineen päivineen. Syypää siihen oli katalysaattorin taaempi laippa, joka oli halkeillut rikki. Tiesin että jos tuo laippa olisi ainoa korjaus, niin ratkaisu olisi tilapäinen. Tarvittiin todellinen endlösung.

Äärimmäisen itsekuriharjoituksen seurauksena sain itseni tänään niin aikaisin jalkeille, että olin toisena Tiittasen jonossa. Arvostettu putkisuutari tökki vielä pariin pehmeään kohtaan putkessa reijät ja päätös oli valmis: uusi hormi katalysaattorilta taaksepäin. Homma valmistui alle tunnissa ja oli halpa. On kuitenkin huomioitava, että putki tehtiin kauttaaltaan kovilla liitoksilla (liekö artesaani ajatellut ettei tämä kiulu pysy liikenteessä enää niin pitkään että putkeen tarvitsisi koskea?). Pitää asentaa matkan varrelle pari laippaliitosta vastaisuudessa jos eli kun putkea joudutaan muiden korjausten tieltä siirtämään. Pyysin putken tehtäväksi 1.2-litraisen opeilla, eli ilman välipönttöä. Se roikkuu rumasti ja eron äänissä kuulee vain ulkopuolelle. Ne erotkin ovat lähinnä positiivisia.

Hiljentyneestä autosta riemastuneena kävin pesemässä sen ja sillä reissulla onnistuin myös katkaisemaan vaihdekepin pakkilukon vaijerin. Saas nähdä miten korjaamoilta löytyy innokkutta korjata se, miten varastoista löytyy vaijerinpätkiä ja mitä tällainen täysin turha vika tulee maksamaan. Siihen asti, eli toivottavasti mahdollisimman lyhyen aikaa, matkustan rellulla neulakärkipihdit ovitaskussa peruuttelun määrän minimoiden.
 

Liitteet

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
621
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Tällä päivämäärällä on myös vaihdekeppi vaihdettu. Rupesin jo tottumaan elämään ilman nopeasti kytkettävää peruutusvaihdetta, mutta pk-seudulla pääasiassa autoilevana on hyvä olla myös optio liikkua toiseen suuntaan.

Katkenneen vaijerin tilalle ei saanut tilattua uutta vaijeria ja uusi keppi kokonaisuudessaan olisi maksanut maahantuojalla lähemmäs 300€. Mikäli se olisi ylipäätään ollut enää saatavilla. Ei ollut. Sitävastoin Pirkanmaalla asuu selkeästi kauaskatsovia autonpurkajia, jotka eivät turhautumistaan paalaa purettavia Clioja vaihdekeppeineen vaan pitävät purkuautoja pihoillaan niin pitkään kunnes kysyntä löytää tarjonnan luokse. Cliossa toimivat vielä moottoritiellä tarvittavat eteenpäin vievät vaihteet erinomaisesti, joten purkuauton keppi oli haettavissa iltapuhteena. Kuvien perusteella purkuauto oli ABS-viasta johtuneen kuolemantuomion saadessaan siistimpi kuin omani.

Tänään sitten sain työpaikan lähellä olevan korjaamon asentamaan uuden vaihdekepin paikalleen. Korjaaja kehui vuolaasti Clion kuntoa ja sanoi korjanneensa pienen vuodon ohjaustehostimessa sen huomattuaan muun remontin ohessa. Itse kepin vaihto onnistui hieman yllättäen katkaisematta uutta pakoputkea.

Good times 8). Seuraavaksi listalla on oikealta edestä ulosjouston aikana kuuluvan rämähdyksen korjaus. Optimal-tukivarsien pusla on kuulemma revennyt, mutta niissä on onneksi asennustakuuta vielä jäljellä. Itse veikkaan moneen kertaan parsittuja jarrukilpiä. Saatan vaihtaa ne kävi miten kävi, sillä tiedustelujeni perusteella sellaiset saa hieman yllättäen tilattua Motonettiin. Hinta on suolainen mutta tämä olisi pitänyt hoitaa jo aikoja sitten.
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Hienoa omistautumista hienolle autolle! Usein v***ttaa se kun Suomessa 99% autoilijoista miettii autoja vain rahan kautta eli jos jälleenmyyntiarvo on pieni niin ei tule edes mieleen pitää autosta huolta. Ja sitten kuitenkin valitetaan että uudet autot kalliita jne.

Tuo Phase 2 Clio I on tosi kiva auto muutenkin. Sellainen oli meillä joskus hyvän tovin lainassa. Ihan perus 1.4 Energy vai mikä se nyt oli, mutta eräällä Turku-Oulu-Lapinlahti-Oulu matkalla vaan totesin että onpahan mainio auto. Ajettavuus kaikenlaisilla teillä, hyvä teho-painosuhde ja mukavuus ja helppous yhdistetty ajettavuuteen jne. Mutkatietä tuli ko. reissulle mukaan jonkin verran ja Audi-kuskit olivat vähän ihmeissään katseista päätellen kun aktiivisesti estin heitä hidastamasta omaa matkantekoani 8)

Täytyypä lukea joskus tämä koko ketju läpi. Olen miettinyt mikä Rellu olisi hyvä harrasteauto kun tykkään pienistä ja herkistä autoista ja että olisi hyvä ajettavuus ilman monimutkaista tekniikkaa. Mitäs arson meinaat, tuntuuko oma autosi siltä että se sietäisi ajettavuuden puolesta turbomoottorin?
 

Vierailija

Nuorempi jäsen
Viestejä
7
Tykkäyksiä
0
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

TurboJ sanoi:
Hienoa omistautumista hienolle autolle! Usein v***ttaa se kun Suomessa 99% autoilijoista miettii autoja vain rahan kautta eli jos jälleenmyyntiarvo on pieni niin ei tule edes mieleen pitää autosta huolta. Ja sitten kuitenkin valitetaan että uudet autot kalliita jne.

Tuo Phase 2 Clio I on tosi kiva auto muutenkin. Sellainen oli meillä joskus hyvän tovin lainassa. Ihan perus 1.4 Energy vai mikä se nyt oli, mutta eräällä Turku-Oulu-Lapinlahti-Oulu matkalla vaan totesin että onpahan mainio auto. Ajettavuus kaikenlaisilla teillä, hyvä teho-painosuhde ja mukavuus ja helppous yhdistetty ajettavuuteen jne. Mutkatietä tuli ko. reissulle mukaan jonkin verran ja Audi-kuskit olivat vähän ihmeissään katseista päätellen kun aktiivisesti estin heitä hidastamasta omaa matkantekoani 8)
Meinaatko että audikuskit oli ulosmitannut jo ominaisuudet ;D Tuli mieleen kun olin kyytissä kaverin superturbossa kun mitsun evo lähti meitä ohittamaan mutkatiellä. Kaveri linttas kaasun pohjaan ja niin mitsu joka oli hetkisitten vierellä oli pieni piste peilissä hetken päästä. mentiin mutkat vähän kovempaa välillä renkaat piirtäen. Tuli mitsukuski huoltoasemalle ihmettelemään, kun oli lyönyt kaikenmaailman virisarjaa yms. kiinni eikä pysynyt vanhan 124 perässä. Olihan tuo kiva peli, aivan sama mikä vaihde oli silmässä niin penkkiin veti kiinni eikä sieltä noustu jos lämää anto. yli 700hp ja yli 1000nm.. oli montavuotta normiajossa, kunnes myi pois.
Voi niitä aikoja ;D Piti oikein hakia videota fiilistelyyn vaikka onkin bensa (puuttuu tuo dieselin selittämätön vääntö):
https://www.youtube.com/watch?v=Jx3wWcXJpew
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97


Vierailija sanoi:
Meinaatko että audikuskit oli ulosmitannut jo ominaisuudet ;D Tuli mieleen kun olin kyytissä kaverin superturbossa kun mitsun evo lähti meitä ohittamaan mutkatiellä. Kaveri linttas kaasun pohjaan ja niin mitsu joka oli hetkisitten vierellä oli pieni piste peilissä hetken päästä. mentiin mutkat vähän kovempaa välillä renkaat piirtäen. Tuli mitsukuski huoltoasemalle ihmettelemään, kun oli lyönyt kaikenmaailman virisarjaa yms. kiinni eikä pysynyt vanhan 124 perässä. Olihan tuo kiva peli, aivan sama mikä vaihde oli silmässä niin penkkiin veti kiinni eikä sieltä noustu jos lämää anto. yli 700hp ja yli 1000nm.. oli montavuotta normiajossa, kunnes myi pois.
Voi niitä aikoja ;D Piti oikein hakia videota fiilistelyyn vaikka onkin bensa (puuttuu tuo dieselin selittämätön vääntö):
https://www.youtube.com/watch?v=Jx3wWcXJpew
[size=8pt]
OT tämä on, mutta Audimiehistä oli ominaisuudet silloin ulosmitattuna, ei suinkaan heidän autoistaan. Ja siihen riitti tuolloin mutkatiellä Clion 80 heppaa kun kuskilla oli jotain orastavaa ajotaitoa olemassa.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
621
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

TurboJ sanoi:
Hienoa omistautumista hienolle autolle! Usein v***ttaa se kun Suomessa 99% autoilijoista miettii autoja vain rahan kautta eli jos jälleenmyyntiarvo on pieni niin ei tule edes mieleen pitää autosta huolta. Ja sitten kuitenkin valitetaan että uudet autot kalliita jne.

Tuo Phase 2 Clio I on tosi kiva auto muutenkin. Sellainen oli meillä joskus hyvän tovin lainassa. Ihan perus 1.4 Energy vai mikä se nyt oli, mutta eräällä Turku-Oulu-Lapinlahti-Oulu matkalla vaan totesin että onpahan mainio auto. Ajettavuus kaikenlaisilla teillä, hyvä teho-painosuhde ja mukavuus ja helppous yhdistetty ajettavuuteen jne. Mutkatietä tuli ko. reissulle mukaan jonkin verran ja Audi-kuskit olivat vähän ihmeissään katseista päätellen kun aktiivisesti estin heitä hidastamasta omaa matkantekoani 8)

Täytyypä lukea joskus tämä koko ketju läpi. Olen miettinyt mikä Rellu olisi hyvä harrasteauto kun tykkään pienistä ja herkistä autoista ja että olisi hyvä ajettavuus ilman monimutkaista tekniikkaa. Mitäs arson meinaat, tuntuuko oma autosi siltä että se sietäisi ajettavuuden puolesta turbomoottorin?
Kiitos kehuista ;D Rehellisyyden nimissä, kyllä minäkin ajattelen autoilua (myös) rahan kautta. Nimenomaan pääomakustannusten kautta. Tämä rellu on saavuttanut arvonaleneman pohjan varmaan 7-10 vuotta sitten eikä näin huonokuntoisella ja paljonajetulla yksilöllä ole kuin käyttöarvoa. Jokainen kilometri lisää on siis arvonaleneman kannalta ilmainen ja jäljelle jää vain muuttuvat kustannukset. Yhdellä uuden Suzuki Swiftin tai vastaavan kuukausierällä saa tähän autoon aika paljon varaosia ja ammattilaisen työtunteja korjaamolta. Uuteen autoon tulee kuitenkin vielä muuttuvat kustannusket päälle. Tällaisella autolla on halvinta kerätä kilometrejä siinä mielessä. Mikään osa ei ole niin kallis vaihtaa etteikö se kannattaisi verrattuna vaihtoehtoihin. Pitäisi käydä jostain hakemassa vanhempien vintille jostain purkuautosta taka-akseli, niin senkin voisi iltapuhteena vaihtaa alle jos vääntösauvat katkeaa. Mitä muuhun kunnossapitoon tulee, niin onhan se kiva silti ajaa siistillä ja ehjällä autolla, vaikka se vanha olisikin.

Itse olen pienestä asti ollut hyvin kiinnostunut autoista ja mikäli tämä Clio ei olisi tullut omaan ajoon ikäänkuin olosuhteiden pakosta, olisin tässä ajassa käynyt varmaan läpi varsin kirjavan joukon erilaisia käytettyjä teiniautoja maailman joka kolkasta. Joitain vuosia takaperin annoin varmaan periksi koko autoilun suhteen ja totesin olevani liian pihi ostamaan urheilullista autoa uutena ja liian kiintynyt tähän Clioon vaihtaakseni sen johonkin nettiauton pikavoittoon. Olin kuitenkin kersana mukana Kaivokselan Biliassa isoisäni kanssa vaihtamassa kalsarinsinistä Volvo 343 Variomaticia tähän. Vihasin tätä autoa varmaan 20v ikään asti, kunnes totesin että tällä mennään. Clio on mukava ja soveltuu sekä arkiseen liikenteeseen että pidempiin reissuihin. Urheilullisuus ja jännitys haetaan nykyään moottoripyörästä ja jos Cliosta joskus aika jättää niin hankin varmaan kakkoskoppaisen Twingon (kierroslukumittarilla ja ilmastoinnilla) tai vaikka Chevrolet Beretan (kutoskoneella ja momentinmuunninautomaatilla) arkiseksi työmatkajuhdakseni. Kyynisyys iskee näissä asioissa aika raskaasti.

Mitä siihen pienikoneisten Cliojen kulkupuoleen tulee, niin veikkaan erojen muodostuvan ratin ja plyyssipenkin välissä. Nopeammat versiot on juttu erikseen. E-sarjalainen moottori on kuitenkin aika sieluton työjuhta ja kaikki vauhti on todellisuudessa peräisin ketteryydestä ja keveydestä. Mikäli vauhtia saa osaavissa käsissä pidettyä yllä pystyy mutkateillä moottorista ottamaan täyden hyödyn irti. Onnistuneen ohituksen salaisuus maantiellä perustuu kuitenkin yllätykseen. Vauhtia kannattaa ottaa etukäteen riittävästi jotta ohitettavan auton kohdalla ei tarvitse enää ulosmitata sitä vähää suorituskykyä mitä on tarjolla. Tämä kone (E7J) tuntuu kuitenkin olevan parhaimmillaan tasatyönnössä noin 100km/h nopeudessa. Vähäpäästöisen turbotusta en ole edes harkinnut. Helpoin tapa saada tähän löylyä on varmaan asentaa suoraan 1.8-litrainen F7P, sillä sellainen on ollut tehtaalta tarjolla. E-sarjan kone kestää todennäköisesti hieman ahtoja joko turbosta tai mekaanisesta ahtimesta, mutta tuskin on vaivansa väärti. Ehkä 100hv asti voisi turvallisesti tätä märillä sylinterinputkilla, pienillä venttiileillä, ujolla nokka-akselilla ja alkujaan kai 60-luvulla suunitellulla lohkolla varustettua konetta ahtaa. Kannattaa perehtyä mielummin siihen mitä kaikkea JB-vaihteistojen kanssa on tarjottu. Voi olla että esim R5 turbon Cleon + ahdin olisi parempi resepti. Ajettavuuden (paitsi ehkä jarrujen) puolesta Clioon kyllä kelpaa teho. Alusta on hyvä kompromissi jämäkkyyden ja mukavuuden välillä ja ohjaus riittävän tarkka. Pitkissä kaarteissa (ja isoissa liikenneympyröissä) auton kääntymisen jyrkkyyttä voi myös säätää kaasulla poikkeuksellisen voimakkaasti. Auto on looginen ajaa pidon rajoilla jos on oppinut miten taka-akseli toimii (kaasua nostamalla perä irti).

Takaisin aiheeseen: onko kellään antaa vinkkejä jarrukilpien maalaamiseen? Uudet jarrukilvet ovat tilauksessa ja ajattelin laittaa asetonilla pestyyn sinkittyyn pintaan perus happopohjamaalin ja sen päälle mattamustaa paukkupullosta. Pitäisikö jotain jarrukilville erityistä ottaa huomioon? En ajatellut lähteä pelailemaan minkään kuumankestomaalin kanssa.

Lisäksi ne ässä-Clion valkoiset peltivanteet on edelleen hakusessa mutta mistään ei tunnu löytyvän.
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

^^
Kiitos pitkästä vastauksesta! Hienoa että olet pitänyt auton kunnossa kaikki nuo vuodet ja päässyt siten hyötymään auton ominaisuuksista, jotka kiistatta ovat poikkeuksellisen hyvät.

Kyllä se ohituspolitiikka oli mullakin sillä laina-Cliolla aikoinaan sellainen, että riittävästi lähtönopeutta ja heittämällä ohi. Mutkissahan tuo menee älyttömän hyvin ollakseen ns. tavallinen hatchback. Houkuttaisi projektiautoksi ottaa tuollainen varhainen Clio kun siinä on tavallaan yhdistelmä perinteistä perusautoa tietyillä moderneilla ominaisuuksilla varustettuna, eli auto on esim. vielä kevyt toisin kuin uudemmat, mutta ajo- ja pito-ominaisuudet paljon paremmat kuin retrommassa kalustossa. Ja yksinkertainen rakenne kaikin puolin, se on kantapään kautta tullut opittua isoksi eduksi puhuttaessa harrasteautosta siinä missä käyttöautostakin.

Noista jarrukilvistä: Vanhoissa kilvissä ongelmana on saada olemassa oleva ruoste oikeasti pois. Se kukkii äkkiä uudestaan jollei saa ruostetta kokonaan poistettua. Hiekkapuhallus auttaa, mutta tulee helposti reikiä niihin kilpiin jos on yhtään isompaa kukkaa, ja vääntyileehän se ohut pelti myös helposti. Itse olen naapurissa teettänyt ammattimiehellä kaikkiin alustan osiin hiekkapuhalluksen ja heti saman tien päälle ruiskulla "rekka-epoksin" eli aineen jolla esim. kuorma-autojen ja nuppien rungot pinnoitetaan korjausten jälkeen.

Ilman erikoisvehkeitä yksi toinen mitä olen joskus tehnyt on rälläkkäteräsharjalla puhdistus ja sitten vasaralakkaa suoraan pintaan. Vasaralakan elastisuus auttaa kiveniskeymiä vastaan ja samoin mahdolliset kukat eivät tule heti läpi kun alkavat nostaa päätään uudestaan. Ihan OK toiminut tämä metodi aina jarrusatuloitakin myöten, koska aine kestää jonkin verran ruostejämiä allansa ja kestää myös lämpöä. Paras tulee tuolla epoksisysteemillä, mutta sitä varten pitää olla itsellä vehkeet tai sopiva kontakti ammattilaiseen, tulee muuten helposti kalliiksi. Itse olen teettänyt epoksipinnan usein ihan uusiinkin alustan osiin, koska ne pelkät tehtaan pinnoitukset eivät yleensä kestä käyttöä yhtään.

Uudet jarrukilvet: se perus paukkumusta akryyli ei pysy pinnassa yhtään, sitä en voi suositella. Jotain alkydipohjaista sprayta voi toki kokeilla, mutta helpoista kotikonsteista sanon edelleenkin että vasaralakkaa. Sprayversiona se ei ole ihan yhtä kestävää kuin pensseli-tai ruiskutavarana, mutta paljon paljon parempaa kuin perus "automaalit" noihin alustan osiin. Jos pitää saada nätti pinta, niin yksi vaihtoehto voi olla myös jarrusatulaspray. Siis satuloihin tarkoitettu erikoismaali joka on yleensä alkydikamaa ja joka elastisuutensa takia kestää alustassa normaalia paremmin. En itse silti maksaisi välttämättä sitä ekstrahintaa vasara-aineeseen verrattuna. Yksi kysymysmerkki toki on, että onko uusien kilpien sinkkikerros maalia vai elektrolyysillä laitettua. Maaleissa pitäisi tietää käytetyt ohenteet eli menee hankalaksi...
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
621
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Kiitos vinkeistä jarrukilpien suhteen. Kyseessä on uudet kilvet, jotka on sähkösinkitty tehtaalla. Muuta käsittelyä varastorasvan lisäksi niissä ei ole. Näiden ohjeiden perusteella taidan ruiskia pintaan pohjamaalin ja siihen päälle penssalillä vasaralakkaa, jota minulta löytyykin sopivasti hyllystä. Ulkonäöllä ei ole tällaisen osan kanssa mitään merkitystä vaan sillä että noin 40€/kilpi investointi saadaan suojattua tiesuolakaudelta mahdollisimman hyvin.
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

arson sanoi:
Kiitos vinkeistä jarrukilpien suhteen. Kyseessä on uudet kilvet, jotka on sähkösinkitty tehtaalla. Muuta käsittelyä varastorasvan lisäksi niissä ei ole. Näiden ohjeiden perusteella taidan ruiskia pintaan pohjamaalin ja siihen päälle penssalillä vasaralakkaa, jota minulta löytyykin sopivasti hyllystä. Ulkonäöllä ei ole tällaisen osan kanssa mitään merkitystä vaan sillä että noin 40€/kilpi investointi saadaan suojattua tiesuolakaudelta mahdollisimman hyvin.
Kuivumisaikaa se vasaralakka sitten vaatii kuten varmasti tiedätkin. Onnea askareisiin taas! Ja kyllähän se pohjamaali auttaa tartuntaa kunhan vain on yhteensopiva aine sen vasaralakan kanssa ettei kupli reagoidessaan toisen kanssa.

Se on kyllä totta myös mitä sanoit autoilun kustannuksista. Meilläkin on ollut välillä sellaisia peruskäyttiksiä joiden arvo ei enää lainkaan laske jos vaan kunnossa pitää, ja jos on autotalli ja työkalut olemassa niin se on silloin hyvin edullista autoilua se. Mutta aina parempi jos samaan syssyyn saadaan harrastehenkeä mukaan, eli itsessään kiinnostava ja motivoiva auto kuten sinulla. Itsellä on joskus se motivaatiopuoli tökkinyt peruskäyttiksissä silloin kun auto on alunperin ostettu pelkästään säästämismielessä. Omalla kohdalla olen huomannut, että kannattaa hankkia jollain tavalla mielenkiintoinen auto jos säästää meinaa - muuten voi helposti jäädä perushuoltamisen tasolle asiat jos ei koe jotain vetoa ko. autoon että sen parissa työskentely olisi jo itsessään hauskaa ja palkitsevaa.

Pitääpä itse tutustua jossain välissä kunnolla siihen mitä nykyinen pykäläviidakko sanoo tekniikanmuutoksista ja vuosimalleista. Sellainen harrastekohde olisi kiva, missä saisi keskittyä enemmän tekniikkaan kuin hitsaamiseen, ja jotenkin nämä varhaisemmat Cliot ovat jääneet kutittelemaan takaraivoon.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
621
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Sattuipa tässä iltana eräänä, että olin pysäköinyt Clion pihaan jossa harvemmin autoa seisotan. Kyseessä oli hieman hankalampi logistinen järjestely, joka vaati auton jättämistä sinne noin kuudeksi tunniksi. Ollessani poissa sain puhelun entuudestaan tuntemattomasta numerosta, josta kyseltiin onko siinä osoitteessa oleva harmaa rellu minun. Oletin kyseessä olevan valituspuhelun, sillä olin jättänyt normaalisti taloyhtiön asukkaille tuntemattoman auton (oman) autotallin eteen estäen pääsyn sinne.

Kyseessä olikin ilmoitus että joku talon asukkaista oli peruuttanut autoani päin ja halusi selvittää asian. Sovimme tapaamisen vielä samalle illalle, jolloin tarkistin vauriot. Osuma oli tullut perään ja rikkonut takakontin kannen koristelistan, joka tulee takavalojen väliin. Phase 3 mallissa kyseisessä listassa ei ole mallimerkintöjä. Itse luukkuun ei ollut tullut naarmuakaan ja takapuskurin naarmut rajoittuivat rekisterikilven syvennyksen reunaan. Takapuskuri on tässä yksilössä niin kärsinyt ettei sitä tarvinnut mielestäni ottaa laskuihin. Hiekkapelti oli suora, maali ei ollut halkeillut kontin sisäpuoleltakaan, rekistekilven valot umpioineen olivat ehjät ja kontti meni nätisti kiinni. Ilmeisesti tämäm ikäpolven rellujen puskurit ovat paksua ja elastista pulkkamuovia, joka on tarkoitettu tönittäväksi. Sovimme törmääjän kanssa että hän maksaa uuden osan ja postikulut ja asia oli sillä kuitti. Olin positiivisesti yllättynyt että tuollainen nuori sälli oli niin suoraselkäinen että otti yhteyttä vaikka oli juuri pakittanut hienon Audi A5:n takapuskurin uudelleenmaalattavaan kuntoon päin jotain tuntematonta tonnin romua. Osa löytyi Mister Autosta ja samaan postikuluun tilasin myös pakoputken kannakkeita ja uudet etukallistuksenvakaajan kumityynyt. Kyseinen lista oli vieläpä alkuperäinen Valeon osa ja hinta oli normaalin 80€:n sijaan 27€.

Itse asenteluvaihe aiheutti hieman töitä, sillä alkuperäisen listan ruuvien vastakappaleet olivat jämähtäneet ruuveihin kiinni niin pahasti että vastakappaleet lohkesivat irti listasta. Lista lähti kyllä siis irti, mutta ruuvit vastakappaleineen piti rälläköidä irti luukusta. Samalla kertaa maalailin happopohjamaalilla listan alla olevat kohdat, joista maali oli hilseillyt ja paljastanut sinkityn pellin. Myöhemmin kävin myös kaverin tallilla, jossa hän sääti venttiilien välykset (5tkm houlto-ohjelmasta myöhässä siis). Kaupunkiajosta huolimatta säädettävää ei paljoa ollut. Myös venttiilikopan uusi kuminen tiiviste siirtyi Autoartikkelin ostosreissun jäljiltä takakontista paikalleen. Vanha oli suhteellisen koppurainen varmasti osasyyllinen moottorin ulkoiseen tuorevoiteluun. Myös vasaralakalla maalaamani jarrukilvet saatiin paikalleen, vaikkakin räminöitä jouduttiin vaimentamaan poistamalla kilvistä yhdet korvakkeet. Tämä siksi, että kilpien pultit olivat katkenneet olkakappaleeseen lopullisesti ja uudet kilvet tulivat paikalleen ilman etummaisia pultteja. Pohjamaalia en päätynyt käyttämään vasaralakan kanssa selkeistä eduista huolimatta, sillä en jaksanut riskeerata mitään reagointia. Muutenkin Miranol olisi varmaan ollut parempi maalivalinta, sillä kuivumisaikaa olisi ollut hyvin tarjolla ja nuo vasaralakkapurkin pohjat ei oikein vakuuta.
 

Liitteet

Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Hienoa että jaksat pitää samaa korkeaa tasoa yllä! Ja todellakin onni onnettomuudessa ettei kolhusta seurannut mitään tuon suurempia. Toivottavasti nyt menee taas pitkän aikaa ilman murheita ja saat nauttia autosta joka on vielä auto toisin kuin apuelektroniikkaa täynnänsä olevat uudet, kalliit ja vikaherkät elintasokulkineet! Aikuisten oikeasti paljon mieluummin ajaisin itsekin huippukuntoisella ysäriautolla kuin uudella vastaavalla. Se vaan alkaa olla aika vaikeaa edes löytää sopivaa aihiota mitä ei tarvitsisi puhaltaa peltipaljaaksi ihan alkajaisiksi. Clio ykkösiäkin olen katsellut pidemmän aikaa sillä silmällä, mutta tälläkin hetkellä taitaa NettiAutossa olla tasan yksi kulmikaslamppuinen ykkönen myynnissä - eipä valikoima päätä huimaa! Ja super-Viitoset esim, jotka myös kiinnostaisivat, ovat jo pompanneet harrastehintoihin.

Tsemppiä talvi-Relluiluun, siinä hommassahan tuo Clio on kanssa ihan mainio peli!
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
40
Tykkäyksiä
3
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Lukaisin koko ketjun läpi, eikä voi muuta kuin hattua nostaa. Hienoa että joku jaksaa pitää hengissä muitakin kuin erikoismalleja. Sain tästä myös vinkkejä viimeisimmän hankinnan ylläpitoon.

TurboJ sanoi:
Clio ykkösiäkin olen katsellut pidemmän aikaa sillä silmällä, mutta tälläkin hetkellä taitaa NettiAutossa olla tasan yksi kulmikaslamppuinen ykkönen myynnissä - eipä valikoima päätä huimaa!
Eikä ole enää sitä yhtäkään, kun kävin hakemassa sen pois tuossa alkuviikosta. ;D Muistin ykköskoppaisen Clion kivaksi ajettavaksi, mutta silti tuo 26-vuotias yksilö yllätti positiivisesti. Hidas ohjaus tosin hieman syö ketteryyttä, mutta tehostamattomana sen välitystä tuskin olisi voinut tuon nopeammaksi tehdä. Kyseessä on siis S-malli niillä valkoisilla peltivanteilla. :)
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 909
Tykkäyksiä
11
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Kävit siis hakemassa tuon tuolta naapurikunnassa... Tuo auto on muistaakseni asua lähes koko ikänsä täällä seudulla. Mielestäni penkit eivät olleet ko.yksilöSsä S mallin kuppi penkit,tai jos olikin,niin tais olla istuinpäälliset. Onneks olkoon, ei näitä ykkös malleja liikaa ole.
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
40
Tykkäyksiä
3
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Jep, käsittääkseni tämä punainen ässä on ollut koko ajan Tampereen seudulla. Nokian puolelta kävin sen hakemassa, ja toin Tampereelle. En osaa sanoa onko penkit S-malliin kuuluvat, mutta sivuttaistukea niissä selkänojissa ainakin on reilusti (kuva myynti-ilmoituksesta, itseltä ei tähän hätään löytynyt kuvaa sisustasta). Veikkaan että paksun talvitakin kanssa voi tulla ahdasta jopa meikäläisen reilun 70 kilon elopainolla.

Kehtaiskohan sitä arsonin tuttua vaivata venttiilinvälysten säätämisellä, jos se täällä Pirkanmaalla vaikuttaa... Vai onko millainen homma tehdä itse? Olen pelannut lähinnä uudempien vekottimien kanssa, joissa moista ei tarvi tehdä. Jonkun verran tuo tuntuu naputtavan, ja edellinen huoltokirjan leima on 50tkm takaa. Öljynvaihdoista sentään on merkintöjä.

EDIT: Löytyihän ne venttiilinvälysten säätöohjeet Haynesin oppaasta (ostin käytettynä vitosella, Nokialta senkin). Eiköhän tuo onnistu ihan omakätisesti. Harmi että ehdin jo laittamaan Aeromotorsiin tilauksen jakopään hilppeistä, olis tullu venakopan tiiviste näppärästi samoilla postikuluilla. No, tuskin se tiiviste Motonetissäkään mahdottomia maksaa.
 

Liitteet

Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Igor sanoi:
Jep, käsittääkseni tämä punainen ässä on ollut koko ajan Tampereen seudulla. Nokian puolelta kävin sen hakemassa, ja toin Tampereelle. En osaa sanoa onko penkit S-malliin kuuluvat, mutta sivuttaistukea niissä selkänojissa ainakin on reilusti (kuva myynti-ilmoituksesta, itseltä ei tähän hätään löytynyt kuvaa sisustasta). Veikkaan että paksun talvitakin kanssa voi tulla ahdasta jopa meikäläisen reilun 70 kilon elopainolla.

Kehtaiskohan sitä arsonin tuttua vaivata venttiilinvälysten säätämisellä, jos se täällä Pirkanmaalla vaikuttaa... Vai onko millainen homma tehdä itse? Olen pelannut lähinnä uudempien vekottimien kanssa, joissa moista ei tarvi tehdä. Jonkun verran tuo tuntuu naputtavan, ja edellinen huoltokirjan leima on 50tkm takaa. Öljynvaihdoista sentään on merkintöjä.

EDIT: Löytyihän ne venttiilinvälysten säätöohjeet Haynesin oppaasta (ostin käytettynä vitosella, Nokialta senkin). Eiköhän tuo onnistu ihan omakätisesti. Harmi että ehdin jo laittamaan Aeromotorsiin tilauksen jakopään hilppeistä, olis tullu venakopan tiiviste näppärästi samoilla postikuluilla. No, tuskin se tiiviste Motonetissäkään mahdottomia maksaa.
On muuten vielä 2010-luvullakin Renaultilla kovia nostimia välyksensäätöineen olemassa (!)

Onnittelut hankinnasta, tuli tuota yksilöä harkittua jonkin verran.. Tehostamattomana se ohjaus on tosiaan hidas mutta jos jaksaa askarrella niin ongelma on kyllä ratkaistavissa koska tehostettuja versiota on tehty ja onpa FIA-luokatkin olemassa jotta jopa ilman tehostusta saa sen ohjauksen nopeutettua jos haluaa! Kannattaa muuten ihan varmuuden vuoksi vaihtaa sytytystulpat tuohon koneeseen. Mulla oli joskus vuoden päivät lainassa ykkös-Clio ja ihmettelin sen laiskuutta. Moottori ei oireillut yhtään millään muulla tavalla missään tilanteessa, oli vain kovin voimaton vetämään. Vähintään 15 hv oli hukassa aivan loppuun ajettujen tulppien takia, mutta niin vaan auto toimi muin osin niin hyvin ettei tuota ongelmaa osannut arvata ennenkuin sattumalta tuli mieleen tulppien vaihto.
 
Ylös Bottom