Renault Clio 1.4 RN vm. -97

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Clio palveli kesän työmatkat mallikkaasti. Ainoana takaiskuna oli puolan johto, joka taas vaihteeksi oli ottanut akun kylkeen kiinni ja syöpynyt rikki. No halvalla siitäkin selvisi. Clio palveli niin eleettömästi tehtävässään, etten huomannut sen leiman menneen pitkäksi. Sen huomattuani otin laina-auton käyttöön ja varasin Cliolle puuhakilvet. Tiesin, että inssiltä tulee sanomista, jos sille tyrkyttää Rellua sellaisenaan. Muutenkin tällaisessa loppukäytössä autoa pitää hieman käpistellä vähän väliä.. :-X

16.8 Suuntasin kaverin tallille, jossa takakonttiin kesän mittaan keräilemäni osat siirtyivät auton alle.
-Pakoputkea tiivisteltiin uusiksi ja takapöntön (taitaa helinästä päätellen olla tätänykyä ontto) kannatinkumit vaihdettiin uusiin. Pönttö olisi varmaan vanhoilla kumeilla tippunut irti iskaritesterissä.
-Moottoriin vaihdettiin uudet öljyt. Tämä oli ehkä hieman turhaa hifistelyä, mutta Castrolit olivat menneet melko mustiksi jo 5tkm matkalla ja haisivat pakokaasulta. Pelkäsin öljynsuodattimen (filtron) ohivuotoventtiilin jumittuneen auki. Näin ei kuitenkaan ollut käynyt, vaan todennäköisemmin edelliset öljyt (Liqui Moly) eivät olleet pesseet moottoria lainkaan ja Castrolit siten senkin edestä. Liqui Molyt pysyivät hämmästyttävän kirkkaina koko vaihtovälin. Nyt koneessa pyörivät hyväksi todetut Teboil Gold S 5W-40 öljyt kera alkuperäisen suodattimen.
-Vaihteistoon vaihdettiin uudet Tranself NFJ:t. Tämä siksi, että vaihteiston historia on pimeän peitossa (papereiden mukaan 180tkm ajettu asennettaessa) ja 30tkm vaikutti hyvältä huuhtelumatkalta vaihteistolle. Ulosvalutetut öljyt olivat mustat ja päädyinkin tästä johtopäätökseen, että jatkossa vaihteiston öljynvaihtoväli on 30tkm. Kannatti vaihtaa, varsinkin kun uudet öljyt sai omaan asitaan suhteellisen huokeasti.
-Eteen ja taakse vaihdettiin KYBin Excell-G kaasuiskarit. Vanhat (ZX edessä ja Lip? takana) eivät olleet vuotaneet, mutta olivat todella ruosteessa. Edessä iskarin jousilautaset olivat niin mädät että ne pystyi naputtelemaan todella kevyesti kasaan muovisella vasaralla. Edessä ylemmät jousilautaset saivat jäädä, sillä en löytänyt mistään uusia tilalle, eivätkä ne olleet läheskään niin heikossa kunnossa kuin alhaalla. Myös alkuperäiset jouset olivat kunnossa. Iskarit saivat myös uudet suojakumit. Eipä kiinnostaisi kokea sitä, kun jossain Porvoonväylän heitossa jousi tulee jousilautasesta läpi.
-Eteen vaihdettiin myös uudet kääntölaakerit (KYB), sillä alkuperäisissä (SNR) oli millitolkulla väljää. Samalla vaihtuivat kumiset osat iskarin yläpäästä vähemmän kärsineisiin.

Ja kaikki tämä onnistui ilman vastoinkäymisiä. Työ kannatti, sillä kävin äsken hakemassa vuoden lisää ajoaikaa ilman mitään huomautuksia. Jarrujen tehot olivat hämmästyttävän tasan ja hitsailtu ja kolhiintunut katalysaattori hoiti tehtävänsä hyvin. Pahimmat ATF valumat ruiskutettiin ennen katsastusta pois, joten hammastangon vuodostakaan ei tullut sanomista. Hyvä niin, sillä vuoto on ehkä 1dl/15tkm tasolla, mutta näyttää vaan rivolta kun tuuli levittää ATFää pitkin pohjaa. Pitkin kevättä ja kesää tehdyt ruostesuojailut eivät antaneet inssille mitän valittamisen varaa ja todennäköisesti helpottavat ensikesän vastaavan henkistä askartelua.
 

zeikki90

Kyllä se kuumaliimalla pysyy
Viestejä
920
Tykkäyksiä
0
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Siinä kunnon prokkis, Wautsi, Itselläni oli myös clio mk1 ja hyvin sai tuunattua läskeillä renkailla siistiltä näytti kun pikkuauto ja isot pyörät alla taisi olla 16¨ tai 17¨vanteet ja pirellin matalaprofiili renkaat, tuli myös vaihdettua takaumpiot ns lexus umpioihin jota löysin ebaysta 50e pari, Nauratti myös tuo Lommilan Motonetti kun itselläni aina kävi samallalailla että väärä osa väärään aikaan tyylillä :D hyvää työtä ja hyvä että jaksaa :)
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Taas olisi aika päivitellä Clion kuulumisia:
135tkm pyörähti mittariin ja autoon tehtiin "välihuolto". Öljyiksi Kujala laittoi Mobilin 0w40-laatuista öljyä ja suodattimeksi Purfluxin. Ohessa houmattiin, että aiemmin vaihdettu Moog-alapallonivel oli tullut tiensä päähän. Se kolisi ja kumi oli riekaleina. Ehkä muutama kymmenen tuhatta kilometriä etelä-Suomen maanteitä ylitti rasituksen määrässä esim. Daytona 500-kilpailun, johon Moogin kaltaiset NASCAR-mainoksin markkinoidut osat ilmeisesti luontaisemmin sopivat. Huollon lisäksi auton konehuoneen johtosarjasta löydettiin sähköisen öljynmittatikun vaatima liitin. Projekti siis etenee hitaasti mutta väistämättömästi. Oheinen kuva liittyy. Ilmansuodattimen vaihdoin taas vaikka todellisuudessa se olisi ollut tarpeen vasta 150tkm huollossa, sillä se oli likainen vaikkakin kaukana tukkeutuneesta. Asensin myös autoon aiemmin syksyllä kuräläpät eturenkaiden taakse minimoidakseni ensikesän massaus-savottaa. Saas nähdä onko niillä vaikutusta. Alkuperäisiä läppiä ei kai käytännössä ole olemassakaan tai ainakaan saatavilla, joten askartelin ne itse tarvikeliikkeen kuraläppämateriaalista ja kiinnitin peltiruuveilla ja sisälokasuojan kiinnitysruuvilla muoviseen sisälokasuojaan.

Takajarrut jouduttiin myös syksyllä (132tkm) uusimaan, sillä niistä hävisi teho täysin. Jarrupoljin myös painui normaalia alemmas ja käsijarru puolestaan nousi normaalia ylemmäs. Oletin, että jarruista oli jokin jousista mennyt poikki ja sylintereiden painavan ohi jarrukengistä. Totuus oli, että jarrukengät olivat sijoiltaan jonkin huollon määrittelemättömän osan rikkouduttua. Jarrukengät ja jouset vaihdettiin uusiin samoin kuin jarrusylinterit jotka vuosivat. Jarrusylintereitä irroittaessa olivat takatukivarsien jarruputket rikkoutuneet, joten nekin piti vaihtaa.
 

Liitteet

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Jouduin rengaskaupoille :-\
Vuodesta 2009 asti alla pyörineet Hankookit (iPike tms) ja Semperitit (en muista tarkaa mallia) takana osoittautuivat suolattomilla teillä varsin liukkaiksi. Käytännössä kaikki nastat olivat poikki ja niistä oli vain nysät kuoppien pohjalla jäljellä. Tämä oli hämännyt minua aikaisemmin, sillä oli nopealla vilkaisulla todennut nastojen olevan tallella. Vaikka urasyvyyttä oli aika hyvin pääurasta mitattuna, oli jatkuva maantieajo kuluttanut kulutuspinnasta pienemmät lamellit melkein kokonaan pois ja kuvion reunat olivat varsin pyöristyneet. Opiskelupaikkakunnalla ei tosiaan onneksi suolata katuja juurikaan ja käytännössä tiet ovat hyvin tiukkaan tamppaantunutta pakkaslunta ja jäätä. Tämä puolestaan muodostaa syviä uria ja mikäli asvaltti pääsee paljaaksi, kondensoituu ilman lämmetessä kylmemmälle pinnalle kosteutta joka jäätyy. Lopputuloksena todella jäiset urat, jotka ovat usein leveämmät kuin ykköskoppaisen Clion raideleveys. Alkuperäisenä suunitelmanani oli hankkia Fuegon alujen tilalle Clio S:n peltiset, melkein umpinaiset, valkoiset peltivanteet alkuperäisillä keskikupeilla. Opiskelukiireiden ja aikaansaamattomuuden takia en kuitenkaan saanut tätä aikaiseksi ja siten käsittääkseni 14" vanteet jäivät ostamatta. Tämä rajoitti merkittävästi rengasvalintaa, sillä nykyään pienimmissäkin arkivessoissoissa on isommat kuin 13" vanteet.

Uudet renkaat palauttivat Clion mahtavan etenemiskyvyn. Loppuunajetuilla renkaillakaan ei varsinaisesti jäänyt koskaan jumiin, mutta auto aliohjasi voimakkaasti liukkaalla ja jarrutus- ja kiihdytysmatkat olivat huomaamattani kasvaneet aika hurjiksi. Uudet talvirenkaat ovat Continentalin valmistamat ContiIcecontactit koossa 155/70R13. Näin kevyellä autolla talvirenkaan kapeus nousee suureen arvoon sillä kitka (paine) kasvaa pinta-alaa pienentämällä painon pysyessä vakiona (?). Edelliset renkaat olivat samaa kokoa. Muutos edellisiin renkaisiin oli huima jatkuvasti liukkaissa olosuhteissa ajettaessa. Jarrutusmatkat lyhenivät merkittävästi ja renkaiden lukittuminen on helpommin ennustettavissa. Käytös muuttui aliohjaavasta neutraaliksi ja "lift-off oversteer" on todella helppoa toteuttaa etupään pidon moninkertaistuttua. Mikä parasta, nyt pääsee taas nauttimaan liikkeellelähdöstä ja käyttämään moottorin suhteellisen kelvollista alavääntöä. Kiihtyvyys on olosuhteisiin nähden ilmiömäistä sillä pitoa on enemmän kuin tehoa. Tähän perustuu TM:n talviautotestien pikkuautojen mäenkiipeämisennätykset. Urien vaikutus väheni myös merkittävästi sillä uusissa renkaissa on kuvion ulkoreunassa terävät väkäset, jotka auttavat autoa kiipeämään urista ylös.

Ei toki niin paljoa hyvää etteikö jotain pahaakin: Renkaanvaihdon jälkeen ohjaamon melu on kasvanut merkittävästi. Ei siinä mitään, niinhän sen kuuluukiin nastarenkaiden kohdalla olla, mutta oikealle käännettäessä kuuluu suuremmissa nopeuksissa myös katkonaista laahausta. Veikkaan tämän johtuvan siitä, että kiero vanne laahaa olkakappaleeseen. Fuegon vanteet mahtuvat vain juuri ja juuri pyörimään Clion alla, joten vanhan vanteen 2-5mm sivuttaisheitto, jota ei ajossa huomaa saattaa aiheuttaa laahaamisen. Mutta miksi vanne laahaisi silloin kun autoa käännetään oikealle? Ainoa käännöksen mukana muuttuva renkaan mitta on kumin muoto johtuen renkaan sortamisesta. Senkin pitäisi tapahtua päinvastaiseen suuntaan kaikkein ahtaimmassa kohdassa vanteen yläosan lakipisteessä. Ja olkakappale on rengasta alempana vanteen yläreunan ollessa melkein kiinni iskarin alapään korvakkeessa. Villi veikkaus: etupyörän laakeri on taas menossa ja napaan on muodostunut klappia, joka liikuttaa myös jarrulevyä ja vannetta suhteessa olkakappaleeseen. Tässä taitaa nyt olla, hyvät naiset ja herrat, tekeillä uusi ennätys: alle vuosi laakeriremppojen välillä :-X

Ohessa kuvat aikaisemmin mainitusta omavalmisteisesta roiskeläpästä ja uusista renkaista.
 

Liitteet

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 772
Tykkäyksiä
9
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Nopee kommentti jotta ettei suinkaas vaan tuo uus kumi, notkee ja kimmoisa, veny "ulospäin" vanteella just oikealle käännettäessä ja laahaa lokasuojaan? Katkonaisuus saattais johtua siitä pienestä heitosta vanteessa tosiaan. Kummmit on kuiten uudet, ja halkaisija isompi kuin vanhoissa ja kovissa kumeissa jotka alta jouti pois.

Hyvä kylllä että sait uudet tassut autoon alle. Mun tarttee ens talveks Sceniciä rengastaa..
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Kumi venyy mielestäni alareunasta ulospäin ja todennäköisesti hyvin marginaalisesti yläreunasta sisäänpäin. Pitääkin tarkistaa auton ollessa paikallaan, että näkyykö sisälokarissa jälkiä ja voiko se mitenkään laahata siihen. En tullutkaan ajatelleeksi tuota, sillä talvirenkaat on niin julmetun pienet muutenkin. Renkaan keskilinjalla se ainakaan voi ottaa mihinkään muuhun kuin jousilautaseen kiinni. Ja sitä ei tuolla rengaskoolla saa aikaiseksi. Mielessä kävi myös että vaihtaisi oikeanpuoleisen takanakin eteen ja kuuntelisi jatkuuko metelöinti.
 

Jallmari

Clio IV TCe 90 Expression 04/2013
Viestejä
556
Tykkäyksiä
0
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Jos vanteen sisäreuna on kiero, se voi laahata toiseen suuntaan käännyttäessä raidetankoon.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 772
Tykkäyksiä
9
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Mä käsittäisin tuon kumin kulutuspinnan siirtymän niin että jos ajat vasemmalle, auton pyrkimys kulkea suoraan haraa kummeja vastaan ja koko kulutuspinta siirtyy rahtusen vanteen keskilinjan vasemmalle puolelle. Sama toisinpäin oikealle mennessä. Siksi, että muuten siihen tulisi kulutuspintaa ristiin murtavaa voimaa navan korkeudelle, eli käsittääkseni renkaan pystysivut joustavat mieluummin samaan tapaan kuin kaiuttimen elementin ripustus.

tsek juutuup.. https://www.youtube.com/watch?v=4lG2nNcYAtY ;)
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Paljon puhetta, vähän tekoja.. Vai onko?

Clio pääsi viime viikonloppuna vihdoin pajoitettavaksi. Tämä tuli tarpeeseen, sillä peruutusvalon anturi toimi säännöllisen epäsäännöllisesti välillä jääden palamaan jonkin eteenpäinvievän vaihteen ollessa kytkettynä ja välillä olemalla palamatta lainkaan. Uusi osa Motonetistä, käsitykseni mukaan lentokoneissa käytettävää (?) tiivistystahnaa kierteisiin, vanha katkaisija irti ja nopeasti uusi paikalleen. Lopuksi vielä noin 1dl Transelfiiä askiin korvaamaan operaatiossa vuotaneita öljyjä. Ulos valunut öljy oli merkittävästi puhtaampaa kuin edellisellä kerralla, mikä oli sinällään positiivista.

Samalla auton ollessa ylhäällä, moottorin takapinnasta paikannettiin pultti, joka tukki reijän moottorin lohkossa. Pultti ruuvattiin irti ja sen tilalle asennettiin sähköinen öljynmittatikku. Kujala oli paikantanut edellisessä huollossa johtosarjasta roikkuvan oikean liittimen, ja se kytkettiin mittatikkuun. Oikean etupyörän laahaaminen oikealle käänettäessä todettiin johtuvan vanteen kieroudesta ja siitä, että napa joustaa olkakappaleessa. Laakeri ei viellä äännä, mutta lähtölaskenta on selvästikkin alkanut. Tilannetta helpotettiin hiomalla iskunvaimentimen kiinnityskorvaketta pienemmäksi, jotta vanne ei laahaisi siihen. Päälle suhaus mattamustaa pullosta.

Seuraavaksi oli vuorossa mittaristo. Mittaristoon olin aikaisemmin asentanut uudet polttimot ja säätänyt matkamittarin osoittamaan 138000km. Vaihdon ajankohta oli aika hyvin arvioitu, sillä Clioon tuli vain 200km lisää kilometrejä. Eli mittarivirheen aiheuttama heitto oikean matkan ja mittarissa olevan lukeman välillä tasoittui. Ainakin suurinpiirtein. Kojelaudan purku sujui korjausreissulta unohtunutta Haynesiä muistellen. Kaiuttimien ritilät piti irroittaa, jotta jakosuotimista saatiin irroitettua diskanttien johdot. Kojelaudan yläosa irti, ohjausakselin muovit irti, pyyhkimien viiksi irti ja ratin alapuolella oleva muovipaneeli irti, jotta jatkuvasti tipahtelevat ruuvit eivät jäisi kojelaudan uumeniin. Mittaristo oli kiinni neljällä torx-ruuvilla ja alimpiin tosiaan tarvittiin taipuvavartista meisseliä (kiitos Laguna00 muistaakseni). Kojelaudan takaa tosiaan löytyi teipattuna yksi liitin lisää ja muut liittimet ja nopeusmittarin vaijeri sopivat 1:1. Sitten alkoikin mielenkiintoinen vaihe. Uusi mittaristo oli Clio Baccarasta, jossa on 1.8-litrainen F-sarjan moottori. Minulla on 1.4-litrainen E-sarjan moottori. Onko vaihteiston ja siten myös nopeusmittarin välitykset samat? Tuleeko puolalta tai ECUlta tai mistälie oikeanlaista signaalia kierroslukumittarille? Onko öljynmitta-asteikko sama? No öljymittari pomppasi virrat kytkettynä kuten kuuluukiin. Olin tarkistanut muinaisesta TMstä, että 5. vaihteella auton nopeus on 32,2km/h @1000rpm. Eli lähellä vääntöhuippua olisi 96,6km/h @3000rpm. Renkaat ilmassa nämä luvut täsmäsivät. Nopeusmittarin ratas on vasemman vetarin varressa eli sen ei kai pitäisi olla vaihteistoon sidottu. Lämpö- ja bensamittarit saivat myös oikeita volttimääriä näyttääkseen oikeita lukemia. Kaikki siis toimii ja nyt matkustan oranssien Veglioiden loimutessa ja tarkastelleen auton tietoja rikkinäisen Autogaugen lisämittarin sijaan lippulaivan (melkein) komeasta mittaristosta. Refitting is the opposite of removal.

On sinällään palkitsevaa, että Renault on päättänyt käyttää yhtä johtosarjaa kaikkiin Clioihin. He ovat varmasti saaneet siitä hyviä skaalaetuja pitäen vain yhtä tai kahta johtosarjaa inventaariossa ja tilaten valtavia määriä. Samalla huomaa miten downgradettu malli RN oikeasti on. Käyttämättömiä liittimiä nimittäin jäi.
 

Liitteet

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 772
Tykkäyksiä
9
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Olehan hyvä, mut sä veit tän homman pidemmälle kun mä - sulla toimii toi öljynmittaus. Mä en sitä ex Cliostani virittänyt toimintaan. Hetken kun ajelet tuon kanssa, niin huomaat kuinka outoa olisi olla ilman kierrosluku ja veden lämpötilamittaria :)

Ei tuohon vanteen laahaamiseen auttais esim. 5mm spacerit?

Edit: Unohtui kehua, toi öljyntasotiedon viritys tähän mittariin on kyl hyvä toteutus. Mistä päin kys. johto löytyi konehuoneesta?
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Oli mulla sentään lämpömittari entuudestaan ;D Öljymittarin reikä on keskellä moottorin takaosaa aivan aivan öljypohjan ja lohkon rajassa. Mittarille tuleva kaksinapainen liitin (oranssi ja olisiko ollut keltainen johto) roikkui starttimoottorin johtonipussa ja se oli taiteltu sivuun johtonippua moottorissa kiinnipitävän pannan alle. Panta piti käyttää irti, jotta johdon pituus liitti öljymittarille. Spacereitä harkitsin aluksi, mutta bilteman 3mm spacerit laahasivat satulaan ja vika korjautui noinkin. Jos laakeri olisi kunnossa vikaa ei siis olisi ja suoran vanteen ja olkakappaleen välissä olisi ehkä 4mm tilaa.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Noniin. Vahinkokatselmus ja kevyt kausihuolto on taas suoritettu ja Clio on saanut vuoden lisää palvelusaikaa huomautuksitta.

-Aikaisemmin alkukesästä jo perinteeksi muodostuva teräsharja-rost stop-sinkki-vasaralakka-alustamassa käsittely pohjan pahiten kulpiville kohdille.
-Takakaarien uudelleenmaalaus ammattilaisella, koska sävyero paukkupullotavaran kanssa oli liian suuri.
-Kynnyskotelon etureunan pistemäisten reikien paikkaus "kemiallisella metallilla" ruostekäsittelyjen yhteydessä kesäkuussa. Mätähommiin tässä joutuu vuoden päästä kuitenkin, sillä kynnyskoteloiden alapokkaus rupeaa olemaan koko matkalta aika död ja takakontin pohjassa on havaittavissa ruskeaa turvotusta oikeanpuoleisen pitkittäispalkin sauman kohdalla. Mikään ei kuitenkaan ole vielä läpipuhki, joten testaus jatkukoon.
-"Välihuolto" teetettynä liikkeessä 148tkm kohdalla, vaikka 150tkm kohdalla pitäisi tehdä "iso huolto". Kustannusperusteisesti teetin venttiilivälysten säädön kaverilla ja vaihdoin tulpat (NGK) ja ilmansuodattimen (Wix) itse. Välykset eivät matka-ajossa olleet kasvaneet ja veikkaankin palotilojen ja venttilien lautasten ja -seetien olevan varsin puhtaat. Tulpat olivat maitokahvin väriset ja keskielektrodit olivat kaikki toispuoleisesti kuluneet, mutta eivät mitenkään hälyttävästi. Öljyiksi huollossa laitettiin Mobilin 5w-50 Peak lifeä (!). Lisäaineistus on siis roimaa ja ilmeisesti kova kuumankesto katsottiin huollossa tarpeelliseksi.
-Huollossa huomattiin että pitkät eivät jää päälle viiksestä, mutta väläyttäminen kyllä onnistuu automaattiasennolla. Tätä en olisi itse huomannut lainkaan. Koska pitkiä pystyi väläyttämään oletin releen olevan kunnossa ja vaihdoin viiksen. Alkuperäisen Valeon tilalle tuli Ossca. Laatuero osien välillä on pöyristyttävä ja Ossca ei tunnu aina palauttavan vilkkua pois päältä vaikka ratti on jo suorassa oikealle vilkutettuaan. No markalla (29,90€) saa markan vilkkuviiksen. Ainakin pitkät jää nyt päälle.
-Huollossa todettiin vaihdelaatikossa olevan riittävästi Transelffiä ja jarrulevyjen (QH) olevan minimirajoilla (10,5mm). Paloissa oli kuitenkin vielä puolet jäljellä joten ajellaan nyt vielä tovi ennenkuin koko paketti liukutappien suojakumeineen menee uusiksi. Jarrukilvistäkin on jäljellä vaan parsitut riekaleet, joten nekin menevät silläkertaa sitten uusiksi. Pitäisi vaan löytää joku joka myisi niitä uusina.
-Vuotuinen laakerisavotta käytiin myös läpi, sillä tälläkertaa SNRn valmistamat laakerit rupesivat ilmoittelemaan alhaisesta TJ-luvusta. Tilalle tuli aikaisemmin alapallonivelien valmistuksessa huonosti pärjänneen Moogin valmistamat laakerit. Navoissa oli jo 4 rälläkänjälkeä näillä kilometreillä.. Toivottavasti amerikkalaiset ovat vaitonaisempia kuin ranskalaiset.
-Vaihdoin myös polttoainesuodattimen (Purflux) edellisen palveltua 48tkm, pyyhin hammastangosta ATF-hikoilut ja käytin auton Shellin pesukoneessa.

Clio siirtyy nyt takaisin kaupunkiajoon kaupunkien välisen yhteysaluksen tehtävistään, ellei työt vaadi pidempää työmatka-ajoa. Clion kestävyyden kannalta se olisi positiivista, mutta ajankäytöllisesti bensakulullisesti ei. Tosin eipä tuo matkaa ajettaessa paljoa vie. Lisäksi laitoin nimeni taloyhtiön autotallijonoon; se olisi tälle rellulle ennenkuulumatonta luksusta. Hupiajoja olen ajanut Clion sijasta moottoripyörällä säiden salliessa ja pidemmän Norjanreissun lainatulla Volvolla Clion laakerivikojen vuoksi, joten kesän mittaan ei paljoa ajoa tälle raadolle ole tullut.
 

Liitteet

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Rellurintamalla on ollut varsin hiljaista. Ajoa ei ole kertynyt juuri ollenkaan kaupunkien välisen sahaamisen päätyttyä. Tilanne on tosin hiljalleen normalisoitumassa. Viimeaikoina on tosin tapahtunut seuraavaa:
-Clio on muuttanut lämpimään autotalliin, jossa on kohtuullinen ilmanvaihto.
-Etulokausuojien syöverit on puhdistettu taas vedenpoistoaukot rassattu.
-Etusisälokasuojan takana sijaitseva puhdistettu kolo on kuivuttuaan käsitelty motonetin kotelosuoja-aineella.
-Kaikista etupään pitkittäispalkkien reijistä on suihkutettu samaa kotelosuoja-ainetta sisään.
-Takapitkittäispalkit saivat saman käsittelyn
-Talvirenkaat on vaihdettu tällä päivämäärällä

Tuo autotalli on hyvä diili, kun sattui olemaan vieläpä samassa rapussa kuin asunto. Eikä joutunut odottamaan jonossa, kun sinne ei käytännössä mikään nykyaikainen auto mahdu pituuden puolesta. Tämä kerrostalo on suunniteltu ajalla, jolloin kulpat, piikkinokka-mosset ja Ford Angliat olivat autotallien mittapuina.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Otin itseäni niskasta kiinni ja kävin hakemassa taannoin (2013) ostamani ja hiekkapuhaltamani R19 16v "phase 1" Speedlinet kaverilta pois säilöstä. Alkuperäinen idea oli, että ne pulverimaalattaisiin kaverin maalaukseen menevien osien mukana, mutta suunnitelma ei koskaan toteutunut. Totesin Motonetin vannehopean olevan väriltään hyvin lähellä alkuperäistä, joten maalasin vanteet sillä. Hiekkapuhallettu alumiini imi maalia kaikkiaan 5 purkkia ohuina kerroksina. Mitään varsinaista suunnitelmaa minulla ei näille vanteille ole, mutta tulipahan tuokin saatettua pois päiväjärjestyksestä. Ehkä jos Cliosta joskus aika jättää ja hankin kakkoskoppaisen Twingon tilalle, niin näille voisi pyöräyttää talvirenkaat. Tai sitten hankin seuraavan kesärengaskierroksen näille Clioa varten.
 

Liitteet

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Noniin. Clio on taas katsastettu ilman huomautuksia. Tallipaikan vuoksi pystyin myös pitämään välivuoden ruostekorjailuista. Tosin eipä ajoakaan ole paljoa tullut. Kuitenkin riittävästi kypsyttämään etupyörien laakerit. Onneksi menivät takuuseen. Vaihdatin myös jakopään hammashihnasarjan ja vesipumpun uuteen. Matka jatkuu ja mittarissa on 155tkm.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Matka jatkuu ja sen kunniaksi on aika päivittää tännekkin Clion tilannetta. Nykyinen työmatka on varsin lyhyt, joten kilometrejä ei oikein kerry. Nyt niitä on mittarissa 157 tuhatta. Edellinen öljynvaihto tehtiin 148tkm kohdalla vuosi sitten, joten moottorin oli tällä päivämäärällä aiheellista saada uudet Teboil Gold S-öljyt ja Boschin suodatin. Seuraava varsinainen huolto on nimittäin vasta 165tkm kohdalla ja tällä tahdilla siihen menee tovi. Samalla kertaa Clio sai uudet jarrulevyt (Lpr) ja palat (Bosch). Syy tähän oli minimirajoille kuluneet levyt, joista toinen oli kevyesti kiero. Olin varannut myös liukutappien suojakumit, mutta vanhat olivat vielä oikein hyvässä kunnossa. Samaa ei voi sanoa jarrukilvistä, mutta niitä en tällä aikataululla ehtinyt mistään haalimaan. Jarrunesteet vaihdettiin myös uusiin ja vaihteiston öljymäärä tarkistettiin, sillä vaihtajan läpivienti hikoilee.

Aikaisemmin tällä viikolla minulla oli mahdollisuus lainata märkäimuria ja Clion penkeistä irtosikin pesuveden värin perusteella suuri määrä likaa. Mitään varsinaisia tahroja penkeissä ei ollut, mutta synkkää tuo pesuvesi oli siitä huolimatta. Märkäimurointi oli uusi kokemus ja kyllähän sillä harmaa (ja kuskin penkistä varsin virttynyt joskaan ei vielä puhkikulunut) osaplyyshisisusta sai kirkkaaman värin. Kannattaa kokeilla tuollaista laitetta jos tilaisuus osuu kohdalle.
 

Liitteet

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Renault Clio ja Paluu kemikaaliplaneetalle

Matkamittariin pyörähtäessä 162tkm pääkaupunkiseudun lähinnä suolan kylvämisestä muodostuva tienpito rupesi saavuttamaan nopeita voittoja galvaanisessa taistelussa Clion pelleistä. Tämä ei edes ole mikään vitsi, sillä täällä aura-autot tuntuvat kulkevan aina aurat ilmassa ja suolaus päällä, oli lunta sitten paljon tai ei lainkaan. Tätä kirotessa oli hyvä taas pyhittää pitkä viikonloppu ruostekorjauksille ja käydä laina-autolla töissä perjantaina.

Kaava oli entuudestaan tuttu: hionta, ruosteenpysäytysaineella (fosforihappo yms.) puhtaaksihiotun pellin käsittely, pohjamaalaus ja massa. Joissain kohdin jätin massan pois ja laitoin mustaa vasaralakkaa pintakerrokseksi (ovien alapinnat). Toisissa kohdissa puolestaan sudin vielä massaa vasaralakan päälle (kynnyskotelot).

Järkeilin reseptiin pieniä muutoksia aikaisempiin kertoihin verrattuna:
-Pohjamaalina en käyttänyt sinkkipohjamaalia, sillä epäilen maalin sisältämän uhrimetallin toimivan "muunnetun" ruosteen kanssa. En ole aivan varma tämän fosforihapon ja rautaoksidin reaktion lopputuotteen sähkönjohtavuudesta. Se on kuitenkin varsin tärkeä ominaisuus sinkin kanssa pelattaessa (?). Happihan siitä oksidista on käsittääkseni tarkoitus irroittaa. Käytin Mastonin "happopohjamaalia". Happopohjamaali on tuotenimenä jokseenkin tarunhohtoinen, mutta en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa. Vaikka se ei rellun helmoja haponkestäväksi rosteriksi muuttaisikaan, niin ajattelin että tuotenimikkeelle kannattaa antaa mahdollisuus.
-Puhdistin "muunnetut" ruosteet tälläkertaa asetonilla spriin sijaan.
-Ruiskutin letkun avulla Dinitrolin tekemää kotelosuojaainetta kaikista vedenpoistoreijistä koteloihin sisään. Lisäksi ruiskuttelin samaa tavaraa kohtiin, joissa on hyvin pienimuotoista pintaruostetta. Tällaiset kohdat olivat suolalietesuihkujen katveessa, joten ohut vahamainen kotelosuoja saattaa menestyä tehtävässään ja imeytyä ruosteeseen.
-Käsittelin myös vararenkaan vanteen ruosteenpysäytysaineella ja se on taas musta. Vanteen kunto on muuten jo niin heikko, että laitatutin ja taannoin vararenkaaseen sisäkumin siltä varalta että vanne rupeaa vuotamaan.

Tämä urakka tuo ikävästi toden tuntua siihen toiseen keskusteluun, jossa ihmeteltiin ykköskoppaisten Cliojen katoamista katukuvasta. Onneksi omassa yksilössä massaraja on vielä lähempänä helmaa kuin ovenkahvaa. Tilanne on silti huononemaan päin. Ottaa päähän tehdä sekundaa tietoisesti ja hyväksyä se tosiasia, että keväällä 2018 olen todennäköisesti taas selälläni betonilattialla taistelemassa suolaosaston sotilaita vastaan. Sitä ennen Clio saattaa kuitenkin joutua peltisepän kouriin, sillä oikeanpuoleisen pitkittäisen takapalkin ja hiekkapellin liitos vaikutti varsin happamalta. Siitä puuttui myös pala. Samalla houkuttaisi vaan kylmästi vaihdattaa kynnyskotelot, sillä vuosia jatkunut paikkailu saisi hiljalleen luvan riittää. Toinen auton alla kännykän näytöltä ihastelemani vaihtoehto olisi uusi Swift 4x4. Sen saisi saman värisenäkin :'(. Pitää ottaa iloisempia kuvia Cliosta jahka saan hiljattain uudelleen kiillottamani kesä-alut alle.
 

Liitteet

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

No nyt on vuoro niiden iloisempien kuvien. Kunnollista kameraa ei ollut matkassa, joten kännykkäsotku riittäköön tältäerää.

Cliolle tehtiin tällä päivämäärällä 165tkm huolto. Kyseessä oli "pieni" huolto, mutta edellisestä huollosta oli kulunut jo 2 vuotta. Toki välissä vaihdettiin etujarrujen osat, öljyt 1v kohdalla, jakopää+vesipumppu ja totuttuun tapaan etupyörien laakerit. Kuitenkin pitkästä huoltovälistä johtuen päätin vaihtaa vielä sytytystulpat (NGK) ja ilmansuodattimen (Wix).

Määräaikaishuollon ja omien kuriositeettieni lisäksi Clioon tehtiin joukko muita korjauksia. Ensinnäkin käsijarru oli vuoden päivät noussut todella ylös. Se säädettiin ja samalla myös jarrupoljin koki jonkinsorttisen renesanssin. En nyt muista jarrurumpujen sisuskaluja niin hyvin, että osaisin lonkalta sanoa mistä tämä johtuu, mutta hyvä niin. Jarrunesteen pinta ei noussut säiliössä, mutta polkimen liikerata lyheni merkittävästi. Etujarrurempan yhteydessä nesteet vaihdettiin ja järjestelmä ilmattiin. Ohjaustehostimen hihna vaihdettiin myös lisätyönä, mutta vinkuna vaikuttaa kuuluvan laturin kiilahihnasta. Myös vaihteistoöljyn määrä tarkistettiin.

Edellisen päivitykseni jälkeen todistin, että Clio on myös kelvollinen reissaamiseen. Kävin sillä pääsiäisreissulla Rukalla Helsingistä, eikä yhdeltä istumalta per suunta suoritetut siirtymät tuntuneet vaikuttavan auton tekniikkaan mitenkään. Bensaa kului 5,75l-6/100km ja öljyä ei lainkaan. Mikä tärkeintä vaihteiston öljyt eivät pitkäkestoisen rasituksen lämmöstä notkistuneet niin paljoa, että ne olisivat pyrkineet ulos vaihteistosta. Ohessa kuvat Suomussalmelta ja tältä illalta.
 

Liitteet

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Nyt on Clio saanut palvelusajan pidennystä taas vuoden.

Ei tosin helpolla. Vielä viimetingassa huomasin takapään hiekkapellissä pienen reijän lähellä oikean pitkittäispalkin kiinnityspistettä. Se sai perinteisen ruosteenpysäytyskäsittelyn, mutta reikä jäi paikalleen. Tämä ei kuitenkaan haitannut katsastusmiestä joka antoi Cliolle varmasti historian suurpiirteisimmän tarkistuksen todeten takajarrut tehottomiksi. Tämä oli sinällään omituinen havainto, sillä käsijarru oli toukokuussa säädetty ja uudet jarrusylinterit vaihdettiin paikalleen 2014. Meinasin vedota jarrusäätäjien asennustakuuseen, sillä he olivat jarruihin viimeksi koskeneet. Ongelmaksi muodostui kuitenkin se että tämä vuosikymmeniä toiminut helsinkiläinen autokorjaamo oli lopettanut toimintansa viimekuussa ja ostajan riski toteutui. Toisessa korjaamossa takajarrusylinterit todettiin viallisiksi noin 30tkm ajon jälkeen ja käsijarrun jarrukengät olivat kuulemma myös loppu. Erinäisten epäselvyyksien jälkeen katsastuskonttorilla mitattiin 0,5-0,8kN enemmän jarruvoimaa uusilla sylintereillä ja matka sai jatkua.

Tämän merkkipäivän kunniaksi tilasin Soft99 Fusso Dark-vahaa purkillisen ja vahasin Clion. Pinnasta tuli erityisen liukas ja lukuisien nettikeskustelujen perusteella äärimmäisen hydrofobinen. Kiiltoa ja syvyyttä olen nähnyt autojen pinnassa enemmänkin. Oletankin jatkossa voivani oikaista järvien halki auton muodostaessa tunnelin itselleen veteen. Lisäksi vahan kestävyyttä on kehuttu, eli savottaan ei tarvitsisi ihan heti ryhtyä uudestaan.
 

Liitteet

Ylös Bottom