Renault Clio 1.4 RN vm. -97

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
687
En saanut vielä aikaiseksi putsata itse liittimiä, mutta kokeilin irroittaa tyhjäkäyntimoottorin liittimen, jolloin kierrokset lähtivät nousemaan. Jos mitään ei olisi tapahtunut, olisi vika ollut siinä tai sen ohjauksessa. Lisäksi suihkin brakecleaneriä alipaineletkujen liitoskohtiin, mutta se ei aiheuttanut muutosta kierroslukuun, eli oletan että alipainevuotoja ei ole. Ikään kuin moottori olisi jossain kylmäkäynnistystilassa aina tyhjäkäynnillä. EDIT: koska moottori ei haistele imuilman lämpötilaa, tulee sen päätellä kylmäkäynnistyksen tarve jäähdytysnesteen lämpötilasta. Pitää seuraavaksi putsailla liittimiä ja ottaa vaikka akku yöksi irti, jos ECU:n nollaus auttaisi tilanteeseen. Näiden toimenpiteiden jälkeen MAP-kaupoille.

Ilmanputsarikotelon oikealla puolella on joku letkuhärveli, johon menee myös yksi sähköliitin. Mikäköhän se on? EDIT: sen on oltava hiilikanisterille menevä linja venttiileineen. Ei vuotanut.
 
Viimeksi muokattu:

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
687
Tyhjäkäyntivika korjaantui pitämällä akkua irti työpäivän ajan. Ilmeisesti ECUssa oli siis joku toimintahäiriö joka piti nollata. Tämä tuskin on pysyvä korjaus, mutta käytetään tätä nyt niin pitkään kun se toimii. En sörki nyt tätä enää. Jos ECU hajoaa, niin se on aika lopullista, sillä näiden ECUt on koodattu kai yhteen ajoneston kanssa ja toisen auton ECUn vaihtaminen tilalle on täten mahdotonta.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
687
On tää kyllä harrastamista. Tämäkin lauantai meni autoa korjatessa. Eilen Clio rupesi rämisemään ja resonoimaan tyhjäkäynnillä. Mietin että se 6000km ajettu kytkin on hajonnut. Päätin kuitenkin tutkia asiaa itse ennen kun olen maanantaina yhteydessä kytkimen vaihtaneeseen korjaamoon. Kävikin ilmi että moottori oli tippunut apurungon varaan vaihteiston puolelta. Moottorikannakkeen mutteri oli löystynyt ja irronnut. Onneksi vasen moottorikannake on akun alla, joten mutteri oli tallessa. Tunkkasin moottorin takaisin ylös, putsasin kierteet, laitoin sinistä Loctiteä kierteisiin ja kiinnitin moottorikannkakkeen paikalleen. Onni onnettomuudessa, mutta aika ikävä löydös ammattilaisen jäljiltä. Enää ei resonoi.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
687
255tkm määräaikaishuolto on tehty ja Clio valmis lomareissailuun. Kyseessä oli kevyt "välihuolto", jonka tein itse. Samalla vaihdettiin starttimoottori, joka oli reistaillut pitkin kevättä. Alkepräinen Valeo oli kestänyt arkiajon käynnistyksiä neljännesvuosisadan ja yli varttimiljoonan kilometrejä. Ei se huono osa ollut. Sen tilalle tuli tehdaskunnostettu Hella, ja sain vanhasta 50€ pantin.

Maailmanpoliittisen tilanteen vuoksi oma luottoöljy, eli Teboilin Gold S 5w-40, on poistunut kaikkien kauppiaiden valikoimista. Tästä syystä jouduin parantamaan maailmaa itsekin pakon edessä ja ostamaan Royal Dutch Shellin HX8 5w-40 synteettistä öljyä. Hinta oli merkkituotteeksi varsin halpa ja öljy silmämääräisen notkeaa kaadettaessa koneeseen. Suodattimeksi tuli Wix. Lisäksi vaihdoin ilmansuodattimen (Wix), sillä pk-seudun pölyiset pääväylät olivat tehneet 15tkm ajetusta suodattimesta hämmentävän likaisen. Normaalisti se kuuluisi vaihtaa 30tkm välein. Vaihteistossa oli myös täyttöaukon alareunaan asti öljyä ilmeisesti pitkään jatkuneesta apurungon tuorevoitelusta huolimatta. JB-laatikoiden siirtäjän tiiviste pitäisi ilmeisesti vaihtaa aina 30tkm "ison huollon" yhteydessä, jotta tältä vältyttäisiin. En ole kuitenkaan pahoillani, sillä apurunko on säilynyt mielestäni varsin kovana juurikin tästä syystä. Usein apurunkojen ruoste katkaisee halvan auton matkan, sillä niitä ei saa hitsata leimalle, vaan osa pitää vaihtaa.

Vaurioita kesän katsastukseen bongasin ainoastaan vasemman vetarin suojakumista, joka oli ruiskinut pienestä reijästä rasvansa vanteen sisäpintaan. Se pitää hoitaa kuntoon. Ruostetilanne oli viimekesän peltitöiden jäljiltä paljon lohdullisempi kuin osasin odottaa. En kuitenkaan pidättäisi hengitystäni tämän asian suhteen. Kaikesta tästä riemastuneena imuroin auton ja sateiden jälkeen varmaan pesen myös.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 776
Tuo apurunko on todellinen ongelma tai on ollut. R 21 korjattiin kaksi kertaa, ensimmäisellä kertaa hitsattiin ja toisella kertaa poistettiin " ruosteet" öljyn seasta. Täytyy sanoa, että sen aikanen " olohuone" muuttui aika vakaaksi. Suuri merkitys on myös alustan kumipuslilla, ehjillä siis.

Tuo Clio kannattaa jo museoida. Itse " yritän" joskus museoida Clio 16V , jos rahaa ensin löytyy ostamiseen joskus.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
687
Ei tätä autoa kannata museoida. Veikkaan että monesta pihasta löytyy koriltaan ehjempi yksilö sitä varten. Tämä on puhtaasti käyttövehje enkä sääli sitä kilometrien suhteen lainkaan. Optimaalista olisi löytää tälle purkaja joka ottaisi ehjät osat talteen kun kori vaatisi liikaa työtunteja.

Kävin kuitenkin tänään hakemassa Cliolle keiman ilman huomautuksia. Katsuri varmasti näki jo kaukaa että autoa on harrastettu, joten se oli erityisen armollinen. Itse jo ehdin vähän selailla nettiautoa siltä varalta että pohja hakattaisiin täyteen reikiä. En tiedä pitäisikö olla pettynyt vai iloinen. Ainakin rahaa säästyy. Olin aidosti yllättynyt ettei vikoja löytynyt, mutta uskoisin monen kohdan olleen rajatapaus. Vaihdatutin katsastusta varten vasemman vetarin nivelen ja kumin ja vielä tänään aamulla uudet parkkipolttimot eteen.

Nyt kun on vuosi lisää ajoaikaa, voi autoonkin taas investoida. Tätä en olisi tehnyt jos olisi löytynyt paljon ruostetta.
- Jäähdytysjärjestelmä pitää huuhdella kunnolla. Neste on sameaa, eikä aikaisemmat huuhtelut ole auttaneet.
- Etujarrujen remppaus. Arvot oli pirun hyvät, mutta kulutusvarat oli käytännössä loppu
- Vinkuva Meylen laturinhihna uuteen Gatesin hihnaan, jonka jo ostin
- Kotelosuojaa ensitalven kuolettavaa suolakoettelemusta varten
- Uusi lämpötila-anturi, sillä vanha näyttää mittarissa enemmän kuin pitäisi ja siten varmasti ohjaa myös mottoria väärin.
- Rengaskirppikseltä uudet talvirenkaat eteen. Edellisissä ei ole enää nastoja eikä pk-seudun sulilla teillä viitsi tärvellä uusia kumeja
 
Viimeksi muokattu:

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
687
Enpä ole kirjoitellut tänne pitkään aikaan, mutta päivitetään Clion tilannetta:
- Ei ole paalattu vaan kesäkuulta on kertynyt ajoa 10tkm lisää, eli nyt mittarissa on 265tkm
- Jäähdytysjärjestelmä on huuhdeltu moneen kertaan. Käytin STP:n puhdistusainetta, kun en uskaltanut rajumpia myrkkyjä sinne kaataa haperon lämppärinkennon pelossa. Homma alkoi järjestelmän tyhjennyksellä ja letkujen, lohkon ja jäähdyttimen & lämppärin kiertojen huuhtelulla. Sen jälkeen vesitäyttö ja pesuaineet sisään. Käyttöä niin pitkään että termari aukeaa ja tyhjennys. Tätä toistettiin (tosin ilman pesuainetta kunnes vesi oli ulos laskettaessa kirkkaampaa). Ulos tulleen ruostemoskan ja kattilakiven määrä oli valtava. Rautalohkon sisäpinnan ruopstesuojaus on varmaan aika hyvin tiessään.
- Hihna vaihdettu
- Etujarrut rempattu: Ferodon palat ja Brembon levyt alla
- Lämpötila-anturi oli väärä, joten jäi vaihtamatta.
- Rengaskirppiksen Hankookin tallessa olevilla nastoilla asennettu kaljujen Continentalien tilalle. Tuskin noissakaan on nastoja enää keväällä pk-seudun talven jälkeen. Hinta kompensoi.

Korkean tyhjäkäynnin metsästys on myös jatkunut. Tilasin purkamolta Liettuasta uuden kaasuläppärungon asennontunnistimineen, koska tuohon Monojetroniciin ei antureita saa irto-osina. Asennontunnistimen kuntoa ei oikein voi mitata sillä se säätelee jännitettä eikä vastusta. Purkuosa oli vuoden 1994 ja minulla on 1997 malli, joten liittimet oli eri (sinne meni 29€+rahti). Saimme kaverin kanssa kuitenkin säädettyä nykyistä tyhjäkäyntimoottoria siten että tyhjäkäynti asettuu kohdalleen 1000rpm tuntumaan. Veikkaan että tyhjäkäyntimoottorin välyksen säätämällä pääsisin myös käynnistyksen 2000rpm ärjynnästä eroon. Onneksi tähän löytyy ihan ohjeet että miten se tehdään, sillä melkein kaikissa ex-kaasutinkoneissa oli 90-luvulla joku monojetronicin variantti. Se ei ole minulle vaan vieläkään selvinnyt että mikä alkujaan on tuon tyhjäkäynnin roikkumaan jäämisen aiheuttanut. Parhaimmillaan Cliossa oli melkein vakionopeudensäädin jos kierrokset jäi sopivaan kohtaan jumiin. Ja kyse ei siis ole jumissa olevasta vaijerista tai läpän akselista, sillä tyhjäkäyntimoottori säätää kaasuläpän asentoa niinkuin pitääkin. Myöskään imuvuotoa en ole löytänyt. Juurisyy puuttuu..
 
Viimeksi muokattu:

mikro

Jäsen
Viestejä
159
Voisin harkita oman toimivan ja vastaavan -96´n koko auton (katsastettu 8/23 asti) myymistä sulle, jos sellaista hankintaa olet miettinyt.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
687
Kiitos tarjouksesta. En kuitenkaan ole mikään varsinainen ykkös-Cliojen harrastaja ja omassa yksilössäni on myös leimaa 8/23 asti. Seuraava auto on varmaan joku modernimpi, mikäli katssastuksessa ilmenee jotain ylitsepääsemätöntä. Mielellään ilmastoinnilla varusteltu tapaus. Ehkä kakkoskorinen facelift Clio.. tai neloskorinen.
 

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 776
Mutta varmasti ainoita Clio harrastajia, joka on uppoutunut noinkin hyvin auton sielunelämään ja tarpeisiin. Väkisinkin ja pakollakin. Itsellä Clio 1.9D on ollut nyt vähän yli 2 vuotta. Kilometrejä tullut lähes 80000 km ja korjattu aina tarpeen vaatiessa. Joku jo sanoisi, ettei mitään järkeä, mutta missä sitten on? Käyttöarvo ja kulutus ovat vaakakupissa suuremmat kuin muut.

Tiedän, että 2 kopan tai 3 kopan 1.5. dCi oli vielä taloudellisempi ja sivistyneempi, mutta eipä ainakaan ole Turbo ongelmia...Osat tähän ovat niin ilmaisia, että - 19 vuoden Clioilijaa oikein hirvittää oman autonsa data/päivitys/yms.. ongelmat.
 

mikro

Jäsen
Viestejä
159
Kyllä vaan. Nämä jutut taitaa olla kaikilla vähän samoin mietittynä. Eihän näissä mitään järkeä ole, mutta minkäs teet. Itse olen pitänyt tuota -96 Clioá viime vuodet mukavana ja halvemmalla kulkevana kesäautona. Nytkin ollut poissa liikenteestä yli kuukauden. Vielä vähemmän järkeä on tuossa -96 Volvo945´ssä joka tuuraa talviajan. Tuo ollut mulla uudesta, joten luopuminen siitä taitaa olla enää "mahdotonta"?
 
Viimeksi muokattu:

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
687
Ilmeisesti onnistuin säätämään tyhjäkäynnin kuntoon oheisella ohjeella:

Ainakin toistaiseksi rääkyminen on lakannut, mikä on näin kylmäkäynnistyksien kaudella ihan hyvä juttu.

Lisäksi vaihdoin takakontin lukon moottorin uuteen, kun se sattui löytymään halvalla (6,51€) Aeromotorsilta. Meni samaan tilaukseen kuin seuraavan määräaikaishuollon osat. Nyt siis toimii myös takaluukun lukko, vaikka en kyllä usko että kukaan vaivautuisi edes kokeilemaan näin kurjan kulkineen ovia, jos ei ole mitään arvokasta näkyvillä.
 
Ylös Bottom