Renault Clio 1.4 RN vm. -97

james_III

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Iskarin yläpään laakeri?? Voisiko se olla kitinän syynä? Pääsen aina töihin mennessäni aamuisin ajamaan noin 2-3 km, ja sitten se kitinä alkaa. Moottoritiellä ääni loppuu 100km/h ajettaessa, mutta kuuluu taas kun hiljennän. Ääni kuuluu koviten kun painan kytkimen pohjaan, ja vähemmän kun veto on päällä.
Muuttuuko ääni jos jarrua painaa hyvinkin kevyesti, kahden Moduksen kokemuksella vinkunaa poisteltu monelta puolen, minulla ollu vika hyvinkin yksioikonen kun sen ensin tajusin. Eli jarrupalat syynä, oli sitte korvike taikka originaal, niin se jarrupalan taustaraudan leikkaus on liian iso paikkaansa. Mahtuu kyllä asennella mutta noin 6kk aktiivista työmatkaa aiheuttaa vinkumista, mielellään vinkuu justiinsa tietyllä nopeudella. Pienllä väljennyksellä on nyt molemissa Moduksissa vinkunat pysyny poissa jo toistavuotta, palatkin renkaita vaihdellessa näytti symmetrisiltä. Voi se vika toki jokin muukin olla mutta meillä näin.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
670
Cliolle on tarjoiltu taas kesän verran sitä kuuluisaa kovaa ajoa. Uusi leima tuli mittarin näyttäessä reilua 217tkm, joskin vauhtia piti käydä hakemassa alapallonivelen (Lemförder) vaihdon kautta. Muuten kesä on ollut aika huoletonta ajoa ajovalon umpion heijastimen irtoamista polttimon vaihdon yhteydessä lukuunottamatta. Siihen on vissiin syy miksi TYC-umpio on niin halpa. Hintaero kuroutui alkuperäisosaan korjaamon laskussa. Vaihtoston öljyvuoto paikanneettiin vuotavaan vetoakseliin, mutta vuoto ei lakannutkaan vetoakselin vaihdolla. Kävin Kujalalla vaihdattamassa vaihteiston siirtäjän tiivisteen ja vuoto lakkasi.

Viimekesänä vaihdetun tuulilasin tiiviste tuntuu pursuavan kuumilla keleillä ulos urastaan samaan tapaan kuin edellisellä tiivisteellä oli tapana. En ole keksinyt tälle vielä muuta ratkaisua kuin lasiliikeen takuukorjaus, mutta en ole saanut aikaiseksi. Olen myös pitänyt silmällä mikäli jostain löytyisi priimakuntoinen kuskinpenkki, sillä nykyinen rupeaa osoittamaan kilometrien mukanaan tuomaa haurautta.

Viimeaikoina on tullut taas ajettua pidempiä reissuja ja matka-ajon dieselmäiset kulutuslukemat jaksavat ilahduttaa: 5,75l/100km ja joukossa oli paljon moottoritietä muun liikenteen tahtiin.
 
Viimeksi muokattu:

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
670
Tilanteen päivitystä ja mittaustuloksia!
Clio on ollut arkijyystössä totuttuun tapaan ja tammikuussa se kävi 225tkm välihuollossa. Samalla vaihdettiin etuakselille laakerit, jotka oli tällä kertaa SNR:n valmistamat. Mittariston taustavaloa lukuunottamatta suoriutuminen on ollut mallikasta ja Clio on osoittautunut jälleen päteväksi talviautoksi. Myös käytettynä ostetut talvirenkaat ovat ovat saaneet tylöskennellä koko 30€/kpl hintansa edestä. TM:n 3/1997 talvitestin tulos 7,7/10 on aika linjassa havaintojeni kanssa.

Sitten mittaustuloksiin:
1) Tulpanjohtojen resistanssi 3,5kohm pisimmässä ja 2,7kohm lyhyimmässä. Kaikkien löytämieni lähteiden perusteella sen pitäisi olla 7-15kohm. Kuvittelisin kuitenkin että resistanssi kasvaisi iän (7 vuotta / eskarista ekalle luokalle?) myötä, mutta ehkä salamaletku ei menekkään tukkoon? Joka tapauksessa tämä tulos, yhdessä viime kesänä puhtaaksi raapimieni pyörijän ja jakajan kannen kanssa voisivat olla syy kylmien käynnistysten täristykseen ja liikkeellelähdön ponnettomuuteen. Havainnot viittaisivat mielestäni ei-niin-vapaaehtoiseen sylinterien lepuutukseen. Lienee aiheellista laittaa tulpanjohdot pyörijä ja kansi ostoslistalle.
2) 98 °C jäähdyttimen pinnalla ylävesiletkun vastakkaisella puolella ilman että flekti pyörii. Ensiksi epäilin jumittunutta termostaattia kun sisälle tuli hyvin lämmintä, mutta mittarin kohotessa humina ei alkanutkaan. Onneksi tein tämän kontrolloidusti eikä mitenkään pakon sanelemana. Kyseessä lienee lämpökatkaisin, sillä itse flekti pyöri käsin kokeiltaessa mallikkaasti. Pitää kokeilla antaa sille virtaa suoraan akulta ettei tule vaihdettua anturia turhaan jos vika onkin moottorissa. Anturin pitäisi kai naksahtaa päälle 92 °C ollessa jäähdyttimellä ja mennä kiinni lämmön laskettua 85 °C nurkille.

Lisäksi olen ollut yhteydessä erääseen Clionpurkajaan. Hienoa että tällaisia kulttuurimiehiä vielä löytyy, joilla on ykköskoppainen Clio purussa. Tähän mennessä ostoslistalle on päätyneet vähemmän rispaantunut kuskin penkki, villkuviiksi, vasen vetari, sillä uusi SKF:nä myyty hikoilee öljyä palkeen laakerista ja pari pienempää pikku kilkettä. Lisäksi ajattelin ostaa apurungon, mikäli se ei ole hapan ja maalata sen odottamaan oman apurungon tulevaisuudessa vääjäämätöntä hylsyä katsastuksessa. Samalla voisi laittaa siihen uudet kiinnikekumit valmiiksi. Tämä on kuitenkin lähinnä oheistoimintaa ja harrastamista.

Seuraavina työvaiheina on siis:
- Vetari-, sytytys- ja jäähdyttimen anturi-remppa. Mikäli aikaa riittää niin ohjaustehostimen varsin paljon kosteutta saaneet öljyt voisi myös vaihtaa.
- Kuskin penkin vaihto tuoreempaan
- Takakaarien uudelleenmaalaus ja koteloiden uudellenruiskutus. Lisäksi sain huokuttelevan tarjouksen oikeanpuoleisen takatunkkauspisteen korjaushitsauksesta.
- Näin kylmän talven jäljiltä lienee fiksua vaihtaa öljyt puolessavälissä vaihtoväliä eli 232tkm kohdalla. Veikkaan että tätä vesi- ja bensamäärää ei saa (eikä kannata) enää keitettyä kesähelteiden moottoritierupeamilla pois öljyistä.

Auto ei siis ole mennyt kaikessa hiljaisuudessa paaliin vaan raataminen jatkuu yhä.
 
Viimeksi muokattu:
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Hienoa lueskella näitä kertomuksiasi. Itsellä on 1,4 RN -96 ( 3-ovinen)ja ollut noin 20 vuotta. Yritin vähän selvitellä itselleni noita eri versioita tästä I -koppasesta, mutta olisi mukavaa jos jostain löytyisi tiedot kaikista versioista muutoksineen mitä on ollut. Luin tuosta Haynesín oppaasta, että phase II tuli 3/94 ja phase III 5/96. Omani on rekisteröity 10/96 eli kuulunee jälkimmäiseen. Muita ei kai ollutkaan?
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
670
Kiva kuulla että kirjoittelustani on iloa muillekin kuin itselleni. Sen tarkempaa käsitystä minulla ei ole noista phaseista, kuin että tämä minun phase III on 6/97 rekisteröity ja käytännössä mallin ulosheittomallia. Tuossa vaiheessa ykköskorinen on kuitenkin ollut ja aika vanha auto ja en usko että siihen on enää juurikaan panostettu. Sinun malli saattaa hyvinkin olla ollut 5kk vanha ensirekisteröitäessä edustaen edelleen phase II mallia. Etenkin Suomessa, jossa volyymit autokaupassa ovat paljon pienempiä ja autokauppiaat pitivät takavuosina isojakin varastoja uusista autoista. Muistaakseni pyöreälamppuista farmari-Sunnyä (VB11) myytiin vielä 3 vuotta valmistuksen loputtua Suomessa uutena kun maahantuoja oli haalinut niitä ison läjän ennakkoon farmarien kysynnän ollessa vakaata ja seuraajan puutteesta johtuen.
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Niinpä. Kaikki on mahdollista. Kertoisko tuo VIN-numero mitään tarkempaa tuosta phase tilanteesta? Tai olisko joku helppo kohde josta varmuudella voisi päätellä tuon mihin aikaan on valmistunut?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 987
Tai olisko joku helppo kohde josta varmuudella voisi päätellä tuon mihin aikaan on valmistunut?
Esim. tuon ketjun viestissä #2 mainitulta sivustolta saa VIN-koodilla haettua noita tehdasspeksejä, mm. tuon valmistuskuukauden/-vuoden.
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Kiitos linkistä. On näköjään valm 06/96 ja on phase 3 eli ei tämä kauaa ole ollut matkalla tehtaalta eka omistajalle. Hieman hymyilytti tuo climate tieto.: extreme cold climate.(sisä vai ulko) Kaipa tämä suomalainen ilmasto on ranskalaisen mielestä sitten tuota extremeä? Vai olisko tuolle joku parempi selitys olemassa. Vai olisko viittaus termostaatin ja flektin lämpökytkimen arvoihin?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 987
Kaipa tämä suomalainen ilmasto on ranskalaisen mielestä sitten tuota extremeä? Vai olisko tuolle joku parempi selitys olemassa. Vai olisko viittaus termostaatin ja flektin lämpökytkimen arvoihin?
Ei ole itsellä ainakaan tarkempaa tietoa, että mihin kaikkeen tuo renuissa vaikuttaa. Joku merkitys kuitenkin, kun sellainen tieto noissa valmistusspekseissä kulkee. En tiedä miten renuissa menee, mutta joillain merkeillä vaikuttaa lämmitys- ja jäähdytyskennojen koosta alkaen.

Kyllähän nämä pohjoismaiset alle -20 lämpötilat varmasti extreme coldia alkaa olemaan. Itsellä suomi-lagunan spekseissä myös "extreme cold / very cold climate" ja saksa-cliossa "temperate / mild climate".
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Ainakin penkinlämmittimien katkaisijat on, mutta viime kokeilussa ei kylläkään penkki lämmennyt. (en muista olisko aiemminkaan). Termostaatti tullut kerran vaihdettua, muttei enää asteluvusta muistikuvaa. Tämä auto on viime vuodet ollut seisonnassa talvet (niinkuin nytkin). Viimeksi ajettu elokuussa katsastuksesta kotiin.(ei huomauttamista)
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
670
Tilanne päivittyy:

Mitä on tehty
- Virranjakaja, tulpanjohdot ja pyörivä vaihdettu (Intermotor). Kylmäkäynnistykset siistiytyivät huomattavasti.
- Vasen vetoakseli otettu irti, koska sisemmän kumipalkeen laakeri tihkui öljyä. Mukana remontissa oli vaihtovetari, mutta sitä ei tarvittu, sillä viaksi osoittautui laakerin kumisen tiivisteen irvistäminen kumipalkeen alla. Tämä oli siis valmistuvirhe vuoden vanhassa SKF:nä myydyssä vetarissa. Laitoimme laakerin tiivisteen kunnolla uraansa ja vuoto ei ole palannut. Tässä harjoituksessa toki vaihtui taas vaihteistoöljyt (Yacco). Tähän Clioon on vaihdettu huomattavan usein vaihteistoöljyt..
- Flektin anturi vaihdettiin (Intermotor) ja flekti rupesi taas toimimaan. Sinällään vähän harmi, koska mielestäni sellainen yleismallinen puhallin olisi ollut ihan aiheellinen ja halpa parannus. Nyt sille ei kuitenkaan ole mitään oikeaa syytä, joten jatketaan vakiopuhaltimella.
- Ohjaustehostimen nesteet vaihdettiin (Mobil ATF 220)
- Takakontin kannen väsyneet kaasujouset vaihdoin uusiin (Monroe)
- Paisuntasäiliön korkin vaihdoin myös, sillä vanhan tiiviste oli litistyneen ja riekaleisen näköinen (joku halpa tarvikeosa jonka valmistajaa en muista).

Mitä tapahtuu seuraavaksi
- Pääsiäisenä on vuorossa takakaarien siistiminen. Maalit pois, happo pintaan, kemiallista metallia koloihin, happopohjamaali, sävytetty paukkupullomaali, kirkaslakka ja paikallinen myllytys. Tämän jälkeen voisin vahata koko auton.
- Moottorin vasemman tuen vaihto. Uusi osa on jo hankittu.
- Kylmän talven jäljiltä olisi varmaankin fiksua tehdä se väliöljynvaihto.
- Kesemmällä on edessä laajempia ruostekorjailuita. Ruostehommat olen siis jakanut massarajan yläpuolisiin ja alapuolisiin töihin. Pääsiäisenä olisi tarkoitus saada noista ensimmäinen vaihe tehtyä. Taisteluni suola-autoja vastaan on ollut veristä ja voi hyvin olla että tästä keväästä selviäminen on Pyrrhoksen voitto.
- Jahka saan purkuauton osat käsiini on edessä kuskin penkin vaihto.

Muuta
- Mittariston taustavalo jatkaa omaa elämäänsä. Taannoinen liittimen kopelointi ei auttanut.
- Mittaristossa on myös toinen vika: nostaessani jalan kaasulta öljyn merkkivalo, öljymäärämittari ja kansipahvin palamisen merkkivalo rupeavat kontaktihäiriön omaisesti vilkkumaan. Ovatko nämä nyt niitä ranskalaisia sähkövikoja? Kaasupoljin on yhteydessä vain yhteen sähköiseen osaan: kaasuläpän asennon tunnistimeen. Onko mahdollista että sen vika aiheuttaisi mittaristossa tällaista elämää? Pitää varmaan puhdistaa sen liitin nyt ensimmäisenä ja sitten käyttää mittariston liittimet irti ja antaa kontaktisprayta.
- Päättymätön valkoisten 14" Clio S:n peltivanteiden metsästys jatkuu. Rupean epäilemään ettei niitä ole enää olemassa. Mikäli joltain löytyy, niin olisin erittäin kiinnostunut.
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
349
- Mittaristossa on myös toinen vika: nostaessani jalan kaasulta öljyn merkkivalo, öljymäärämittari ja kansipahvin palamisen merkkivalo rupeavat kontaktihäiriön omaisesti vilkkumaan. Ovatko nämä nyt niitä ranskalaisia sähkövikoja? Kaasupoljin on yhteydessä vain yhteen sähköiseen osaan: kaasuläpän asennon tunnistimeen. Onko mahdollista että sen vika aiheuttaisi mittaristossa tällaista elämää? Pitää varmaan puhdistaa sen liitin nyt ensimmäisenä ja sitten käyttää mittariston liittimet irti ja antaa kontaktisprayta.
Mikä on kansipahvin palamisen merkkivalo? Meinasin ensin heittää veikkaukseksi laturia, mutta koska välkkyminen rajoittuu noihin mainittuihin valoihin (ei kaikkiin mittariston varoitusvaloihin) niin onkohan öljynpaineet ok? Öljypumppu ja sen reagoiminen kierroksiin tms.
edit. tai sitten öljynpaineanturissa voi olla jotain häikkää
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
670
Kansipahvin palamisen merkkivalo on siis se punainen lämpömittarissa oleva valo :D Kun se valo syttyy luonnollisista syistä, on kannen tiiviste varmasti melko kypsä. Se on siis ainoa valo joka välkkyy kosketushäiriömäisesti öljyvalon ja -mittarin lisäksi ja siksi veikkaankin että kyseessä olisi mittariston liittimet. Toisaalta kaasupolkimeen reagointi puolestaan siirtää epäilyksen varjon kaasuläpän anturin tai laturin suuntaan. Tuo öljynpaineanturi on kyllä sekin ihan hyvä heitto, mutta uskoisin sen vilkuttavan silloin vain öljynpaineen merkkivaloa. Eli olkoon se sitten kampiakselin laakeroinnin merkkivalo :D

Edit: kaasuläpän seudun liittimet käytetty auki ja ruikittu liitinspraytä. Seuraavaksi sitten mittariston liittimet.
 
Viimeksi muokattu:

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
670
Taas on touhuttu:
- Clion takakaaret on nyt siistitty yllä mainitulla menetelmällä. Jos niitä taas pari vuotta jaksaisi katsella. Kirjoitan nyt ylös, jotta itse voin seuraavalla kerralla tarkistaa: värikoodilla 630 on siis kaksi väriä. Ensikerralla valitse se, jossa on enemmän keltaista. Tällä kertaa jäi aika rumat rajat. Lisäksi pitää maalata surutta kylkipokkaukseen asti. Tulos oli juuri sellainen, mitä voi amatööriltä odottaa pimeässä autotallissa. Jos lähiviikkoina saisin nuo kohdat vielä myllytettyä, niin ehkä kiilto hämäisi enemmän ohikulkijoita. Nyt pinta on karhea paukkupullolakan jäljiltä. Samalla voisi vieläpä kokeilla Turtle Waxin keraamista pinnoitetta, josko se olisi mistään kotoisin. Joka tapauksessa massarajan yläpuoleinen koitos on nyt selätetty, mutta rajan alla kuohuu. Kesällä on luvassa laajempi galvaaninen taistelu.
- Maalikerrosten ym. pakkeleiden kuivumista odotellassa vaihdoin vasemmanpuoleisen moottorin kannakkeen. Uusi "Rein Hoch" merkkinen, puolankielisillä pakkausmerkinnöillä varustettu osa vähensi merkittävästi ohjaamon resonansseja. Alkuperäinen osa olikin melko löysä. Ihan hyvin käytetty 10€. Lisäksi tilasin tuon kannakekumin lisäksi pienen kumisen tötterön, jonka olisi kai pitänyt sopia jonnekin vasemman moottorikannakkeen tietämille katalogin mukaan. En kuitenkaan löytänyt kohtaa, johon se olisi sopinut. Tämä 2,5€ meni siis hukkaan, ellen löydä jostain osalle selitystä.
-Samalla kertaa kun akku oli irti, putsailin moottorin johtosarjan maadoituskohdat jotka olivat todella hapettuneet. Tein tämän siksi, että Helsingin Autosähköstä minua oli puhelimessa ystävällisesti neuvottu niin tekemään. Ja kas, ainakaan toistaiseksi mittaristo ei ole enää sekoillut. Olin jo valmis viemään auton ammattilaiselle tutkittavaksi, sillä tämä vika rupesi ilmenemään jokaisella käyttökerralla. Toivottavasti korjaantui pysyvästi.

Uusina, tai siis "uusina", vikoina huomioitakoon vetarin lievä hikoilu tiivisteen korjaamisesta huolimatta ja kylmäkäynnistysten yhteydessä esiintyvä kierrosluvun omituinen hakeminen, joka johtaa pahimmillaan moottorin sammumiseen. Koska se ilmenee vain erityisen kylmänä käynnistettäessä ja silloin kun kaasupolkimeen ei kosketa, uskoisin vian olevan joko tyhjäkäyntimoottorissa tai kylmäkäynnistysventtiilissä. Kummatkin ovat aika halpoja osia, jotka osaan itse vaihtaa. Pitää laittaa seuraavaan Nimarkin tms. tilaukseen mukaan. En viitsi selvittää että kumpi noista osista on tähän ilmiöön syypää.
 
Viimeksi muokattu:

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
670
Nyt on tuo paikattujen kohtien kiillotuskin hoidettu. Mitään peilipintaa niihin ei saanut ilman vesihiontaa, mutta kyllä nuo välttää.

Lisäksi päätin kokeilla keraamista pinnnoitetta. Pesin auton pinelinellä ja levitin ohjeiden mukaan Turtle Waxin mansikan hajuista ainetta pari kerrosta auton pintaan. Halpa kokeilu ja vähemmäm vaivaa kuin vahaamisesta. Lisäksi minulla ei ole aiempaa kokemusta tällaisesta käsittelystä, joten seuraan mielenkiinnolla miten se toimii. Ainakin YouTuben suhteellisen objektiivinen testaaja (Project farm) kehui kovasti:
 
Ylös Bottom