Renault Clio 1.4 RN vm. -97

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#1
Jeps, elikkäs. En ole minkään asteen rellufani koskaan ollutkaan, vaan olen vannonut Italialaisten autojen nimeen. Erityisesti Alfa Romeon ja Lancian. Oikeastaan pidän Saksalaisistakin autoista enemmän kuin Relluista. Omalla rahalla ostaisin jopa mielummin riisikipon kuin Rellun. Ranskalaisista ottaisin mielummin Peugeotin tai jonkin menneiden vuosien ison kissan. Tuo Clio päätyi minun käyttööni, kun totesin että isoäidiltä ylioppilaslahjaksi keväällä 2007 saamani 65000km ajettu ruosteeton Honda Civic vm. -84 on liian hieno ja haavoittuvainen arkiajoon. Kyseinen auto on nyttemmin ainoastaan kesä-ajossa ja odottelemassa museorekisteriä. Clio on isöisäni entinen käyttöauto ja siinä oli mittarissa n. 40000km. Hän oli kova rattimies aikanaan, mutta autoiluikä loppuu kaikilta joskus. Yllättäen tämä faceliftattu pikku ruumiinsiirrin, kelluvine sylinteriputkineen ja viisine ovineen, osoittautui kelvolliseksi maantieajossa ja näppäräksi taajamassa. Minä oikeastaan opin hyväksymään sen heikkoudet ja arvostamaan sen yksinkertaisuutta ja karuutta. Myös vähäinen kilometrimäärä puhui omaa kieltään verrattuna muihin vaihtoehtoihin.
Clion parissa onkin sitten saanut puuhastella jos jonkin moista, kun paikat tuntuvat hajoavan käsiin vanhuuttaan. Aluksi ideanani oli tehdä Cliosta jonkin sortin tuningauto, mutta se on tässä vähän jäänyt kun resurssit ovat menneet auton liikenteessä pitämiseen. Eihän tuo ihan vakioksikkaan ole jäänyt, myönnettäköön.. :D. Ideani kisa-henkisistä muutoksista jäi sivuun kun totuin auton ajettavuuteen. Yhdyn TM:n vuoden 1991 suuressa pikkuautotestissä summattuun toteamukseen/mielipiteeseen, että Clio mk.1:n alusta on sopiva kompromissi Saksalaista jämäkkyyttä ja Ranskalaista mukavuutta. Aikalaisistaan testin mukaan paras. Ainoat muutokset ovatkin renkaiden ja jarrujen saralla. 195/50r15 on rengaskoko ja mielestäni ratissa saa olla aikamoinen Emerson Fittipaldi, jos saa vakiotehoisella kattikoneella pidon loppumaan kesken. Jarrut olivat niin ruostuneet ja puoltavat haljenneine paloineen, että tilasin Briteistä Clion reijitetyt jarrulevyt ja paremmat palat. Eipä enään jarrut "häivy" vaikka kuinka pommittaisi Porkkalanniemen kärkeen tai Bodomintietä ympäri paisuntasäiliö pullistellen ja jarrunesteet kiehuen.
Vuoden 2008 huristelin sitten tyytyväisenä pikkuvikoja korjaillen Vekaranjärvelle ja takaisin Helsingistä ja nyt on mittariin kertynyt huimat 55400km. Kävin Kaivokselan Biliasta hakemassa leimoilla varustetun printin auton huoltohisoriasta 30000km asti (huoltokirja ja ohjekirja hukkuivat vaarilta remontissa joten minulla on tuo printti ja iso kasa kuitteja.. :-[ ) ja huomasin kauhukseni, että autoon on viimeksi vaihdettu jakopäähihna vuonna 2002. Ensiksi ajattelin että hoidan homman 60000km huollon yhteydessä mutta luettuani tämän palstan pelotteluja hihnan katkeamisesta aion tehdä homman mahd. pian. Ohessa vaihdan myös vesipumpun ja rullat, luottaen motonetin laatuun.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#2
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Noniin, nyt on sitten jako sekaisin ja auto kaverin tallissa 55km päässä. Eli hihnanvaihto aloitettiin leppoisissa merkeissä ja homma huipentui siihen että hihnan hampaat pettivät apulaitehihnojen pyörää irroittaessa. Myös rullassa oli noin 2mm klappia ja se helisi. Remontti ei siis ollut sekunttiakaan liian myöhään  :eek:. No nyt on ainakin varmaa, että motonetillä on jotain minua vastaan: vesipumppu ei sopinut autoon alkuunkaan (samanmallinen tiiviste, mutta reunat valettu erimuotoiseksi: kaltaiseni noviisin täysin mahdotonta erottaa toisistaan). Olisi pitänyt mennä ostoksille vanha pumppu kädessä, mutta milläs sinne lommilaan olisi sitten päästy? Ilmoitin kyllä ostotilanteessa auton tiedot (clio -97, E7J, energy-moottori, 55 kilowattia, rek. nro.). No tälläkertaa en joutunut kävelemään, vaan sain Landcruiserin lainaan  ;D. Olipas avautuminen..  :-[
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#3
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Situtation fubar.
Eli tuo eilinen kolmen hihnanhampaan menetys aiheutti vahinkoa myös venttiileille. Kone saatiin niputettua uudella pumpulla lukuisien glykoli, lattia, saavi sessioiden jälkeen ja se laitettiin käyntiin. Ensireaktio: onpas rajut venttiiliäänet ja tuntuu käyvän kolmella. No ajateltiin sitten säätää venttiilit uusiksi, eli koppa irti.
Oikeat arvot on pako 0.25mm ja imu 0.1mm. Nelospytyssä arvot oli pako noin 0.20mm ja imu 4.65mm; scheisse. Muissa venttiileissä arvot oli +/- 0.05mm oikein. Säädettiin venttiilit ja päätettiin mitata puristukset, kun kerta epäilys oli jo herännyt: 1. syl 8bar, 2. syl 8bar, 3. syl 10bar ja 4. syl 0bar, merde. Kansi irti ja kävi ilmi, että moottori oli umpikarstainen. Sillä selittyy painehäviöt sun muut. 4. pytyn imuventtiili oli vino, mutta yllättäen tässä pytyssä oli karstan perusteella ollut kaikkein puhtain palaminen. Nyt vaan kansi pesuun ja koneistukseen ja uusilla osilla kasaan. Katellaan ensviikolla. 
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Tykkäyksiä
1
#4
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Näppärän näköinen peli, ja omistajalla selvästi asenne kohdallaan: if it broke, fix it! Tervetuloa joukkoon! :)
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#5
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Jes. Nyt on sitten palotilat putsattu, pakokanavat putsattu, venttiileille koneistettu uudet seetit, 4. pytyssä uusi imuvena, venttiilit putsattu ja välykset säädetty. Näiden lisäksi koneeseen tuli uudet kansipultit, yläpään tiivistesarja (sisältäen kansipahvin), jakohihna, kiristin, vesipumppu ja kaikki kuppaset torx-kantaiset pultit yläkerrassa (myös pako- ja imusarjan) on vaihdettu sinkittyihin tai korroosiotta lämpöäkestäviin kuusiokoloihin. Kansi myös pestiin luonnollisesti.
Kyllä kansirempan huomaa ajossa. Hevosvoimia tuntuu persdynolla tulleen ainakin 5 lisää ja koneen käyntiääni pehmentyi oikein toden teolla. Nyt on rempan jälkeen kertynyt vasta 200km sekalaista ajoa, joten kulutuksesta en uskalla vielä sanoa mitään. Uskoisi kuitenkin, että kun moottori toimii enemmän oikein niin kulutus laskee. Kierroksiakin tuo ranskalainen syöksypommittaja ottaa nykyään kakomatta ja yli 5000rpm kierrätettäessä äänetkään ei ole enään yhtä raakoja kuin ennen. Nappiin meni  ;D. Kerrankin joku onnistuu. Ohessa kävi myös ilmi että kaasuläppä ei aukene kokonaan. Itseasiassa se jäi jopa 20 astetta vajaaksi! Asia tuli korjattua pikimiten ja nyt on täysi laidallinen käytössä kun vaijeri ei lopu kesken.
Enään pitäisi jaksaa odottaa kesärengaskelejä ja jyräillä vuoden 1997 Hakkapelita ykkösillä menemään. Harkitsen myös vakavasti ( ::)) kesämattojen hankintaa bongattuani Bilteman kuvastosta "itämaiset" automatot hapsuineen päivineen. Niillä saisi luotua kunnon ranskalaisen edustusauton tunnelmaa. Pelkäänpä kuitenkin pahoin että tämä sijoitus ei muuttaisi auton ajo-ominaisuuksia Citroën CX turbon tai DS 21 Pallaksen kaltaiseksi "magic carpet rideksi".
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#6
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Löysin paikallisesta nyrkkipajasta 13" x 5.5"J aluvanteet satasella talvirenkaille. Uusia en Suomen suolatuille talviteille saatikka muihin vastaaviin happokylpyihin raiskattaviksi raaskinut ostaa. Ei kai tuon kokoisia vanteita enään edes uutena taida saadakkaan. Ostotilanteessa vanteet näytti aika pahalta: kaikki 4 oli mattamustia jarrupölystä ja kyljessä luki nissan. Pesin ne kotiinpäästyäni Autoglymin moottorinpesuaineella ja tiskiharjalla ja alta paljastui 90-luvun TSW:eet "in mint condition". Pieniä naarmuja toki löytyi, mutta kanttariin ei ole ajettu ja jopa vakiopultit sopii 1:1. ET heittää kolmella 35 -> 38, mutta kyllä ne alle meni kokeiltaessa. Nyt vaan odottamaan hyviä talvirengastarjouksia; noita aikaisemminkin mainitsemiani alkuperäisiä Nokioita en kyllä näille laita (lähtisiköhän edes ehjänä/murtumatta irti vanteelta, kun ovat siihen 1997 sovitettu.) Maalasin myös pakosarjan suojapellin Bilteman Hotpaintilla. Ohessa joitain (kännykkä)kuvia itse autosta ja muista osista.

[ylläpito on poistanut liitteen]
 

Reniks9

Rahat ei riitä kuin ranskalaisiin...
Viestejä
622
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

En muista, mikä oli 50 euron -93 cliossani mallimerkintä, mutta sisustus oli hieno, plyyshinen ja penkeissä selkänojassa pientä sivutukea. Osta jostain sellainen puhkiruostunut sisältä siisti, ellei nykyisen autosi sisusta ole jo kuvaamani kaltainen.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#8
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Tässä yksilössä taitaa olla vakiona tuo kuvailemasi sisustus; sinertävän harmaa yleisilme, harmaat turvavyöt, kunnon nojatuolit (sama ahterituntuma kuin Citroën Xsara VTS:ssä, mutta vähemmän sivuttaistukea) ja todella tumma lattiamatto. Sisustan vaihto olisi ehkä vähän liian hardcore homma minun ammattitaidolle ja toisaalta tarvitsen autoa päivittäin työmatkan sahaamiseen. Vakiosisusta on myös niin siisti, että en usko monessa tämän ikäisessä autossa olevan vastaavaa luovutettavaksi.
Sitten niihin huonoihin uutisiin: Oikea eturengas rupesi jurisemaan. Jurina hellitti kaarrettaessa, joten kuvittelin vian olevan laakereissa. Näin ei kuitenkaan ollut sillä mennessäni kaverille saunomaan maalle, rupesi jurina yllättäen yltymään 80km/h vauhdissa. Kun pääsin pihaan tuprusi peltivanteiden raoista ja navasta käry kun renkaan pulttien vaseliini paloi. Ongelmaksi osoittautui jumittunut jarrusatula! Edellisestä herkistelystä oli aikaa noin 5000km. Ystäväiseni Lucas oli kuluttanut yhtä jarrupaloistaan (sikakallis EBC!!, hukkaan taisivat mennä) 5mm ja kuumentanut levyn melkein hehkuvaksi :mad:. Suunnittelin aloittavani autoholokaustin ja puhdistavani Suomen tiet jakelemalla paalausmääräyksiä Lancia Fulvia Zagaton ikkunasta relluille, mutta tyydyin kiroilemaan kovaan ääneen Lancian puuttumisesta johtuen. Herkistelin sitten kaverin tallissa satulaa koputtelemalla ja kampeamalla mäntää/ jarrupaloja irti levystä samalla kun kaverit saunoivat. Kuvittelin sen auttaneen, mutta vika on palannut, tosin ilman ääniä. Aina ajon jälkeen on oikeanpuoleinen peltivanne merkittävästi kuumempi kuin vasemmanpuoleinen. Pitää vissiin viedä huoltoon kun en kerta osaa noita jarruja (ilman rikkoutumisen vaaraa) korjata. Lieneekö sitten jokin letku rispaantunut ja tästä johtuen paineiden lasku takaisin lepotilaan estynyt, vaiko liukutappien yleinen paskuus ja likaisuus jumittanut ne. Pitäisiköhän hankkia teräspunosletkut, jos kerta tuon järjestelmän joutuu ilmaamaan huollon yhteydessä? Onko kokemuksia, lisääkö jarruvoimaa ja tarkkuutta?
 

Reniks9

Rahat ei riitä kuin ranskalaisiin...
Viestejä
622
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Mun tutulla (ei hutsi eikä kijuju) on Seat. Siinä on uudesta asti kulunut etupalat ihan sikana jumittamisen vuoksi. Takuuaikana meni kolmet palat ja levyt oli loppuun kuluneet.
Olen vaihtanut palat jo neljä kertaa, jarrulevyt, liukupultit ja tiivisteet kerran. Toinen puoli jumittaa yhä. Jarrunesteeseen ei jää painetta, sen voi kokeilla avaamalla ilmausruuvia. Satuloiden liike on normaali, mutta männät on tahmeat.
Epäilen valmistusvikaa - jokin toleranssi on pielessä. Nesteen ja tiivisteiden materiaalin yhteensopivuus ei liene ongelma. Jarrupaloissa on vahvat jouset/kynnet, ne sujautetaan jarrumännän sisään ja pönkeävät sisempää palaa voimakkaasti satulaa vasten.
Taitoin jousia jotta voima pienenisi, putsasin kaikki satulan ja palojen väliset liukupinnat ja voitelin ne kuparitahnalla. Ei apua.
Joskus jarrumäntien pinnalle, niin eteen kuin taakse kertyy valkoista "kalkkeutumaa" ja alkaa jumittaa. Mäntiä ei ole kiva ottaa ulos, jollei ole jarruletkun puristinta ja ilmausnippoja katkeavienn tilalle.
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Tykkäyksiä
1
#10
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Itse lähtisin lähestymään tuota perusteellisemman jarrurempan myötä, eli satulat pöydälle ja männät ulos, puhdistus ja mäntien/sylinterien kunnon arviointi ja jos ovat kunnossa niin kasaus uusilla tiivisteillä. Jos on pahaa syöpymää niin noita satuloita onneksi löytyy 13 tusinassa eli ei muuta kuin parempikuntoista käytettyä tilalle (toki niidenkin avaus/tarkastus ja tiivisteiden vaihto).

Samaten ne liukutapit irti ja kunnon puhdistus. Ja jos on sellaiset tapit joissa kumi ympärillä, niin se kumi kun ajan myötä rapistuu tai turpoaa niin sehän se vasta jumittaakin. Samoin ne liukuporaukset sisältävät palikat irti pyörännavoista ja huolellinen puhdistus liuottimella ja piippurassilla. Renaultin alkuperäisessä tappisarjassa tuli mukana pieni tuokkosellinen jotain Molykoten erikoisrasvaa, epäilisin että kumille sopivaa. Jos liukutapeissa ei ole kumeja niin sitten käynee jokin normaali rasva (esim. MoS2 tai vesivaseliini) niihin tappeihin, mutta kumipäällysteisiin ei saisi laittaa tavallista rasvaa koska se pilaa eli turvottaa kumin.

Jarrupalojenhan tulee liukua melko liukkaasti paikoillaan, joskus palojen valussa voi olla erinäisiä kökkäreitä, jotka kannattaa viilata sileäksi eteivät jää kanittamaan. Samoin satuloiden vastaavat liukupinnat kökkäröityvät liasta ja ruosteesta, eli viilaa niillekin.

Normaalijarrujärjestelmässä ja etenkään normaaliajossa teflonletkuista ei ole jarrutuntuman kannalta merkittävää hyötyä, kyse lähinnä placebo-efektistä jos niissä on eroa havaitsevinaan. Eli hyvälaatuiset kumiletkut kestävät oman kokemuksen mukaan ainakin 15 vuotta ennen uusimistarvetta.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#11
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Vika löytyi! Onneksi kyseessä olikin vain liukutapin jumittuminen ja se saatiin vaseliinilla riittävän herkäksi. Kyseisen (alemman) liukutapin kumissa oli noin 2mm pitkä halkeama, ja aionkin 60tkm:n "jättihuollon" yhteydessä vaihtaa kummankin satulan kumit ja tursottaa vaseliinia myös männän väliin. Jarrun laahaaminen väheni samantien ja uskon tilanteen vain parantuvan kun vaseliini uppoaa syvemmälle liukutapin kolon pohjaa kohti. ;D Tuollainen kumisarja ei varmaankaan tarvikeliikkeessä mahdottomia maksa.
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Tykkäyksiä
1
#12
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Hyvä kun löytyi vika! Jos tarkoitat niitä liukutapin kumeja, niin kerro sitten mistä löysit niitä. Koetin itse Meganeen löytää joko tappeja tai niiden ympärille pelkkiä kumeja, mutta tuloksetta. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi tilata toisen puolen tappisarja (2 kpl, eli ylempi ja alempi) alkuperäisosana, hinta 75e kahdesta liukutapista!!!
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#13
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Mielestäni motonetissä oli sellaisia jarrusatulan korjaussarjoja joissa on uudet ruuvit sinne liukutappien päähän, ne ympärille tulevat kumihaitarit ja männän tiivisterengas, jonka vaihtoa en mielelläni rupeaisi, hieman kotikokin tasoisella autotekniikan tuntemuksellani suorittamaan tuossa pölyisellä pihalla. Hintaa taisi olla Lucaksen satulaan alle 20e (eroaako Lucas kuinka paljon Girlingistä? Bendixiin on kai vissi ero, ainakin paloissa.). Nyttemmin paljastui noin 50km ajettuani, että ei mennyt tämänpäiväinen inssaus ihan nappiin: jarrut puoltaa vasemmalle, kun oikeaa satulaa operoitiin. Kaverini ehti jo veikkaamaan että liukutappeja rasvaillessa on käynyt sellainen moka että crc:tä tai vaseliinia on päässyt levylle tai paloille. Jos tuo ei ajamalla ensiviikon alkuun mennessä tokene niin pitää ehkä tehdä asialle jotain ettei alustaan tule mitään epäsymmetrisiä kulumia. Aikamoinen "Eevan perintö" koko auto  :-\ . Jos maanantaina saan toimeksi, niin asennan myös vihdoinkin uuden flektin moottorin. Kyllä tuolla koko talven on välttänyt ruuhkissa ajaa ilmankin ja sitä ennen noin ~7tkm matka-ajoa inttiin, mutta nyt alkaa säiden lämpeneminen ja ruuhkaisat työmatkat harmittaa. Voisi korvata moottoria kiinnipitävät pop-niitit vaikka pienillä ruuveilla..

PS. tuolla minunauto.comissa on nyt kuva Cliosta talvi-TSW:illä, kun tänne threadiin ei niin isokokoista kuvaa voi ilmeisesti uppia.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#14
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Keväthuolto on nyt paketissa ja tässä olisi saldo:
-Jäähdyttimen flektin moottori vaihdettu motonetin tarjoamaan (todella Nepalilaisen näköiseen keltapassivoituun) malliin. Laitoin moottorin ruuveilla kiinni uudelleenmaalattuun runkoon popniittien sijaan, sillä se saattaa olla kulutuskamaa. Ei se kyllä lähtenyt vieläkään pyörimään joten anturi pitäisi siis seuraavaksi vaihtaa.
-Vaihdoin ilmaputken puskurin takaa suodattimenkoteloon ja imusarjan esilämmitysletkun Bilteman alumiinisiin haitariputkiin, sillä alkuperäiset olivat jo todella heikossa hapessa (mm. 2cm x 4cm reikä syöpyneenä imuilmaputken kylkeen).
-Kesärenkaat alle, pesu ja uudet kesämatot.. ja kyllä, juurikin nuo aikaisemmin mainitut hapsuilla ja punertavina.
-Sitten se kinkkisin kaikista: voimakkaasti puoltavat jarrut. Eli aluksi satulat otettiin irti ja palat myös. Palat oli entiset ja murustivat kovasti. Liukutapit otettiin irti ja putsattiin. Tämän jälkeen satula kasattiin uusilla  kumeilla ja päätypulteilla (motonet, 5.95€, jarrusatulan tiivistesarja) ja paljolla kuparitahnalla. Uudet palat olivat tässä vaiheessa itsestäänselvyys. EBC ei ollut enään vaihtoehto. Myös toisen puolen jarrusatula sai saman kohtelun. Toisenkin satulan alempi liukutappi oli ruostunut jumiin, mutta muuten satula toimi normaalisti. TÄMÄ SAATTAA OLLA TYYPPIVIKA; TARKASTAKAA OMANNE!! Niputuksen päätteeksi koeajolle ja jarrut puolsivat yhä. Kävi ilmi, että tuo taannoinen jumittuminen ja holtiton lämmönnousu oli myös kiehauttanut jarrunesteet ja kuljettanut oikeanpuoleiseen jarrusylinteriin ilmaa. Ilmausnipukasta kuului nimittäin ensimmäiseksi sihaus ja sen jälkeen rupesi vasta DOT4 roiskumaan. Sylinterissä ollut ilma aiheutti myös kyseisen jarrun tehottomuuden. Tämän tapahtumasarjan pystyy siis välttämään tarkistamalla liukutappien kumihaitareiden kunnon ja tursottamalla väliin jotain voitelevaa. Sillon ei jarrut rupea laahaamaan. Ohessa tarkistimme myös mäntien liikkuvuuden ja putsasimme levyt brakecleanerilla ja hiekkapaperilla.
-Samalla reissulla säädettiin myös venttiilien välykset uusiksi, sillä venttiililautaset uppoavat seeteihin jonkin verran ensimmäisen 1000km aikana kansirempasta.

Toivottavasti joku oppii tässä ohessa sillä hauskimalla tavalla, eli toisten virheistä, ja välttyy itse samalta ruljanssilta. Itse voisin ruveta harkitsemaan vaihtoa johonkin _autoon_. Esim. Porsche 924, VW Polo Classic, Vähänajettu e30 316i tai vaikka Lancia Prisma / Ypsilon Elefantino rosso. Vaikka tätä rellua kuinka hieroo niin ei se Ferrari Daytonaksi muutu.. :'(. Jos nyt edes tämä kesä olisi huoleton auton suhteen, kun on Clioon uponnut ihan kiitettävästi työtunteja.
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
Tykkäyksiä
1
#15
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Kunnon remppaa suoritettu, noin se pitää! :D Nythän Clio alkaa olla valmis kesän koitoksiin. Ja mikäli auto on ollut pitkään vähällä tai olemattomalla ajolla, niin tuollaiset vaivathan ovat ihan globaaleja merkkiin riippumatta. Lucas on muuten omaa sukua Girling, eli samaa tavaraa ovat.

Allekirjoitan saman EBC:n paloista Twingosta ne juuri pois heivanneena: ensimmäinen kohdalleni osunut jarrupalamerkki, josta on kitkapinta irronnut (molemmin puolin)! :( Taitaa 70-luvulla pohjustettu brittiläinen autorakennus"taito" jatkua vielä tänäkin päivänä noissa EBC:n paloissa. Varmasti hyvät uutena radalla mutta aikaa eivät tunnu kestävän. Uusissa Boschin paloissa sentään lukee "Made in India", eli jonkinlainen lupaus seikkailusta varmaan sekin... ;)
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#16
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Tilannepäivitystä:
Kuten kokeneet autonikkarit saattoivatkin jo arvata, ei tuo jarruepisodi tuohon jäänyt. Oikean etujarrusatulan jumittuminen ja voimakas lämmönnousu käräytti tietenkin pyöränlaakerin rasvat. Jurina voimistuu kaarrettaessa ja kohta rupeaa jännittämään, että koskahan se kilahtaa. Nyt on uusi laakeri hankittu (Pyrin välttämään kaukoidän tuotteita, sillä Cliothan syö laakereita kuin hullu puuroa ja toivoisin pidempää käyttöikää kuin 10tkm. Tällaiset oli jossain threadissa kokemukset. Uusi oli muistaakseni joku ranskalainen AD:stä.) ja vaihto suunnitteilla. Ilmeisesti operaatio vaatii prässin tai hyvän näppituntuman + kumivasaran. Vaikuttaisi semmoiselta hommalta, että joku korjaamo saa sen tähdä ja antaa asennustakuun.
Flektin anturikin on nyt vaihdettu ja aiheesta, ainakin vanhan kunnon perusteella. Flektikin lähti pyörimään, eikä tarvitse enään pelätä työntöhommiin ryhtymistä keskustan ruuhkissa ;D. Piakkoin suoritettavan huollon yhteydessä vaihdetaan myös öljyt ja toivon sen myös vaikuttavan käyntilämpötiloihin ja kulutukseen hillitsevästi.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#17
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Sain vihdoinkin vaihdatettua etupyörän laakerin ammattilaisella ja sehän teki homman vieläpä odottaessa. Aikaakaan ei kulunut nimeksikään, mutta veloitus meni kyllä operaation ohje-ajan mukaan :(.
No, pääasia on se, että ylimääräistä melua tuottaa enään voimansiirto jo totuttuun luontaiseen tapaansa.
(!) Näin ei käynyt vaan autoa jouduttiin korjaamaan pariinkin otteeseen ja aikaa ja rahaa kului sen mukaisesti.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#18
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Varasin rellulle 60000km huollon. Ohessa vaihdetaan myös toisen etupyörän laakeri, olettaen että murina kantautuu toiselle puolelle. Sitä odotellessani käytin vapaapäiväni rellun ilmakanavien korjailuun. Ensimmäinen yritys meni mönkään sillä Bilteman laaduttomat alumiinihaitariputket purkautuivat venyttäessä ja repeilivät kolhittaessa. Ne suomeksi tekivät konehuoneen operoinnin mahdottomaksi. Imusarjan esilämmitys-röörin hain paikallisesta varaosa-putkasta ja laaduntuntu oli melkoinen. Kyseessä oli edelleen alumiinihaitari, mutta merkkinä Gates. Itse imuilmaputki olikin kinkkisämpi sillä halkaisija oli välikoko ja samanlaista ei siis saanut. Kun Dunlop Hiflexilläkään ei ollut muuta kuin ultra-kallista silikoniletkua, niin käännyin paikallisen vesijohtoliikkeen puoleen (sinne oli muutenkin asiaa). Lopputulos oli todellinen jalla jalla-viritelmä; nimittäin rakensin viemeriputkesta (PVC:tä?) imuputken käyttäen yhtä suoraa ja kahta mutkapalaa (45- ja 90 astetta). Putkimestari varoitteli viemerin lämmönkestävyydestä ja kehotti päällystämään koko komeuden alumiiiniteipillä. Sillä sai hoidettua myös tiivistyksen ja taattua imuilman viileyden ;D. Tässä pari kuvaa.. huumorillahan tällainen koppi pitää ottaa. Sitäpaitsi nyt on olo kuin urkurilla kun kihdyttelee.

Edit: huolto on tehty ja etupyörän laakeri vaihdettu. Samalla todettiin vasemman eturenkaan alapallonivel rikkinäiseksi ja sekin vaihdettiin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#19
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Nyt on taas Clioon sijoitettu:
Kävin teettämässä Finikor ruostesuojauksen Clioon. Tekijänä toimi Motorum Helsingin Malminkartanossa. Ensiksi alusta pestiin. Moottorin apurunko, satunnaisia pisteitä ja pohja taka-akselista taakseppäin vesihiekkapuhallettiin, sillä pintaruostetta oli aika paljon. Vesihiekkapuhalletut kohdat maalattiin sinkkipohjamaalilla ja annettiin kuivua päivä. Tämän jälkeen päälle ruiskutettiin kotelonsuoja-aine ja sen päälle musta massa. Hintaa kertyi aika paljon, mutta elän naivissa jälleenmyyntiarvon kasvun toivossa. Koko suojaus kesti kaikkineen kolme päivää. Toisaalta jos asiaa ajattelee siltä kannalta, että paljonko rahaa säästyy peltitöissä, niin sijoitus oli hyvä. Ostin autolle (korille, mutta kun mittarissa on vasta 62000km, niin lasken sen koko autolle) siis 5-10 vuotta lisää elinikää. Ruostesuojaajilla oli ilmeisesti ollut hankaluuksia taka-umpioiden irroittamisessa ja kiinnilaitossa, sillä takaluukun tiiviste oli revennyt. En nostanut asiasta sen isompaa meteliä, vaan kävin tattarisuolta hakemassa uuden tiivisteen. Tiiviste oli muutenkin aika nuhjuisessa kunnossa.. Satuin löytämään yhdestä "kuolleesta" Cliosta ilmeisesti aivan viimemetreillä vaihdetun tiivisteen ja se löysikin välittömästi uuden kodin omastani. Romukauppias oli kyllä aikamoinen maantierosvo ja veloitti tiivisteestä 10 euroa (kokeilin, ei tinkivaraa) vaikka olin itse henkeni kaupalla joutunut kiipeilemään tiivisteen irti Renaultpinosta ja tiiviste oli hänelle pelkkä epäpuhtaus jätemetallissa.. Pesin tiivisteen varovasti ennen asennusta ja loin loppusilauksen LISTA-puikolla; aikaa kuluin noin ½ tuntia ja taas näyttää hyvältä!
 
Viestejä
407
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Renault Clio 1.4 RN vm. -97

Hyvä meininki sulla arson. Vähän samoja ajatuksia kuin munkin auton laitossa, järkee tai ei kunhan auto voi hyvin ;D

Mun pitäis kanssa tehdä omaan autoon 3" PVC-putkesta ja silikonipätkistä uus ilmasysteemi imusarjalta ilmanputsarille. Vanhat muoviletkut ovat niin haperot että nyt sai riittää niiden kanssa turaaminen. Mä ajattelin vetää tohon PVC-putken päälle vaan muovin pohjustusaineen ja puolimattamustaa päälle. Silikonipätkätkin ovat mustia niin ei herätä liikaa huomiota.

Olikos tuolla Tattarisuolla mitään R19:n raatoja, tarkemmin jopa 16V:tä?
 
Ylös Bottom