Renault 5 GTX -89

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 789
Tuli hankittua harrasteautoksi (ja äidille kauppakassiksi) tuollainen R 5 GTX.
Tarkoitus on museokatsastaa kesään mennessä kyseinen kulkine, täytti juuri tässä kuussa tuon kriittisen 30v.
Oli yllättävän hyvä ja suuntavakaa ajaa (yli 400km kotiin) eilen vaikka keli oli todella liukas ja nastarenkaatkin oli alkuperäiset vuodelta 89!
Auto on alkuperäisessä kunnossa lukuunottamatta kuskinpuolen ikkunanostinta joka on vaihdettu käsikampeen.
Kaikki muu jopa toimii, mittari ja katkaisinten valit ja jopa takalasin pyyhin!
Alla pari kuvaa kulkineesta.

HD_R5GTX_1.jpgHD_R5GTX_2.jpgHD_R5GTX_3.jpg
 
  • Like
Reactions: ulf

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
698
Super-viitonen on nimensä veroinen. Hyvät pellit ja ominaisuudet, piti hintansakin heti uudesta saakkaa eikä niitä ole ehjiä saanut missään vaiheessa halvalla. Muotoilukin on ollut aina silmälle miellyttävää.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 093
Onneks olkoon ! Nätti peli! Ratti on muuten 92/93 vuoden mallisesta R 19/21 mallista, muuten näyttää alkuperäiseltä. Tuliko hankittua Oulun läänistä? Omani saattaa lähteä nyt tänä vuonna hitsaukseen ( ollut projekti jo 3 vuotta).
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
630
Sähkö ikkunat, sumarit, sporttiratti ja digitaalikello. Oliko GTX samaalla paikalla varusteluhierarkiassa kuin aikalaisen R19:n TXE? Käsiryyppy kuitenkin paljastaa moottorin kaasutinmalliksi?
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 789
Onneks olkoon ! Nätti peli! Ratti on muuten 92/93 vuoden mallisesta R 19/21 mallista, muuten näyttää alkuperäiseltä. Tuliko hankittua Oulun läänistä? Omani saattaa lähteä nyt tänä vuonna hitsaukseen ( ollut projekti jo 3 vuotta).
Tuli juurikin sieltä haettua.
Tuo ohjauspyörä on tosiaan ollut ainakin -91 lisävarustelistalla, tarkennan kun saan sen käsiinin (huuto.net:istä hankittu ja samalla tuli hankittua myös R5 myyntiesite).

Sähkö ikkunat, sumarit, sporttiratti ja digitaalikello. Oliko GTX samaalla paikalla varusteluhierarkiassa kuin aikalaisen R19:n TXE? Käsiryyppy kuitenkin paljastaa moottorin kaasutinmalliksi?
Juurikin näin, kaasarikone on elektronisella sytytyksellä..

Tänään kävin vakuutuksia kyselemässä, täysillä bonuksilla liikennevakuutus on alle 140€ vuodessa ja museoautovakuutus tälle olisi 39€. ;)
Huuto.net:istä löytyi myös korjaamokäsikirja (20€) ja uusi vesipumppu (22€), vielä on hankinnassa saman aikakauden alle tyyliin sopivat aluvanteet (orkkikset tai ei).
Normi katsastus nyt aluksi tilattu 15 päivä...
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 093
Muistan elävästi vuonna -88 kun olin upouuden 5 GTX: n kyydissä kohti Helsinkiä, tuntui pikkuautoksi isolta autolta. Nyt kun 2-3 vuotta sitten ostettiin samanlainen mutta vanhana, ei se fiilis mihinkään kadonnut. En tiedä tuntuuko tämä vain aikansa omalta tipparellulta, ei se ainakaan bensaa vie paljoakaan. GTE malli tuntuu ihan eriautolta, tosin GTX: n pehmeys siitä on poissa vaikka muuten hyvä.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 789
Tänään tuli sitten leima tähänkin ilman merkintöjä otteeseen, olihan tämä viitonen viimeksi katsastettu 2012. ;)
Suullinen huomautus tuli vain etujarrulevyjen ruosteisuudesta mutta katsuri ymmärsi että auto on ollut liikenteestä pois sen seitsemän vuotta.
 

Liitteet

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 789
Tänään tuli testattua käynistyvyyttä pakkasellakin kun aamulla mittari näytti ulkona olevan -26c.
Hyvin lähti vaikka sähkönarun päässä ei ollutkaan, tosin käydessä ääni oli konehuoneessa niin kuin villikissalaumaa olisi hännästä vedetty.
Akku tai öljyt ovat vähän heikossa kunnossa pakkasia ajatellen koska pyöritys oli heikohkoa mutta silti melkein heti pärähti..
Tyhjäkäynti on vain ryypyn kanssa alussa hurjaa, 3000rpm!
 

Digip

Jäsen
Viestejä
346
Juu käsiryyppy on ja laitankin pienemmälle, mutta minuttiin pariin ei voi pienentää kovalla pakkasella tai sammuu ilmeisesti bensan vähyyteen.
Ei kaasari vehkeiden kuulukkaan käydä kunnolla tuollaisessa pakkasessa kylmänä, tarvii soppaa ja kierroksia että pysyy käynnissä.

Kunniallinen saavutus että lähti käyntiin ilman lämmitystä:cool:
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 798
Noi kaasuttimelliset vehkeet on toisaan ronkelimpia alkuunsa, kylmänä, kuin ruiskuvehkeet. Ja se toisaan on normaalia/tyypillistä. Enemmänkin hupimönkkäreissä nykyisin kaasareita ja vanhoissa mopoissa. Niissä aina tarvitsee pitää ryyppyä muutamia minuutteja että alkaa tyhjäkäynti löytyä.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 093
Tuli oikeen mieleen,että viimeksi kun 5 GTX ää käynnistettiin, käsiryyppy oli lähes täysillä vähän aikaa,ollaan vaan totuttu automaattiryyppyihin, joten ei enää kokemusta käsiryypyllisestä mallista. 11 turbossa ryyppy täytyy olla kunnolla päällä,että käynnistyy, tosin kaasari ei ole säädöissään. Onneksi Pirkanmaalla on muutamia kaasutin velhoja vielä.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 789
Tuli hankittua uudet rekisterikilven valon "lasit", ebaysta löytyi hivenen alle satasen hintaan pari.
Kononaiset valaisimetkin olisi eBaysta löytynut mutta 185€ hinta hirvitti.
Myös kuskin puolelle piti hankkia sähköinen lasin nostin, se kun oli vaihdettu veivimalliseksi, samainen osa löytyi myös eBaysta 133€ hintaan.
Enpä olisi uskonut että näitä sähköisiä lasinnostimikakin saa uutena vielä.
 

meganekuski

Jäsen
Viestejä
405
Aiemmin olit maininnut että oli etujarrulevyt ruosteiset seisonnan vuoksi.
Yhdessä youtubevideossa hiotaan rälläkällä fiiberilaikalla ruosteisia jarrulevyjä. Mietin että jos sellaiseen joskus tarvitsee ryhtyä niin kuinkahan karkeaa pitää fiiberilaikan olla siihen hommaan?
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 789
Aiemmin olit maininnut että oli etujarrulevyt ruosteiset seisonnan vuoksi.
Yhdessä youtubevideossa hiotaan rälläkällä fiiberilaikalla ruosteisia jarrulevyjä. Mietin että jos sellaiseen joskus tarvitsee ryhtyä niin kuinkahan karkeaa pitää fiiberilaikan olla siihen hommaan?
Ei paljon kannata aikaa ja materiaalia uhrata vanhojen fixaamiseen, uudet etujarrupalat ja levyt maksoivat superviitoseen motonetissä yhteensä 41.70€
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 789
Sähköisen lasinnostimen kanssa oli hivenen ongelmia, rellulla on ilmeisestikin muutettu uudemmissa superviitosissa oven rakennetta koska muutoin alkuperäisen osanumerolla oleva nostin ei käynyt suoraan.
Tähän oli siis vaihdettu veivinostin hajonneen sähköisen nostimen tilalle, veivinostimen kaapeli kulki yläkautta veivistä lasinnostimelle ja tuo sähköinen moottorilta nostimelle alakautta.
Nyt tuo väliputki moottorilta nostimeen oli liian lyhyt, joten jouduin moottorille tekemään uudet kiinnikereijät.
Tuli mieleen että olisikohan tässä mallissa käynyt vasen nosti oikeaan oveen ja päinvastoin, koska sähköisessä nostimessa veijeri siis kulki eri kautta.
Alla kuvia modifioinnista ym..modified holes.jpgmodified hole.jpgtoo short distance.jpg
 
Ylös Bottom