Renault 5 GTX -89

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 656
Tykkäyksiä
7
#1
Tuli hankittua harrasteautoksi (ja äidille kauppakassiksi) tuollainen R 5 GTX.
Tarkoitus on museokatsastaa kesään mennessä kyseinen kulkine, täytti juuri tässä kuussa tuon kriittisen 30v.
Oli yllättävän hyvä ja suuntavakaa ajaa (yli 400km kotiin) eilen vaikka keli oli todella liukas ja nastarenkaatkin oli alkuperäiset vuodelta 89!
Auto on alkuperäisessä kunnossa lukuunottamatta kuskinpuolen ikkunanostinta joka on vaihdettu käsikampeen.
Kaikki muu jopa toimii, mittari ja katkaisinten valit ja jopa takalasin pyyhin!
Alla pari kuvaa kulkineesta.

HD_R5GTX_1.jpg HD_R5GTX_2.jpg HD_R5GTX_3.jpg
 
Tykkäyksiä: ulf

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
558
Tykkäyksiä
4
#2
Super-viitonen on nimensä veroinen. Hyvät pellit ja ominaisuudet, piti hintansakin heti uudesta saakkaa eikä niitä ole ehjiä saanut missään vaiheessa halvalla. Muotoilukin on ollut aina silmälle miellyttävää.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
#3
Onneks olkoon ! Nätti peli! Ratti on muuten 92/93 vuoden mallisesta R 19/21 mallista, muuten näyttää alkuperäiseltä. Tuliko hankittua Oulun läänistä? Omani saattaa lähteä nyt tänä vuonna hitsaukseen ( ollut projekti jo 3 vuotta).
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
#5
Sähkö ikkunat, sumarit, sporttiratti ja digitaalikello. Oliko GTX samaalla paikalla varusteluhierarkiassa kuin aikalaisen R19:n TXE? Käsiryyppy kuitenkin paljastaa moottorin kaasutinmalliksi?
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 656
Tykkäyksiä
7
#6
Onneks olkoon ! Nätti peli! Ratti on muuten 92/93 vuoden mallisesta R 19/21 mallista, muuten näyttää alkuperäiseltä. Tuliko hankittua Oulun läänistä? Omani saattaa lähteä nyt tänä vuonna hitsaukseen ( ollut projekti jo 3 vuotta).
Tuli juurikin sieltä haettua.
Tuo ohjauspyörä on tosiaan ollut ainakin -91 lisävarustelistalla, tarkennan kun saan sen käsiinin (huuto.net:istä hankittu ja samalla tuli hankittua myös R5 myyntiesite).

Sähkö ikkunat, sumarit, sporttiratti ja digitaalikello. Oliko GTX samaalla paikalla varusteluhierarkiassa kuin aikalaisen R19:n TXE? Käsiryyppy kuitenkin paljastaa moottorin kaasutinmalliksi?
Juurikin näin, kaasarikone on elektronisella sytytyksellä..

Tänään kävin vakuutuksia kyselemässä, täysillä bonuksilla liikennevakuutus on alle 140€ vuodessa ja museoautovakuutus tälle olisi 39€. ;)
Huuto.net:istä löytyi myös korjaamokäsikirja (20€) ja uusi vesipumppu (22€), vielä on hankinnassa saman aikakauden alle tyyliin sopivat aluvanteet (orkkikset tai ei).
Normi katsastus nyt aluksi tilattu 15 päivä...
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
#7
Muistan elävästi vuonna -88 kun olin upouuden 5 GTX: n kyydissä kohti Helsinkiä, tuntui pikkuautoksi isolta autolta. Nyt kun 2-3 vuotta sitten ostettiin samanlainen mutta vanhana, ei se fiilis mihinkään kadonnut. En tiedä tuntuuko tämä vain aikansa omalta tipparellulta, ei se ainakaan bensaa vie paljoakaan. GTE malli tuntuu ihan eriautolta, tosin GTX: n pehmeys siitä on poissa vaikka muuten hyvä.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 656
Tykkäyksiä
7
#8
Tänään tuli sitten leima tähänkin ilman merkintöjä otteeseen, olihan tämä viitonen viimeksi katsastettu 2012. ;)
Suullinen huomautus tuli vain etujarrulevyjen ruosteisuudesta mutta katsuri ymmärsi että auto on ollut liikenteestä pois sen seitsemän vuotta.
 

Liitteet

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 656
Tykkäyksiä
7
#9
Tänään tuli testattua käynistyvyyttä pakkasellakin kun aamulla mittari näytti ulkona olevan -26c.
Hyvin lähti vaikka sähkönarun päässä ei ollutkaan, tosin käydessä ääni oli konehuoneessa niin kuin villikissalaumaa olisi hännästä vedetty.
Akku tai öljyt ovat vähän heikossa kunnossa pakkasia ajatellen koska pyöritys oli heikohkoa mutta silti melkein heti pärähti..
Tyhjäkäynti on vain ryypyn kanssa alussa hurjaa, 3000rpm!
 
Viestejä
296
Tykkäyksiä
2
#13
Juu käsiryyppy on ja laitankin pienemmälle, mutta minuttiin pariin ei voi pienentää kovalla pakkasella tai sammuu ilmeisesti bensan vähyyteen.
Ei kaasari vehkeiden kuulukkaan käydä kunnolla tuollaisessa pakkasessa kylmänä, tarvii soppaa ja kierroksia että pysyy käynnissä.

Kunniallinen saavutus että lähti käyntiin ilman lämmitystä:cool:
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 772
Tykkäyksiä
9
#14
Noi kaasuttimelliset vehkeet on toisaan ronkelimpia alkuunsa, kylmänä, kuin ruiskuvehkeet. Ja se toisaan on normaalia/tyypillistä. Enemmänkin hupimönkkäreissä nykyisin kaasareita ja vanhoissa mopoissa. Niissä aina tarvitsee pitää ryyppyä muutamia minuutteja että alkaa tyhjäkäynti löytyä.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
#15
Tuli oikeen mieleen,että viimeksi kun 5 GTX ää käynnistettiin, käsiryyppy oli lähes täysillä vähän aikaa,ollaan vaan totuttu automaattiryyppyihin, joten ei enää kokemusta käsiryypyllisestä mallista. 11 turbossa ryyppy täytyy olla kunnolla päällä,että käynnistyy, tosin kaasari ei ole säädöissään. Onneksi Pirkanmaalla on muutamia kaasutin velhoja vielä.
 
Ylös Bottom