Renault 1.5 dci kokemuksia

lmjanttila

Nuorempi jäsen
Moi.

Olen iskenyt silmäni Megane II:seen 1.5dci tekniikalla. Tällä hetkellä ajoneuvona on VAG-konsernin bensavekotin johon olen ollut erittäin tyytyväinen. 1.5dci:n edullinen hankintahinta käytettynä (vm 2004-2005) ja erinomainen taloudellisuus kuitenkin houkuttavat vaihtamaan, näillä kilometreilla laskin että säästöä tulisi polttoaineissa noin 1000e vuodessa. Kaipaankin nyt FAKTAtietoa kyseisestä tekniikasta ja autosta ylipäätänsä. Vastatkaa rehellisesti että onko järkevää harkita kyseistä autoa :) Olen lukenut syöttöpumpun, egr:n ja etupäänosien ongelmista, mitenkä pahasti todellisuudessa riivaavat?

Kiitos vastauksista!

d_a_mage

Jäsen
Vs: Renault 1.5 dci kokemuksia

Mulla oli tollainen 8 vuotta, enkä ole kuullut mistään noista ongelmista. Tuon ikäisessä alkaa kuitenkin painottua millaisella ylläpidolla auto on ollut. Valitettavasti käytetyjen Rellujen halpa hinta houkuttelee ihmisiä jotka eivät ole myöskään valmiita käyttämään rahaa auton ylläpitoon.Joten kannattaa olla tarkkana.

Theros

Aktiivinen jäsen

1.5dCi koneista ehdottomasti se 106 hp malli...tais olla joku tehokkaampikin olemassa.

Ajelin tuollaisella puolitoista vuotta ja ei mitään sen suurempia ilmaantunut kunhan perushuollot teki. Hyvä auto oli, mutta vaihdoin bensaan kun ajomäärät vähenivät. Meni melkein pyhällä hengellä..Tampere-Joensuu-Tampere (tavaraa kyydissä + 2 henkilöä) niin kulutus oli vakio renkailla ajotietokoneen mukaan 3,9 ltr/100km...eli ei mitään.

renoo

Jäsen

eipä ole ollut ongelmia n. 70000 km nyt ajaneena, sopivan kokoinen kone farkkuun kunhan ei paljoo mitään kaappeja vetele... saattaa kulutus nousta liki kuutta litraa...

aksu

Nuorempi jäsen

itselläni on ollut 2004 megane stw 1,5 dci kohta vuoden ja 26000km takana,normaaleja kulutusosien vaihtamisia on ollut, ei muuta.sähköt/elektroniikkapuoli on toiminut moitteetta.polttoainetta vie kyllä ilahduttavan vähän melkeinpä epätodellisen vähän ainakin maantie ajossa.omani on 81hp malli ja mikään kiituri se ei todella ole vaimolla on 2006 stw megane 1,5 dci 106hp malli ja se jo lähteekin kaasua painaessa.mitä tulee noihin vika listoihin mitä netistä löytyy,kannattaa ne ohittaa kyllä olankohautuksella,mistä tahansa autosta löytyy jostain pitkä vikalista mutta ne on yksittäistapauksista koottuja ja niitä tuijottamalla ei uskalla lopulta ostaa mitään autoa.

Cliopatra

"Älä ryntäytä kylmää moottoria"

Mulla oli melkein neljä vuotta uudesta Megane farmari vm. 05 1,5 dci automaattin ja eipä voi sanoa mitään pahaa.
Kone kulutti todella vähän naftaa ja ei mitään ongelmia koko aikana. Suosittelen =)

Oldmotor

Nuorempi jäsen
Hei

onko kyseissä moottoreissa jotain tyyppivikaa? Muutamia Renaultteja katsoneena missä on tämä 1.5Dci niin ilmoituksessa on mainittu moottori on vaihdettu ja autoilla ajettu vähän yli 200tkm.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
En ole itse kyllä kuullut tyyppivioista, ennemminkin pitänyt tuota konetta eri versioineen aika luotettavana kapineena. Ei ole kyllä montaa moottorivaihdon saanutta osunut omaan silmään. Olisko olleet uudehkoja, joista takuuaikana on jakohihna hypännyt tai katkennut syystä tai toisesta ja siksi laitettu uusi moottori. Vanhemmat menee kuitenkin monesti moottorivaurion seurauksen paaliin, jos ei joku harrastaja sitten kunnosta.

Toppe-Super5

Jäsen
Hei! Itse kyseisen moottorin suurena ystävänä olen Juntusen kanssa samoilla linjoilla. K9K on ollut tuotannossa vuodesta 2001. Sitä oli valmistettu yli 10 miljoonaa kappaletta vuoteen 2013 mennessä. Missäköhän lukemassa mahdetaan tänä päivänä ollakaan.

En ole missään nimessä koneinsinööri, vaan tavan käyttäjä vain. Tältä pohjalta näkemykseni on, että kyseisen moottorin lastentaudit on poistettu päiväjärjestyksestä aikapäiviä sitten. Mitään tyyppivika-epidemiaa en ainakaan itse löytänyt, kaksi vuotta sitten itse seuraavan autoni hankintaa speksatessani. Päinvastoin, lähes kaikki taustatutkimus nojatuolista käsin tuki sitä käsitystä, että moottori itsessään on huollettuna ihan hyvä.

Kahden vuoden käyttökokemus on linjassa. Moottorin käyttöominaisuudet ovat mielestäni kerrassaan erinomaiset. Vääntö 1750 - 2250 on loistava. Kulutus n. 50 tkm matkalla 5,4 l / 100 km, mitattuna tankkauksista. Kaikki tankkaukset kirjattu. Eka talvena nypittiin 1,5 km pätkäajoa kylmänä lasten koulumatkalla aivan hiivatisti. Pelkäsin hiukkassuodattimen tukkeutumista. Vaan eipä mitä , mitään ongelmia ei ilmennyt siihen liittyen . Tässä on EGR:kin hiukkassuodattimen kuivalta puolelta, joten ei tahmaannu. Kokonaisajomäärä itsellä nyt 162 tkm.

Epäilen, että mikään miljoonamoottori kyseessä ei ole suunnitteluominaisuuksiensa puolesta, koska se on kuitenkin aika pieni, mutta hyvällä pidolla uskon sen palvelevan ikäänsä nähden ihan hyvin. Itse ostaisin uudelleen heti, silmää räpäyttämättä .

Renöööö

Nuorempi jäsen

1.5dCi koneista ehdottomasti se 106 hp malli...tais olla joku tehokkaampikin olemassa.

Ajelin tuollaisella puolitoista vuotta ja ei mitään sen suurempia ilmaantunut kunhan perushuollot teki. Hyvä auto oli, mutta vaihdoin bensaan kun ajomäärät vähenivät. Meni melkein pyhällä hengellä..Tampere-Joensuu-Tampere (tavaraa kyydissä + 2 henkilöä) niin kulutus oli vakio renkailla ajotietokoneen mukaan 3,9 ltr/100km...eli ei mitään.
Itse ihan tietoisesti valitsin laiskimman 68 heppaisen version kun ovat kuitenkin samoja K9K koneita kaikki, eri verran vaan revitty irti. Oma oletus että mitä vähempi puristettu tehoa pihalle sen pidempään kone kestää.

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Itse ihan tietoisesti valitsin laiskimman 68 heppaisen version kun ovat kuitenkin samoja K9K koneita kaikki, eri verran vaan revitty irti. Oma oletus että mitä vähempi puristettu tehoa pihalle sen pidempään kone kestää.
Kyllähän se kestävyy loppupeleistä on kaasujalasta kiinni (ja ainahan voi käyttää osakaasua), toisekseen tehottomammalla saattaa olla vaikempi poltella nokea pois...
1.5 dci tehokkain versio on 110Hp jota löytyy mm Talismanin ja Kadjarin konehuoneista.

Ylös Bottom