Renaualt Master 3,0 dci -05 käynnistys on ogelma.

matava

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Tykkäyksiä
1
#1
Tarkennusta vielä, kone on ZD3 /202...
Autoon tehtiin suutin remontti (uudet tehdaskorjatut) ja ne on käyty koodauttamassa. Kaikki liittimet on käyty läpi. Vuotoja ulospäin ei näy missään. Sähköinen siirtopumppu työntää tavaraa hetken, sen aikaa kunnes jokin rele ilmeisesti katkaisee (en tiedä kuuluuko noin tapahtua). Kaikki sulakkeet on tarkastettu. EGR venttiili putsattu suuttimien vaihdon yhteydessä. Ilmaa tai vuotoja ei tunnu olevan missään, ainkaan silmällä ei huomaa. Mikään varoitusvalo ei syty, eikä tunnu jäävän minkään näköistä vikakoodiakaan. Tosin kun ajan vikakoodinlukuun niin kone on lämmin ja kaikki toimii. Auton saa käymään pitämällä webastoa päällä jonkin aikaa, mutta silloinkin lähtee vaivaloisesti. Käy aluksi huonosti eikä vastaa kaasuun. Noin 10sek. jälkeen käynti tasaantuu ja alkaa reagoimaan myös polkimeen. Saman tekee jos käynnistää eetterillä. Jos kone on käynnyt parikin minuuttia niin sen jälkeen taas kaikki toimii hyvin.

Ongelma on siis vain jos auto on seissyt monta tuntia ja kone kylmä. Olen alkanut epäilemään korkeapainepumppua joka päästäisi painetta karkuun auton seistessä pitkään jolloin paine ei olisi riittävä kylmäkäynnistykseen. Ehkä paine voi karata muualtakin... Tosin en ymmärrä miten koneen lämmittäminen webastolla vaikuttaisi siihen että painetta taas riittää vaikkakin heikosti... Käynnistykseneston valokin vilkkuu ja sammuu ihan niinkuin kuuluukin. Ihan kuin jokin sammutinmoottori katkaisisi syötön heti kun hörähtää. Onhan siellä paljon erilaisia asentotunnistimia, mutta niitä ei oikein pääse testaamaan helposti. Oikella softalla niiden ongelma saattaisi näkyä jos oire päällä voisi laittaa testerit kiinni...luulisin.

Onko jollain ideoita mistä voisi vikaa tutkia tai mahdollisesti ollut samaa ongelmaa aiemmin?
Liikkuisikohan (pientä korvausta vastaan tietty) Tuusulan suunnalla ketään jolla olis lukulaitte, millä voisi mahdollisesti lukea lämpöanturien arvoja, käynnistys paineita tms arvoja nyt kun kone on siinä tilassa ettei käynnisty omin neuvoin?

Tässä videolinkki käynnistykseen: https://drive.google.com/open?id=1lqHg1Bbzu5BRxrK8Nz_uI1RMSZ2H6dZ_fA

PS. nyt alkaa olemaan hyvät neuvot tarpeen...
 
Viimeksi muokattu:

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 904
Tykkäyksiä
11
#2
Tarkistettiinkosun korkeapainepumppua ollenkaan? Mitkä oli oireet ennen suuttimien vaihtoa?Itsellä kun vaihdettiin suuttimet ja korkeapainepumppu,kun vikakoodit anto koodin polttoainepaineen lasku ja auto sammui aina silloin tällöin ja nyki pieniä määriä. Ilmaa oli letkuissa ja sitä ei pois saanut. Oletko koittanut sillä mustalla kumitutilla poistaa ilmaa,niin että se muuttuu kovaksi?a Viallinen ilmamassamittari aiheutti sen,että että auto ei käynnistynyt ja sammui. Se on siinä heti kun pellin aukaisee siinä mustassa kotelossa. Omassa oli lanka likainen ja vaurioitunut. Nyt lähti auto käyntiin ja seuraava paikka oli diesel korjaamo ja suutin testi.


Tuli mieleen , kun kirjoitit,että kylmänä ei oikein lähde,että onko hehkut pimeänä? Joskus oli samoja ongelmia,kun 2 hehkua oli pimeänä niin 2 asteen lämmössä kun vaikeuksia. Kun oli - 2 astetta, niin oli jo niin vaikeaa,että ei mitään jakoa. Webastolla oli helpompi saada käyntiin kun oli lämmin.

Autocomia suositten tai sitten ihan Renaultin Clippiä lukulaitteena.
 
Viimeksi muokattu:

matava

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Tykkäyksiä
1
#3
Ei testattu vielä pumppua. On nimittäin aika hankala irroittaa ja siksi koitan poissulkea muita vaihtoehtoja. En edes tiedä voiko sitä irroittamatta testata. Itse irroitin suuttimetkin ja vein ne laatikossa huoltoon. Uudet laitoin itse paikalleen. Ainoastaa koodaus tapahtui samassa paikassa josta suuttimet ostinkin. Laitoin auton eetterillä käymään että sain ajettua sen koodaukseen, koska ajattelin vian olevan ehkä siinä. Ei siis tule mitään koodeja muistiin eikä valoja syty tauluun.

Oireet oli ennen huoltoa: huono-aaltoilevan tyhjäkäynti, tietyllä kierrosalueella rallatus tms äääni, kitkerä tyhjäynnin pakokaasuhaju ja tietyillä kierroslueilla tasakaasulla ajaessa nykimistä...niin tämä käyntiinlähtö ilmeni juuri aivan lopuksi ennen suuttimien irroitusta kun piti testata ohivuotoja.. Jos tarkoitat "kumitutilla" ns käsipumppua, niin tossa ei sellaista ole. Ilmamassamittarin langat putsasin varovasti, eivät olleetkaan kovin likaiset edes.

Hehkut oli tosiaan irti myös. Kärjet hiukan karstoittunut ja kevyesti hienolla teräsvillalla ne putsasin. Mutta kaikki hehkut siis toimii. Antoi samoja arvoja keskenään. En muista nyt mitkä ne arvot oli, mutta merkkikohtaiset mittausneuvot löysin joiden mukaan kaikki niidenkin osalta pitäisi olla ok.
 
Viimeksi muokattu:

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 904
Tykkäyksiä
11
#4
Palaako sydänkäyrä valo vieläkin vai onko se seurausta tuosta sähköisestä kaasupolkimesta? Itsellä tippui tehot puoleen ja se hehkuvalo syttyi ei reagoinut kaasuun kuin inasen. Syy löytyi ahtopaineanturista, paskaisesta egr venttiilistä ja todella tukkoista imusarjasta, johon kaikki moska paska ja öljy oli päässyt. Vika voi olla siinä sähköisessä kaasupolkimessakin. 100 tkm on päästy nyt ja mitään noita ongelmia ei ole ollut kun on muistanut ajaa aina 2000-3000 kierroksilla eikä liian isoilla vaihteilla.

Autocomin laitteella vaan näkisi jos korkeapainepumpussa olisi vikaa. Polttoainepaineen lasku oli se vikakoodi.
 

matava

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Tykkäyksiä
1
#5
Imusarja ei ollut kovin karstanen eikä myöskään sarjan ja egr välinen putki. Egr venttiilikin oli suht siisti. Tosin varuiks putsasin nekin, kun joutui suuttimien takia kaikki irroittamaan. Mulla ei siis ole kertaakaan syttynyt mitkään valot mittaristoon. Tehotkin on tallella ja reagoi herkästi kaasuun, kunhan kone on vaan käynyt sen 10sek. Ainoa ongelma on siis ettei lähde käymään kylmänä. Jotenkin tuntuu että paineet katoo kun on kauan seissyt.
 
Viimeksi muokattu:

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 904
Tykkäyksiä
11
#6
Aika kattava selostus sulta kyllä on. Ei tässä muuta voi epäillä kun että josko ilmaa pääsisi jostain? Tai sitten korkeapainepumppu. Itsellä Traficissa teki joskus sen,että nykäisi tasakaasulla ja kuormitettiin ja sammui kun saunalyhty. Kun on kysymys Tuosta Nissanin 3.0 dci koneesta,jossa on jakoketju,niin onko ketju löysällä? Naftapumpusta ajoitusta ei taida varmaan pystyä säätämään,kun on CR pumppu.

Vielä jankkaan, vaikka olet hehkut tarkistanutkin: itsellä ei lähtenyt enää kylmänä käyntiin kun kaksi hehkua oli pimeänä.

Monet Masterit ja Traficin on laitettu kiertoon juuri kyseisten asioiden takia halvalla,kun ei viitsitä (lue kalliin korkeapainepumpun takia). Boschin pumppu taitaa kustantaa sen 700€. Voi saada jo nykyään halvemmalla. Itsellä tuli kalliiksi kyseinen uusinta,mutta ilman niitä ei matka jatkuisi. Jatkan kilometrien metsästystä ainakin miljoonaan.


Nimarkin sivuilta katselin 3.0 dci 136 hv tiedoilla,että polttoaineen syöttö yksikkö oli pierburg ja 180€ ja Boschin korkeapainepumppu sen 1150€.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
277
Tykkäyksiä
0
#7
Jos auto käy lämpimänä hyvn mutta kylmänä ei ja ei meinaa ilman lämmitystä lähteä kuin sylinteri kerrallaan käyntiin veikkaan hyvin vahvasti hehku vikaa, onko ne hehkut tarkistettu että varmasti hehkuttavat?

Se mittaus ei kerro sitä että se hehku varmasti myös hehkuttaa startissa.
 
Viestejä
277
Tykkäyksiä
0
#8
Imusarja ei ollut kovin karstanen eikä myöskään sarjan ja egr välinen putki. Egr venttiilikin oli suht siisti. Tosin varuiks putsasin nekin, kun joutui suuttimien takia kaikki irroittamaan. Mulla ei siis ole kertaakaan syttynyt mitkään valot mittaristoon. Tehotkin on tallella ja reagoi herkästi kaasuun, kunhan kone on vaan käynyt sen 10sek. Ainoa ongelma on siis ettei lähde käymään kylmänä. Jotenkin tuntuu että paineet katoo kun on kauan seissyt.
Jos paineet katoaa ja ilmaa joukossa ei se lähde edes käyntiin, lähteekö lämpimänä käyntiin normaalisti? Mites jos tarjoaa startissa kaasua?
 

matava

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Tykkäyksiä
1
#9
Itseasiassa hehkuista tuli mitattua vastusarvot jotka oli kaikissa lähes samat ja sitä luokkaa mitä niissä kuuluu ollakin. Mutta punastuuko kärjet jäi kokeilematta, koska kuvittelin, että arvojen mittauksen jälkeen kaikki olis ehjiä. Ymmärsin oikein että ilmeisesti ei välttämättä näin olekkaan vaikka arvot kertoo toista? Voiko yhdistää suoraan akkuun johdoilla ja katsoa alkaako hehkuttamaan?

Ei siis ole mitään ongelmaa kunhan kone on käynyt muutaman minuutin. Ei tarvitse edes olla lämmin vielä kun starttaa uudelleen ja kaasukin toimii... Ongelma on siis kylmänä kun yrittää käynnistää. Hörähtää nätisti kaikilla pytyillä ja samaan hengenvetoon sammuu niinkuin ensimmäisen viestin videolinkki kertoo. Kaasuun ei reagoi ennen kuin on käynyt hetken aikaa (10-15sek)ja moottorin käynti tasaantunut...
 
Viestejä
187
Tykkäyksiä
2
#10
Kovin vaikuttaa ilmavaivalle... Onko polttoainefilsu millon vaihdettu? Jostain syystä nää dCi:t rupee repimään ilmoja tukkeisella filtterillä. Ilma ku menee pienemmästä sisään ku nafta vuotaa ulos.
 

matava

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Tykkäyksiä
1
#11
Polttoaine suodatin on juuri laitettu uus. Ehkä pari viikkoa ehti olla käytössä. En sitten tiedä voiko viallinen MAF anturi tehdä tätä käynnistys ongelmaa. Nyt tuli oudosti uus vika. Kävin kaikki sulakkeet läpi uudelleen ja sen jälkeen ei enää siirto pumppu tuo tavaraa suodattimelle. Aiemmin pumppas hetken, kunnes jokin rele naksahti ja sammutti pumpun. Täytyis vissiin löytää se rele jos on jäänyt jumiin tai hajonut.. outoa kylläkin jos sulakkeiden tarkistus hajottaisi siirtopumpun.... Outoa sekin ettei mitään koodeja jää viasta vai pitäisikö olla ihan relkun omat lukijat ja softat et näkisi tarkempaa tietoa...
 

matava

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Tykkäyksiä
1
#13
En osaa sanoa onko asentotunnistimelle tehty mitään. Auto ei ole mulla ollut kovin pitkään. Tarkoitatko kampiakselin, nokan vai pumpun tunnistinta? Missähän tuo nokka-akselin asentotunnistin on tossa zd3 koneessa. Ei meinaa löytyä. Ne kaks muuta löytyy kyllä eikä ihan helpossa paikassa ole... Outoa vaan kun oire tuli varoittamatta. Vaikka kaitpa vika voi niinkin tulla
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 904
Tykkäyksiä
11
#16
Ainakin bensa autossa ei surise bensapumppu, jos asentotunnistin on mykkä dieselistä en tiedä. Jos oikein olen ymmärtänyt niin 3.0 dci mallissa on tankissa sähköinen siirtopumppu? Pälkäneen purkamolla ainakin löytyy tuollainen käytettynä. Siihen korkeapainepumppuunkin on olemassa joku "rele", se löyty samalla kun katselin mitä maksaa ko autoon tuo pumppu.
 
Viestejä
187
Tykkäyksiä
2
#17
Antaakos mitään vikakoodeja? Tunnistimista ja alhaisesta polttoaineenpaineesta pitäisi jäädä koodi ylös...

Edelleen olen alkuperäiseen vikaan ilmavuodon kannalla.
 

matava

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Tykkäyksiä
1
#18
Ei jää minkäänlaista vikakoodeja. Eikä mikään varoitus valokaan syty. Luulis että jotain koodia jää, mutta ei ilmeisesti aina tule vaikka vikaa on...

Olisko kellään kokemusta mikä olis nimenomaan masterin 3.0 zd3 koneelle järkevä obd2 lukija. Sellainen mikä yttäis just kaikkien antureiden arvot, polttoaineen paineet ja jolla vois vaikka koodaa suuttimet jos on tarvis joskus. Varmaan sellainen säästäisi aikaa ja rahaa normaalisti.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 904
Tykkäyksiä
11
#19
On kyllä vaikeaa. Ehdotuksia han tässä on tullut, mutta nyt apua ei tuota kun osaavat kädet. Jos kaasuun ei vastaa ollenkaan heti kylmänä, niin ei tuu mieleen kuin ilmamassamittari tai sähköinen kaasupoljin. Yritä ottaa yhteyttä palstan kautta Renumäniin, hänellä on käytössään Clippi ja Relluihin vaadittavaa asiantuntemusta pääkaupunkiseudulla. Tai sitten käy marmoritistillä.Kyllä sinne jotain koodeja on jäänyt. Autocomi ja Clippi on aina koodit löytänyt, muihin tekeleisiin en luottaisi.
 

matava

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Tykkäyksiä
1
#20
On tullut kieltämättä hyviä vinkkejä ja kjiitos niistä porukalle. Ilmeisesti tässä pitäis nyt ensin saaa luettua luotettavalla laitteella koodit ennenkuin purkaa enempää tai ostelee sokkona uusia osia. Toki lisää otetaan ideoita vastaan mikäli jollain niitä on. Viesti lähti Renumänille josko hänen kokemuksellaa olis vastaavaa ongelmaa joskus selvitetty.
 
Ylös Bottom